Focke-Achgelis Fa 330 Bachstelze

     
Název:
Name:
Focke-Achgelis Fa 330 Bachstelze Focke-Achgelis Fa 330 Bachstelze
Originální název:
Original Name:
Focke-Achgelis Fa 330 Bachstelze
Kategorie:
Category:
jiná kategorie other category
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1943-DD.MM.1944 Focke-Achgelis & Co GmbH, Delmenhorst (Hoykenkamp) /
DD.MM.1944-DD.MM.1945 Weser-Flugzeugbau GmbH, Delmenhorst (Hoykenkamp) /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1943-DD.MM.1945
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
~200
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1942
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Uspořádání rotorů:
Rotor Configuration:
jiné uspořádání other configuration
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kluzné ližiny skids
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného vrtulníku:
Empty Weight:
75 kg 165 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
175 kg 386 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
190 kg 419 lb
Délka s otáčejícími se rotory:
Length with Rotors Turning:
? m ?
Délka trupu:
Fuselage Length:
4,47 m 14ft 8in
Šířka trupu:
Fuselage Width:
0,30 m 11.75in
Celková výška:
Overall Height:
1,67 m 5ft 5.75in
Průměr hlavního rotoru:
Main Rotor Diameter:
7,30 m 24ft
Průměr vyrovnávacího rotoru:
Tail Rotor Diameter:
- m -
Plocha disku hlavního rotoru:
Main Rotor Disc Area:
42 m2 452 ft2
Plocha disku vyrovnávacího rotoru:
Tail Rotor Disc Area:
- m2 - ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
jiný other
Počet motorů:
Number of engines:
-
Typ:
Type:
- -
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
- -
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
40 km/h v ? m 25 mph in ? ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
- m/s - ft/min
Statický dostup:
Static Ceiling:
- m - ft
Dynamický dostup:
Dynamic Ceiling:
220 m 722 ft
Dolet:
Range:
- km - mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
- km - mi
Přepravní kapacita:
Transport Capacity:
- -
Výzbroj a vybavení:
Armament and Equipment:
 
Výzbroj:
Armament:
- -
Vybavení:
Equipment:
- -
Uživatelské státy:
User States:

1)
1)
1)

1)
1)
1)
Poznámka:
Note:
pozorovací rotorový kluzák


1) pouze pro zkušební účely
observation rotary-wing kite


1) for evaluation purposes only
Zdroje:
Sources:
Murawski, M. J.: Letadla Luftwaffe 1933-45, část 1, Intermodel, 1997
Griehl, M., Dressel, J.: Deutsche Hubschrauber vor 1945, Waffen-Arsenal 128, Podzun-Pallas Verlag, 1991
URL : https://www.valka.cz/Focke-Achgelis-Fa-330-Bachstelze-t45348#592988 Verze : 0
Focke-Achgelis Fa 330 Bachstelze (Trasochvost, česky Konipas)


Vznikol v roku 1942 na základe objednávky na stavbu rotorového klzáku jednoduchej konštrukcie a malých rozmerov, určeného pre použitie z paluby ponoriek, s možnosťou montáže a demontáže v priebehu niekoľkých minút. Stroj štartoval z malej plošiny uchytenej na zadnej strane veže U-Bootu. Po štarte bol stroj spojený s ponorkou 300 m dlhým lanom, spojenie zabezpečoval palubný telefón. Maximálny dostup umožňoval pilotovi pozorovanie na vzdialenosť približne 53 km (z veže ponorky to bolo asi 8 km). Hlavným typom U-Bootu, ktorý tento typ využíval, bol Typ IXD2. K prvému bojovému nasadeniu malo dôjsť v polovici r. 1942 v južnom Atlantiku. Fa 330 sa vo väčšej miere používali v Adenskom zálive a pri operáciách v Indickom oceáne, kde nehrozilo nebezpečenstvo útokov spojeneckého letectva. V takomto prípade totiž klzák znemožňoval okamžité ponorenie ponorky. V niektorých prípadoch posádka U-Bootu vlečné lano odrezala a pilota, ktorý medzitým pristál na hladine mora, vzala na palubu až po tom ako nebezpečie pominulo a bolo možné sa bezpečne vynoriť. Výcvik pilotov prebiehal v aerodynamickom tuneli v Chalais-Meudon pri Paríži. Vyrobilo sa približne 200 kusov.



Typ: Jednomiestny pozorovací rotorový klzák
Konštrukcia: Rúrkovitá, k vodorovnej, ktorá tvorila trup boli pripevnené pedály riadenia, riadiaca páka, lanká riadenia, zvislá a vodorovná chvostová plocha a sedadlo pilota, na zvislej bol uchytený rotor
Klesavosť pri 40 km/h: 3,5 m/s
Rotor: trojlistový o priemere 7,30 m (posledné vyrobené stroje 8,53 m) oceľovej konštrukcie, potiahnutý plátnom, v oblasti nábežných hrán letecká preglejka


Pri štarte bola potrebná rýchlosť vetra min. 35 km/h.
URL : https://www.valka.cz/Focke-Achgelis-Fa-330-Bachstelze-t45348#176948 Verze : 6
Stroj na záberoch je vystavený v Royal Air Force Museum v Cosforde.
Focke-Achgelis Fa 330 Bachstelze -


Focke-Achgelis Fa 330 Bachstelze -


Focke-Achgelis Fa 330 Bachstelze -


Focke-Achgelis Fa 330 Bachstelze -


Focke-Achgelis Fa 330 Bachstelze -


URL : https://www.valka.cz/Focke-Achgelis-Fa-330-Bachstelze-t45348#176949 Verze : 2
.
Focke-Achgelis Fa 330 Bachstelze - Vírník Fa 330 zkoušený po válce v USA. Stroj nesl původní světle šedý německý nátěr i s výsostným označením (kříže byly i na VOP). Na svislé ocasní ploše pouze přibylo americké evidenční číslo.

Vírník Fa 330 zkoušený po válce v USA. Stroj nesl původní světle šedý německý nátěr i s výsostným označením (kříže byly i na VOP). Na svislé ocasní ploše pouze přibylo americké evidenční číslo.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Focke-Achgelis-Fa-330-Bachstelze-t45348#432844 Verze : 0
.
Focke-Achgelis Fa 330 Bachstelze - Vírník Fa 330 zkoušený po válce ve Velké Británii. Stroj nesl původní světle šedý německý nátěr. Německé výsostné označení bylo nahrazeno britskými kokardami.

Vírník Fa 330 zkoušený po válce ve Velké Británii. Stroj nesl původní světle šedý německý nátěr. Německé výsostné označení bylo nahrazeno britskými kokardami.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Focke-Achgelis-Fa-330-Bachstelze-t45348#432845 Verze : 0
.
Focke-Achgelis Fa 330 Bachstelze - Tento Fa 330 zkoušelo po válce pro změnu francouzské letectvo, opět původní světle šedý nátěr a francouzská trikolora na SOP.

Tento Fa 330 zkoušelo po válce pro změnu francouzské letectvo, opět původní světle šedý nátěr a francouzská trikolora na SOP.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Focke-Achgelis-Fa-330-Bachstelze-t45348#432849 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více