AEG G.IV

     
Název:
Name:
AEG G.IV AEG G.IV
Originální název:
Original Name:
AEG G.IV
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.09.1916-DD.12.1918 Allgemeine Elektrizitäts-Gesellschaft, Berlin /
Období výroby:
Production Period:
DD.09.1916-DD.12.1918
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
~320
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
3
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník biplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2400 kg 5291 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3635 kg 8014 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
18,400 m 60ft 4,4in
Délka:
Length:
9,700 m 31ft 9,88in
Výška:
Height:
3,900 m 12ft 9,53in
Plocha křídla:
Wing Area:
68,7 m2 739.48 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
53,3 kg/m2 10.92 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Mercedes D.IVa o výkonu 191 kW/260 k
dvoulistá dřevěná vrtule
Mercedes D.IVa, power 257 hp
two-blade wooden propeller
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
165 km/h v 0 m 102.5 mph in 0 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
11 min do 2000 m 11 min to 6562 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
4500 m 14764 ft
Dolet:
Range:
750 km 466 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1x pohyblivý 7,92mm kulomet LMG 14 na přídi
1x pohyblivý 7,92mm kulomet LMG 14 na hřbetě


400 kg bomb
1x flexible 7,92 mm LMG 14 machine gun in the front na přídi
1x flexible 7,92 mm LMG 14 dorsal machine gun


880 lb of bombs
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Vytrvalost: 4-5 h Endurance: 4-5 hr
Zdroje:
Sources:
Grosz, AEG G.IV, Windsock Datafile No.51. Albatros Productions, Berkhamsted 1995. ISBN 0-948414-68-5.
Kroschel, G.; Stützer, H. Die deutschen Militärflugzeuge 1910 - 1918. Weltbild Verlag, Augsburg 1994. ISBN 3-89350-693-4.
Gray, Peter; Thetford, Owen. German Aircraft Of The First World War. Doubleday, Garden City 1970.
URL : https://www.valka.cz/AEG-G-IV-t47542#404882 Verze : 0
Dvoumotorový bombardér AEG G.IV představuje pravděpodobně nejúspěšnější německý bombardér první světové války. Konstrukčně letoun vycházel z předešlých typů AEG G.I, G.II a G.III oproti kterým měl výkonnější a spolehlivější motory Mercedes D.1Va. Vznikl tedy motorovou modernizací letounu AEG G.III.
Konstrukce letounu je smíšená přičemž konstrukce trupu a hlavní nosníky křídel jsou vyrobeny a sestaveny z kovových dílů a žebra křídel jsou dřevěná. Potahovým materiálem je plátno s předtištěným vzorem Lozenge, překližka (okolí prostoru posádky) a kovové plechy (kapotáž motorů).
Prototyp letounu byl zalétán v září 1916 a vykazoval velmi dobré letové vlastnosti. Postupně se rozjela sériová výroba a od ledna 1917 byly dohotovovány první sériové letouny. Tyto první sériové letouny měly defenzivní výzbroj v podobě dvojice pohyblivých kulometů Maxim LMG.08 ráže 7,92 obsluhovaných zadním střelcem/pozorovatelem a bombometčíkem/střelcem v přídi. Únosnost bomb činila 400 kg. Oproti prototypu a AEG G.III měly sériové letouny modifikovaná křidélka. Po prvotních zkouškách na frontě začaly letouny AEG G.IV postupně od dubna 1917 nahrazovat starší letouny AEG G.III. Z počátku operovaly stejně jako ostatní bombardovací letouny ve dne ale po zesílení aktivity stíhaček Dohody nad frontou přešly postupně všechny bombardéry k nočním operacím. Protože riziko napadení nočními stíhačkami bylo poměrně malé, začaly AEG G.IV létat jen s dvou člennými posádkami (pilotem a bombometčíkem) přičemž ušetřenou hmotnost kompenzoval větší náklad bomb dosahující až váhy 800 kg. Došlo také k postupné výměně kulometů Maxim LMG.08 za spolehlivější kulomety Parabellum LMG.14 stejné ráže.
Letouny AEG G.IV postupně začaly procházet modernizací. Od září 1917 se na nich započala série zkoušek motorů Maybach Mb.IV a Basse & Selve Bus.IVa, které měly větší výkon a výškovost ale nedostatek těchto motorů nakonec vedl k zrušení programu motorové modernizace. Stejně tak dopadl i pokus o zavedení motorů Maybach s turbokompresory. Za úspěšnou modernizaci lze považovat zvýšení nosnosti letounu až na váhu 1000 kg bomb při které byl počet hlavních křídelních nosníků zvýšen na tři a letoun byl vybaven motory Basse & Selve Bus.IVa a 20mm kanonem Becker ve střelecké věži na přídi. Takto modifikovaných letounů bylo postaveno 5 a mimo jednoho,který byl zničen v průběhu zkoušek se všechny dočkaly konce války. Po jejím konci byla většina letounů předána vítězům, kteří na jejich základě postavili několik obdobných letounů vlastní konstrukce.


Jednotky létající s letouny AEG G.IV
Bombengeschwader 1
Bombengeschwader 2
Bombengeschwader 4
Bombengeschwader 5
Bombengeschwader 6
Bombengeschwader 7
Bombengeschwader 8b (Bavorská)


Zdroje:
V.Němeček: Vojenská letadla I
http://www.letouny.webz.cz/
Archiv autora
URL : https://www.valka.cz/AEG-G-IV-t47542#186058 Verze : 0
AEG G.IV (fotografie je převzata ze serveru www.umt.fme.vutbr.cz )
AEG G.IV -


URL : https://www.valka.cz/AEG-G-IV-t47542#186059 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více