Rozpočet tohoto webu pro rok 2018 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 87.861,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 332 příspěvků vloženo, 1438 editováno a 289 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

SOV - T-26 s vežou z tanku BT-2

SU-37 improvizácia obrancov Leningradu

    Avatar
    Verzia T-26 s vežou z tanku BT-2. Viac informácií ?


    *foto modelu T-26 s vežou BT-2 :
    park15.wakwak.com
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/523#102393Verze : 0
    MOD
    Avatar
    V jednověžové verzi se kanon 37mm uplatnil o dost později v době blokády Leningradu, kdy bylo údajně několik věží z tanků BT-2 s těmito kanony osazeno na podvozky T-26 a sloužily jako samohybná děla (věže zřejmě nebyly otočné) o těchto strojích jsou jen kusé zprávy a fotku jsem bohužel neviděl (pokud nějaká existuje).


    U tohoto SHD by mělo jít údajně o věž BT-2 (tu starší, která se podobá kulometné a je osazena kanonem 37 mm) a podvozek měl snad být od dvouvěžové verze T-26. Ale i ruské prameny se o této verzi zmiňují jen okrajově.


    I já mám model postavený Smile o reálnosti verze ale nejsem 100% přesvědčen Sad
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/523#102367Verze : 0
    Avatar
    Ten model je celý podivný.
    - korba je vzor 1931-32 (dvouvěžový) podle stropní podvěžové desky, ale vzor 1935 a pozdější (jednověžový) podle krytu reflektoru (u 1931 nebyl) a dvířek k převodovce (objevují se v tomto tvaru až v roce 1935-36).
    - na modelu je věž s kanonem 37 mm B-3 a šikmou lafetou na DT, jejíž výroba skončila v roce 1933 (9 let před blokádou) - kanibalizmus BT-2?.
    - věnec věže neodpovídal, čili byla přivařená (odměr +-0). Pokud mířili celým tankem, jak s tím chtěli něco trefit? U kanonu 122 mm na nějakém metru nezáleží, ale u 37 mm?
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/523#317263Verze : 0
    MOD
    Avatar
    To že modelově je to paskvil je dáno tím že to je na základě původně polského 7TP, který byl upraven aby trochu odpovídal T-26. Tahle verze je zmiňována, ale pořád jsem nenarazil na fotku, to na jakém podvozku by to mělo být je už vůbec nejisté, spekuluje se že šlo o dvouvěžovou verzi, ale je to spekulace, na ni by měl být z poškozeného BT-2 přendán svrchní plát s ložem věže a sama věž, takže by měla být otočná. Jestli tahle verze reálně existovala je nejisté, v Leningradu se samozřejmě vyrábělo hodně věcí neobvyklých, jestli se vyrobilo i tohle nedokážu odhadnout. Jako model to je zajímavé, nic víc se k tomu říci nedá Smile
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/523#317265Verze : 0
    Avatar
    Pokud byl strop s věncem z BT-2, tak by byla věž uprostřed a ještě by ho na krajích asi chybělo.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/523#317271Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Celkem známé jsou T-26 s přídavným pancířem (několik verzí) z okolí Leningradu i nasazení SU-26 v okolí Karelie,..ale jako fotografii tohoto stroje sem zatím nikde neshlédl.
    Možná zkusit dotaz na výrobce modelu kde bral podklady?
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/523#317277Verze : 0
    Avatar
    BT je v horní části myslím užší než T-26, takže by jeho horní plát musel být minimálně na části horní desky původní a věž by byla opravdu ke straně. V modelu ale přečnívá nalevo takže to je docela podivné.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/523#317278Verze : 0
    Avatar
    Vážení,
    zjistil jsem, že plastikovou stavebnici vyrábějí dvě polské firmy: Mirage Hobby a RPM. Model údajně představuje přestavbu dvouvěžového tanku T-26 obr. 1931 na dělovou samohybku s věží z tanku BT-2.


    Z doprovodné dokumentace výrobku RPM č. 35003 jsem se dozvěděl, že samohybka s názvem: Djeti Ljeningrada (Дети Ленинграда), měla věž neschopnou otáčení, tzn. napevno přivařenu ke korbě.


    Další informace o této improvizaci se mi nepodařilo zjistit.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/523#317312Verze : 0
    MOD
    Avatar
    V TTD v návodu píší Osádka - 3 lidé. Jak se tam vešli (resp. na co tam byl třetí)? A pokud byla věž přivařená, tak platí co jsem napsal výše - dá se tím trefit z 500 metrů menší vesnice a nebo je to vhodné na plašení špačků.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/523#317317Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Návod ke stavebnici samozřejmě znám, obě stavebnice jsou stejné a jde o snahu z původní formy dostat co nejvíc typů. Velmi sporé poznámky jde objevit i v ruskojazyčné literatuře, ale tam jsem nenarazil na to jak je věž přidělána, zde může jít i o výmysl výrobce. obvykle je to jen věta že v Leningradu byly postaveny různé verze na stávajících tancích mezi nimi i T-26 s věží BT-2. Obvykle nic víc, ani to že věž byla dělová, nikdy jsem nenarazil na fotku, ani na zdroj téhle informace. Osobně bych tipnul že mohlo jít o pamětníka a je otázkou zda o dělníka z fabriky, kde se přestavby dělaly, nebo o někoho kdo bojoval a vzpomínal po letech na to co se kolem něj pohybovalo.
    Pokud vím kanon ve věži měl odměr několik stupňů, takže to nebyla až tak nemířená střelba ani když byla věž napevno, prostě jako v Hetzeru, obecný směr byl strojem a přesně mířil už střelec kanonem (rozsah nebyl určitě velký, ale i 3-4 stupně na každou stranu by měly stačit na likvidaci kulometů a podobně, což by podpoře pěchoty odpovídalo) Osobní názor Smile poněkud pochybuju že to existovalo, pokud ano pak nejspíš v jednom kousku, poláci pokud si pamatuju vydali celou řadu a byla to fakt snaha vytlouct z forem na 7TP maximum, vždy to byl stejný původní základ a k němu shortrunový konverzní díl s hodně jiným povrchem, jinými nýty a dost nepovedený.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/523#317321Verze : 0
    Avatar
    Podle mých informací byl rozsah odměru v lafetaci kanonu u věže ing.Mološtanova na BT-2 +-0. Máte jiné?
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/523#317364Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Nikoli, soudím tak z tvaru masky kanonu, pokud by odměr byl nulový pak nemělo smysl kryt kanonu dávat do boků (to odpovídá krytu pohyblivému) ale třeba soudruzi někde udělali chybu. Osobně na tuhle přestavbu moc nevěřím, takže jsem to naposledy řešil před asi 12 lety když jsem stavěl model Smile, protože přes všechny fotky které se od té doby objevily (a že jich je) se neobjevila jediná kde by tenhle stroj byl zachycen, jsem k jeho reálné existenci dost skeptický. I na stroje NI stavěné v Oděse se pár fotek najde a to boje v Oděse byly kratší, netvrdím že tahle úprava nemohla existovat, ale osobně na ni moc nevěřím. Pokud byl kanon opravdu v horizontální rovině nepohyblivý, nedává to už vůbec smysl. Mířit se s tím nedalo, výkon kanonu je i na tu dobu nevalný a asi by se líp uplatnila věž na pevném postu, než na podvozku. Ale to jsou úvahy z pohledu dnes a v klidu, jak to bylo v Leningradu za blokády je samozřejmě něco úplně jiného. Mimochodem byly v té oblasti vůbec útvary s BT ? Tedy bylo vůbec reálné tu věž získat? V Leningradu se vyráběly pokud vím tanky KV, BT byly původně v Charkově a z výroby to tedy asi zbytek nebyl, pokud to existovalo musel se tam dostat nějaký (nebo nějaké) BT dostat, nejsem si jist jestli tam byly na fotkách z Leningradu jsem je nepostřehl (ale ani jsem je moc nehledal). Uvidíme co zjistí Jirka Tintěra Smile
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/523#317366Verze : 0
    Avatar
    Kolpino je kousek jihovýchodně od Leningradu. Někde u něj podle mě probíhala při blokádě fronta. Ale výroba těchto věží skončila před 9 lety (před blokádou), takže spíš kanibalizmus. Samozřejmě pokud ten stroj existoval, o čemž pochybuji.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/523#317368Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Zdroj níže uvedené tabulky:
    Ilja Moščanskij: V osadje - Djejstvija Ljeningradskogo i Volchovskogo frontov, strana 41, Vojennaja ljetopis′, Moskva 2008, ISBN nemá
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/523#317370Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Shrnutí
    V textu přiložených fotokopii prohlašují renomovaní ruští historici pp. Kolomijec a Svirin, že se jim nepodařilo zjistit jak vyhlížely leningradské samohybky s 37 mm kanonem. Proto si dovolím považovat výrobky polských a ruských plastikářských firem, za pouhou představu jedné z mnoha možných podob, těchto improvizovaných samohybných děl.


    Původní vzhled vlečené verze 37 mm PTP obr. 1930 g. naleznete na https://forum.valka.cz/viewtopic.php/p/289805


    Zdroj
    Maksim Kolomijec, Michail Svirin: T-26 - mašiny na jego bazje, Frontovaja iljustracija 2003, č. 4, strana 68 a 69, ISBN 5-901266-01-3
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/523#317403Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Navrhujem tému zachovať, no jej obsah presunúť do Války - diskuse >> Zbraně. V tejto téme by sa mal urobiť záverečný sumár v tom zmysle, že hoci existujú zmienky o stroji s 37 mm kanónom, no doposiaľ niet relevantných údajov o tom ako táto modifikácia vyzerala.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/523#317408Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Souhlasím, jak věc vypadal se zatím neví a spekulace nemají řádný podklad, mělo by to být jak píše brano
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/523#317428Verze : 0
    Avatar
    Vážení kolegové,
    od přítele Barjatinského jsem obdržel pár odpovědí na mé otázky. Jedna z nich se týkala údajné leningradské přestavby tanku T-26 s věží BT-2, byla velice stručná: "Что касается установки башни БТ-2 на Т-26, то это фантазия."


    Dešifrování vzkazu
    Model samohybného děla s věží z tanku BT-2, je čirou fantazií.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/523#317847Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Jirko, to jsem si myslel od počátku Smile ale vypadá jako model zajímavě Smile
    Jiná věc je že se o té věci píše, uvádí se byť vždy jen velmi skoupě, a lakonicky. Můj velmi osobní názor, nepodložený žádnou fotkou je že šlo o něco ve stylu "Marder" tedy podobné tomu co se dělalo pro děla ráže 76,2 mm, jen osazeno jinou zbraní. Teoreticky mohl být použit i menší štít ale spíš bych věřil že se to nelišilo. Netuší tvůj kolega počet přestaveb s dělem 37 mm ?
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/523#317866Verze : 0
    Avatar
    Česťo,
    sovětské válečné improvisace a lá "Marder" jsou v známé. I já předpokládám, že ony bájné samochodky s podvozkem tanku T-26 byly jakousi "lidovou vojenskou tvořivostí". Klidně mohl někdo, během bojů, umístit dvě nepojízdná děla na korby tanků T-26. Podle válečného deníku 124. tankové brigády se tak stalo nejméně v dvou případech u děla typu: 37 mm protitankový kanon obr. 1930 g. (37-мм противотанковая пушка обр. 1930 г.),


    Zda byly tyto improvizace úspěšné v boji zůstane asi nezodpovězenou otázkou. Protože podle výše uvedených ruských studií, byla jejich bojová životaschopnost minimální a jestli dobře rozumím ruštině, tak improvisované samohybky byly zničeny 20.02.1942 během bojů v prostoru Vinjagolova (район Виняголово).


    P. S.
    Výše zmíněný ruský historik se otázkou leningradských improvisací s ráží 37 mm nezaobíral, ale odkázal mne na studie pánů Svirina a Kolomijce.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/523#317875Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Díky, věděl jsem že se použily i děla 37 mm ale nebyl jsem si jist typem, takže nikoli tanková verze, ale normální stará pěchotní PTK, to odpovídá celkem jasně tomu "marderovskému" stylu. Životnost byla asi opravdu minimální, na podobné improvizace stačila nejspíš i protitanková puška. myslím že podobně jako "tanky NI" to byla spíš morální podpora než nějaká bojová síla.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/523#317879Verze : 0
    Avatar
    Dovolím si malé OT ke stavebnici a předloze:D


    RPM je v modelářském žargonu známo jako Robeno Podla Mňa Very HappyVery Happy
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/523#317893Verze : 0