Typ: Type: | MiG-21F-13 | |
Výrobce: Producer: | Aero Vodochody n.p., Odolena Voda | |
Datum výroby: Date of Production: | DD.MM.1965 | |
Výrobní číslo: Construction Number: | 560219 | |
Sériové číslo / imatrikulace: Serial Number / Registration Code: | 09.06.1965-10.07.1969 0219 | |
Datum vyřazení z provozu: Date of Decommissioning: | 10.07.1969 zničen při nehodě | 10.07.1969 destroyed in crash |
Poznámka: Note: | Výrobní (sériové) číslo: 560219, Číslo motoru: G41737099, Předání k útvaru: 9.6.1965, Zničen při havárii 10.7.1969, Pilot kpt.Miroslav Hudec s letounem odstartoval v 13:50 10.7.1969 k navigačnímu letu a cvičným střelbám na střelnici Bělečko s příletovou trasou Pardubice - Pečky - Senožaty - Blansko - Ústí nad Orlicí - střelnice Bělečko.V prostoru Žďáru nad Sázavou pilot zaznamenal dvě hlasité rány v zadní části letounu následované silnými vibracemi, rychlým poklesem otáček motoru a požárem letounu.Situaci ohlásil zároveň s hlášením že provádí katapultáž.Tu však musel provést skrz uzavřený překryt kabiny protože i přes opakované pokusy se mu jej nepodařilo odhodit.Letoun i pilot visící na padáku přistáli zhruba ve 14:10 nedaleko obce Radiměř.Jako příčina havárie byla vyšetřováním stanovena únavovým lomem odtržená lopatka druhého stupně kompresoru které při průchodu motorem způsobila jeho destrukci. Překryt letounu se dle vyšetřovací komise nepodařilo odhodit kvůli poruše vzduchového ventilu nouzového odhození překrytu. Celkový nálet letounu v československém letectvu 358 hodin 22 minut | Plane took of at 13:50 on 10.7.1969 for navigation flight to air force range Bělečko.During flight on way Pardubice - Pečky - Senožaty - Blansko - Ústí nad Orlicí - air force range Bělečko in Žďár nad Sázavou area pilot capt.Miroslav Hudec registered two blows from the tail followed vibrations, engine failure and fire of plane.Pilot reported about situation and eject from plane by ejection seat.Unfortunatelly he must eject throught closed canopy because he couldn´t release it out.Plane and pilot landed near village Radiměř at 14:10. During investigation was found that crash was caused by breakaway compressor blade from second level of compressor.Canopy was blocked thank by malfunction of air valve from release system. |
Zdroje: Sources: | Gordon, Yefim; Dexter, Keith; Kommisarov, Dmitriy. Mikoyan MiG-21. Midland Publishing, Hinckley 2008. ISBN 978-1-85780-257-3. Якубович, Николай. Истребитель МиГ-21: Руссжкий Дух против фантомов, миражей и громовержцев ISBN 978-5-699-58827-5. Якубович, Николай. Боевые самолеты Микояна: Есть только МИГ... Яуза, Москва 2009. ISBN 978-5-699-34100-9. Беляков, Р.А.; Мармен, Ж. Самолеты МиГ 1939-1995. Авико Пресс, Москва 1996. ISBN: 5-86309-033-2. ruslet.webnode.cz |