Ľahký nákladný automobil Avia 15
Základný typ Avia 15
Ľahký nákladný automobil Avia 15, 4 x 2 x 2 je určený na prepravu osôb a materiálu po cestných komunikáciách. Podvozky sa vyrábali v troch veľkostiach rámov, ktoré boli charakterizované rôznymi prevismi nad zadnou nápravou. Dĺžka previsu sa označovala písmenom (K, L, N) v základnom označení vozidla. Určením a konštrukciou je podobné vozidlo Avia 20.
K - dĺžka previsu 717 mm
L - dĺžka previsu 850 mm
N - dĺžka previsu 1271 mm
Rám s previsom dlhým 850 mm (typ L) bol určený pre skriňovú nástavbu typu Furgon.
Vozidlá A 15 sa vybavovali motormi s označením 712.03 a 712.13
Niektoré príklady nástavieb
- A 15 N Podvozok s kabínou vodiča
- A 15 K Podvozok s kabínou vodiča a pomocným pohonom z prevodovky
- A 15 F Skriňový automobil typu Furgon
- A 15 N-SJ Skriňový automobil s jednotnou skriňovou karosériou
Po začiatku výroby typu Avia 21 sa prebral celý sortiment verzií Avia 15 / Avia 20, ktorý vychádza z podvozkov Avia 21. Zodpovedajúcim spôsobom sa zmenilo aj onačenie. Do všetkých verzií Avia 21 je možné montovať aj pôvodnú štvorstupňovú prevodovku z Avia 20 (Avia 21 má päťstupňovú prevodovku) a označuje sa Avia 21/4.
Technicko-taktické údaje
Základné rozmery
Rázvor náprav: 2680 mm
Rozchod kolies prednej nápravy: 1642 mm
Rozchod kolies zadnej nápravy: 1680 mm
Dĺžka A 15 K: 4662 mm
Dĺžka A 15 N: 5216 mm
Šírka: 1996 mm
Výška cez kabínu vodiča bez zaťaženia: 2230 mm
Výška cez plachtu bez zaťaženia: 2604 mm
Svetlá výška: 225 mm
Úložná plocha A 15 K: 2711 mm x 1870 mm
Úložná plocha A 15 N: 3265 mm x 1870 mm
Výška bočnice: 448 mm
Svetlá výška úložnej plochy: 1631 mm
Výška úložnej plochy nad zemou bez zaťaženia: 960 mm
Hmotnosti
Pohotovostná hmotnosť A 15 K: 2080 kg
Pohotovostná hmotnosť A 15 N: 2140 kg
Užitočná hmotnosť A 15 K: 1870 kg
Užitočná hmotnosť A 15 N: 1810 kg
Celková hmotnosť A 15 K, N: 3950 kg
Jazdné vlastnosti
Maximálna rýchlosť (A 15 K, N) s motorom 712.03: 86,1 km/h
Najvyššia stúpavosť A 15 s motorom 712.03: 33,2 %
Najvyššia stúpavosť A 15 s motorom 712.13: 34,2 %
Nájazdový uhol vpredu: 24st.
Nájazdový uhol vzadu: 27st.
Najmenší stopový polomer pri zatáčaní: 6m
Dojazd na jednu nádrž
A 15: 610 km
Spotreba paliva
A 15: 11,5 l/100 km
Technické údaje konštrukčných skupín
Motor pre A 15
Typ: 712.03
Druh: vznetový, štvortaktný, s priamym vstrekovaním paliva
Palivo: motorová nafta NM-35
Počet valcov: 4
Vŕtanie valcov: 98 mm
Zdvih valcov: 110 mm
Objem motora: 3319 cm3
Kompresný pomer: 17,5
Poradie vstreku paliva do valcov: 1-3-4-2
Maximálny výkon: 53 kW pri 3200 ot./min
Maximálny točivý moment: 176 N.m pri 2100 ot./min
Motor pre Avia 15 aj Avia 20
Typ: 712.13
Druh: vznetový, štvortaktný, s priamym vstrekovaním paliva
Palivo: motorová nafta NM-35
Počet valcov: 4
Vŕtanie valcov: 102 mm
Zdvih valcov: 110 mm
Objem motora: 3595 cm3
Kompresný pomer: 17,5
Poradie vstreku paliva do valcov: 1-3-4-2
Maximálny výkon: 53 kW pri 3000 ot./min
Maximálny točivý moment: 181 N.m pri 2000 ot./min
Chladenie: kvapalinové, s nútenou cirkuláciou
Mazanie: tlakové, obežné
Čistič vzduchu - vzduchový filter: SANDRIK-ČOL 260 v olejovom kúpeli
Spojka
Druh: suchá, jednokotúčová, trecia
Ovládanie: mechanické (pedál riadenia)
Prevodovka
Druh: mechanická, štvorstupňová, synchronizovaná (okrem jazdy vzad), možnosť pripojenia prídavného pohonu
Radenie: mechanické, radiaca páka pod volantom
Prídavný pohon (montáž k prevodovkám na špeciálnych nástavbách)
Druh: prírubová skriňa s jednoduchým prevodom čelnými ozubenými kolesami
Vyhotovenia:
- s prírubou pre napojenie čerpadla
- s vývodom pre univerzálne použitie
Radenie: presúvaním vloženého ozubeného kolesa do záberu s kolesom 3. prevodového stupňa na prevodovej hriadeli pákovým mechanizmom a lanovodom z miesta vodiča
Nápravy
Počet: 2
Predná: riadená, nezávislé zavesenie kolies, zvarovaná, pevne spojená s rámom
Zadná: hnaná, tuhá, plávajúca, lisovaný most a nápravnica, zvarovaná
Diferenciál zadnej nápravy: kuželový s dvoma satelitmi
Pruženie: vinuté pružiny s progresívnou charakteristikou
Tlmiče: teleskopické, dvojplášťové
Pneumatiky: 7,50 / 16 10 PR, bezdušové, diagonálne
Kolesá: diskové, s priehlbinu v ráfe pre montáž bezdušových pneumatík
Riadenie: mechanické, prevod riadenia s globoidným slimákom a kladkou, hriadeľ volantu pevne zlisovaná so slimákom.
Brzdy
Prevádzková: bubnová, čeľusťová (kolesová), dvojokruhová, hydraulická
Núdzová: kolesová, na jeden z okruhov, bez posilovača
Parkovacia: kolesová - zadnej nápravy, ovládaná mechanicky pákou s tiahlami z miesta vodiča
Kabína vodiča
Popis: čelná, zvarovaná z oceľových výliskov, dvojdverová, s odklápacím motorovým krytom pod stredným sedadlom
Počet miest: 3, na sedenie
Elektrická inštalácia
Elektrická sústava: jednovodičová
Napätie: 12 V
Ukostrenie: záporný pól
Akumulátor: 2 x 3T 150/6HI, 6 V / 150 Ah
Alternátor: PAL Magneton 14 V / 42 A
Spúšťač: PAL Magneton 12 V / 2,95 kW
Prevádzkové náplne a ich objemy
Palivová nádrž: 70 l
Olej v čističi vzduchu: 1,2l (druh: OA-M6-AD)
Mazanie motora: 9 l (druh: OA-M6-AD)
Prevodovka: 2,75 l (druh: OA-PP 80)
Prevodovka s prídavným pohonom: 3 l (druh: OA-PP 80)
Prevodovka riadenia: 0,45 l (druh: OA-PP 80)
Zdroj:
1. Tanková a automobilová technika v české a slovenské armáde, vydalo: nakladatelství Naše vojsko, r. 2003, ISBN 80-206-0684-X
Základný typ Avia 15
Ľahký nákladný automobil Avia 15, 4 x 2 x 2 je určený na prepravu osôb a materiálu po cestných komunikáciách. Podvozky sa vyrábali v troch veľkostiach rámov, ktoré boli charakterizované rôznymi prevismi nad zadnou nápravou. Dĺžka previsu sa označovala písmenom (K, L, N) v základnom označení vozidla. Určením a konštrukciou je podobné vozidlo Avia 20.
K - dĺžka previsu 717 mm
L - dĺžka previsu 850 mm
N - dĺžka previsu 1271 mm
Rám s previsom dlhým 850 mm (typ L) bol určený pre skriňovú nástavbu typu Furgon.
Vozidlá A 15 sa vybavovali motormi s označením 712.03 a 712.13
Niektoré príklady nástavieb
- A 15 N Podvozok s kabínou vodiča
- A 15 K Podvozok s kabínou vodiča a pomocným pohonom z prevodovky
- A 15 F Skriňový automobil typu Furgon
- A 15 N-SJ Skriňový automobil s jednotnou skriňovou karosériou
Po začiatku výroby typu Avia 21 sa prebral celý sortiment verzií Avia 15 / Avia 20, ktorý vychádza z podvozkov Avia 21. Zodpovedajúcim spôsobom sa zmenilo aj onačenie. Do všetkých verzií Avia 21 je možné montovať aj pôvodnú štvorstupňovú prevodovku z Avia 20 (Avia 21 má päťstupňovú prevodovku) a označuje sa Avia 21/4.
Technicko-taktické údaje
Základné rozmery
Rázvor náprav: 2680 mm
Rozchod kolies prednej nápravy: 1642 mm
Rozchod kolies zadnej nápravy: 1680 mm
Dĺžka A 15 K: 4662 mm
Dĺžka A 15 N: 5216 mm
Šírka: 1996 mm
Výška cez kabínu vodiča bez zaťaženia: 2230 mm
Výška cez plachtu bez zaťaženia: 2604 mm
Svetlá výška: 225 mm
Úložná plocha A 15 K: 2711 mm x 1870 mm
Úložná plocha A 15 N: 3265 mm x 1870 mm
Výška bočnice: 448 mm
Svetlá výška úložnej plochy: 1631 mm
Výška úložnej plochy nad zemou bez zaťaženia: 960 mm
Hmotnosti
Pohotovostná hmotnosť A 15 K: 2080 kg
Pohotovostná hmotnosť A 15 N: 2140 kg
Užitočná hmotnosť A 15 K: 1870 kg
Užitočná hmotnosť A 15 N: 1810 kg
Celková hmotnosť A 15 K, N: 3950 kg
Jazdné vlastnosti
Maximálna rýchlosť (A 15 K, N) s motorom 712.03: 86,1 km/h
Najvyššia stúpavosť A 15 s motorom 712.03: 33,2 %
Najvyššia stúpavosť A 15 s motorom 712.13: 34,2 %
Nájazdový uhol vpredu: 24st.
Nájazdový uhol vzadu: 27st.
Najmenší stopový polomer pri zatáčaní: 6m
Dojazd na jednu nádrž
A 15: 610 km
Spotreba paliva
A 15: 11,5 l/100 km
Technické údaje konštrukčných skupín
Motor pre A 15
Typ: 712.03
Druh: vznetový, štvortaktný, s priamym vstrekovaním paliva
Palivo: motorová nafta NM-35
Počet valcov: 4
Vŕtanie valcov: 98 mm
Zdvih valcov: 110 mm
Objem motora: 3319 cm3
Kompresný pomer: 17,5
Poradie vstreku paliva do valcov: 1-3-4-2
Maximálny výkon: 53 kW pri 3200 ot./min
Maximálny točivý moment: 176 N.m pri 2100 ot./min
Motor pre Avia 15 aj Avia 20
Typ: 712.13
Druh: vznetový, štvortaktný, s priamym vstrekovaním paliva
Palivo: motorová nafta NM-35
Počet valcov: 4
Vŕtanie valcov: 102 mm
Zdvih valcov: 110 mm
Objem motora: 3595 cm3
Kompresný pomer: 17,5
Poradie vstreku paliva do valcov: 1-3-4-2
Maximálny výkon: 53 kW pri 3000 ot./min
Maximálny točivý moment: 181 N.m pri 2000 ot./min
Chladenie: kvapalinové, s nútenou cirkuláciou
Mazanie: tlakové, obežné
Čistič vzduchu - vzduchový filter: SANDRIK-ČOL 260 v olejovom kúpeli
Spojka
Druh: suchá, jednokotúčová, trecia
Ovládanie: mechanické (pedál riadenia)
Prevodovka
Druh: mechanická, štvorstupňová, synchronizovaná (okrem jazdy vzad), možnosť pripojenia prídavného pohonu
Radenie: mechanické, radiaca páka pod volantom
Prídavný pohon (montáž k prevodovkám na špeciálnych nástavbách)
Druh: prírubová skriňa s jednoduchým prevodom čelnými ozubenými kolesami
Vyhotovenia:
- s prírubou pre napojenie čerpadla
- s vývodom pre univerzálne použitie
Radenie: presúvaním vloženého ozubeného kolesa do záberu s kolesom 3. prevodového stupňa na prevodovej hriadeli pákovým mechanizmom a lanovodom z miesta vodiča
Nápravy
Počet: 2
Predná: riadená, nezávislé zavesenie kolies, zvarovaná, pevne spojená s rámom
Zadná: hnaná, tuhá, plávajúca, lisovaný most a nápravnica, zvarovaná
Diferenciál zadnej nápravy: kuželový s dvoma satelitmi
Pruženie: vinuté pružiny s progresívnou charakteristikou
Tlmiče: teleskopické, dvojplášťové
Pneumatiky: 7,50 / 16 10 PR, bezdušové, diagonálne
Kolesá: diskové, s priehlbinu v ráfe pre montáž bezdušových pneumatík
Riadenie: mechanické, prevod riadenia s globoidným slimákom a kladkou, hriadeľ volantu pevne zlisovaná so slimákom.
Brzdy
Prevádzková: bubnová, čeľusťová (kolesová), dvojokruhová, hydraulická
Núdzová: kolesová, na jeden z okruhov, bez posilovača
Parkovacia: kolesová - zadnej nápravy, ovládaná mechanicky pákou s tiahlami z miesta vodiča
Kabína vodiča
Popis: čelná, zvarovaná z oceľových výliskov, dvojdverová, s odklápacím motorovým krytom pod stredným sedadlom
Počet miest: 3, na sedenie
Elektrická inštalácia
Elektrická sústava: jednovodičová
Napätie: 12 V
Ukostrenie: záporný pól
Akumulátor: 2 x 3T 150/6HI, 6 V / 150 Ah
Alternátor: PAL Magneton 14 V / 42 A
Spúšťač: PAL Magneton 12 V / 2,95 kW
Prevádzkové náplne a ich objemy
Palivová nádrž: 70 l
Olej v čističi vzduchu: 1,2l (druh: OA-M6-AD)
Mazanie motora: 9 l (druh: OA-M6-AD)
Prevodovka: 2,75 l (druh: OA-PP 80)
Prevodovka s prídavným pohonom: 3 l (druh: OA-PP 80)
Prevodovka riadenia: 0,45 l (druh: OA-PP 80)
Zdroj:
1. Tanková a automobilová technika v české a slovenské armáde, vydalo: nakladatelství Naše vojsko, r. 2003, ISBN 80-206-0684-X