SOV - IS-3

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 85.000,- Kč Chci přispět
US Air Force - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb | US Army - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)

SOV - IS-3

ИС-3

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    IS-3 IS-3
    Originální název:
    Original Name:
    ИС-3
    Kategorie:
    Category:
    těžký tank heavy tank
    Výrobce:
    Producer:
    Čeljabinský Kirovův závod (ČKZ), Čeljabinsk /
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.MM.1945-DD.MM.1946
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    2311
    Prototyp vyroben:
    Prototype Built:
    DD.MM.1944
    Osádka:
    Crew:
    4
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Bojová hmotnost:
    Combat Weight:
    46500 kg 102515 lb
    Délka s kanónem dopředu:
    Length with Gun Forward:
    9850 mm 32ft 4in
    Délka korby:
    Hull Length:
    6900 mm 22ft 8in
    Celková šířka:
    Overall Width:
    3150 mm 10ft 4in
    Celková výška:
    Overall Height:
    2450 mm 8ft 0.5in
    Světlá výška:
    Ground Clearance:
    465 mm 1ft 6in
    Šířka pásu:
    Track Width:
    ? mm ?
    Měrný tlak:
    Ground Pressure:
    0.0853 MPa 12.37 psi
    Pancéřování:
    Armour:
    Korba :
    zepředu: 110 mm / 43°, 56°, 63°, 72°
    bok: 90 mm / 0-60°
    zezadu: 60 mm / 41°, 48°
    shora: 20 mm
    zespodu: 20 mm


    Věž:
    zepředu: 250 mm / ?°
    bok: 110-220 mm / 0-60°
    zezadu: 110-220 mm / 0-60°
    shora: 20 mm
    Hull:
    front: 4.3 in / 43°, 56°, 63°, 72°
    side: 3.5 in / 0-60
    rear: 2.4 in / 41°, 48
    top: 0.8 in
    bottom: 0.8 in


    Turret:
    front: 9.8 in / ?°
    side: 4.3-8.7 in / 0-60°
    rear: 4.3-8.7 in / 0-60°
    top: 0.8 in
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Typ:
    Type:
    V-11-IS-3
    - vznětový, vidlicový
    - počet válců: 12
    V-11-IS-3
    - diesel, V-type
    - number of cylinders: 12
    Výkon:
    Power:
    382,5 kW při 2000 ot/min 512.9 bhp at 2000 rpm
    Převodové ústrojí:
    Transmission:
    ? ?
    Výkony:
    Performance:
     
    Rychlost na silnici:
    Road Speed:
    40 km/h 25 mph
    Rychlost v terénu:
    Cross-country Speed:
    ? km/h ? mph
    Jízdní dosah po silnici:
    Cruising Range on Road:
    185 km 115 mi
    Jízdní dosah v terénu:
    Cross-country Cruising Range:
    ? km ? mi
    Překonávání překážek:
    Obstacles Crossing:
     
    Svah:
    Gradient:
    32 ° 71 %
    Boční náklon:
    Side Slope:
    ? ° ? %
    Překročivost:
    Trench Crossing:
    2,5 m 98,4in
    Výstupnost:
    Vertical Obstacle:
    1 m 39,4in
    Brodivost:
    Fording Depth:
    1,4 m 55,1in
    Výzbroj:
    Armament:
     
    Hlavní:
    Main:
    122mm kanon D-25T
    - 28 nábojů
    122 mm gun D-25T
    - 28 rounds
    Vedlejší:
    Secondary:
    1x 7,62mm kulomet DT (1000 nábojů)
    1x 12,7mm kulomet DŠK (945 nábojů)
    1x 7,62 mm machine gun DT (1000 rounds)
    1x 12,7 mm machine gun DShK (945 rounds)
    Uživatelské státy:
    User States:








    Poznámka:
    Note:
    - -
    Zdroje:
    Sources:
    -
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/465#15057Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Tento typ tanku byl v polovině osmdesátých let minulého století ve velkém počtu používán k výcviku v tehdejších sovětských velitelských tankových učilištích.


    Fridrich
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/465#18144Verze : 0
    Avatar
    Sovětské tanky IS-3 v ulicích Budapešti při potlačování maďarského povstání na přelomu října a listopadu 1956.


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/465#121480Verze : 2
    MOD
    Avatar
    Ještě k nasazení či spíše nenasazení strojů IS-3 do bojů za DSV. Jak již jsem dříve napsal zkušební stroje opustily továrnu v květnu 1945! I kdyby se tak stalo první den v měsíci, tak jen doprava do výchozího postavení, kdekoliv na západní frontě, by trvala několik dní. Což se nedá předpokládat, protože těžkých tanků měla Sovětská armáda dostatek a proto upřednostnila zkušebnu v Kubince před riskantními zkouškami v boji.


    Předpokládám, že Sověti ze stejného důvodu upustili od bojových zkoušek proti Japoncům. Navíc východoasijský vojenský prostor nenabízel protivníka vybaveného srovnatelnými prostředky a místní obtížný terén šlo úspěšně nahradit shodnými terénními podmínkami v technicky vyspělejší oblasti Sovětského svazu.


    Berlínská přehlídka 52 tanků IS-3 v roce 1945, byla klasickou ukázkou síly vůči západním spojencům. Lze předpokládat, že se jednalo o všechny provozuschopné předsériové a prvosériové stroje. Moje výše uvedená poznámka o složitosti přepravy na západ nepřímo dokazuje proč tyto stroje se neúčastnily obou moskevských přehlídek v roce 1945.


    Původ přiložených fotografií - neznámé ruské internetové stránky.

    Moskevská přehlídka v roce 1946.

    Berlínská přehlídka v roce 1945.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/465#128429Verze : 0
    MOD
    Avatar
    ...






    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/465#128433Verze : 0
    MOD
    Avatar
    IS-3 v Československej armáde


    V roku 1950 zo základu Tankového pluku 1, ktorého výzbroj tvorila koristná technika T-40/75N vznikol v Strašiciach 1. ťažký tankosamohybný pluk. Pluk mal mať dve prápory ťažkých tankov (IS-3) a jeden prápor ťažkých samohybných diel (SD-152). O rok neskôr v roku 1951 bol pluk zreorganizovaný a mal ho tvoriť jeden prápor ťažkých tankov a dva prápory ťažkých samohybných diel. Výzbroj pluku mala byť tabuľkovo 46 ks IS-3, po reorganizácii v roku 1951 34 ťažkých tankov. Pravdepodobne sa na odskúšanie v roku 1950 zakúpili len dva tanky IS-3. Po skúškach bolo rozhodnuté nezaradiť tento typ do výzbroje armády. K 8/1958 bol jeden IS-3 evidovaný v stave 2. tankovej základne v Žiline.


    Jeden stroj sa dodnes nachádza v múzeu v Lešanoch.


    IS-3 z májových prehliadok (9. mája 1954) je vedený osobným šoférom npor. Emilom Svozilom. Vo veži bývaval vezený veliteľ tankového a mechanizovaného vojska genpor. V. Janko. Druhý stroj ovládal František Masopust. V ňom sa viezol náčelník štábu hrdina ZSSR plk. R. Tesařík spolu s bojovou zástavou. Neviem, z ktorého roku je táto spomienka.


    *zdroj :
    Pavel Minařík : http://vojenstvi.kvalitne.cz/vasedotazy_9.htm
    článok zo Zápisníka z roku 1984 - Spoveď vyslúžilého tankistu



    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/465#144784Verze : 4
    MOD
    Avatar
    Československý stroj IS-3 po rekonštrukcii vo Vojenskom opravárenskom závode / Nový Jičín ? /. Stroj je plne funkčný a v súčasnosti sa nachádza v zbierkach VHM Lešany.

    Podobnej generálnej rekonštrukcii v uvedenom závode sa podrobilo i jediné zachované ŤSD-152 (ISU-152).

    Zdroj : ATOM 1975

    IS-3 po generálke vo VOP.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/465#239798Verze : 0
    Avatar
    IS-3 ("111"), Vojenské technické muzeum, Lešany, 2009


    vlastní foto





    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/465#318484Verze : 1
    MOD
    Avatar
    No, takže jsem se včera snažil získat nějaké informace o nasazení IS-3, ale jediné, co jsem zjistil, že bývá někdy mylně a nepodloženě uváděno jeho první nasazení při dobývání Berlína. Nasazení těchto tanků proti japonské kuantungské armádě v srpnu 1945 nelze vyloučit.
    Jinak oficiálně byl představen opravdu až 7. září 1945 na přehlídce v Berlíně (snad prý 52 kusů.
    Prototyp měl vzniknout snad někdy na podzim roku 1944 a první sériově vyráděné tanky sjeli z linek asi na jaře roku 1945, ale nebyl jich dostatek pro bojové nasazení na západní frontě.
    Celkem mělo být vyrobeno od jara 1945 do konce roku 1946 něco kolem 2200 - 2300 vozidel.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/465#25601Verze : 0
    Avatar
    Berlínske nasadenie je všeobecne známa fáma. Ďaleký východ...je dosť napravdepodobné,že by boli najnovšie stroje vyslané na "podradné" bojisko,v čase, keď sa lepšie hodili,ako odstrašujúca sila,v práve začínajúcej "železnej opone". Staršie "vojnové" typy na to v pohode vystačili.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/465#25660Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Na axise sa vedie zaujímavá debata ohľadom nasadenia IS-3 v posledných týždňoch vojny v Európe.Nejaký zdatnejší anglinár by to mohol zraportovať...


    forum.axishistory.com
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/465#96025Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Neskoro ale predsa.
    Patrajuc po technickych udajoch IS-3 narazil v jednom prispevku od brana na axis link kde prebiehala zaujímavá debata ohľadom nasadenia IS-3 v posledných týždňoch vojny v Európe.
    Vyskyli sa tam zujimave informacie ktore by som vam tymto rad priblizil.
    Cela debata bola dost obsirna ale dovolil by som si zreferovat iba spominanu pasaz o bojovom nasadeni IS-3 na sklonku vojny.
    Podla prispevku cloveka ktory vystupoval v diskusii ako Igor z Moskvy boli zdokumentovane minimalne dva pripady bojoveho nasadenia IS-3.


    Prva zmienka je z knihy Willa Feya, veterana Waffen SS v clanku Milesa Krogfusa: Das Reich Panzers, San Diego USA
    "...driven back south of Komaron during the third week of March 1945, "Das Reich" personnel claimed to have met the JS III for the first time in combat..."


    "...ustupujuc juzne od Komarna(?) v priebehu tretieho marcoveho tyzdna 1945 prehlasili prislusnici (posadky) "Das Reich" ze sa stretli po prvy krat v boji s JS III...."


    Will Fey, Armor Battles of the Waffen SS, Stackpole Military Series, P.351.


    Dalsia z knihy Christophera Duffyho:


    "... The JS-3, essentially a version of the JS-2 with redesigned and very heavily sloped armour, saw action in Germany in the final weeks of the war. A German testifies that 'our otherwise excellent L48 75-mm tank gun could do little against the super-heavy Russian Stalin tanks. Only what we called a "Sunday shot" was capable of penetrating that thick armour."
    (Schlaufler, 1979, 26)


    "...JS-3, v podstate verzia Js-2 s prepracovanym a strmo zvazujucim sa pancierom uzrela bojove nasadenie v Nemecku v zaverecnych tyzdnoch vojny. Nemci vypovedali ze "nase inak excelentne L48 75-mm tankove delo toho moc nezmohlo proti super tazkym ruskym Stalinovým tankom. Iba, ako sa hovori stastny vystrel, bol schopny prerazit ich hruby pancier."


    Christopher Duffy, Red Storm on the Reich. The Soviet March on Germany, 1945, London, 2001, P. 322.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/465#125079Verze : 0
    Avatar
    Těm povídáním z Axis se mi moc věřit nechce. Popravdě řečeno - odkazy na literaturu vypadají dobře a sám je často používám Laughing . Ale přeci jen - paměť je neřád a člověk tvor sklerotický. Takže vzpomínky pamětníků, nepodepřené dalšími podklady ( dobové foto, články v tisku...hmotný důkaz...) jsou často zavádějící. 4lověk si spojí 2 různé události... 2 různé věci... a je z roho historická bomba. Fantazie (i nechtěná Rolling Eyes ) umí s fakty pěkně zatočit. Takže dokud neuvidím foto JS-3 v Berlíně, neuvěřím. Stejně jako dokud neuvidím foto JS-3 v Číně či Mongolsku v boji proti kvantungské armádě. Asi jsem si příliš zvykl je spojovat s dobou poválečnou Rolling Eyes .
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/465#127551Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Vážení, je známa stručná informace z ruských zdrojů v tomto znění: "... Первая опытная партия тяжелых танков ИС-3 покинула заводские цеха в мае 1945 года. В боевых действиях Великой Отечественной войны они участия не принимали. По некоторым данным, ИС-3 применялись при разгроме японской Квантунской армии в августе 1945 года. 7 сентября 1945 года в Берлине состоялся парад союзных войск в честь окончания второй мировой войны ... Впервые на параде в Москве новые танки были показаны 7 ноября 1946 года." Což se dá přeložit jako: První skupina zkušebních těžkých tanků IS-3 opustila továrnu v květnu 1945. Tanky do bojů Velké vlastenecké války nezasáhly. Podle některých údajů se účastnily tanky IS-3 útoku na japonskou kuantungskou armádu v srpnu 1945. V Berlíně se účastnily přehlídky Spojeneckých vojsk dne 7. září 1945. Na přehlídce v Moskvě jely poprvé 7. listopadu 1946. Toto tvrdí tři hodnověrní ruští autoři, pánové Michail Barjatinskij, Maksim Kolomijec a Aljeksandr Koščavcjev v Bronjekolljekciji č. 3, z roku 1996. Také jsem skeptikem v otázce kvality paměti německých, ruských a dalších druhoválečníků. Například v několika ruských memoárech se objevila zmínka o nasazení německých tanků Tiger s datem až o dva roky mladším! Během pátrání jsem zjistil, že tehdy mládí a vyplašení rudoarmějci, později na srazech veteránů a při popisu bojů, říkali všem velkým tankům "tigjer".
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/465#127586Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Přesně jako kolega Tintěra jsem narazil v ruských a sovětských pramenech na stejnou informaci, jen někdy je uváděno že první tanky byly vyrobeny na konci dubna. Vzpomínky pamětníků kteří navíc obvykle nebyly ani znalci nepřátelské techniky ani neměli moc času zkoumat jak stroj přesně vypadá jsou více než pochybné. Ty kdo jim věří bych rád upozornil na popisy kdy spojenečtí piloti sestřelovali (dokonce několikrát) stroje He 113 které nikdy neexistovali (měla to být verze He-100) obdobně se to mělo i s dalšímy typy. I mnozí pamětníci z řad svobodových jednotek mluví o tigrech a hlavně elefantech jako svém protivníku i když je prakticky jisté že druhý typ nikdy nepotkali. Obávám se že zmínění pamětníci si dodatečně spojili své zážitky se strojem který v reálu nikdy neviděli (ono střílet na stroj který se teprve vyrábí je dost problém Smile ) Než se z továrny dostaly k útvarům a než je osádky zvládly uteklo přece jen dost času, osobně moc nevěřím ani na nasazení v Mandžusku, byť je to mnohem více možné. A za sebe věřím mnohem víc ruskému zdroji než tomu co si nějaký pamětník vysnil (a na Axis se o tom baví spíš proto že v ruštině psané zdroje jsou pro ně nedostupné)
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/465#127797Verze : 0
    Avatar
    To bitaxe:
    Máš úplnú pravdu. Pravdepodobnosť že by IS-3 stihol zasiahnuť do bojov WW2 je absolútne mizivá. Musíme brat do úvahy fakt že sa začali vyrábať až na konci apríla 1945 ( ako si správne poznamenal ), k tomu musíme pripočítať čas potrebný na prezbrojenie jednotiek ( obrovské vzdialenosti výrobných závodov od frontových jednotiek ) a čas nevyhnutný k výcviku posádok. Nech počítam ako počítam vychádzajú mi asi 2-3 mesiace, ( v mierových podmienkach, posádky T-34 mali cez vojnu na osvojenie si T-34/85 len asi týždeň a niekedy ani to nie ) čo vychádza že boli do služby zaradene asi mesiac pred ich prvým oficiálnym predvedením na spojeneckej vojenskej prehliadke 7.septembra 1945 v Berlíne. Tu by sme mohli skončiť a zamknúť tuto tému na fóre, ale......


    Každá aj sebejasnejšia kauza ma svoje "ale", preto si dovolím teraz zase trochu teórie, tak to ber s rezervou.
    Prvé sériové IS-3 síce zišli z výrobných pasov niekedy na prelome apríla a mája ale každá prvá séria ma svoju nultú sériu ktorá sa používa na testovanie pred zahájením hromadnej výroby. Neviem ako Rusi ale britská nultá séria mávala štandartne 6 ks. A testovanie trvalo niekoľko týždňov. Teda v dobe keď sa začalo s výrobou sériových strojov disponovali už s niekoľkými kusmi nultej serie. Časť z nich bola určíte testovaná aj na odolnosť voči nepriateľským ale aj spojeneckým protitankovým zbraniam a bola teda pri testoch zničená alebo vážne poškodená. Ale pretože ani to najdôkladnejšie testovanie sa nevyrovná skúsenostiam získaným pri bojovom nasadení mohli mat Rusi nutkanie pokúsiť vyskúšať zostavajúce IS-3 nultej serie v bojových podmienkach. Týchto zopár strojov( ak vôbec také niekedy existovali ) mohlo svoje bojové nasadenie v pohode stihnúť. Tento postup by nebol v dejinách vojenstva prvý ani posledný. Američania využívali na testovanie predsériových kusov Vietnam a Irak a Rusi predovšetkým Afganistan a v obmedzenej miere aj Vietnam ( hlavne prostriedky PVO ). Tieto tvrdenia žiaľ neviem hodnoverne doložiť nakoľko zdroj z ktorého som pred časom čerpal sa medzitým nenávratne stratil v hlbinách internetu.
    Teraz poďme teoretizovať prečo sa toto nasadenie neodzrkadlilo ani v súpisoch materiálu sovietskych frontov. Tento fakt má podľa mňa jednoduché vysvetlenie. Jednotky ktoré teoreticky IS-3 testovali totiž oficiálne neexistovali z dôvodov utajenia aby prípadný únik informácii ohľadom ich výskytu na fronte nevyprovokoval nepriateľa k protiakcii. ( ukoristenie nového typu zbrane za účelom vyvinutia účinnej protizbrane ). A prečo sa teda tento fakt neobjavil v dokumentoch ani po skončení vojny? Aj na toto mam odpoveď. Možno slávne Stalinove tanky neboli zas až také dokonalé za aké boli vydávané. Čítal som že aj sériové kusy mali problémy s pancierovaním veže. Možno odhalil nepriateľ nejakú ich slabinu a ich nasadenie sa mohlo skončiť neúspechom, ktorým sa predsa nikto chváliť nebude.
    A období začínajúcej studenej vojny už duplom nie.


    ...tak a teraz sa do mňa pustite.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/465#128389Verze : 0
    Avatar
    Nejdřív k té teorii, jednak sovětské závody pracovali poněkud jinak než třeba britské, obvykle pokud se jednalo o novou konstrukci (ne tedy o vylepšení starší) ji vyráběl tzv. prototypový závod, který byl často součástí výrobního závodu. Potom po vyrobení několika prototypů (počet nebyl nijak standardizován, mohlo jít o jeden nebo třeba i deset kusů, se prováděli tzv. státní zkoušky (to bylo v tankodromu v Kubince, proto je tam tolik různých strojů) právě zde se stroj podrobil jízdním i střeleckým zkouškám a také postřelování z vlastních i nepřátelských (kořistních nebo koupených) zbraní. pokusy na frontě rusové po zkušenostech z finska v roce 1939/40 se obvykle nedělali (tehdy padl prototyp do rukou finů a byl z toho dost značný problém). Pokud byl stroj přijat potom prototypový závod vyrobil malou sérii strojů které šly do určených výrobních závodů a zde (vždy po několika kusech) sloužily jako tzv. "etalon" obvykle jeden z nich byl rozebrán a proměřen a podle něj se začala v závodě výroba (dokumentace sice šla se stroji, ale závody si vytvářely svou vlastní) Důvodem pro tuto na pohled složitou mašinérii bylo to že různé závody měly různé strojní vybavení a právě zde si přizpůsobovaly výrobu na své podmínky (není to tak hloupé jak to vypadá) Etalony pak sloužily k porovnání vlastností, zkouškám komponentů které se měnily a podobně. Proto nevěřím že se mohl dostat na frontu prototyp, to se vyjímečně stalo v roce 1941/42 a hlavně s prototypy o kterých se vědělo že nepůjdou do výroby (nic tedy jejich zničením nebo ukořistěním nehrozilo) to ale v roce 1944/45 a IS-3 který byl počítán jako hlavní poválečný "průlomový" tank nebylo. Sověti opravdu neměli důvod nasazovat tenhle prototyp Smile . Navíc pamětníci obvykle netušili jak se nepřátelská technika jmenuje a pojmenování pamětníků jsou silně zavádějící o technice jsem už psal, v letadlech oblíbený sovětský název "foker" pro německá letadla obecně a FW190 zvláště je toho příkladem. Bojová hlášení většinou mluví o "těžkých tancích (někdy s přidaným typem) ale třeba KV-2 byl pro němce KV s velkou věží, že by že by nějaký SS schutze na ústupu zkoumal co po něm z třeba 500metrů střílí tomu osobně nevěřím stejně jako tomu že by to byl schopen rozlišit (podle čeho?)
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/465#128397Verze : 0
    Avatar
    Pokud si pamatuji dobře, tak verzi průlomového tanku IS-3 "Ščuka" vyráběné od přelomu dubna a května 1945 předcházela verze IS-3 "Kirovec" údajně vyráběná již od února 45. Tato verze se od později vyráběné a všeobecně známé "Ščuky" odlišovala pouze předními pancíři, které měly přední hranu rovnou obdobně jako IS-2m vz.45 z Kirovského závodu, oproti štičímu zubu pozdějších strojů. Dnes už vím že data jsou správně, ale počet nikoliv. Kirovec byl pouze jeden, stejně jako Ščuka. Ta se vyráběla souběžně jako konkurent a teprve jejich zkřížením vznikl IS-3.
    Aby jste to neměli tak lehké, tak existuje i tank označovaný v ruských podkladech jako IS-2M vz.45 jedná se vlastně o "upgrade" starších strojů, mám dokonce fotky IS-2 vz.43 takto upravené a fotku ze skoušek v Kubince, kde jedna strana postřelovaného tanku je ve verzi M a druhá původní.
    O co vlastně šlo? Téměř kolmé boky korby strojů IS-2 byly doplněny přídavnými pancíři od horní hrany korby k vnější hraně blatníků. Do těchto pancířů u pozdějších úprav integrovány schránky na nářadí obdobně jako u IS-3. Proto při zběžném pohledu vypadaly téměř stejně a pamětníci si je mohli zaměnit.
    Tyto stroje prokazatelně bojovaly v Mandžusku a sovětské prameny nevylučují dodání takto upravených strojů "pod Odru".
    Tytéž prameny tvrdí že jednotky vyzbrojené "Ščukami" byly přesunovány na Dálný Východ a podepsání příměří je zastihlo při vyvagónování asi 200 km od frontových linií, kam měly dorazit po vlastní ose.
    (Fotky dodám!)
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/465#128425Verze : 0
    Avatar
    Ohledně zmiňované možnosti nasazení tanků proti Japoncům v srpnu 45 - je sice pravda, že tamní terén tankům vyloženě nesvědčil, přesto jich Sověti nasadili okolo 5 500, navíc ze směru, ze kterého Japonci žádný útok neočekávali. Překonávali tak středně vysoké pohoří a tajgu. Nasazení právě IS 3 je právě tak možné jako nepravděpodobné.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/465#221690Verze : 0
    Avatar
    Na bližšie neidentifikovanom webe som našiel tento materiál.
    163M v pdf, 260 strán v pdf, 503 strán knihy, vyše 300 obrázkov

    Obal
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/465#226754Verze : 0
    Avatar
    Pre : pána Tintěru.


    Obraciam sa na Vás s prosbou, či sa Vám podarilo identifikovať číselné zloženia ŠPZ na ťažkom tanku IS-3, na vojenskej prehliadke v Prahe , 9. mája 1954. Tank viezol veliteľa tankových vojsk, gen. Vladimíra JANKA. Samozrejme, že sa jednalo o ČB ŠPZ - čo Vám je určité dobre známe.


    Zdroj : " Spoveď vyslúžilého tankistu " - ZÁPISNÍK 1984

    Veliteľ tankových a mechanizovaných vojsk, gen. Vladimír JANKO.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/465#238196Verze : 0
    Avatar
    Vážený pane kolego,
    tento snímek nemohu v současnosti identifikovat, protože v sbírkách Difrologického klubu se nenachází. Náš klub vlastní obdobný snímek, který byl vyfotografován v ulici Obránců míru (nyní Milady Horákové), pravděpodobně v blízkosti železničního nádraží Praha-Dejvice, jeho osádku ani datum vzniku neznám.


    P. S.
    Zveřejněnou fotografii s názvem: "IS-3 gen. Janko - vodič Emil Svozil ..." se pokusím vyhledat v sbírkách Vojenského ústředního archivu a identifikovat evidenční číslo vozidla.


    Výřez z výše uvedené fotografie s vojenským evidenčním číslem: 575281

    IS-3 na Obránců míru ...
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/465#238215Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Pre pánu Tintěru : V prvom rade ďakujem za identifikáciu čísla ako i za veľmi kvalitnú fotografiu záujmového tanku. Ja som doposiaľ vlastnil menej kvalitný záber z ruskej webovej stránky. Verím, že disponujete dostatočným potencionalom vedomostí i materiálov na to, aby sa mohlo pomocou týchto dvoch rôznych záberov ťažkého tanku IS - 3, z dvoch rôznych miest, vyvrátiť alebo potvrdiť názor o existencii jedného alebo dvoch kusov tohto ťažkého tanku v pôsobnosti ČSLA. Za predpokladu, že sa podarí identifikovať číslo ŠPZ zobrazeného v mojom predchádzajúcom príspevku. Táto problematika so už niekde riešila ale výsledok nebol jednoznačný. Faktograficky niekto potvrdil existenciu dvoch strojov, ale určitá skupina sa prikláňa k názoru o jednom stroji. Aj v článku, ktorý som Vám zaslal ako SZ, sa autor zmieňuje o dvoch strojoch na májovej prehliadke v Prahe v roku 1954. Prvý stroj IS - 3 viezol veliteľa tankových a mechanizovaných vojsk, gen.por. JANKA a druhý rovnaký stroj, HSZ, plk. TESAŘÍKA s bojovou zástavou.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/465#238316Verze : 0
    Avatar
    Ohledně bojového použití IS-3 jsem narazil na jedinou zmínku o nasazení na Dálném východě.
    Jednalo se o dopis jistého E.I. Roščina, který byl technikem výrobního závodu pověřeným technickou pomocí při zavádění IS-3 do výzbroje 48. samostatného těžkého tankového pluku 1. Dálněvýchodního frontu.
    Tanky dorazily vlakem do přístavu Posjet a odtud trajektem do přístavu Dairen (dnešní Dalnyj).
    Problém je v tom, že Dalnyj byl obsazen (nezbytná podmínka přiražení trajektu) až 22. srpna 1945, tedy v době, kdy už Japončíci oficiálně zastavili bojovou činnost viz www.valka.cz
    i když rusové na to moc nedbali.
    Přesto si myslím, že k bojovému nasazení velmi pravděpodobně nedošlo a válku na Dálném východě, stejně jako evropské tažení dobojovaly tanky starší generace a v dopise zmiňované přesuny tanků IS-3 po rýžových polích a v horách proběhly až po válce.
    Tentýž názor, tedy že IS-3 v WWII nebojovaly, sdílí většina renomovaných autorů (Kolomiec, Magnuski, Svirin).
    Pro tvrzení některých "nacionálně" laděných webů a článků z dob "informačního temna" jsem zatím nenašel jediný hodnověrný podklad.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/465#238321Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Do diskuzního fora přesunuto protože nebyl uveden zdroj dotazu. Tak tady ho máte.


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/465#304140Verze : 0
    Avatar
    Vážený pane kolego,
    téma které jste zde předložil k posouzení bylo přesunuto do diskusní části FV nejen z toho důvodu, že jste opomněl oznámit zdroj z kterého jste čerpal, ale hlavním důvodem bylo naše zjištění, že se opíráte o tvrzení pamětníka, či pamětníků, které bylo později převyprávěno panem Georgem Gunterem (dále GG).
    Tím nechci snižovat práci pana GG, kterou považuji za přínosnou díky popisu bojů v Horním Slezsku. Knihu Letzter Lorbeer naopak považuji za nehodnověrnou pro upřesnění historie jednotlivých typů techniky.


    Důkazem jest tvrzení GG, že IS-3 (v knize označeném jako JS III) měl čelní pancíř o síle 200 mm. Tento údaj nemohl GG získat od řadového vojáka, protože tou dobou nebyl znám. Naopak němečtí rozvědčíci předpokládali, že Sověti konstruují tank s čelním pancířem o síle až 400 mm.


    Jsem si jist, že vzpomínání účastníka bojů o Jägerndorf bylo ovlivněno poválečnými informacemi a tak nevědomě, či vědomě, upravil své povídání. Také je možné, že uviděl nějakou "velkou plechovou obludu", kterou neměl popsánu v příručce o rozpoznání nepřátelských tanků a tak když po válce dával k lepšímu povídání o setkání s neznámým tankem, automaticky mu přisoudil název IS-3.


    Z mých rozhovorů s pamětníky vím, že takovéto zmatky se stávaly běžně, zvláště když vojáci rozčílení bojem se nečekaně setkali s "lidovou tvořivostí" nepřítele.


    Z toho mála co jste zde předložil, jsem došel k názoru, že George Gunter si neprověřil tvrzení pamětníka o zajímavém tanku a pokračoval při tvorbě knihy pohodlnější cestou a použil zkreslené údaje.


    Poznámka pod čarou
    Georg Gunter svoji knihu: Letzter Lorbeer - Vorgeschichte und Geschichte der Kämpfe in Oberschlesien von Januar bis Mai 1945, vydal poprvé v roce 1974 a v roce 2006 vyšla po sedmé. Autor se narodil v roce 1930 a zemřel v roce 2008. Publikaci má "skladem" knihovna Vojenského historického ústavu.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/465#304147Verze : 0
    MOD
    Avatar
    V knize H. U. Rudela: Navzdory, popisuje tento setkání v Čechách s neznámým ruským těžkým tankem. Při oblétání dostal zásah do kolena a po přistání mu museli amputovat nohu. Bohužel teď nemám knihu doma…
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/465#400111Verze : 0
    Avatar

    Citace - belf :

    V knize H. U. Rudela: Navzdory, popisuje tento setkání v Čechách s neznámým ruským těžkým tankem. Při oblétání dostal zásah do kolena a po přistání mu museli amputovat nohu. Bohužel teď nemám knihu doma…



    O príspevok vyššie je červenou odkaz na diskusiu o možnosti nasadenia IS-3 na konci vojny. Aj vzhľadom k údajom v tej diskusii je na 99,9% isté že neznámy ťažký tank nebude IS-3.


    O tom čo píšete je ale zbytočné sa teraz vôbec baviť (aspoň tak ako to uvádzate). Hans Rudel bol zranený do stehna vo februári 1945 črepinou protilietadlového granátu blízko Lebusu (pri Frankfurte nad Odrou). Núdzovo pristál a bol prepravený do nemocnice, KDE MU AMPUTOVALI PRAVÚ NOHU. Takže nie do kolena a nie v Čechách (Frankfurt n. O. leží dosť ďaleko na sever), naviac vo februári 1945 sa tanky IS-3 určite sériovo nevyrábali.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/465#400150Verze : 0
    MOD