Curtiss-Wright CW-21 Demon

Rozpočet tohoto webu pro rok 2018 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 87.861,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 586 příspěvků vloženo, 2364 editováno a 516 zmoderováno. Statistiky
22.9.2018 - Praha - Sraz k 20. narozeninam valka.cz | Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

Curtiss-Wright CW-21 Demon

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    Curtiss-Wright CW-21B Demon Curtiss-Wright CW-21B Demon
    Originální název:
    Original Name:
    Curtiss-Wright CW-21B Demon
    Kategorie:
    Category:
    stíhací letoun fighter aeroplane
    Výrobce:
    Producer:
    DD.MM.1938-DD.MM.1941 Curtiss-Wright Corp., St. Louis, Missouri
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.MM.1938-DD.MM.1941
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    4 CW-21
    24 CW-21B
    První vzlet:
    Maiden Flight:
    22.09.1938
    Osádka:
    Crew:
    1
    Základní charakteristika:
    Basic Characteristics:
     
    Vzlet a přistání:
    Take-off and Landing:
    CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
    Uspořádání křídla:
    Arrangement of Wing:
    jednoplošník monoplane
    Uspořádání letounu:
    Aircraft Concept:
    klasické conventional
    Podvozek:
    Undercarriage:
    zatahovací retractable
    Přistávací zařízení:
    Landing Gear:
    kola wheels
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Hmotnost prázdného letounu:
    Empty Weight:
    1534 kg 3382 lb
    Vzletová hmotnost:
    Take-off Weight:
    2041 kg 4500 lb
    Maximální vzletová hmotnost:
    Maximum Take-off Weight:
    ? kg ? lb
    Rozpětí:
    Wingspan:
    10.67 m 35ft
    Délka:
    Length:
    8.29 m 27ft 2,5in
    Výška:
    Height:
    2.49 m 8ft 2in
    Plocha křídla:
    Wing Area:
    16.19 m2 174,3 ft2
    Plošné zatížení:
    Wing Loading:
    ? kg/m2 ? lb/ft2
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Kategorie:
    Category:
    pístový piston
    Počet motorů:
    Number of Engines:
    1
    Typ:
    Type:
    Wright R-1820-G5 o výkonu 634 kW
    třílistá stavitelná vrtule Hamilton-Standard
    Wright R-1820-G5, power 850 hp
    three-blade variable-pitch propeller Hamilton Standard
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    378 l 100 US gal
    Výkony:
    Performance:
     
    Maximální rychlost:
    Maximum Speed:
    505.3 km/h v 3719 m 314 mph in 12200 ft
    Cestovní rychlost:
    Cruise Speed:
    453.8 km/h v ? m 282 mph in ? ft
    Rychlost stoupání:
    Climb Rate:
    ? m/s ? ft/min
    Čas výstupu na výšku:
    Time to Climb to:
    4 min do 4000 m 4 min to 13123 ft
    Operační dostup:
    Service Ceiling:
    10455 m 34300 ft
    Dolet:
    Range:
    1013.9 km 630 mi
    Maximální dolet:
    Maximum Range:
    ? km ? mi
    Výzbroj:
    Armament:
    2x pevný kulomet Browning ráže 12,7 mm nad motorem s 200 náboji na hlaveň
    2x pevný kulomet Browning ráže 7,62 mm nad motorem se 480 náboji na hlaveň
    2x .30 Browning machine gun, 200 rpg
    2x .50 Browning machine gun, 480 rpg
    Uživatelské státy:
    User States:


    Poznámka:
    Note:
    - -
    Zdroje:
    Sources:
    Bowers, P. M. Curtiss Aircraft 1907-1947, Putnam Aeronautical Books, London 1979. ISBN 0-370-10029-8.
    http://www.aerofiles.com/_curthyphen.html
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/44778#175553Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Stručná historie:
    Jedním z mála typů moderních letadel, které mohlo postavit Holandsko proti útoku Japonců na jejich kolonie v jihovýchodní Asii (3. 2. 1942) bylo 17 letuschopných letadel CW-21B Demon ze základny v Peraku. Japonští piloti tato letadla rychle a těžce zdevastovali, nutno říci, že to bylo především díky velké početní převaze, již 10. 2. 1942 Holanďanům zůstalo pouze šest lehce poškozených letadel, která stáhli pro doplnění o právě dodané Hurricany Mk.II. 8. 3. 1942 Holandská Východní Indie kapitulovala a Japonci získali jediný letoun, který zůstal v letuschopném stavu.

    Jednou z příčin této katastrofy bylo nevybavení letadel jakoukoliv pasívní obranou. S pancéřovou ochranou pilotního prostoru či motoru se však vůbec nepočítalo, stejně tak nebylo počítáno se samosvornými palivovými nádržemi, protože tento lehký stíhací letoun byl plánován výhradně pro export do států, které potřebovaly zmodernizovat své letectvo a měly na tuto modernizaci omezený rozpočet. Lehké stíhací letouny vznikaly ve třicátých letech minulého století především ve Francii.

    Továrna Curtiss-Wright v St. Louis navrhla a postavila letoun, který měl své základy v lehkém útočném letounu CW-19R, úprava se týkala kabiny, která byla pro stíhací účely jednomístná, nainstalován byl výkonnější motor Wright R-1820-G5 Cyclone o výkonu 1 000 koní. Tento motor byl přeplňován mechanickým dvourychlostním kompresorem, výkon motoru byl přenášen pomocí trojlisté stavitelné vrtule Hamilton-Standard. Výzbroj byla na svou dobu poměrně dobrá - dva synchronizované kulomety pod kapotu motoru, jeden měl ráži 7,62 mm a druhý 12,7 mm. Zvýšeného výkonu bylo dosaženo také díky zatahovací mu podvozku. Konstrukce podvozku u letounu CW-21 prošla svým vývojem, u prvních verzí se podvozek zatáhl směrem dozadu do velkých výstupků na spodku křídel. U pozdější verze CW-21B byl systém zatahování vylepšen a odstranění velkých boulí podvozku přineslo zvýšení rychlosti z 488 km/h na 505 km/h.


    První prototyp vzlétl 22. 9. 1938, nový letoun od samého počátku zkoušek perfektně stoupal, toho bylo dosaženo malou hmotností letounu a motorem, který díky dvourychlostnímu kompresoru podával dostatečný výkon ve slušném výškovém rozsahu.


    Krom Holandska odebrala několik strojů již dříve Čína, původně se mělo jednat o dosti velkou objednávku třiceti CW-21, většina z těchto letounů měla být sestavena v továrně CAMCO, továrna byla poškozena japonským náletem. Několik letadel bylo do Číny posláno v již sestavené podobě, tři z těchto letadel krátce působily u jednotky A.V.G. Velitel „létajících tygrů“, plukovník Claire Chennault, počítal s těmito letouny pro boj s vysoko létajícími japonskými průzkumnými letadly. Zde se měla uplatnit skvělá stoupavost „Interceptorů“ (takové bylo oficiální pojmenování CW-21). Pro absenci jakékoliv pasivní obrany neměly tyto stroje operovat proti stíhačkám či bombardérům. Letouny však byly zničeny ještě před tím, než se přesunuly na bojiště.


    Nyní se dostaneme k letounům, které odebrala Holandská Východní Indie. Továrna Curtiss-Wright předváděla CW-21 na Jávě v polovině roku 1939, nakonec se americkým obchodním zástupcům podařilo sjednat objednávku na celkem 116 stíhacích letadel, z čehož bylo 24 CW-21B.
    Verze CW-21B přinesla několik zásadních změn, byl to již výše zmíněný podvozek, který se nově zatahoval směrem k trupu, další změnou byla dvojnásobná výzbroj a zlepšena byla aerodynamika (zatahovací ostruhové kolečko a vrtulový kužel). Holandská verze měla o 113 kg vyšší hmotnost, ale především díky novému podvozku stoupla maximální rychlost na 502 km/h. Holanďané si svých „Interceptorů“ údajně cenili více než Curtissů H-75A-7 nebo Brewsterů B-339 Buffalo.


    Použité prameny:
    William Green, War Planes of the Second World War, Volume Four: Fighters, London, MacDonald 7 Co.(Publishers) Ltd., 1969, ISBN 0-356-01448-7.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Curtiss-Wright_CW-21
    http://www.airwar.ru/enc/fww2/cw21.html
    http://www.warbirdforum.com/cw21.htm
    www.greendyk.nl
    archiv autora
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/44778#175555Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Trojpohledový náčrt CW-21


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/44778#175556Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Fotografie Demonů, dole jsou s původním podvozkem a pro Holandsko s vylepšeným systémem zatahování jsou dvě horní.








    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/44778#175558Verze : 0
    MOD
    Avatar
    .

    První prototyp CW-21 výrobního čísla c/n 21-1 byl zalétán pilotem Nedem Warrenem 22. září 1938. Stroj byl opatřen civilní registrací NX 19431 na směrovém kormidle, levé spodní a pravé horní ploše křídla. V únoru 1939 jej v Číně předváděl v simulovaných soubojích tovární pilot Robert Fausel. Letoun tehdy dostal čínské výsostné znaky, ačkoliv byl stále majetkem firmy Curtiss-Wright. Během japonského útoku na Čínu v březnu 1939 se Fausel v kokpitu tohoto stroje přidal k obráncům a 2. 4. 1939 poškodil a přinutil k přistání japonský Fiat BR.20. Čínská vláda později letoun odkoupila, avšak patrně již v červnu 1939 byl ztracen při havárii.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/44778#402174Verze : 0
    MOD
    Avatar
    .

    První ze tří sériových CW-21 (c/n 21-2) vyrobených pro čínského zákazníka. Stroj byl zalétán pilotem W. Wellsem v St. Louis 20. 3. 1940. Letouny měly na základě čínských požadavků zesílenou výzbroj (2 x 12,7mm kulomet a 2 x 7,62mm kulomet). V USA ovšem stroj létal jako civilní, tj. bez výzbroje a s registrací NX 19441). Všechny tři letouny byly dodány do Číny během roku 1940. Na jaře 1941 byly začleněny do American Volunteers Group "Flying Tigers". Všechny tři stroje byly ztraceny 23. 12. 1941, když do nich pozemní personál na barmském letišti Lashio natankoval špatné PHM a všechny po startu kvůli potížím s motory havarovaly, jeden pilot zahynul. Letoun Létal celý v barvě kovu, až na černý pás proti oslnění před kabinou. Černá registrace na směrovce, levé spodní a pravé horní ploše křídla.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/44778#402175Verze : 0
    MOD
    Avatar
    .

    První sériový CW-21B, určený pro vojenské letectvo Nizozemské východní Indie, byl v St. Louis zalétán v polovině září 1940. Již v USA dostal nizozemskou kamufláž, avšak bez výsostného označení, a také registraci C-338, která však nekorespondovala s nizozemským systémem označování. Po odeslání do Nizozemské východní Indie (zima 1940/41) obdržel nizozemské výsostné znaky a standardní označení CW-343m.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/44778#402177Verze : 0
    MOD