Rozpočet tohoto webu pro rok 2019 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 64.741,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 311 příspěvků vloženo, 950 editováno a 303 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

CZK - T-54M

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    T-54M T-54M
    Originální název:
    Original Name:
    T-54M
    Kategorie:
    Category:
    střední tank medium tank
    Výrobce:
    Producer:
    ZŤS, Martin, /
    VOZ 025, Nový Jičín, /
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.MM.1968-DD.MM.1975
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    1200
    - 500 v ZŤS / in ZŤS
    - 700 v VOZ 025 / in VOZ 025
    Prototyp vyroben:
    Prototype Built:
    DD.04.1966
    Osádka:
    Crew:
    4
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Bojová hmotnost:
    Combat Weight:
    36000 kg 79366 lb
    Délka s kanónem dopředu:
    Length with Gun Forward:
    9000 mm 29ft 6in
    Délka korby:
    Hull Length:
    ? mm ?
    Celková šířka:
    Overall Width:
    3270 mm 10ft 8.75in
    Celková výška:
    Overall Height:
    27501) mm 9ft 0.25in1)
    Světlá výška:
    Ground Clearance:
    425 mm 1ft 4.75in
    Šířka pásu:
    Track Width:
    ? mm ?
    Měrný tlak:
    Ground Pressure:
    0,088 MPa 12.76 psi
    Pancéřování:
    Armour:
    ? ?
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Typ:
    Type:
    V-54M
    - čtyřtaktní vznětový s kapalinovým chlazením
    - počet válců: 12
    - maximální kroutící moment: (2354 ± 49) Nm při 1200 ot/min
    V-54M
    - four-stroke, diesel, water cooled
    - number of cylinders: 12
    - maximum torque: (1736 ± 36) lb.ft at 1200 rpm
    Výkon:
    Power:
    427 kW při 2000 ot/min 572.6 bhp at 2000 rpm
    Převodové ústrojí:
    Transmission:
    - počet převodových stupňů: 5+1
    - ovládání: mechanické
    - number of gears: 5+1
    - control: mechanical
    Výkony:
    Performance:
     
    Rychlost na silnici:
    Road Speed:
    502) km/h 312) mph
    Rychlost v terénu:
    Cross-country Speed:
    273) km/h 173) mph
    Jízdní dosah po silnici:
    Cruising Range on Road:
    5004) km 3114) mi
    Jízdní dosah v terénu:
    Cross-country Cruising Range:
    3205) km 1995) mi
    Překonávání překážek:
    Obstacles Crossing:
     
    Svah:
    Gradient:
    30 ° 67 %
    Boční náklon:
    Side Slope:
    30 ° 67 %
    Překročivost:
    Trench Crossing:
    2,7 m 106,3in
    Výstupnost:
    Vertical Obstacle:
    0,8 m 31,5in
    Brodivost:
    Fording Depth:
    1,46) m 55,1in6)
    Výzbroj:
    Armament:
     
    Hlavní:
    Main:
    kanón D10-TGM
    - ráže: 100 mm
    - náboje pro kanón: 43 kusů
    - stabilizátor kanónu: STP-2 Cyklon
    - stabilizace ve svislé a vodorovné rovině
    - maximální rychlost střelby z místa: 7 ran/min
    - maximální rychlost střelby za pohybu: 4 rány/min
    - maximální dálka střelby:
        - se zaměřovacím dalekohledem: 6900 m
        - s polohovou libelou: 14600 m
        - dálka přímé střelby při výšce cíle 2 m: 1000 - 1100 m
    - navádění kanónu:
        - ve svislé rovině: pouze střelec
        - ve vodorovné rovině: střelec i velitel
    D10-TGM cannon
    - calibre: 100 mm
    - ammunition: 43 rounds
    - gun stabilizer: STP-2 Tsyklon
    - stabilization in vertical and horizontal plane
    - maximum rate of fire at standing: 7 rpm
    - maximum rate of fire at moving: 4 rpm
    - maximum firing range:
        - with aiming binoculars: 4.29 mi
        - with longitudinal bubble: 9.07 mi
        - range of direct fire at target with height 78.7 in: 0.62 - 0.68 mi
    - cannon guiding:
        - in vertical plane: gunner only
        - in horizontal plane: gunner and commander
    Vedlejší:
    Secondary:
    spřažený kulomet SGMT (později PKT ?)
    - ráže: 7,62 mm
    - maximální dálka mířené střelby: 2200 m
    - náboje pro spřažený kulomet: ? kusů


    protiletadlový kulomet vz.36/48M DŠKM
    - ráže: 12,7 mm
    - náboje pro protiletadlový kulomet: 300 kusů
    - maximální dostřel se zaměřovačem: 3500 m
    SGMT (later PKT ?) coaxial machine gun
    - calibre: 7,62 mm
    - maximum range of aimed shooting: 1.37 mi
    - ammunition for coaxial machine gun: ? rounds


    vz.36/48M DShKM anti-aircraft machine gun
    - calibre: 12,7 mm
    - ammunition for anti-aircraft machine gun: 300 rounds
    - maximum range with gunsight: 2,17 mi
    Uživatelské státy:
    User States:
    Poznámka:
    Note:
    1) s kulometem DŠKM, 2400 mm bez kulometu
    2) maximální, 30 - 35 km/h průměrná
    3) průměrná v terénu
    4) bez přídavných sudů, s přídavnými sudy 650 - 715 km
    5) bez přídavných sudů, s přídavnými sudy 410 - 450 km
    6) bez přípravy, s přípravou:
    - maximální rychlost proudu: 1,5 m
    - maximální hloubka vody: 5 m
    - maximální šířka vodní překážky: 1 000 m


    spotřeba paliva:
    - na silnici: 190 - 210 l/100 km
    - v terénu: 300 - 330 l/100 km

    spotřeba oleje:
    - na silnici: 6 - 8 l/100 km
    - v terénu: 7 - 11 l/100 km

    ochrana proti ZHN:
    - ochrana při výbuchu atomové zbraně: kolektivní, automatické uzavírání bojového a řidičského prostoru
    - ochrana při průjezdu zamořeným prostorem: vytvoření přetlaku

    požární zařízení:
    - automatická signalizace požárů a uvedení zařízení do chodu, možnost ručního ovládání

    zadýmovací zařízení: tepelné, trvale zabudované

    napětí v elektrické síti vozidla: 24 V

    objem všech palivových nádrží: 960 l
    (z toho přídavné nádrže 280 l)


    Zaměřovací, pozorovací a orientační přístroje:
    přístroje používané ve dne:
    - zaměřovací dalekohled střelce: TŠ-2B-22 nebo TŠ-2A-22
    přístroje nočního vidění:
    - zaměřovací infradalekohled střelce: TPN-1-22-11
    (dálka viditelnosti 800 m)
    - zaměřovací infradalekohled velitele: TKN-1
    (dálka viditelnosti 300 m)
    - infrahled řidiče: TVN-2
    (dálka viditelnosti 60 m)
    střelecký infrasvětlomet: L-2


    Spojovací prostředky:
    radiostanice: R-113
    - frekvenční rozsah: 20,000-22,375 MHz
    - dělení frekvenčního rozsahu: po 25 kHz
    - dosah: do 20 km
    tankové hovorové zařízení: R-124
    1) with DShKM machine gun, 7ft 10,48in without machine gun
    2) maximum, 19 - 22 mph average
    3) average in terrain
    4) without auxiliary fuel barrels, with barrels 404 - 444 mi
    5) without auxiliary fuel barrels, with barrels 255 - 280 mi
    6) without preparation, with preparation:
    - maximum speed of water flow: 295,3 ft/min
    - maximum depth of water: 16 ft
    - maximum length of water obstacle: 3281 ft


    fuel consumption:
    - road: 1.49 - 1.35 mi/Imp gal
    - terrain: 0.94 - 0.86 mi/Imp gal

    oil consumption:
    - road: 47.08 - 35.31 mi/Imp gal
    - terrain: 40.35 - 25.68 mi/Imp gal

    NBC protection:
    - protection at nuclear weapon explosion: collective, automatic closing of combat and driver´s compartment
    - protection at crossing through contaminated area: creation of overpressure

    fire-fighting equipment:
    - automatic signalization of fires and initiation of fire extinguishing, manual control available

    smoke equipment: of heat type, permanently installed

    nominal voltage: 24 V

    volume of all fuel tanks: 211.2 Imp gal
    (from that auxiliary tanks 61.6 Imp gal)


    Sighting, vision and orientation devices:
    day vision devices:
    - gunner´s aiming binoculars: TSh-2B-22 or TSh-2A-22
    night vision devices:
    - gunner´s aiming infrared binoculars: TPN-1-22-11
    (visibility up to 2625 ft)
    - commander´s aiming infrared binoculars: TKN-1
    (visibility up to 984 ft)
    - drivers´s infrared sighting device: TVN-2
    (visibility up to 197 ft)
    infrared searchlight: L-2


    Communication equipment:
    radio station: R-113
    - transmission bandwith: 20,000-22,375 MHz
    - dividing of transmission bandwith: 25 kHz
    - range: up to 12,4 mi
    tank intercom system: R-124
    Zdroje:
    Sources:
    Hlavní takticko-technická data tankové a automobiní techniky ČSLA, Naše vojsko 1976
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/48910#338634Verze : 0
    MOD
    Avatar
    T-54M
    (T-54AM)


    Jedná se o modernizaci starších tanků řady T-54A tak, aby byly svými provozními a bojovými parametry srovnatelné s tanky T-55A. Modernizace byla zahájena v roce 1968. Takto modifikované tanky bývají rovněž označovány jako T-54AM.


    Odlišnosti oproti verzi T-54A:
    - zvýšení ochrany osádky před účinky zbraní hromadného ničení
    - buldozerové a odminovací zařízení lze montovat jen na některé tanky
    - kanón typu D10-TGM
    - možná je montáž zaměřovačů TŠ-2A-22 i TŠ-2B-22
    - jiné uspořádání některých přístrojů v řidičském prostoru
    - výkonnější motor V-54M
    - kapalinové ovládání směrového ústrojí
    - odlišné napínání kolejových pásů
    - zlepšené zariadenie pre hklboké brodenie RIEKA
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/48910#184308Verze : 0
    Avatar
    Modernizácia tanku T-54A


    Problematika modernizácie tanku T-54A sa po prvý raz v ideovej rovine riešila na porade zástupcu náčelníka Generálneho štábu ČSĽA pre materiálne veci na jar 1964. Na porade sa zúčastnili odborníci z vývojového strediska TEES Martin a odborného pracoviska Vojenskej technickej akadémie A. Zápotockého v Brne. Začiatkom júla 1964 bolo k otázkam modernizácie T-54A zvolané do TEES Martin pracovné rokovanie za účasti zástupcov MNO a ministerstva všeobecného strojárstva. V rámci rokovania boli prekonzultované otázky spojené s opravárenskou kapacitou vojenských podnikov rezortu obrany a výrobou potrebnej súčiastkovej základne pre modernizáciu.


    Samotná modernizácia T-54A sa v rámci ČSĽA začala koncepčne riešiť až po zasadnutí Technickej rady Náčelníka Generálneho štábu koncom roka 1964. Jej podstatou bolo v rámci generálnych opráv tankov T-54A, uskutočniť ich modernizáciu použitím agregátov tanku T-55 tak, aby ich technické parametre zodpovedali tankom T-55A. Prijaté opatrenia sa v lete 1965 konzultovali s odborníkmi Vojenskéhoopravárenského závodu v Žitomíre (dnešná Ukrajina). Pri konzultáciách sa po tvrdila správnosť čs. koncepcie. Začiatkom augusta 1965 vybralo ministerstvo obrany za riešiteľa úlohy modernizácie tanku T-54A Vojenský opravárenský podnik 025 Nový Jičín (ďalej VOP 025). Podnik po konzultáciách s vývojovým strediskom TEES Martin pred ložil na jeseň 1965 MNO dokladovú správu, ktorá konkrétne riešila úlohu modernizácie T-54A. Začiatkom novembra 1965 po spresnení požiadaviek zo strany ministerstva začal VOP 025 so stavbou prototypu modernizovaného tanku. Koncom apríla 1966 si prototyp prezreli členovia Vojensko-technickej rady MNO, ktorí bezprostredne po prehliadku predložili úlohu modernizácie Vojenskej komisii ÚV-KSČ. Tá 5. 5. 1966 modernizáciu tanku T-54A na tank T-54M schválila. O niekoľko dní na to sa vo VOP 025 uskutočnili s prototypom podnikové a hneď aj kontrolné skúšky. V priebehu skúšok došlo k poruchám na motore, stabilizátore a protipožiarnom zariadení. Po odstránení porúch prevzalo prototyp Vojenské skúšobné stredisko 020 Doksy (ďalej VZS 020). To s prototypom vykonalo intenzívne jazdno-technické a strelecké skúšky, pri ktorých vozidlo vyhovelo. Po skúškach bol prototyp ponechaný VOP 025 Nový Jičín ako vzorové vozidlo. Skúšky s druhým prototypom postaveným začiatkom roka 1967 boli opäť vo VZS 020 Doksy. Pri náročných jazdných a streleckých skúškach prototyp uspel, na základe čoho komisia MNO-TAS odporučila jeho zavedenie do výzbroje ČSĽA.


    V rokoch 1968 – 1975 sa vo VOP 025 Nový Jičín modernizovalo 700 kusov T-54A na T-54M a ďalších 500 tankov modernizovali Závody ťažkého strojárstva Martin.


    Oproti tanku T-54A bol modernizovaný T-54M vybavený:


    - ochranou osádky proti účinkom ZHN, novým stabilizátorom kanónu v dvoch rovinách,
    - novými prístrojmi na streľbu v noci,
    - výkonnejším motorom V-54M,
    - kvapalinovým posilňovačom ovládania smerového ústrojenstva,
    - zlepšeným zariadením pre hlboké brodenie „RIEKA“.


    Od roku 1973 do roku 1980 boli postupne všetky tanky T-54M vyzbrojené 12,7 mm PLG DŠKM vz. 38/46, ktorého lafeta sa montovala na vežičku nabíjača.


    Organizačne tvorili tanky T-54M až do roku 1989 výzbroj tankových práporov motostreleckých plukov, tankových plukov motostreleckých divízií a samostatných výcvikových práporov vo vojenských výcvikových priestoroch.


    Z výzbroje ČSĽA sa začali postupne stahovat v roku 1990. Ich samotná likvidácia podľa ustanovení Zmluvy o konvenčných ozbrojených silách v Európe prebehla v rokoch 1992 až 1994.


    Dva kusy tohto tanku (jeden s vežovým číslo 012) sa nachádzajú v zbierkach VHM Piešťany.




    Zdroj : Turza, Peter: Stredný tank T-54M OBRANA č.7 2009 MO SR
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/48910#372575Verze : 0
    Avatar
    Tank T-54M vznikol modernizáciou tanku T-54A a jeho konštrukcia až nižšie uvedené odchylnosti zodpovedá konštrukcii tanku T-55A.



    V T-54M sú oproti T-55A tieto zmeny :


    - prídavné zariadenie ( napr. kolesový odmínovač, buldozerová radlica ) je možné montovať len u niektorých vozidiel,


    - použitý kanón D 10-TGM,


    - bolo dovolené montovať zameriavač TŠ-2A-22 alebo TŠ-2B-22.



    Korba a veža tanku


    Korba T-54M má tieto odlišnosti oproti tanku T-55A :


    - vedľa otvoru k vypúšťaniu paliva zo strednej palivovej nádrže, ktorý je uzatvorený zátkou smerom ku stredu dna korby je pôvodná zátka z T-54A, ktorá je z vnútra korby zavarená a nejde vyskrutkovať,


    - okrem 3 otvorov pre vypúšťanie paliva z prednej nádrže a zo schránkovej nádrže sa v prednej časti korby nachádza ešte jeden otvor z pôvodnej korby T-54A, uzatvorený, pevne zavarenou zátkou,


    - otvory v strope nad motorom, ktoré umožňujú prístup k motoru a k čističu vzduchu, zodpovedajú T-54A s tým rozdielom, že kryt otvoru nad čističom vzduchu sa neotvárá smerom k veži, ale smerom k pravej bočnici korby.



    Ďalej má tank T-54M v priestore vodiča niektoré prístroje posunuté z pôvodnej polohy :


    - gyrokompas GPK-48 so zdrojom,
    - automat AS-2 požiarneho zariadenia.


    Do tanku sa montuje rádiová stanica R-113.




    Zdroj : Tank-21-4 Tank T-55 Technický popis – predpis ČSĽA, Praha, 1968
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/48910#383402Verze : 0
    Avatar
    T-54M ("bílá 598") na snímku z přelomu osmdesátých a devadesátých let.

    (www.csla.cz)
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/48910#305340Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Ve službách 65. motostřeleckého pluku (VÚ 8522), Cheb, 1973/1974.

    Autor: Dušan Michal, poprvé uveřejněno na www.csla.cz


    (© Dušan Michal)
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/48910#305711Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Pokud si pamatuji na dobu VZS v letech 1972-74, kdy jsem dělal velitele tanku, tak tanky T-54M a T-55A měly pouze 1 spřažený kulomet 7,62 mm. DŠK, pokud se nemýlím, se montovala až koncem 70. let. V T-54M byly RDST R-113 a v T-55A byly RDST R-123.


    Pokud se nemýlim, T-54 už stabilizátor měla.


    K.Kunovski@seznam.cz
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/48910#184364Verze : 0
    Avatar
    Ten motor to záleží na pohledu na věc.Pokud si odmyslíš vodní čerpadlo,lépe jeho umístění,tak jsou tyto motory a jejich komponenty naprosto shodné.Tzn.:vemeš motor V-55 vyměníš vstřiky a nastavíš jinak čerpadlo a máš V-2-34 akorát,že ho do T-34 nenacpeš neboť ti bude vadit právě to vodní čerpadlo,které je jak známo na boku motoru a je jedno zatím co u originálního V-2-34 jsou dva a jsou vespod neboť jak je znáno T-34 má chladiče dva.U kanónu sohlasím závěrový klín nelze zaměnit.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/48910#239743Verze : 0