Tatra 138 - automobilní pokladač vozovky
Popis vozidla
Nákladní automobil Tatra 138 bylo upraven pro pokládání a vyzdvižení dvou pásů deskové vozovky, která měla umožnit průjezd těžších vozidel v málo únosném terénu. Pokladač využívá podvozku nákladního automobilu s upraveným rámem, zadním čelem, navijákem a plošinou bez bočnic na kterém je uloženo pokládací zařízení s pravým a levým zásobníkem vozovkových desek a dvou výložníků, které nesou po jednom odvíjecím bubnu. Pokládanou vozovku tvoří dva pásy, každý o čtyřiceti deskách. Chassis vozovkového automobilu je vybaveno dvoulanovým navijákem shodným s pontonovým automobilem. Plošina je vpředu opatřena dvěma otvory pro vyvedení lan směrem ke kladkám zásobníků a dále směrem dozadu k dvěma párům otvorů patek nástavbového rámu. Součástí pokládacího zařízení byly dva odvíjecí a jeden brzdící buben, které byly umístěny na výklopných saních a zajišťovaly plynulé pokládání. V přední části rámu je umístěno zařízení, které umožnilo zpětné vyzdvižení a složení kovových dílů koberce do kazetových zásobníků.
Na plošině bylo uloženo několik desítek desek spojených do dvou souvislých pásů. Konstrukce desek zajišťovala příčnou i podélnou stabilitu, díky vhodně tvarovanému rámu a použité výplni. Desky měly po stranách otvory pro snazší ukotvení vozovky ve svahu a v zatáčkách.
Základní údaje
- obsluha: 7 osob (velitel, řidič a 5 ženistů)
- hmotnost prázdná: 13700 kg (odhad)
- hmotnost pohotovostní: 19300 kg (odhad)
- zatížení přední nápravy: nezjištěno
- zatížení zadních náprav: nezjištěno
Rozměry koberce
- hmotnost 80 vozovkových desek: 5610 kg
- počet desek v jednom pásu: 40 kusů
- délka desky: 1017 mm
- šířka desky: 1300 mm
- výška desky: 78 mm
Možnosti kladení
- v močálovitém a rozbahněném terénu: sklon stoupání do 10°
- v únosném terénu: sklon stoupání do 30°
- od sklonu 20° je třeba ukotvit pásy desek
- možnost kladení do zatáček: vnější poloměr větší než 20 m pro kolová vozidla
- možnost kladení do zatáček: vnější poloměr větší asi 50 m pro pásová vozidla
- maximální vnější rozchod dvou pásů: 3,95 m, při vnitřní vzdálenosti mezi pásy 1,35 m
- možnost položit více pásů desek vedle sebe
Poznámka
K mému údivu jsem dosud nenarazil na oficiální název ČSLA, proto bez výhrad přejímám pojem, který použil plk. Doubek v časopise Atom.
Zdroj
Plk. Ing. Josef Doubek: Vozovka na kolech, Atom 1980, č. 6, str. 22 a 23, ISSN nemá
Karel Rosenkranz, Milan Olšanský: Nákladní automobily Tatra, Kopřivnice 2007, ISBN 978-80-239-9877-1
František Bednář, Ivo Hormádka, Vratislav Kelnar, Ivan Marek: Tanková a automobilová technika v československé armádě, Naše vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0330-1
Tatra 138 VVN. Generálne opravy vozidiel Tatra, prospekt VOP 028, Prešov asi z roku 1992
Internet
forum.valka.cz
http://tatratech.wz.cz/typy/t138.html
http://www.tatramuseum.cz/
http://www.tatraportal.sk/
Popis vozidla
Nákladní automobil Tatra 138 bylo upraven pro pokládání a vyzdvižení dvou pásů deskové vozovky, která měla umožnit průjezd těžších vozidel v málo únosném terénu. Pokladač využívá podvozku nákladního automobilu s upraveným rámem, zadním čelem, navijákem a plošinou bez bočnic na kterém je uloženo pokládací zařízení s pravým a levým zásobníkem vozovkových desek a dvou výložníků, které nesou po jednom odvíjecím bubnu. Pokládanou vozovku tvoří dva pásy, každý o čtyřiceti deskách. Chassis vozovkového automobilu je vybaveno dvoulanovým navijákem shodným s pontonovým automobilem. Plošina je vpředu opatřena dvěma otvory pro vyvedení lan směrem ke kladkám zásobníků a dále směrem dozadu k dvěma párům otvorů patek nástavbového rámu. Součástí pokládacího zařízení byly dva odvíjecí a jeden brzdící buben, které byly umístěny na výklopných saních a zajišťovaly plynulé pokládání. V přední části rámu je umístěno zařízení, které umožnilo zpětné vyzdvižení a složení kovových dílů koberce do kazetových zásobníků.
Na plošině bylo uloženo několik desítek desek spojených do dvou souvislých pásů. Konstrukce desek zajišťovala příčnou i podélnou stabilitu, díky vhodně tvarovanému rámu a použité výplni. Desky měly po stranách otvory pro snazší ukotvení vozovky ve svahu a v zatáčkách.
Základní údaje
- obsluha: 7 osob (velitel, řidič a 5 ženistů)
- hmotnost prázdná: 13700 kg (odhad)
- hmotnost pohotovostní: 19300 kg (odhad)
- zatížení přední nápravy: nezjištěno
- zatížení zadních náprav: nezjištěno
Rozměry koberce
- hmotnost 80 vozovkových desek: 5610 kg
- počet desek v jednom pásu: 40 kusů
- délka desky: 1017 mm
- šířka desky: 1300 mm
- výška desky: 78 mm
Možnosti kladení
- v močálovitém a rozbahněném terénu: sklon stoupání do 10°
- v únosném terénu: sklon stoupání do 30°
- od sklonu 20° je třeba ukotvit pásy desek
- možnost kladení do zatáček: vnější poloměr větší než 20 m pro kolová vozidla
- možnost kladení do zatáček: vnější poloměr větší asi 50 m pro pásová vozidla
- maximální vnější rozchod dvou pásů: 3,95 m, při vnitřní vzdálenosti mezi pásy 1,35 m
- možnost položit více pásů desek vedle sebe
Poznámka
K mému údivu jsem dosud nenarazil na oficiální název ČSLA, proto bez výhrad přejímám pojem, který použil plk. Doubek v časopise Atom.
Zdroj
Plk. Ing. Josef Doubek: Vozovka na kolech, Atom 1980, č. 6, str. 22 a 23, ISSN nemá
Karel Rosenkranz, Milan Olšanský: Nákladní automobily Tatra, Kopřivnice 2007, ISBN 978-80-239-9877-1
František Bednář, Ivo Hormádka, Vratislav Kelnar, Ivan Marek: Tanková a automobilová technika v československé armádě, Naše vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0330-1
Tatra 138 VVN. Generálne opravy vozidiel Tatra, prospekt VOP 028, Prešov asi z roku 1992
Internet
forum.valka.cz
http://tatratech.wz.cz/typy/t138.html
http://www.tatramuseum.cz/
http://www.tatraportal.sk/