IRQ - Al Bay’ah

L-29RPV
L-29RPV - iracký bezpilotný prostriedok vytvorený na báze cvičného lietadla L-29 Delfín. Na českom a slovenskom internete som našiel toto (originál stránky bol v dobe vkladania príspevku nefunkčný):


Citace :

L-29 RPV



Technicky nejzajímavější obměnou L-29 je nepochybně bezpilotní bojový letoun L-29 RPV (Remotely Piloted Vehicle), který byl zkonstruován v Iráku. Irák od ledna 1968 do dubna 1974 odebral celkem 78 kusů L-29. V roce 1998 irácký režim oznámil, že vyvinul bezpilotní prostředek určený pro výcvik protiletadlového dělostřelectva, tedy létající terč. OSN však měla oprávněné podezření, že skutečný účel tohoto letounu je jiný, a tak vyslala do oblasti inspekční tým, jehož členem byl i český odborník Ing. Vojtěch Vala. Panovaly obavy, že po zákazu vývoje balistických raket delšího dosahu chce Irák získat alternativní metodu přepravy zbraní hromadného ničení. Jestliže pod křídlo letounu L-29 je možné umístit dvě palivové nádrže o objemu 150 litrů, pak tam lze stejně dobře instalovat také nádrže pro chemické nebo biologické zbraně a zařízení pro jejich rozprašování. Inspekce potvrdila, že Iráčané skutečně vyvinuli bezpilotní verzi L-29. Pozornost inspektorů vzbudily zejména některé zajímavé přístupy Iráčanů, které byly vynuceny embargem na dovoz pokročilých technologií. Irák musel vystačit s velmi omezenými prostředky a s ohledem na tato omezení lze L-29 RPV hodnotit jako pozoruhodně vyspělý projekt. Svou roli jistě hrála i skutečnost, že mnozí iráčtí vědci studovali vědu o automatickém řízení na univerzitách v bývalém Československu.


L-29 RPV vznikl přestavbou standardního L-29. Oba kokpity dostaly neprůhledné kryty, z obou byla vymontována sedadla a na jejich místo přišly řídící systémy se servomotory, které byly převzaty z čínských balistických raket nebo protilodních střel. V přední kabině bylo šest servomotorů, které ovládaly křidélka, směrovku, brzdy, nouzovou brzdu, plynovou páku a palivový kohout. V zadní kabině byly další tři servomotory, z nichž jeden ovládal výškovku, druhý fungoval jako záložní ovladač nouzové brzdy a třetí se staral o vyvážení kormidel. V zadní kabině se nacházel také vlastní autopilot, jednotka pro přenos dat a záložní baterie. Také všechny tyto prvky byly převzaty z čínských řízených střel. Antény pro přenos dat byly umístěny na spodní části trupu. Pro vizuální komunikaci sloužily čtyři videokamery. Dvě byly umístěny v přední kabině; první snímala celou palubní desku a druhá byla zaostřena na umělý horizont. Třetí kamera v přídi stroje snímala prostor před letounem a čtvrtá za štítkem překrytu kabiny snímala přirozený horizont. Pozemní řídící systém se skládal ze tří částí. Vlastní řídící stanice nesla název ALAMAK a byla kompletně převzata ze systému italských létajících terčů. V ní seděl pilot a dva pomocní operátoři. Dále pak pozemní stanoviště tvořil zdroj elektrické energie a komunikační vůz s anténami. Stanice ALAMAK měla dosah kolem 100 km, ale v praxi se uskutečňovaly lety do vzdáleností 50 až 70 km.


V době inspekce byly hotovy tři letouny L-29 RPV, na dalších třech se pracovalo a sedmý sloužil jako létající laboratoř. Dalších deset kusů bylo připraveno k přestavbě. Je nutno objektivně konstatovat, že inspektorům OSN se nepodařilo najít přímý důkaz, že by Irák skutečně plánoval nasazení L-29 RPV jako nosičů zbraní hromadného ničení. Na druhou stranu je nepravděpodobné, že by celý program sloužil pouze pro vývoj létajících terčů. Odborníci se vesměs shodují, že L-29 RPV měl být jakousi ???střelou s plochou dráhou letu pro chudé“, přinejmenším s konvenčními výbušninami. Vzhledem k povaze iráckého režimu nelze pochybovat, že by se nijak nerozpakoval letouny nasadit i se zbraněmi chemickými nebo biologickými. V každém případě byly L-29 RPV vyhodnoceny jako ohrožení. 10. prosince 1998 během operace Desert Fox bylo letiště Tallil bombardováno britskými letouny Tornado, které (pravděpodobně) všechny bezpilotní Delfíny zničily.



Zdroj citácie: www.hitechweb.szm.sk
URL : https://www.valka.cz/IRQ-Al-Bay-ah-t47026#183989 Verze : 0
Ďalšie informácie k prostriedku sú na stránke http://www.letectvi.cz/letectvi/Article2413.html .Celkom bolo vyrobených tri (štyri) kusy prostriedku, ďalšie boli v rôznom štádiu rozpracovanosti- Celý projekt bol zlikvidovaný pri náletoch amerického a britského letectva na konci roku 1998.
IRQ - Al Bay’ah - Zkušební L-29 zařazený do programu L-29RPV na základně Samara East. Ostatní letadla byla uložena v hangáru v pozadí (foto Ing. Vojtěch J. Vala, http://www.letectvi.cz/letectvi/Article2413.html)

Zkušební L-29 zařazený do programu L-29RPV na základně Samara East. Ostatní letadla byla uložena v hangáru v pozadí (foto Ing. Vojtěch J. Vala, http://www.letectvi.cz/letectvi/Article2413.html)
URL : https://www.valka.cz/IRQ-Al-Bay-ah-t47026#184019 Verze : 0
Okrem článku v LK 5/2003 sa dalšie informácie objavili aj v správe Iraqi Survey Group z roku 2004


Podla zverejnených informácie sa projekt L-29RPV (Al-Bayah) začal v roku 1997 na leteckej základny al-Rašid ale po nejakej nehode sa presunul na základnu Al-Mutasím (Samarra East).
Podla informacii sa tri L-29tky doškali prestavby, jeden bol technologický demonštrator a tri dalšie boli k dispozícii na prestavbu.
Podla informacii z ISG sa projekt skončil v roku 2001 kvoli nešpecifikovaním technickým problémom.


Pravdepodobní účel:
A) Cviční terč pre Irackú PVO
B) Prieskumní prostriedok (battlefield reconnaisance)
C) Návnada pre americké stihačky (decoy)
D) nosič WMD


Projekt skončil asi aj preto že L-29 boli po tolkých rokoch už dolietané a nebolo efektívne plitvať na ne financie a čas.


zdroj: správa ISG na www.globalsecurity.org
URL : https://www.valka.cz/IRQ-Al-Bay-ah-t47026#253829 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více