Curtiss-Wright CW-21 Demon

     
Název:
Name:
Curtiss-Wright CW-21B Demon Curtiss-Wright CW-21B Demon
Originální název:
Original Name:
Curtiss-Wright CW-21B Demon
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1938-DD.MM.1941 Curtiss-Wright Corp., St. Louis, Missouri
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1938-DD.MM.1941
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
4 CW-21
24 CW-21B
První vzlet:
Maiden Flight:
22.09.1938
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1534 kg 3382 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2041 kg 4500 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
10.67 m 35ft
Délka:
Length:
8.29 m 27ft 2,5in
Výška:
Height:
2.49 m 8ft 2in
Plocha křídla:
Wing Area:
16.19 m2 174,3 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Wright R-1820-G5 o výkonu 634 kW
třílistá stavitelná vrtule Hamilton-Standard
Wright R-1820-G5, power 850 hp
three-blade variable-pitch propeller Hamilton Standard
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
378 l 100 US gal
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
505.3 km/h v 3719 m 314 mph in 12200 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
453.8 km/h v ? m 282 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
4 min do 4000 m 4 min to 13123 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
10455 m 34300 ft
Dolet:
Range:
1013.9 km 630 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kulomet Browning ráže 12,7 mm nad motorem s 200 náboji na hlaveň
2x pevný kulomet Browning ráže 7,62 mm nad motorem se 480 náboji na hlaveň
2x .30 Browning machine gun, 200 rpg
2x .50 Browning machine gun, 480 rpg
Uživatelské státy:
User States:


Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Bowers, P. M. Curtiss Aircraft 1907-1947, Putnam Aeronautical Books, London 1979. ISBN 0-370-10029-8.
http://www.aerofiles.com/_curthyphen.html
URL : https://www.valka.cz/Curtiss-Wright-CW-21-Demon-t44778#175553 Verze : 0
Stručná historie:
Jedním z mála typů moderních letadel, které mohlo postavit Holandsko proti útoku Japonců na jejich kolonie v jihovýchodní Asii (3. 2. 1942) bylo 17 letuschopných letadel CW-21B Demon ze základny v Peraku. Japonští piloti tato letadla rychle a těžce zdevastovali, nutno říci, že to bylo především díky velké početní převaze, již 10. 2. 1942 Holanďanům zůstalo pouze šest lehce poškozených letadel, která stáhli pro doplnění o právě dodané Hurricany Mk.II. 8. 3. 1942 Holandská Východní Indie kapitulovala a Japonci získali jediný letoun, který zůstal v letuschopném stavu.

Jednou z příčin této katastrofy bylo nevybavení letadel jakoukoliv pasívní obranou. S pancéřovou ochranou pilotního prostoru či motoru se však vůbec nepočítalo, stejně tak nebylo počítáno se samosvornými palivovými nádržemi, protože tento lehký stíhací letoun byl plánován výhradně pro export do států, které potřebovaly zmodernizovat své letectvo a měly na tuto modernizaci omezený rozpočet. Lehké stíhací letouny vznikaly ve třicátých letech minulého století především ve Francii.

Továrna Curtiss-Wright v St. Louis navrhla a postavila letoun, který měl své základy v lehkém útočném letounu CW-19R, úprava se týkala kabiny, která byla pro stíhací účely jednomístná, nainstalován byl výkonnější motor Wright R-1820-G5 Cyclone o výkonu 1 000 koní. Tento motor byl přeplňován mechanickým dvourychlostním kompresorem, výkon motoru byl přenášen pomocí trojlisté stavitelné vrtule Hamilton-Standard. Výzbroj byla na svou dobu poměrně dobrá - dva synchronizované kulomety pod kapotu motoru, jeden měl ráži 7,62 mm a druhý 12,7 mm. Zvýšeného výkonu bylo dosaženo také díky zatahovací mu podvozku. Konstrukce podvozku u letounu CW-21 prošla svým vývojem, u prvních verzí se podvozek zatáhl směrem dozadu do velkých výstupků na spodku křídel. U pozdější verze CW-21B byl systém zatahování vylepšen a odstranění velkých boulí podvozku přineslo zvýšení rychlosti z 488 km/h na 505 km/h.


První prototyp vzlétl 22. 9. 1938, nový letoun od samého počátku zkoušek perfektně stoupal, toho bylo dosaženo malou hmotností letounu a motorem, který díky dvourychlostnímu kompresoru podával dostatečný výkon ve slušném výškovém rozsahu.


Krom Holandska odebrala několik strojů již dříve Čína, původně se mělo jednat o dosti velkou objednávku třiceti CW-21, většina z těchto letounů měla být sestavena v továrně CAMCO, továrna byla poškozena japonským náletem. Několik letadel bylo do Číny posláno v již sestavené podobě, tři z těchto letadel krátce působily u jednotky A.V.G. Velitel „létajících tygrů“, plukovník Claire Chennault, počítal s těmito letouny pro boj s vysoko létajícími japonskými průzkumnými letadly. Zde se měla uplatnit skvělá stoupavost „Interceptorů“ (takové bylo oficiální pojmenování CW-21). Pro absenci jakékoliv pasivní obrany neměly tyto stroje operovat proti stíhačkám či bombardérům. Letouny však byly zničeny ještě před tím, než se přesunuly na bojiště.


Nyní se dostaneme k letounům, které odebrala Holandská Východní Indie. Továrna Curtiss-Wright předváděla CW-21 na Jávě v polovině roku 1939, nakonec se americkým obchodním zástupcům podařilo sjednat objednávku na celkem 116 stíhacích letadel, z čehož bylo 24 CW-21B.
Verze CW-21B přinesla několik zásadních změn, byl to již výše zmíněný podvozek, který se nově zatahoval směrem k trupu, další změnou byla dvojnásobná výzbroj a zlepšena byla aerodynamika (zatahovací ostruhové kolečko a vrtulový kužel). Holandská verze měla o 113 kg vyšší hmotnost, ale především díky novému podvozku stoupla maximální rychlost na 502 km/h. Holanďané si svých „Interceptorů“ údajně cenili více než Curtissů H-75A-7 nebo Brewsterů B-339 Buffalo.


Použité prameny:
William Green, War Planes of the Second World War, Volume Four: Fighters, London, MacDonald 7 Co.(Publishers) Ltd., 1969, ISBN 0-356-01448-7.
http://en.wikipedia.org/wiki/Curtiss-Wright_CW-21
http://www.airwar.ru/enc/fww2/cw21.html
http://www.warbirdforum.com/cw21.htm
www.greendyk.nl
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Curtiss-Wright-CW-21-Demon-t44778#175555 Verze : 0
Trojpohledový náčrt CW-21
Curtiss-Wright CW-21 Demon -


URL : https://www.valka.cz/Curtiss-Wright-CW-21-Demon-t44778#175556 Verze : 0
Fotografie Demonů, dole jsou s původním podvozkem a pro Holandsko s vylepšeným systémem zatahování jsou dvě horní.
Curtiss-Wright CW-21 Demon -


Curtiss-Wright CW-21 Demon -


Curtiss-Wright CW-21 Demon -


Curtiss-Wright CW-21 Demon -


URL : https://www.valka.cz/Curtiss-Wright-CW-21-Demon-t44778#175558 Verze : 0
.
Curtiss-Wright CW-21 Demon - První prototyp CW-21 výrobního čísla c/n 21-1 byl zalétán pilotem Nedem Warrenem 22. září 1938. Stroj byl opatřen civilní registrací NX 19431 na směrovém kormidle, levé spodní a pravé horní ploše křídla. V únoru 1939 jej v Číně předváděl v simulovaných soubojích tovární pilot Robert Fausel. Letoun tehdy dostal čínské výsostné znaky, ačkoliv  byl stále majetkem firmy Curtiss-Wright. Během japonského útoku  na Čínu v březnu 1939 se Fausel v kokpitu tohoto stroje přidal k obráncům a 2. 4. 1939 poškodil a přinutil k přistání japonský Fiat BR.20. Čínská vláda později letoun odkoupila, avšak patrně již v červnu 1939 byl ztracen při havárii.

První prototyp CW-21 výrobního čísla c/n 21-1 byl zalétán pilotem Nedem Warrenem 22. září 1938. Stroj byl opatřen civilní registrací NX 19431 na směrovém kormidle, levé spodní a pravé horní ploše křídla. V únoru 1939 jej v Číně předváděl v simulovaných soubojích tovární pilot Robert Fausel. Letoun tehdy dostal čínské výsostné znaky, ačkoliv byl stále majetkem firmy Curtiss-Wright. Během japonského útoku na Čínu v březnu 1939 se Fausel v kokpitu tohoto stroje přidal k obráncům a 2. 4. 1939 poškodil a přinutil k přistání japonský Fiat BR.20. Čínská vláda později letoun odkoupila, avšak patrně již v červnu 1939 byl ztracen při havárii.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Curtiss-Wright-CW-21-Demon-t44778#402174 Verze : 0
.
Curtiss-Wright CW-21 Demon - První ze tří sériových CW-21 (c/n 21-2) vyrobených pro čínského zákazníka. Stroj byl zalétán pilotem W. Wellsem v St. Louis 20. 3. 1940. Letouny měly na základě čínských požadavků zesílenou výzbroj (2 x 12,7mm kulomet a 2 x 7,62mm kulomet). V USA ovšem stroj létal jako civilní, tj. bez výzbroje a s  registrací NX 19441). Všechny tři letouny byly dodány do Číny během roku 1940. Na jaře 1941 byly začleněny do American Volunteers Group Flying Tigers. Všechny tři stroje byly ztraceny 23. 12. 1941, když do nich pozemní personál na barmském letišti Lashio natankoval špatné PHM a všechny po startu kvůli potížím s motory havarovaly, jeden pilot zahynul. Letoun Létal celý v barvě kovu, až na černý pás proti oslnění před kabinou. Černá registrace na směrovce, levé spodní  a pravé horní ploše křídla.

První ze tří sériových CW-21 (c/n 21-2) vyrobených pro čínského zákazníka. Stroj byl zalétán pilotem W. Wellsem v St. Louis 20. 3. 1940. Letouny měly na základě čínských požadavků zesílenou výzbroj (2 x 12,7mm kulomet a 2 x 7,62mm kulomet). V USA ovšem stroj létal jako civilní, tj. bez výzbroje a s registrací NX 19441). Všechny tři letouny byly dodány do Číny během roku 1940. Na jaře 1941 byly začleněny do American Volunteers Group "Flying Tigers". Všechny tři stroje byly ztraceny 23. 12. 1941, když do nich pozemní personál na barmském letišti Lashio natankoval špatné PHM a všechny po startu kvůli potížím s motory havarovaly, jeden pilot zahynul. Letoun Létal celý v barvě kovu, až na černý pás proti oslnění před kabinou. Černá registrace na směrovce, levé spodní a pravé horní ploše křídla.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Curtiss-Wright-CW-21-Demon-t44778#402175 Verze : 0
.
Curtiss-Wright CW-21 Demon - První sériový CW-21B, určený pro vojenské letectvo Nizozemské východní Indie, byl v St. Louis zalétán v polovině září 1940. Již v USA dostal nizozemskou kamufláž, avšak bez výsostného označení, a také registraci C-338, která však nekorespondovala s nizozemským systémem označování. Po odeslání do Nizozemské východní Indie (zima 1940/41) obdržel nizozemské výsostné znaky a standardní označení CW-343m.

První sériový CW-21B, určený pro vojenské letectvo Nizozemské východní Indie, byl v St. Louis zalétán v polovině září 1940. Již v USA dostal nizozemskou kamufláž, avšak bez výsostného označení, a také registraci C-338, která však nekorespondovala s nizozemským systémem označování. Po odeslání do Nizozemské východní Indie (zima 1940/41) obdržel nizozemské výsostné znaky a standardní označení CW-343m.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Curtiss-Wright-CW-21-Demon-t44778#402177 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více