L-39ZA 2341

     
Typ:
Type:
L-39ZA
Výrobce:
Producer:
Aero Vodochody n.p., Odolena Voda /
Datum výroby:
Date of Production:
20.12.1982
Výrobní číslo:
Construction Number:
232341
Sériové číslo / imatrikulace:
Serial Number / Registration Code:
28.12.1982-16.12.2010 2341
Datum vyřazení z provozu:
Date of Decommissioning:
16.12.2010 zničen při nehodě
16.12.2010 destroyed in crash
Poznámka:
Note:
Počas záletu 16.12.2010 lietadla po výmene motora zaznamenala posádka kpt. Michal KUDYN / kpt. Stanislav STOJANÍK 22 minút po vzlete štyri - päť zreteľných rán v zadnej časti lietadla. Následne došlo k prudkému poklesu otáčok a vysadeniu motora. Po štyroch neúspešných pokusoch o spustenie motora za letu vykonala posádka lietadla úspešnú katapultáž. Lietadlo dopadlo na okraj lesného porastu. Piloti dopadli na padákoch cca. 500 metrov od trosiek lietadla do zalesneného terénu. Príčinou leteckej nehody bol titánový požiar v priestore 3. stupňa vysokotlakého kompresoru. -
Zdroje:
Sources:
http://www.designworx.com/l39za/
http://l-39.cz/L-39_verze.html#L39ZA
http://www.military.cz/czech/air/L-39/l39.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Aero_L-39_Albatros
URL : https://www.valka.cz/L-39ZA-2341-t52384#197037 Verze : 1
     
Stát:
Country:
Československá socialistická republika (1960-1990) Czechoslovak Socialist Republic (1960-1990)
Datum převzetí:
Commissioned:
28.12.1982
Datum vyřazení:
Decommissioned:
31.12.1992
Provozovatel:
Operator:
28.12.1982-01.11.1985 30. stíhací bombardovací letecký pluk
01.11.1985-01.10.1990 2. letka
01.10.1990-01.05.1991 5. stíhací letecký pluk
01.05.1991-22.09.1992 1. stíhací letka
22.09.1992-31.12.1992 1. stíhací letecký pluk
28.12.1982-01.11.1985 30th Fighter Bomber Air Regiment
01.11.1985-01.10.1990 2nd Squadron of 11th Fighter Air Regiment
01.10.1990-01.05.1991 5th Fighter Air Regiment
01.05.1991-22.09.1992 1st Fighter Squadron of 11th Fighter Air Regiment
22.09.1992-31.12.1992 1st Fighter Air Regiment
Označení:
Marking:
 
Taktické označení:
Tactical Marking:
28.12.1982-31.12.1992 2341
Výsostné znaky:
Aircraft Insignia:
28.12.1982-31.12.1992 standardní (high visibility)
28.12.1982-31.12.1992 standard (high visibility)
Zvláštní a příležitostné označení:
Special and Occasional Marking:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Kamufláž a zbarvení:
Camouflage and Color Scheme:
 
Kategorie:
Category:
28.12.1982-31.12.1992 standardní vojenská
28.12.1982-31.12.1992 standard military
Barvy:
Colors:
28.12.1982-31.12.1992 hnědozelená
28.12.1982-31.12.1992 hnědozelená světlá
28.12.1982-31.12.1992 šedá světlá
28.12.1982-31.12.1992 khaki
28.12.1982-31.12.1992 light khaki
28.12.1982-31.12.1992 light grey
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
https://www.designworx.com/l39za/
https://l-39.cz/L-39_verze.html#L39ZA
https://www.military.cz/czech/air/L-39/l39.htm
https://en.wikipedia.org/wiki/Aero_L-39_Albatros
URL : https://www.valka.cz/L-39ZA-2341-t52384#381676 Verze : 5
     
Stát:
Country:
Česká republika (CZE) Czech Republic (CZE)
Datum převzetí:
Commissioned:
01.01.1993
Datum vyřazení:
Decommissioned:
16.12.2010
Provozovatel:
Operator:
01.01.1993-01.01.1995 1. stíhací letecký pluk
01.01.1995-01.12.2003 42. stíhací letka
01.12.2003-01.10.2008 221. taktická letka
01.10.2008-16.12.2010 222. výcviková letka
01.01.1993-01.01.1995 1st Fighter Air Regiment
01.01.1995-01.12.2003 42nd Fighter Squadron
01.12.2003-01.10.2008 221st Tactical Squadron
01.10.2008-16.12.2010 222nd Training Squadron
Označení:
Marking:
 
Taktické označení:
Tactical Marking:
01.01.1993-16.12.2010 2341
Výsostné znaky:
Aircraft Insignia:
01.01.1993-16.12.2010 standardní (high visibility)
01.01.1993-16.12.2010 standard (high visibility)
Zvláštní a příležitostné označení:
Special and Occasional Marking:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Kamufláž a zbarvení:
Camouflage and Color Scheme:
 
Kategorie:
Category:
01.01.1993-16.12.2010 standardní vojenská
01.01.1993-16.12.2010 standard military
Barvy:
Colors:
01.01.1993-16.12.2010 hnědozelená světlá
01.01.1993-16.12.2010 hnědozelená
01.01.1993-16.12.2010 šedá světlá
01.01.1993-16.12.2010 černá
01.01.1993-16.12.2010 light khaki
01.01.1993-16.12.2010 khaki
01.01.1993-16.12.2010 light grey
01.01.1993-16.12.2010 black
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
http://www.designworx.com/l39za/
http://l-39.cz/L-39_verze.html#L39ZA
http://www.military.cz/czech/air/L-39/l39.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Aero_L-39_Albatros

L-39ZA 2341 - 6/2010- Letiště Pardubice (LKPD)

6/2010- Letiště Pardubice (LKPD)
URL : https://www.valka.cz/L-39ZA-2341-t52384#450057 Verze : 2
Foto (vlastní sbírka autora)
Snímek / ky z CD věnovaných historii letiště a OZL Planá u ČB
L-39ZA 2341 -


L-39ZA 2341 -


L-39ZA 2341 -


L-39ZA 2341 -


URL : https://www.valka.cz/L-39ZA-2341-t52384#198470 Verze : 0
Náměšť, 7-10-09


Foto vlastní
L-39ZA 2341 -


L-39ZA 2341 -


URL : https://www.valka.cz/L-39ZA-2341-t52384#352028 Verze : 0
příčinou pádu bylo vysazení motoru a následný titanový požár, vlastní foto UO Brno
L-39ZA 2341 -


L-39ZA 2341 -


L-39ZA 2341 -


L-39ZA 2341 -


L-39ZA 2341 -


URL : https://www.valka.cz/L-39ZA-2341-t52384#484268 Verze : 0
Letoun L-39ZA (2341) patřil k těm, které byly v roji 2. letky 11. stíhacího leteckého pluku Žatec, zařazeného do pohotovostního systému PVOS, umístěného na detašmánu na letišti Dobřany do záveru dubna 1991, kdy tamní hotovost byla zrušena.
V roji byly letouny:
L-39ZA 2341; L-39ZA 2415, L-39ZA 2430 a L-39ZA 2436

Ve dnech 29.04.1991 a 02.05.1991 přelétly na letiště Planá u Českých Budějovic (2341) a Žatec (ostatní).
Tam byly letouny zařazeny do sestavy "sloučené" 1. technické letky.
Jejich piloti byli zařazeni do 4. a 5. roje 1. stíhací letky.

A poznámka nakonec: V těchto rojích byli někteří z reaktivovaných pilotů, kteří byli propuštěni z armády jako "nezpůsobilí pro službu v ČSLA" v rámci NORMALIZACE. (např. pplk. Jaroslav Mach).


Zdroj: "11. stíhací ... INVAZNÍ"
URL : https://www.valka.cz/L-39ZA-2341-t52384#601377 Verze : 3
Zdravím
a pokud se týká zasazení letounů L-39ZA do PoSy PVOS u 11. stíhacího leteckého pluku jsem "našel" dva zdroje:?
Vojenský ústřední archiv / Vojenský historický archiv Praha
a KRONIKA (2. letky 11. stíhacího leteckého pluku.
Podle obou zdrojů se jednalo o 2. letku (velitel pplk. Liška Václav)
Ta měla detašovaný roj v podřízenosti.


Letouny L-39ZA a také jejich piloti byli původně v sestavě 2. letky
30. bitevního leteckého pluku a rozmístěny na letištích Brno-Tuřany, Planá u Č.B. a Dobřany ("Líně") v pohotovostním systému PVOS.
V závěru r. 1984 byly předány od 30. bilp předány 3 roje jeho 2. letky do OPERAČNÍ podřízenosti velitelství PVOS.
V r. 1985 (je uváděn květen) byly předány k plukům PVOS i kádrově.

U 8. stíhacího leteckého pluku (Dle TR č. 01/z 01.11.1988) byly zařazeny letouny
L-39ZA 2344, L-39ZA 2347, L-39ZA 2418, L-39ZA 2433
u 1. stíhacího leteckého pluku
L-39ZA 2350, L-39ZA 2421, L-39ZA 2424 a L-39ZA 2427
URL : https://www.valka.cz/L-39ZA-2341-t52384#601391 Verze : 0
Kresebná rekonstrukce vzhledu letounu.
L-39ZA 2341 - Zveřejněno s laskavým svolením HM Aviation Art (upraveno - výřez)
Zdroj:
https://www.facebook.com/HM-Aviation-Art-1591815151051334/photos/1858822137683966/

Zveřejněno s laskavým svolením HM Aviation Art (upraveno - výřez)
Zdroj:
www.facebook.com

URL : https://www.valka.cz/L-39ZA-2341-t52384#663100 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více