De Havilland D.H.100 Vampire F Mk.3

     
Název:
Name:
De Havilland D.H.100 Vampire F Mk.3 De Havilland D.H.100 Vampire F Mk.3
Originální název:
Original Name:
De Havilland D.H.100 Vampire F Mk.3
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.04.1947-DD.05.1948 The English Electric Co. Ltd., Preston
Období výroby:
Production Period:
DD.04.1947-DD.05.1948
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
224
První vzlet:
Maiden Flight:
04.11.1946 Vampire F Mk.I TG275
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
3236 kg 7134 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
? kg ? lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
5430 kg 11970 lb
Rozpětí:
Wingspan:
12.19 m 40ft
Délka:
Length:
9.37 m 30ft 9in
Výška:
Height:
2.69 m 8ft 10in
Plocha křídla:
Wing Area:
24.71 m2 266 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
jednoproudový turbojet
Počet motorů:
Number of engines:
1
Typ:
Type:
de Havilland Goblin 2 o tahu 13.79 kN de Havilland Goblin 2, thrust 3100 lb.st.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
1482 l
2x 455 l / 909 l přídavná nádrž
326 UK gal
2x 100 / 200 UK gal drop tank
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
854.6 km/h v 6096 m 531 mph in 20000 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
22.1 m/s 4350 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
13259 m 43500 ft
Dolet:
Range:
1842.7 km 1145 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
4x pevný kanón Hispano Mk.V ráže 20 mm se 150 náboji na hlaveň Four fixed forward-firing 0.79 inch Hispano Mk.V cannons with 150 rpg
Uživatelské státy:
User States:












Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Jackson, A.J. de Havilland aircraft since 1909, Naval Institute Press, Annapolis 1987. ISBN 0-87021-896-4
Thetford, Owen. Aircraft of the Royal Air Force since 1918, Putnam Aeronautical Books, London 1976. ISBN 0-37010-056-5
Ward, Richard, Levy, Roger. De Havilland Vampire F1-T55. Aircam Aviation No.33, Osprey Publishing, Oxford 1972. ISBN 0850451345
http://www.vectorsite.net/avvamp_1.html
www.lietadla.com
findarticles.com
http://www.warbirdalley.com/news.htm

De Havilland D.H.100 Vampire F Mk.3 -


URL : https://www.valka.cz/De-Havilland-D-H-100-Vampire-F-Mk-3-t46342#342054 Verze : 0
Jedním z hlavních problémů prvních proudových letounů byl krátký dolet. U Vampiru F.I stačila vnitřní zásoba 202 galonů paliva na asi jen 45 minut letu, s přídavnými nádržemi dvě hodiny. V červnu 1945 proto F.1 TG275 dostal nová křídla s dalšími třemi nádržemi v každém z nich, díky kterým stoupl celkový objem paliva na 582 litrů. Byly navrženy také nové přídavné nádrže o objemu 455 a 909 litrů. To vedlo, kvůli zlepšení stability, také k úpravě ocasních ploch, se svislými plochami u de Havillandu oblíbeného tvaru trsátka, a vodorovnou plochou posunutou níž kvůli zjednodušení montáže. Kvůli zvýšené hmotnosti měl být použit také výkonnější motor Goblin 2. V této podobě, označené Vampire F Mk.3, poprvé vzlétl 4. listopadu 1946. Výsledkem byla skoro zdvojnásobená vytrvalost a dolet. První sériové stroje sjely z linky na jaře 1947 a do roku 1949 jich bylo postaveno 224, z toho 118 šlo k RAF. Dalších šest převzalo námořní letectvo jako F.20 a 86 Kanada.


Právě F.3 byly použity v červenci 1948 k prvnímu přeletu Atlantiku proudovým letadlem, kdy Britové, aby předběhli Američany, vyslali tři F.3 54. peruti pod vedením Squadron Leadera R.W. Oxspringa přes Island, Grónsko, Labrador a Newfoundland do USA, kde potom podnikly předváděcí let po USA a Kanadě a vyzkoušeli si je i američtí piloti. Dva další Vampiry byly vyslány na jaře 1948 do Singapuru, kde byly testovány v tropických podmínkách a také předvedeny případným zájemcům, než odlétly do Chartůmu k dalším testům. F.3 sloužily u velitelství stíhacího letectva jen krátce, V Británii je již od konce roku 1949 začaly nahrazovat všestrannější FB.5. Až do roku 1952 ale zůstaly u perutí Royal Auxiliary Air Force, např. u 601. peruti County of London. Podobnou dobu strávily v zámoří - na podzim 1948 své Vampiry převzala 73. peruť na Maltě, v květnu 1949 32. peruť na Kypru.


Mnohem delší dobu zůstaly Vampiry F.3 ve službě u zahraničních uživatelů. Kanaďané již od roku 1946 testovali jeden F.1 v arktických podmínkách, nejprve uvažovali o licenční výrobě, později se rozhodli objednat 150 F.3, které měly být postaveny v Prestonu a sestaveny v de Havillandem Canada v Downsview. Z nich, jak bylo zmíněno, bylo v letech 1947-1948 dodáno jen 86. Vampiry byly vyzbrojeny dvě prvoliniové peruti, 410. a 421., součástí 410. peruti byl a F.3 používal i kanadský předváděcí tým Blue Devils. 421. peruť byla v říjnu 1950 poslána do Anglie, kde prošla operačním výcvikem po boku RAF. F.3 později používaly také pomocné peruti RCAF č. 400, 401, 402, 411 a 442. Kanadské stroje byly nakonec vyřazeny až v červnu 1958, kdy byly rozprodány do civilních rukou. 26 strojů plus náhradní díly koupila společnost Fliteways, Inc. z Wisconsinu, která je doufala rozprodat jednotlivým zájemcům o létání v pravé proudové stíhačce, ovšem různá omezení ze strany Federálního úřadu pro letectví na jejich provoz zavinila, že byly v podstatě neprodejné. Firma proto rychle přehodnotila plány a většinu z nich prodala do Mexika. Mexické vojenské letectvo stále používalo v podstatě jen pístové typy, takže v roce 1960 koupilo v USA 15 Lockheedů T-33 a 15 Vampirů F.3 jako základ pro další rozvoj. V Mexiku získaly Vampiry přezdívku Aguacate, Avokádo, nejen kvůli tvaru, ale i kvůli olivové barvě (se žlutými pruhy na křídlech a ocasních nosnících, žlutými palivovými nádržemi a občasnou "žraločí tlamou"). Prvním uživatelem byla Escuadron Aereo de Palea 200. Poslední Avokáda dolétaly v roce 1970, některé se později dostaly do rukou letecké školy v Zapopanu jako vyučovací pomůcky.


Již v lednu 1947 měl možnost Vampire F.1 a Gloster Meteor porovnat norský zkušební pilot Eirik Sandberg. Osobně sice preferoval Meteor, ale vzhledem k norským podmínkám se norská vláda rozhodla koupit čtyři Vampiry F.3, později doplněné na dvacet strojů. První tři, převzaté ze série objednané RAF, dorazily do Norska na jaře 1948 a byly přiděleny letce C 331. peruti, kde prošly technickým ohodnocením. Když v říjnu 1949 dorazily poslední stroje, letka C byla rozšířena na 336. peruť. Oproti zeleno-modrým Vampirům FB.52, které je následovaly zůstaly F.3 v barvě hliníku. Pod tlakem ostatních stáů NATO na další moderizaci ale služba Vampirů u norského letectva neměla dlouhého trvání a posledních devět F.3 bylo vyřazeno v roce 1957.


Výsledkem předvádění Vampirů v Indii byla smlouva s de Havillandem o dodávce 39 v Prestonu postavených Vampirů FB.52 a licenční výrobě dalších. V listopadu 1948 do Indie přelétly tři F.3, které sloužily k získání skušeností s proudovou technikou u 1. zkušební jednotky v Kanpuru. Novozélandské letectvo v roce 1955 koupilo čtyři Vampiry vyřazené RAF, mezi nimi i jeden F.3. Sloužily pouze jako vyučovací pomůcky.


Ještě pár slov k dalšímu z kanadských Vampirů, který se dostal do civilních rukou. Jeden ze strojů, koupených společností Fliteways, byl i VP773, civilní registrace N6878D, vyrobený v roce 1947, který zůstal v USA a ve zlatém zbarvení pod jménem Johnny Rocket létal na leteckých dnech. V roce 1959 ho koupil slavný letecký kaskadér Frank Tallman a jako součást jeho sbírky si dokonce zahrál ruský stíhač ve filmu. V roce 1970 se dostal do rukou společnosti Jet Craft, která plánovala přestavbu starých Vampirů na civilní cvičná a obchodní letadla, včetně verze s novým osmimístným trupem. Plány selhaly, N6878D prošel dalšíma rukama, prodělal generálku, a chvíli byl dokonce majetkem Johna Travolty. V roce 2002 se nacházel v majetku firmy Lake Air jako létající veterán, poté byl prodán dál, aby v červnu 2009 coby majetek firmy Wings of Flight, když se již těšil titulu nejstaršího letuschopného proudového letadla na světě, byl těžce poškozen při havárii. Dnes se jeho vrak nachází na šrotišti v Markamu v Ontariu.
De Havilland D.H.100 Vampire F Mk.3 - Řada prvních čtyř norských vampírů F.3.

Řada prvních čtyř norských vampírů F.3.
URL : https://www.valka.cz/De-Havilland-D-H-100-Vampire-F-Mk-3-t46342#349292 Verze : 3
PeruťKódová písmena Období PeruťKódová písmenaObdobí

5
- 08.1950-09.1951 502 V9 01.1951-04.1951

20
TH 11.1949-09.1951 601 HT 11.1949-09.1952

32
- 07.1948-07.1950 604 RAK, NG 10.1949-09.1952

54
- 04.1948-11.1949 605 NR 02.1950-10.1952

72
F 06.1948-11.1949 608 6T 12.1949-03.1954

73
- 07.1948-10.1950 614 7A 06.1950-12.1951

247
ZY 07.1948-12.1949 - - -


Další jednotlivé stroje létaly u Central Flying School a u dalších jednotek jako spojovací.

Zdroj:
www.vflintham.demon.co.uk via web.archive.org
http://www.rafweb.org/
forum.valka.cz
URL : https://www.valka.cz/De-Havilland-D-H-100-Vampire-F-Mk-3-t46342#352571 Verze : 0
Zahraniční uživatelé Vampiru F Mk.3
Foreign users of Vampire F Mk.3



Země/CountryObdobí/Period Počet/NumberJednotky/Units
Indie 1948-1955 3 ?*
Kanada 1946-1958 85 ?
Mexiko 1961-1967 14 ?
Norsko 1947-1957 20 ?
Nový Zéland 1955-? 1 No.4 TTS*



* testovací stroje

Zdroj
www.worldairforces.com
http://www.adf-serials.com/nz-serials/
URL : https://www.valka.cz/De-Havilland-D-H-100-Vampire-F-Mk-3-t46342#342389 Verze : 1
Vampire F Mk.3 v barvách 601. peruti. Fotografie byla pořízena v roce 1968, v té době však již peruť neexistovala.
De Havilland D.H.100 Vampire F Mk.3 - zdroje: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:DH.100_Vampire_F.3_VT812_ABIN_15.06.68_edited-3.jpg

zdroje: commons.wikimedia.org
URL : https://www.valka.cz/De-Havilland-D-H-100-Vampire-F-Mk-3-t46342#540294 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více