Dukovac, Mato

Mato Dukovac

Nar. 23.9.1918 v Surcinu nedaleko Zemunu se Dukovac stal pilotem kluzáku dříve než byl přijat do 67 třídy Královské jugoslávské vojenské akademie v roce 1937. Absolvoval 1.4.1940 v hodnosti porporucnik a byl vybrán pro pilotní výcvik - ten ukončil v říjnu 1940.
Do bojů s Německem se zapojil jako příslušník 2. eskadrilla z letiště u Velika Gorica.
29.4.1941 vstoupil v hodnosti porucnika do řad letectva Chorvatského státu. V říjnu byl vyslán do německé školy A/B 120. V dubnu 1942 nastoupil na dodatečný stíhací výcvik v červnu byl přeložen do JFS 4. Následovalo přeložení k 15 (Kroat)./JG 52 v říjnu. Než se jednotka vrátila do Chorvatska sestřelil Dukovac jeden osamocený I-16. V průběhu druhého nasazení na východní frontě dosáhl 14 potvrzených a šesti nepotvrzených vzdušných vítězství. Potřetí se na východní frontu dostal v hodnosti nadporucnika a ve funkci velitele 15.Staffel 21.října 1943. Svého posledního vítězství dosáhl 25.2.1944 sestřelem Jaku-9, poté byl při své páté misy toho dne zraněn v souboji s Airacobrami. Jeho celkové skore dosáhlo na celkových 37 potvrzených a 8 pravděpodobných vzdušných vítězství, což mu vyneslo povýšení do hodnosti satnik dne 13.7.1944. Dukovac zůstal velitelem jednotky působící z různých letišť ve východní Evropě než 20.9.1944 zběhl přeletem do sovětského týlu.
Dukovac se vrátil do Bělehradu v prosinci 1944 v hodnsti kapetan Jugoslávského letectva, pro přeškolení na stíhačky Jak, působil jako instruktor u 1. stíhací letky umístěné v Zadaru od dubna 1945.
8.8.1945 zběhl znovu, tentokráte přeletem na stroji Tiger Moth do Itálie. Po pobytu v utečeneckém táboře vstoupil do řad Syrského vojenského letectva v roce 1946. V průběhu arabsko-izraelských bojů roku 1948 byl v hodnosti kapitána pilotem v řadách 1. stíhací letky umístěné u Estabal v Libanonském údolí Biká, kde létal bojové mise na strojích T-6 Texan. Poté následně emigroval do Kanady a začal kariéru obchodníka.
Mato Dukovac zemřel v Torontu v září 1990.
V průběhu 255 bojových letů za WWII prodělal 62 vzdušných bojů v nichž pokořil po jednom I-16, MiG-3, Spitfire, La-5, Jak-9, Pe-2 a A-20, dva Jaky-1 a dva DB-3, tři P-39 Airacobry, dvanáct Il-2 a osmnáct LaGG-3 - což mu vyneslo první pozici mezi Chorvatskými piloty za Druhé světové války. Kromě obou tříd Železného kříže byl vyznamenán Německým křížem ve zlatě.

Zdroj: Croatian Aces od World War 2 - Osprey 49
URL : https://www.valka.cz/Dukovac-Mato-t50601#194268 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více