RWD-14 Czapla

     
Název:
Name:
RWD-14b Czapla1) RWD-14b Czapla
Originální název:
Original Name:
RWD-14b Czapla
Kategorie:
Category:
průzkumný/pozorovací letoun reconnaissance/scout aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1935-DD.MM.1938 Doświadczalne Warsztaty Lotnicze, Okęcie /
DD.MM.1938-DD.02.1939 Lubelska Wytwórnia Samolotów Sp. Akc., Lublin /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1938-DD.02.1939
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
DWL:
1 RWD-14
3 RWD-14a

LWS:
65 RWD-14b
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.12.1935
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1153 2) kg 2542 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
? kg ? lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
1700 kg 3748 lb
Rozpětí:
Wingspan:
11,9 3) m 39ft 0,5in
Délka:
Length:
9,0 m 29ft 6,32in
Výška:
Height:
3,0 m 9ft 10,11in
Plocha křídla:
Wing Area:
22,0 m2 236.81 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
77,0 kg/m2 15.77 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Škoda PZL G-1620B Mors II - hvězdicový vzduchem chlazený devítiválec o výkonu 346 kW/470 k s dvoulistou dřevěnou vrtulí Szomański. Škoda PZL G-1620B Mors II, power 464 hp
two-blade wooden propeller Szomański
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
315 l 69 Imp gal / 83 US gal
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
247 km/h v 0 m 153.5 mph in 0 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
232 km/h v 2000 m 144.2 mph in 6562 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
6,10 m/s 1200.8 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
1 min do 366 m 1 min to 1201 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
5100 m 16732 ft
Dolet:
Range:
580 km 360.4 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
675 km 419.4 mi
Výzbroj:
Armament:
1 pevný kulomet wz. 33 ráže 7,92 mm se zásobou 500 nábojů.
1 pohyblivý kulomet wz. Vickers F ráže 7,92 mm s 5 zásobníky po 97 nábojů.
4)
Užitečné zatížení 475 kg
1 fixed machine gun wz. 33 cal. 7,92 mm with 500 rounds.
1 flexible machine gun wz. Vickers F cal. 7,92 mm with 5 magazines, each 97 rounds.
4)
Useful load 475 kg
Uživatelské státy:
User States:


Poznámka:
Note:
Údaje platí pro sériovou verzi RWD-14b Czapla.

1) Vojenský název LWS Czapla
2) Cynk uvádí 1225 kg
3) Po složení křídel 3,9 m
4) Dalším vybavením byly:
radiostanice N2L/T s dosahem 30 km, fotoaparát, reflektor, 2 osvětlovací rakety.

Podle jiných zdrojů byl kulomet Vickers F ráže 7,7 mm a pevný kulomet byl wz. 36.

První prototyp poháněl motor Pratt & Whitney Wasp Junior (294 kW / 400 HP), prototypy RWD-14a byly poháněny hvězdicovým motorem PZL G-1620A Mors (309 kW / 430 HP).

Edit: Janko PALIGA
-
Zdroje:
Sources:
Cynk, Jerzy B.: Siły lotnicze Polski i Niemiec - wrzesień 1939, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa 1989
Morgała, Andrzej: Samoloty wojskowe w Polsce 1924-1939, Dom Wydawniczy Bellona, Warszawa 2003
Balous, Miroslav: R.W.D. (L.W.S.)-14 Czapla, Letectví a kosmonautika 2013 / 07
www.muzeumlotnictwa.pl
http://www.airwar.ru/enc/spyww2/rwd14.html
URL : https://www.valka.cz/RWD-14-Czapla-t45658#208848 Verze : 0
RWD-14 v polských a rumunských barvách
RWD-14 Czapla -


RWD-14 Czapla - http://www.airwar.ru/enc/spyww2/rwd14.html

http://www.airwar.ru/enc/spyww2/rwd14.html
URL : https://www.valka.cz/RWD-14-Czapla-t45658#235303 Verze : 0
Prototyp letounu




Zdroj: www.airwar.ru
RWD-14 Czapla -


URL : https://www.valka.cz/RWD-14-Czapla-t45658#337405 Verze : 0

Diskuse

Kulomet PWU wz. 1933 byl pevným kulometem pilota.
Kulomet Vickers "F" byl pohyblivým kulometem pozorovatele. V rámci unifikace střeliva byly tyto kulomety vyráběny v Anglii podle smlouvy pro polské letectvo v ráži 7,92 mm. Celkem bylo objednáno něco málo přes 700 kusů a byly dodány do roku 1933
Ve mnou uvedených zdrojích je u Morgały uvedená ráže 7,7 mm, což byly kulomety vyráběné pro britské letectvo.
U Cynka je uvedeno, že byly překalibrovány na 7,92 mm. V některých polských internetových stránkách se uvádí, že byly pro polské letectvo vyráběny v ráži 7,92 mm, pro střelivo Mauser 7,92x57, což bylo standardní střelivo používané v polské armádě.
http://www.dws-xip.pl/wojna/bron/polska/p22.html
www.infolotnicze.pl
wojsko18-39.3ap.net
atd.
URL : https://www.valka.cz/RWD-14-Czapla-t45658#492882 Verze : 0
Miroslav Balous uvádza, že guľomet Vickers F bol kalibru 7,7 mm a nie 7,92 mm. (Prekalibrovali azda Poliaci Vickersy na 7,92 mm?)


Zdroj:
R.W.D. (L.W.S.)-14 Czapla, Letectví a kosmonautika 2013 / 07


Manuál lietadla Czapla udáva výzbroj pilota (pevný guľomet) ako "Karabin Masznynowy Lotniczy" wz. 36.


Zdroj:
www.muzeumlotnictwa.pl
URL : https://www.valka.cz/RWD-14-Czapla-t45658#492622 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více