Focke-Achgelis Fa 330 Bachstelze

Rozpočet tohoto webu pro rok 2018 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 32.861,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 415 příspěvků vloženo, 900 editováno a 381 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

Focke-Achgelis Fa 330 Bachstelze

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    Focke-Achgelis Fa 330 Bachstelze Focke-Achgelis Fa 330 Bachstelze
    Originální název:
    Original Name:
    Focke-Achgelis Fa 330 Bachstelze
    Kategorie:
    Category:
    jiná kategorie other category
    Výrobce:
    Producer:
    DD.MM.1943-DD.MM.1944 Focke-Achgelis & Co GmbH, Delmenhorst (Hoykenkamp) /
    DD.MM.1944-DD.MM.1945 Weser-Flugzeugbau GmbH, Delmenhorst (Hoykenkamp) /
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.MM.1943-DD.MM.1945
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    ~200
    První vzlet:
    Maiden Flight:
    DD.MM.1942
    Osádka:
    Crew:
    1
    Základní charakteristika:
    Basic Characteristics:
     
    Uspořádání rotorů:
    Rotor Configuration:
    jiné uspořádání other configuration
    Podvozek:
    Undercarriage:
    pevný fixed
    Přistávací zařízení:
    Landing Gear:
    kluzné ližiny skids
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Hmotnost prázdného vrtulníku:
    Empty Weight:
    75 kg 165 lb
    Vzletová hmotnost:
    Take-off Weight:
    175 kg 386 lb
    Maximální vzletová hmotnost:
    Maximum Take-off Weight:
    190 kg 419 lb
    Délka s otáčejícími se rotory:
    Length with Rotors Turning:
    ? m ?
    Délka trupu:
    Fuselage Length:
    4,47 m 14ft 8in
    Šířka trupu:
    Fuselage Width:
    0,30 m 11.75in
    Celková výška:
    Overall Height:
    1,67 m 5ft 5.75in
    Průměr hlavního rotoru:
    Main Rotor Diameter:
    7,30 m 24ft
    Průměr vyrovnávacího rotoru:
    Tail Rotor Diameter:
    - m -
    Plocha disku hlavního rotoru:
    Main Rotor Disc Area:
    42 m2 452 ft2
    Plocha disku vyrovnávacího rotoru:
    Tail Rotor Disc Area:
    - m2 - ft2
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Kategorie:
    Category:
    jiný other
    Počet motorů:
    Number of engines:
    -
    Typ:
    Type:
    - -
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    - -
    Výkony:
    Performance:
     
    Maximální rychlost:
    Maximum Speed:
    40 km/h v ? m 25 mph in ? ft
    Cestovní rychlost:
    Cruise Speed:
    ? km/h v ? m ? mph in ? ft
    Rychlost stoupání:
    Climb Rate:
    - m/s - ft/min
    Statický dostup:
    Static Ceiling:
    - m - ft
    Dynamický dostup:
    Dynamic Ceiling:
    220 m 722 ft
    Dolet:
    Range:
    - km - mi
    Maximální dolet:
    Maximum Range:
    - km - mi
    Přepravní kapacita:
    Transport Capacity:
    - -
    Výzbroj a vybavení:
    Armament and Equipment:
     
    Výzbroj:
    Armament:
    - -
    Vybavení:
    Equipment:
    - -
    Uživatelské státy:
    User States:

    1)
    1)
    1)

    1)
    1)
    1)
    Poznámka:
    Note:
    pozorovací rotorový kluzák


    1) pouze pro zkušební účely
    observation rotary-wing kite


    1) for evaluation purposes only
    Zdroje:
    Sources:
    Murawski, M. J.: Letadla Luftwaffe 1933-45, část 1, Intermodel, 1997
    Griehl, M., Dressel, J.: Deutsche Hubschrauber vor 1945, Waffen-Arsenal 128, Podzun-Pallas Verlag, 1991
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/45348#592988Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Focke-Achgelis Fa 330 Bachstelze (Trasochvost, česky Konipas)


    Vznikol v roku 1942 na základe objednávky na stavbu rotorového klzáku jednoduchej konštrukcie a malých rozmerov, určeného pre použitie z paluby ponoriek, s možnosťou montáže a demontáže v priebehu niekoľkých minút. Stroj štartoval z malej plošiny uchytenej na zadnej strane veže U-Bootu. Po štarte bol stroj spojený s ponorkou 300 m dlhým lanom, spojenie zabezpečoval palubný telefón. Maximálny dostup umožňoval pilotovi pozorovanie na vzdialenosť približne 53 km (z veže ponorky to bolo asi 8 km). Hlavným typom U-Bootu, ktorý tento typ využíval, bol Typ IXD2. K prvému bojovému nasadeniu malo dôjsť v polovici r. 1942 v južnom Atlantiku. Fa 330 sa vo väčšej miere používali v Adenskom zálive a pri operáciách v Indickom oceáne, kde nehrozilo nebezpečenstvo útokov spojeneckého letectva. V takomto prípade totiž klzák znemožňoval okamžité ponorenie ponorky. V niektorých prípadoch posádka U-Bootu vlečné lano odrezala a pilota, ktorý medzitým pristál na hladine mora, vzala na palubu až po tom ako nebezpečie pominulo a bolo možné sa bezpečne vynoriť. Výcvik pilotov prebiehal v aerodynamickom tuneli v Chalais-Meudon pri Paríži. Vyrobilo sa približne 200 kusov.



    Typ: Jednomiestny pozorovací rotorový klzák
    Konštrukcia: Rúrkovitá, k vodorovnej, ktorá tvorila trup boli pripevnené pedály riadenia, riadiaca páka, lanká riadenia, zvislá a vodorovná chvostová plocha a sedadlo pilota, na zvislej bol uchytený rotor
    Klesavosť pri 40 km/h: 3,5 m/s
    Rotor: trojlistový o priemere 7,30 m (posledné vyrobené stroje 8,53 m) oceľovej konštrukcie, potiahnutý plátnom, v oblasti nábežných hrán letecká preglejka


    Pri štarte bola potrebná rýchlosť vetra min. 35 km/h.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/45348#176948Verze : 6
    Avatar
    Stroj na záberoch je vystavený v Royal Air Force Museum v Cosforde.










    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/45348#176949Verze : 2
    Avatar
    .

    Vírník Fa 330 zkoušený po válce v USA. Stroj nesl původní světle šedý německý nátěr i s výsostným označením (kříže byly i na VOP). Na svislé ocasní ploše pouze přibylo americké evidenční číslo.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/45348#432844Verze : 0
    MOD
    Avatar
    .

    Vírník Fa 330 zkoušený po válce ve Velké Británii. Stroj nesl původní světle šedý německý nátěr. Německé výsostné označení bylo nahrazeno britskými kokardami.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/45348#432845Verze : 0
    MOD
    Avatar
    .

    Tento Fa 330 zkoušelo po válce pro změnu francouzské letectvo, opět původní světle šedý nátěr a francouzská trikolora na SOP.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/45348#432849Verze : 0
    MOD