TDN-1

Rozpočet tohoto webu pro rok 2018 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 32.861,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 458 příspěvků vloženo, 932 editováno a 397 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

TDN-1

Naval Aircraft Factory TDN-1

    Avatar
    Naval Aircraft Factory TDN-1


    V roce 1937 se několik amerických důstojníků účastnilo předvádění britského létajícího cíle Queen Bee. Námořnictvo bylo natolik zaujato, že vytvořilo vlastní program, pod vedením Lt. Cmdr. Delmara S. Farnheye, který měl vypracovat vlastní obdobu britského stroje. Farnheyův tým pak přestavěl několik letadel Curtiss N2C-2 a Stearman na radiově ovládané cíle, označované jako trubci, drones, podle původní britské Včelí královny. V roce 1938 vznikl také první nápad na využití bezpilotních letounů pro námořní bombardování, ovšem zájem se nepodařilo vzbudit až do roku 1940, kdy Farnhey předvedl námořnictvu svůj první bezpilotní stroj ovládaný televizním systémem, vyvinutým ve spolupráci s průkopníkem Vladimirem Zworykinem. Po přepadení Pearl Harboru byl iniciován tajný program OPTION, formálně zahájený v únoru 1942, který měl vyvinout první masově nasaditelný bezpilotní letoun s televizním řízením. První pokusy (pravděpodobně se stroji XTDN-1, protože ty měly být postaveny právě v únoru 1942) byly dostatečně úspěšné, aby byla v březnu objednána výroba stokusové série bezpilotních letounů u firmy Naval Aircraft Factory, označených jako TDN-1 (target drone, NAF). Šlo o jednoduchý celodřevěný dvoumotorový hornoplošník s pevným příďovým podvozkem, prototypy XTDN měly motory Franklin O-300 o výkonu 97 kW, zatímco sériové stroje Lycomingy O-435. Jejich užitečný náklad byl 900 kg pum nebo torpéd, které mohly být odhozeny na dálku nebo mohl TDN zaútočit klasicky - nárazem. TDN byly řízeny pomocí televizního signálu, pro přepravu a letové testy ale byla část z nich vybavena klasickou kabinou. Brzy bylo rozhodnuto, že se TDN-1 z konstrukčního hlediska pro přílišnou složitost nehodí pro sériovou výrobu, proto byly nadále používány jen pro testy a také jako létající cíle pro výcvik námořního dělostřelectva. V srpnu 1943 byly také cvičně nasazeny také na cvičné letadlové lodi USS Sable. V programu útočných bezpilotních letounů je nahradil Interstate TDR-1. Protože pístové motory neposkytovaly dostatečný výkon pro účely letounové střely, nástupci TDN projektovaní NAF, TD2N a TD3N, již měly mít motor raketový, respektive pulzační.


    Výrobce / Manufacturer : Naval Aircraft Factory, Filadelfie, Pennsylvánie
    Kategorie / Category : bezpilotní útočný letoun
    První vzlet / Maiden flight :
    Vyráběn / Produced : 1942
    Vyrobeno / Number built : (ks) 114
    Osádka / Crew : 0
    Pohonná jednotka /
    Power plant :
    1x řadový motor Lycoming O-435 o výkonu 163 kW
    Objem vnitřních palivových nádrží /
    Fuel capacity :
    (l)

    Hmotnost prázdného letounu /
    Empty weight :
    (kg)

    Hmotnost vzletová /
    Take-off weight :
    (kg)

    Maximální vzletová hmotnost /
    Maximum take-off weight :
    (kg)

    Rozpětí / Wingspan : (m) 14,6
    Délka / Length : (m) 11,3
    Výška / Height : (m)
    Nosná plocha / Wing area : (m2)
    Plošné zatížení /
    Wing loading :
    (kg/m2)

    Maximální rychlost /
    Maximum speed :
    (km/h)
    290
    Cestovní rychlost /
    Cruise speed :
    (km/h)
    175
    Rychlost stoupání /
    Climb rate :
    (m/s)

    Čas výstupu na výšku /
    Climb to :

    Dostup operační /
    Service ceiling :
    (m)

    Dolet / Range : (km)
    Dolet maximální /
    Maximum range :
    (km)

    Výzbroj / Armament : 900 kg pum či torpédo
    Poznámka / Note :



    Zdroj:
    http://www.vectorsite.net/twcruz_1.html
    http://designation-systems.net/dusrm/app1/td.html
    http://www.aerofiles.com/_naf.html
    http://www.stagone.org/command-break.html

    Pilotovaný TDN. Zdroj: Aerofiles.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/45477#252215Verze : 0
    MOD