07.12.1941 sa lietadlá perute podieľali na prieskume oblasti medzi USS Enterprise a ostrovom Oahu s následným pristátim na NAS Pearl Harbour. Lietadlá sa zoskupili do formaćie o 06:15 hod meistneho času a nabrali kurz na NAS Barbers Point. Pri priblížení zachytili posádky lietadiel podozrivé kúdoyl dymu z oblasti základne a následne aj zmätenú rádiovú korešpondenciu o útoku. Pri priblížení k MCAS Ewa zbadali posádky aj prvé útočiace japonské lietadlá útočiace na letisko. V tomto čase obdržal veliteľ perute Lieutenant Commander H.L. Hopping (zároveň pilot lietadla 6-S-1) oficiálnu správu o japonskom útoku na Pearl Harbour. Peruť klesla na malú výšku a o 08:45 začala pristávať na ostrove Ford Island (NAS Pearl Harbour), práve počas druhého z troch japonských útokov. Peruť požadovala vyzbrojenie bombami a informácie o prebiehajúcom útoku a nové rozkazy, čo ale nebolo možné prostredníctvom spojovacích prostriedkov základne, ktore bolo následkom japonského útoku nefunkčné. Náhradné spojenie s miestnym velením (2. krídlo) zabezpečil veliteľ perute prostredníctvom spojovacích prostredkov svojho lietadla. Nakoľko velenie nemalo dostatočné informácie o pohybe japonských útočiacich síl, rozhodol sa veliteľ perute vykonať prieskum hláseného pohybu dvoch japonských lietadlových lodí z oblasti cca 25-40 míľ juhozápadne až západne od NAS Barbers Point. Na prieskum odštartovala 6-S-1 o 10:30 hod, pričom preskúmala oblasť cca 20 míľ západne, 20 míľ južne, ďalších 20 míľ západne, 20 míľ južne a nakoniec 60 míľ východne do návratu na letisko, ale japonské lode neboli objavené. Medzitým boli obdržané nové rozkazy z Enterprise, zahrňujúce, doplnenie palivo, dozbrojenie a zmenu formácie. Tieto rozkazy zachytilo lietadlo 6-S-7 ktoré hladkovalo s ďalšou trojicou vo vzduchu v okolí základne. Veliteľ VS-6 pristá na základni o 11:45 hod a hlásil veliteľovi 2. krídla (ktorý prevzal velenie vzdušných síl v oblasti po výpadku spojenia) že zhruba 60 míľ južne a 100 míľ západne od NAS Barbers Point nie sú japonské plavidlá. Zároveň ho informoval o rozkazoch obdržaných z USS Enterprise.
Peruť obdržala rozkazy pokračovať v prieskume, ktorý rozšíriť na celú oblasť západne a južne od ostrova Oahu a napadnúť každé zistené nepriateľské plavidlo a lietadlo. Na túto misiu peruť odštartovala o 12:10 hod s celkom 9 lietadlami vyzbrojenými 500 librovými bombami. Protivník nebol objavený a tak sa lietadlá o 15:45 vrátili späť na základňu.
Počas bojov sa osádke lietadla 6-S-4 (Lieutenant C.D. DICKINSON Jr., USN, a MILLWE, William C., RM1c, USN) podarilo zostreliť jedno japonské lietadlo. Peruť stratila celkom 6 lietadiel, z toho 3 boli zostrelené: 6-S-4 - Bureau No. 4570 6-S-9 - Bureau No. 2158 6-S-14 - Bureau No. 4572 a ďalšie 3 lietadlá nezvestné: 6-S-3 - Bureau No. 2160 6-S-15 - Bureau No. 2159 6-S-16 - Bureau No. 4521 - Kauai Ďalšie lietadlá boli poškodené paľbou guľometov, ale s výnimkou 6-S-2 ktorá kvôli oprave zostala v NAS Ford Island sú zvyšné letuschopné.
Piloti perute sa zároveň sťažovali na vlastnú PVO základní, ktoré bezhlavo pálili po všetkom vo vzduchu bez ohľadu na označenie a signály som vlastný letec.
URL : https://www.valka.cz/Zvedna-perut-6-1937-1942-t50863#313368
Verze : 0
Přidejte se k nám
Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady.
Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.