Royal Iraqi Air Force - Iracké kráľovské letectvo
Iracké letectvo nevzniklo súčastne s Irackou armádou. Vznik Irackého letectva, ako súčasť ozbrojených síl štátu sa datuje do roku 1927, keď v Británii začalo študovať 5 pilotov a 32 príslušníkov pozemného personálu. Po štvorročnom štúdiu sa vyškolený personál vrátil späť do Iraku. Piloti vykonali prelet z Británie do Iraku na vlastných (Irackých) lietadlách de Havilland D.H.60M Moth. Deň príletu - 22.04.1931 sa dodnes oslavuje ako deň Irackého vojenského letectva.
V nasledujúcom období bolo Iracké letectvo posilnené ďalšími lietadlami - spočiatku z Británie (Tiger Moth, Dragon, Anson), neskôr, po získaní úplnej nezávislosti aj z Talianska (4 ks bombardérov Savoia-Marchetti S.M.79B a 25 ks bitevných lietadiel Breda Ba.65).
Iraq Royal Air Force 15.11.1940:
V roku 1941 sa predsedom Irackej vlády stal pronemecky orientovaný Rašíd Ali al-Gajlani. Pod jeho vedením krajina vypovedala spojenectvo s Veľkou Britániou a nadviazala úzke vzťahy s mocnosťami Osi. Politická situácia v krajine vyústila do ozbrojeného konfliktu s Veľkou Britániou, do ktorého sa aktívne zapojilo aj Iracké letectvo podporované nemeckým a talianskym letectvom (14 ks Bf-110D-3, 14 ks He-111H-6 a 11 ks Fiat CR.42). Nemecké a talianske lietadlá síce lietali s Irackými výsostnými znakmi, ale boli pilotované nemeckými a talianskymi pilotmi.
Iracká armáda aj s letectvom kapitulovala 31.5.1941, čo spôsobilo následný odchod nemeckých a talianskych pilotov s lietadlami späť do materských krajín. Krajina bola okupovaná spojeneckými vojskami (hlavne Britskými). Okupácia Iraku trvala do roku 1947, keď sa opätovne začal rozvoj Irackého letectva.
Po skončení druhej svetovej vojny sa stav Irackých ozbrojených síl, vrátane letectva rapídne zmenšil. Znižovanioe počtov osôb však ukončil vznik štátu Izrael v máji 1948 a následný vojenský konflikt medzi arabskými štátmi a Izraelom, na ktorom sa zúčastnil aj Irak. Do operácií na podporu pozemných síl arabských štátov bolo zapojené aj Iracké kráľovské letectvo.
Po porážke spojených arabských síl v roku 1949 obdržalo iracké letectvo od Veľkej Británie 55 stíhacích bombardérov Hawker Sea Fury FB.Mk.10, nasledovaných v roku 1953 dvanástimi lietadlami Vampire FB.Mk.52 a v roku 1954 tridsiatimi Venom FB.Mk.50
V apríli 1956 odovzdala Británia Iraku svoje letecké základne Habbanija a Šaibah a v roku 1957 dodala letectvu ešte 16 lietadiel Hawker Hunter F.Mk.6.
Búrlivý rozvoj Irackého kráľovského letectva bol ukončený v roku 1958. 14.07.1958 skupina radikálnych, protimonarchisticky a ľavicovo zmýšľajúcich dôstojníkov a im oddaných vojakov vedených Abdal-Karim Kasímom obsadila kráľovský palác a ihneď popravili najvýznamnejších členov kráľovskej rodiny vrátane panovníka Faisala II. a korunného princa Abd al-Ilaha (Abdul Ilah) a ich najbližších spolupracovníkov. Bola zrušená monarchia a vyhlásená republika. Spolu s tým bolo premenované aj Iracké kráľovské letectvo na Iraq Air Force.
Zdroj: www.letectvi.cz
orbat.com
http://www.angelfire.com/nt/Gilgamesh/58.html
Iracké letectvo nevzniklo súčastne s Irackou armádou. Vznik Irackého letectva, ako súčasť ozbrojených síl štátu sa datuje do roku 1927, keď v Británii začalo študovať 5 pilotov a 32 príslušníkov pozemného personálu. Po štvorročnom štúdiu sa vyškolený personál vrátil späť do Iraku. Piloti vykonali prelet z Británie do Iraku na vlastných (Irackých) lietadlách de Havilland D.H.60M Moth. Deň príletu - 22.04.1931 sa dodnes oslavuje ako deň Irackého vojenského letectva.
V nasledujúcom období bolo Iracké letectvo posilnené ďalšími lietadlami - spočiatku z Británie (Tiger Moth, Dragon, Anson), neskôr, po získaní úplnej nezávislosti aj z Talianska (4 ks bombardérov Savoia-Marchetti S.M.79B a 25 ks bitevných lietadiel Breda Ba.65).
Iraq Royal Air Force 15.11.1940:
Squadron | Základňa | Typ lietadiel | Počet kusov - aktívnych | Počet kusov - v rezerve | Počet kusov - neschopných služby |
1st | Mosul | Pegasus | 9 | 0 | 0 |
2nd | Rašíd | Vincent, Dragon Rapide, Dragonfly | 7 | 0 | 2 |
3rd | Rašíd | - | 0 | 0 | 0 |
4th (stíhacia) | Kirkuk | Gladiator | 7 | 0 | 0 |
5th (stíhacia-bombardovacia) | Rašíd | Breda Ba.65 | 4 | 4 | 6 |
6th (stredné bombardéry) | Rašíd | SM.79 | 4 | 0 | 1 |
7th (stíhacia-bombardovacia) | Rašíd | Northrop 8A | 5 | 5 | 5 |
8th (letecká škola) | Rašíd | De Havilland Moth, | 12 | 10 | 9 |
Pegasus, Audax a iné | 0 | 0 | 17 | ||
- | - | Celkom 116 | 57 | 19 | 40 |
V roku 1941 sa predsedom Irackej vlády stal pronemecky orientovaný Rašíd Ali al-Gajlani. Pod jeho vedením krajina vypovedala spojenectvo s Veľkou Britániou a nadviazala úzke vzťahy s mocnosťami Osi. Politická situácia v krajine vyústila do ozbrojeného konfliktu s Veľkou Britániou, do ktorého sa aktívne zapojilo aj Iracké letectvo podporované nemeckým a talianskym letectvom (14 ks Bf-110D-3, 14 ks He-111H-6 a 11 ks Fiat CR.42). Nemecké a talianske lietadlá síce lietali s Irackými výsostnými znakmi, ale boli pilotované nemeckými a talianskymi pilotmi.
Iracká armáda aj s letectvom kapitulovala 31.5.1941, čo spôsobilo následný odchod nemeckých a talianskych pilotov s lietadlami späť do materských krajín. Krajina bola okupovaná spojeneckými vojskami (hlavne Britskými). Okupácia Iraku trvala do roku 1947, keď sa opätovne začal rozvoj Irackého letectva.
Po skončení druhej svetovej vojny sa stav Irackých ozbrojených síl, vrátane letectva rapídne zmenšil. Znižovanioe počtov osôb však ukončil vznik štátu Izrael v máji 1948 a následný vojenský konflikt medzi arabskými štátmi a Izraelom, na ktorom sa zúčastnil aj Irak. Do operácií na podporu pozemných síl arabských štátov bolo zapojené aj Iracké kráľovské letectvo.
Po porážke spojených arabských síl v roku 1949 obdržalo iracké letectvo od Veľkej Británie 55 stíhacích bombardérov Hawker Sea Fury FB.Mk.10, nasledovaných v roku 1953 dvanástimi lietadlami Vampire FB.Mk.52 a v roku 1954 tridsiatimi Venom FB.Mk.50
V apríli 1956 odovzdala Británia Iraku svoje letecké základne Habbanija a Šaibah a v roku 1957 dodala letectvu ešte 16 lietadiel Hawker Hunter F.Mk.6.
Búrlivý rozvoj Irackého kráľovského letectva bol ukončený v roku 1958. 14.07.1958 skupina radikálnych, protimonarchisticky a ľavicovo zmýšľajúcich dôstojníkov a im oddaných vojakov vedených Abdal-Karim Kasímom obsadila kráľovský palác a ihneď popravili najvýznamnejších členov kráľovskej rodiny vrátane panovníka Faisala II. a korunného princa Abd al-Ilaha (Abdul Ilah) a ich najbližších spolupracovníkov. Bola zrušená monarchia a vyhlásená republika. Spolu s tým bolo premenované aj Iracké kráľovské letectvo na Iraq Air Force.
Zdroj: www.letectvi.cz
orbat.com
http://www.angelfire.com/nt/Gilgamesh/58.html