Mil Mi-2 [Kód NATO: Hoplite]

přehledové fórum
História vzniku vrtuľníku Mi-2


V druhej polovici päťdesiatych rokov vznikla v Sovietskom zväze požiadavka na nový typ ľahkého viacúčelového vrtuľníka.Konštrukčná kancelária M. L. Mila začala pracovať na modernizácii známeho a masovo rozšíreného vrtuľníka Mi-1. Prestavba sa dotýkala najmä použitia novej pohonnej turbokompresorovej jednotky a uplatnenia nových poznatkov z oblasti aerodynamiky, konštrukcie a technológie výroby.


Nový vrtuľník označený ako V-2 vzlietol na prvý let 22.septembra 1961 a pilotoval ho G. V. Alfjorov. Prvé dva prototypy Mil Mi-2 slúžili v bývalom Sovietskom zväze na uskutočňovanie podnikových a štátnych skúšok. Po úspešných skúškach bola technická a výrobná dokumentácia na základe medzinárodnej dohody odovzdaná poľskému leteckému závodu WSK Swidnik.


Príprava na výrobu vrtuľníkov sa začala v roku 1964 pod typovým označením SM-3.Prvý skúšobný let vrtuľníka zostaveného z dielcov privezených zo Sovietskeho zväzu uskutočnili 26. augusta 1965 sovietsky piloti. Skúšobný let vrtuľníka Mi-2 (ser. č. 520001) zostaveného z dielcov vyrobených v Poľsku uskutečnila 4. novembra 1965 osádka zložená z poľských pilotov. Na začiatku sériovej výroby došlo k dohode medzi Poľskou ľudovou republikou a Sovietskym zväzom, v rámci ktorej sa poľská strana vzdala označenia SM-3 v prospech sovietskeho označenia Mi-2.


Samotná sériová výroba sa začala v roku 1965 a do ukončenia výroby v roku 1988 bolo vyrobených viac ako 5400 kusov.



Zdroj : Turza Peter, pplk. v,v. Sovietsko – poľský vrtulník Mi-2 – OBRANA č.6 2010 MO SR
URL : https://www.valka.cz/Mil-Mi-2-Kod-NATO-Hoplite-t45322#372568 Verze : 0

Mil Mi-2 Hoplite
Přehledové fórum



V-2 - prototyp lehkého dvoumotorového víceúčelového vrtulníku, turbohřídelové motory GTD-350; 2 prototypy.
V-2M - prototyp s dvěma nafukovacími plováky.
V-2V - prototyp bitevní verze nesoucí čtyři protitankové rakety 9M17M Falanga-M nebo čtyři raketové bloky UB-16-57.

Mi-2T - základní varianta, lehký transportní vrtulník, výroba ve Swidniku. Cca 3500 ks.
Mi-2P - osmimístná dopravní varianta. Cca 400 ks.
Mi-2Sz / Mi-2U - cvičná varianta s dvojím řízením. Cca 400 ks.
Mi-2R / Mi-2SCh - zemědělská varianta s nádržemi pro chemický postřik. Cca 600 ks.
Mi-2D Przetacznik / Mi-2PPD - vzdušné velitelské stanoviště, se spojovacím vybavením a prostorem pro operátora a dva důstojníky. 26 ks.
Mi-2RM Anakonda - námořní záchranná varianta. Možnost nést osvětlovací pumy. 16 ks.
Mi-2US - bitevní varianta s kanonem NS-23 umístěným v přídi a čtyřmi kulomety na bocích trupu a dvěma pohyblivými kulomety. Více než 30 ks.
Mi-2F - kartografická varianta s fotoaparátem v zadní části trupu. 30 ks.
Mi-2S - sanitní varianta s interiérem pro dva sedící a dva ležící nebo pro dva ležící pacienty. Cca 100 ks.
Mi-2SR - vojenská sanitní a pátrací varianta vycházející z Mi-2S, navíc jeřáb v nákladových vratech. Neznámý počet.
Mi-2URP Salamandra - bitevní varianta s pevným kanonem NS-23 přídi, dvěma pohyblivými kulomety a čtyřmi raketami 9M14M Maljutka-M. Více než 41 ks.
Mi-2URP-G Gniewosz - modernizace s možností nést raketnice 9M32MG Gad, rakety 9M32M Strela-2M a pumy. 25 ks + konverze Mi-2US/Mi-2URS/Mi-2URP.
Mi-2URN Zmija - bitevní varianta s pevným kanonem NS-23 přídi, dvěma pohyblivými kulomety a dvěma raketovými bloky MARS-2 nebo pumami. Nejméně 26 ks včetně konverzí Mi-2US.
Mi-2URS - stíhací varianta s pevným kanonem NS-23 přídi, dvěma pohyblivými kulomety a čtyřmi raketami 9M32M Strela-2M. 12 ks.
Mi-2Kr - létajjící jeřáb s dodatečným prosklením. Neznámý počet.
Mi-2RO Bazant / Mi-2R - průzkumná a pozorovací varianta s fotoaparátem v trupu a druhým umístěným šikmo za okénkem nákladové kabiny. 34 ks.
Mi-2M2 - modernizace s motory GTD-350P a rozměrnějším trupem s druhými nákladnimi dveřmi, upravený podvozek. 5 ks.
Mi-2RL - suchozemská záchranná varianta. 10 ks.
Mi-2Ch Chekla - varianta pro vytváření dýmové clony. 1 konverze.
Mi-2RS Padalec / Mi-2RChR / Mi-2Ch - varianta pro chemický a radiační průzkum. 13 ks.
Mi-2 Polar - úprava Mi-2T pro provoz za polárník kruhem. 4 ks.
Mi-2B - úprava pro provoz v pouštních oblastech, část strojů s kompozitnámi listy rotoru z PZL Kania. Cca 40 ks.
Mi-2 Platan - úprava pro pokládání protitankových min s výmetnicí v levé části nákladového prostoru. Cca 10 konverzí.
Mi-2 Mieszacz - úprava Mi-2URP-G s možností nést na levém boku raketnici MARS-2.
Mi-2Plus - modernizace s motory GTD-350W2, kompozitními rotorovými listy, novou avionikou atd. 33+ konverzí.
Mi-2MSB - ukrajinská modernizace s motory AI-450M a dalšími úpravami. Několik konverzí.
MSB-2 - rozsáhlejší modernizace s motory AI-450M a přepracovaným aerodynamičtějším trupem. 1 konverze.

PZL Kania - modernizovaná exportní verze Mi-2 vybavená motory Allison, kompozitními listy rotoru, upravenou přídí, avionikou a dalšími úpravami. 17 ks.
PZL Taurus II - modernizace pro americký trh, s přepracovaným aerodynamičtějším trupem, novými motory atd. Pouze maketa.

ruslet.webnode.cz
URL : https://www.valka.cz/Mil-Mi-2-Kod-NATO-Hoplite-t45322#176807 Verze : 1
Novomodernizovaný a prestavaný Mi-2MSB-1 Hoplite v službách ukrajinskej GUR ako zdravotná evakuačná platforma.

tweet #1748546120098213960

Stroj dostal úplne nový sklenený kokpit, kompletné vybavenie leteckej ambulancie a rôzne mechanické vylepšenia.

The aircraft received a completely new glass cockpit, full air ambulance setup, and various mechanical upgrades. pic.twitter.com/THWkJU3GXr
— OSINTtechnical (@Osinttechnical) January 20, 2024
URL : https://www.valka.cz/Mil-Mi-2-Kod-NATO-Hoplite-t45322#747212 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více