Miles M.57 Aerovan

Rozpočet tohoto webu pro rok 2018 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 32.861,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 464 příspěvků vloženo, 1106 editováno a 478 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

Miles M.57 Aerovan

Přehled verzí

    Avatar
    Miles M.57 Aerovan

    Na samém konci druhé světové války firma Miles navrhla civilní lehký nákladní letoun M.57 Aerovan. Šlo o dvoumotorový hornoplošník s krátkým trupem a trojitou směrovkou umístěnou na úzký nosník. První prototyp, zpětně označený Aerovan Mk.I, poprvé vzlétl 26. ledna 1945.Armádu sice zaujal, kvůli zákazu ze strany ministerstva pro leteckou výrobu ale stavba druhého prototypu začala až po skončení války.Druhý prototyp, Mk.II, měl o 46 cm delší trup, pět obdélníkových oken místo původních čtyř a vnější směrovky bez vyvážení, a na jeho základě první sériová verze Aerovan Mk.III s vyztuženými nákladními dveřmi v zádi. Této verze, používající motory Cirrus Major bylo postaveno sedm kusů, 40 dalších bylo až na detaily shodných ( čtyři kruhová okna apod.) a byly označeny jako verze Mk.IV. U dalších tří strojů bylo pravděpodobně na přání zákazníka sáhnuto po jiných motorech - jeden stroj obdržel motory de Havilland Gipsy Major 10 (Aerovan Mk. V) a další dva měly Avco Lycoming O-435-4A (Aerovan Mk. VI). Všechny verze měly dvoumístnou kabinu s plexisklovým překrytem, nákladní prostor schopný pobrat rodinné auto (jak nezapomínají zdůraznit internetové prameny) a všechny měly nákladní dveře odklopitelné doleva, aby byla umožněna lepší manipulace s nákladem.

    Dva stroje verze Mk.IV s motory Cirrus Major provozovala RNZAF, alespoň jeden stroj byl používán tureckou armádou a jeden kus získaly počátkem roku 1948 také letecké síly čerstvě vznikajícího Izraele. Aerovan, schopný startovat i z velmi krátkých ploch byl používán pro zásobování obklíčených osad i Jeruzaléma samotného, jehož letiště bylo neustále ohrožováno odstřelovači. Při evakuaci obyvatel jedné z osad u Mrtvého moře byl 17. června 1948 donucen nouzově přistát, načež byl pilot a několik pasažérů zabit Araby.

    V roce 1955 se George Miles rozhodl otestovat vhodnost úzkých křídel, navržených firmou Hurel-Dubois, pro dopravní letadla, a upravil proto jeden stantardní Aerovan.. výsledkem byl stroj Miles H.D.M.105, který poprvé vzlétl 31. dubna 1957. Šlo pouze o zkušební stroj a další výroba nepokračovala.

    Zdroj:
    Brown, Don Lambert. Miles Aircraft Since 1925. Putnam, London 1970. ISBN 0-37000-127-3.
    www.miles-aircraft.com
    http://en.wikipedia.org/wiki/Miles_Aerovan
    www.geocities.com
    http://www.airwar.ru/enc/craft/m57.html
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/45017#248203Verze : 0
    MOD