Jokošo 1-Go

Yokosho 1-Go / 横廠 潜水艦搭載用一号水上偵察機
     
Název:
Name:
Jokosuka / Jokošo 1-Go Yokosuka / Yokosho 1-Go
Originální název:
Original Name:
横廠 潜水艦搭載用一号水上偵察機
Kategorie:
Category:
průzkumný/pozorovací letoun reconnaissance/scout aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1927-DD.MM.1927 Yokosuka Naval Arsenal, Yokosuka /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1923-DD.MM.1927 celý vývoj
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1927
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník biplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
plováky floats
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
400 kg 882 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
520 kg 1146 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
7,200 m 23ft 7,45in
Délka:
Length:
6,210 m 20ft 4,49in
Výška:
Height:
2,390 m 7ft 10,09in
Plocha křídla:
Wing Area:
15,20 m2 163.61 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
34,21 kg/m2 7.01 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Gasuden (Le Rhône) rotační devítiválec o výkonu 59 kW (80 k) (výrobce Tokyo Gasu Denki Kogyo zkráceně Gasuden),
vrtule dvoulistá dřevěná s pevným úhlem náběhu.
Gasuden (Le Rhône), nine-cylinder rotary engine, rated 79 hp at 1,200 rpm,
driving two-bladed fixed-pitch wooden propeller.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
154 km/h v 0 m 95.7 mph in 0 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
? m ? ft
Dolet:
Range:
280 km 174 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
žádná None
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Letová vytrvalost: 2 h
- Konstrukce vycházela z německého Caspar-Heinkel U2, ten byl zakoupen ve dvou exemplářích v Německu.
- Rozměry letounku (byl tehdy nejmenší v Japonsku) byly omezeny velikostí pouzdra (hangáru) neseného na ponorce, ten měl rozměry 7 400 mm délku a průměr byl 1 700 mm.
- Letoun měl být sestaven během 4-5 minut, ke vzletu měl být připraven do 15 minut, ale ve skutečnosti se tento čas pohyboval okolo 40-45 minut. Demontáž po letu trvala údajně 2-3 minuty, potom ještě bylo nutno vsunout jej do pouzdra - hangáru, dlouhou přípravou pro start nesplnil zadání námořního letectva.
- Testován byl v letech 1927-28 na ponorce I-21 a právě kvůli dlouhé době nutné na přípravu před vzletem byl odmítnut jako nevyhovující.
- Zkušenosti ze zkoušek byly využity při stavbě typu Yokosuka 2-Go, později E6Y1
Reconnaissance / observation aerplane for submarines


Endurance: 2,0 hours
Zdroje:
Sources:
Robert C. Mikesh a Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941, Naval Institute Press, Anapolis, rok 1990, ISBN: 1557505632
Tadeusz Januszewski, Japanese Submarine Aircraft, Mushroom Model Magazine Special Red Series, ISBN 83-716327-2-5
http://jnpassieux.chez-alice.fr/html/1Go.php
www.mmpbooks.biz
http://www.modelbud.pl/modelbud/kataloga/a81.htm - obrázek
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Jokoso-1-Go-t49041#190643 Verze : 0
Na doplnění trocha historie.


Jokošo/Jokosuka 1-Go


Myšlenka spojit bojové letadlo a ponorku za účelem co nejlepší kontroly mořských prostor má kořeny v lednu 1915, kdy pozorovací dvojplošník Friedrichshafen FF29A ,naloděný na U- 12 ,úspěšně u Kentu přeletěl britské pobřeží.


Tato myšlenka byla v r. 1916 vyzkoušena i Brity, když na ponorku E- 22 byly umístěny na katapultech dva stroje Sopwith Schneider, a znovu Němci v r. 1917, kdy na velké ponorky U- 139 a U- 155 byly naloděny letouny Hansa- Brandeburg W.20. Po skončení 1. sv. války bylo v tajnosti v pokusech pokračováno. Výsledkem byl stroj U- 1 německého konstruktéra Karla Kaspara. Byl to celodřevěný jedenapůlplošník se dvěma plováky a poháněný hvězdicovým motorem. Křídla a plováky byly odnímatelné a složený stroj bylo možné umístit v hangáru 7 m dlouhém o světlosti 1,8 m. První let stroj absolvoval v r. 1921. Prokázal předpokládané vlastnosti a stal se - vzhledem k zákazu vojenských konstrukcí v Německu - oprávněným objektem zájmu v zahraničí. V r. 1923 vzorové stroje koupili Američané a Japonci. Ve Spojených státech se stroj stal vzorem pro celodřevěný DX-1 a kovový XM-1, zkoušené na podzim 1923 na ponorce S-1.


I japonské velitelství námořnictva zahájilo svoje experimenty s ponorkovým letadlem hned v r. 1923. Jeho japonská kopie nazvaná Jokošo 1 Go byla nakonec v r. 1927 vyrobená jako jednomístný dvouplovákový dvojplošník. Jeho horní křídlo bylo vyzvednuto nad trup, mezikřídelní vzpěry použity nebyly. Konstrukce byla smíšená, kostra trupu letadla byla z ocelových trubek, křídel dřevěná. Příďová část letadla a plováky byly potaženy duralovými plechy, zbytek plátnem.

Pohonnou jednotku tvořila japonská verze motoru francouzské firmy Le Rhône. V složeném stavu (s odpojenými křídly i plováky) se stroj vešel do válcovitého vodotěsně uzavřeného kontejneru o délce 7,4 m a světlosti 1,7 m. Podle původních návrhů mělo montáž letadla zvládnout 5 lidí během 4 minut, plus dalších 10 - 12 minut na předstartovní přípravu. Na demontáž měly stačit 2 minuty. Tyto předpoklady se během zkoušek ukázaly být silně nadnesené. Během let 1927 - 28 proběhly intenzivní testy s jediným vyrobeným 1- Go, prováděné na minonosné ponorce I- 21 (v r. 1938 přejmenována na I- 121). Hangár byl umístěn na palubě, spouštění letadla na hladinu zajišťoval jeřáb. Během zkoušek se zjistilo, že montáž i příprava k vzletu trvá nikoli 16, ale celých 40 minut, což bylo vyhodnoceno jako naprosto nepřijatelné. Letadlo vůbec nebylo příliš úspěšné, což nakonec uznal i sám konstruktér. Problém byl i se samotnou ponorkou-nosičem, který měl výtlak naprosto nedostatečný na to, aby nesl hangár s hydroplánem.


Japonci poté přenesli svůj zájem na anglický Parnall Peto. Toto dvoumístné letadlo podobné koncepce bylo zajímavé i tím, že neslo tehdejší žhavou novinku - rádiový UKV přístroj. Konstrukce byla také smíšená, v nejvíce namáhaných částech s použitím ocelových trubek, s plováky původně dřevěnými, později duralovými. Potah trupu i křídel byl plátěný. Obrysové rozměry v složeném stavu umožňovaly uložit letoun do hangáru zdéli 7, a výšky i šířky 3,5 m. I když v Anglii vývoj nepokračoval poté, kdy byla ztracena ponorka i s letounem, v Japonsku britské i německé zkušenosti spolu s vlastními pokusy s 1-Go nakonec vedly k jeho následovníkovi 2-Go.


Pro doplnění možno ještě konstatovat, že myšlenka vybavit ponorky vlastním letounem nebyla opuštěna ani v Japonsku, ani v Německu, kde např. vedla k experimentům s vírníkem Focke-Achgelis taženým ponorkou-nosičem.


prameny
www.internetmodeler.com
http://jnpassieux.chez-alice.fr/html/E6Y.php
http://vikond.comtv.ru/seiran.htm
http://jnpassieux.chez-alice.fr/html/1Go.php
http://airwar.ru/enc/other1/e6y.html
URL : https://www.valka.cz/Jokoso-1-Go-t49041#239286 Verze : 0
Fotografie a obrázek - barevné schéma ponorkového letounku 1-Go
Zdroj uveden výše
a další barevné schéma ze serveru http://wp.scn.ru/en/ww15/h/1428/65/0/1
Jokošo 1-Go -


Jokošo 1-Go -


Jokošo 1-Go -


URL : https://www.valka.cz/Jokoso-1-Go-t49041#190646 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více