Rozpočet tohoto webu pro rok 2019 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 64.741,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 341 příspěvků vloženo, 1322 editováno a 360 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

Savoia-Marchetti SM.92

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    Savoia-Marchetti SM.92 Savoia-Marchetti SM.92
    Originální název:
    Original Name:
    Savoia-Marchetti SM.92
    Kategorie:
    Category:
    stíhací letoun fighter aeroplane
    Výrobce:
    Producer:
    DD.MM.1943-DD.MM.1943 Società Italiana Aeroplani Idrovolanti Savoia-Marchetti, Sesto Calende /
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.MM.1943-DD.MM.1943
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    2
    První vzlet:
    Maiden Flight:
    11.03.1943
    Osádka:
    Crew:
    2
    Základní charakteristika:
    Basic Characteristics:
     
    Vzlet a přistání:
    Take-off and Landing:
    CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
    Uspořádání křídla:
    Arrangement of Wing:
    jednoplošník monoplane
    Uspořádání letounu:
    Aircraft Concept:
    klasické conventional
    Podvozek:
    Undercarriage:
    zatahovací retractable
    Přistávací zařízení:
    Landing Gear:
    kola wheels
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Hmotnost prázdného letounu:
    Empty Weight:
    6250 kg 13779 lb
    Vzletová hmotnost:
    Take-off Weight:
    8890 kg 19599 lb
    Maximální vzletová hmotnost:
    Maximum Take-off Weight:
    ? kg ? lb
    Rozpětí:
    Wingspan:
    18,55 m 60ft 10,3in
    Délka:
    Length:
    13,25 m 43ft 5,64in
    Výška:
    Height:
    3,85 m 12ft 7,56in
    Plocha křídla:
    Wing Area:
    38,52 m2 414.63 ft2
    Plošné zatížení:
    Wing Loading:
    ? kg/m2 ? lb/ft2
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Kategorie:
    Category:
    pístový piston
    Počet motorů:
    Number of Engines:
    2
    Typ:
    Type:
    FIAT RA.1050 RC.58 Tifone o vzletovém výkonu 1085 kW/1475 k
    třílistá kovová stavitelná vrtule
    FIAT RA.1050 RC.58 Tifone, takeoff power 1455 hp
    three-bladed variable-pitch metal propeller
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    ? ?
    Výkony:
    Performance:
     
    Maximální rychlost:
    Maximum Speed:
    615 km/h v 6000 m 382.1 mph in 19685 ft
    Cestovní rychlost:
    Cruise Speed:
    540 km/h v ? m 335.5 mph in ? ft
    Rychlost stoupání:
    Climb Rate:
    ? m/s ? ft/min
    Čas výstupu na výšku:
    Time to Climb to:
    7,17 min do 6000 m 7,17 min to 19685 ft
    Operační dostup:
    Service Ceiling:
    12000 m 39370 ft
    Dolet:
    Range:
    2000 km 1242.7 mi
    Maximální dolet:
    Maximum Range:
    ? km ? mi
    Výzbroj:
    Armament:
    3x kanón MG 151/20 ráže 20 mm
    3x kulomet Breda-SAFAT ráže 12,7 mm
    1x pohyblivý dálkově ovládaný kulomet Breda-SAFAT ráže 12,7 mm
    3x kanón MG 151/20 ráže 20 mm
    3x .50 in Breda-SAFAT machine gun
    1x flexible .50 in Breda-SAFAT remotely operated machine gun
    Uživatelské státy:
    User States:
    Poznámka:
    Note:
    - -
    Zdroje:
    Sources:
    Němeček, Václav. Savoia Marchetti SM.92, L+K 1994/04.
    www.alieuomini.it
    http://www.samoloty.ow.pl/str097.htm
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/52643#197679Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Historie: Letoun navazoval na typ SM.91, který byl v říjnu 1943 zabaven Němci. Šéfkonstruktér Alessandro Marchetti však nebyl s SM.91 spokojen a provedl několik významných změn. Tou nejmarkantnější bylo zrušení trupové gondoly a přesunutí osádky do levého trupu a zkrácení rozpětí. Konsruktér chtěl ušetřit co nejvíce hmotnosti, aby se zlepšily výkony.

    Protože typ přebíral mnoho dílů od SM.91, probíhala stavba prototypu MM531 rychle a již 12. listopadu 1943 byl zalétán. Vše ovšem probíhalo pod německým dohledem. Zkoušky byly přerušeny 18. března 1943, když si pilot C.205V spletl osaměle letící pototyp s americkým P-38 a zaútočil na něj. Naštěstí tovární pilot Aldo Moggi dokázal rozstřílený stroj dovést na zem s minimem dalších škod. Okamžitě se začalo s opravou letoun, který v červenci opět létal. Zkoušky probíhaly celkem uspokojivě, ale během amerického náletu na letiště Vergiate byl SM.92, společně s druhým prototypem SM.91, zničen.

    Pramen:
    L+K 4/94
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/52643#197688Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Savoia Marchetti SM-92
    Těžký stíhací bombardér SM. 92 patřil mezi poslední typy, vzniklé za druhé světové války v továrně SIAI-Marchetti. Byl postaven pod vlivem snah maximálně koncentrovat palebnou sílu většího počtu kanónů a velkorážných kulometů, aby mohly účinněji zasahovat proti spojeneckým bombardérům. Dvoumotorové řešení se v takovém případě jevilo jako nejvhodnější. Z aerodynamických důvodů lákalo i použití nevelké přední trupové gondoly a dvou dlouhých nosníků ocasních ploch, vybíhajících z motorových gondol. To také nabízelo možnost koncentrovat mohutnou výzbroj do přídě pilotní gondoly a díky tomu se vyhnout nutnosti použít složité synchronizační zařízení. Schéma trupové gondoly a dvojice nosníků, které nesly motory a ocasní plochy, nebylo nijak novým.

    Šéf firmy a šéfkonstruktér Alessandro Marchetti na základě této úvahy vytvořil prototyp SM. 91 (imatrikulace MM530), zalétaný 11. března 1943 (již po italské kapitulaci) továrním pilotem mjr. Aido Moggim. Měl dva německé motory Daimler-Benz DB 605A po 1084 kW (1475 k) a celokovovou konstrukci. Výzbroj tvořily tři kanóny Mauser MG 151/20 v přídi trupové gondoly a dva další těsně u gondoly v křídle, každý kanón měl po 300 nábojích. Letoun byl koncipován jako dvoumístný. Zkoušky probíhaly v továrně, pak ve zkušebním středisku v Guidonii. Nakonec jej 12. října 1943 přelétl německý pilot do Německa, kde po něm mizí stopy. Ještě 10. července 1944 pak byl zalétán druhý prototyp SM. 91, ale ten byl v prosinci 1944 zničen americkým náletem na letišti Vergiate.

    Přes všechny poměrně pozitivní poznatky však letoun SM. 91 nesplňoval zcela očekávání konstruktérů. Byl příliš těžký, navíc bez obrany dozadu. Šéf firmy a šéfkonstruktér Alessandro Marchetti proto sáhl k dalšímu rozvoji nadějné koncepce - vypustil trupovou gondolu a kabinu osádky přemístil do levého trupu. Úměrně tomu se zmenšilo rozpětí a nosná plocha. Menší byl i celkový příčný průřez stroje. A protože značná část dílů byla převzata od SM. 91, stavba nového letounu pokračovala rychle a prototyp s imatrikulací MM531 mohl být zalétán již 12. listopadu 1943. Zkoušek, které přirozeně probíhaly pod německým dohledem, se jako pilot zúčastnil mjr. Moggi. Letoun dostal typové označení SM. 92.

    Nový SM. 92 dostal i účinnou výzbroj. Ve výstupku pod centroplánem nesl dva pevné kanóny MG 151/20 a stejnou zbraň měl i v ose vrtule pravého motoru. Nad tímto motorem rovněž spočívaly i dva synchronizované kulomety Breda-SAFAT 12,7 mm. Tímto rozložením výzbroje byla do jisté míry kompenzována větší hmotnost levého trupu s kabinou s kabinou posádky. Jeho motor totiž nesl pouze kulomet 12,7 mm v ose vrtule. Posádka zůstala dvojčlenná, druhý člen dálkově ovládal kulomet 12,7 mm, umístěný v kapkovitém výstupku uprostřed vodorovné ocasní plochy. U prototypu MM531 však bylo nahrazeno maketou.

    Pro plnění bitevních úkolů mohl SM. 92 nést pod vnitřním centroplánem náklad pum až 2,000 kg a 160 kg bomb bylo možno zavěsit pod vnější křídla.

    Letové zkoušky probíhaly celkem uspokojivě, stroj však nesl již německé výsostné znaky. Při jednom z letů v oblasti Vergiate ve Varese jej přistihl stíhací Macchi C. 205V Veltro, jehož pilot jej považoval za americký P-38 Lightning. Zkušený tovární pilot mjr. Aido Moggi (se svým mechanikem Carlo Balzarinim jako druhým členem posádky) manévroval velmi úspěšně a těžce prostřílený prototyp dokázal dovést na letiště Lonate Pozzolo jen s minimem dalších poškození. Prototyp byl po březnovém sestřelu vzhledem k opravám na několik měsíců uzemněn a opět létat začal až v červenci. Prosincový nálet na Vergiate znamenal i tečku za jeho další existencí. V té době měl nalétáno něco přes 21 hodin.

    Severní Itálie byla v této době již prakticky provincií německé Říše. Její výrobní zdroje byly nyní německými zdroji. Zatímco technický vyhodnocující tým Luftwaffe pokládal SM. 92 za zajímavý, velení německého průmyslu i armády upřednostňovalo věnovat italské zdroje výrobě již existujících německých typů a typů, které lépe odpovídaly požadavkům Luftwaffe a její operační doktríně. Práce byly zastaveny a piloti, kteří zůstali v zmenšujícím se zbytku fašistické Itálie, byli nasazeni do již ztracených bojů.

    Souběžně s SM. 92 a v celkem shodné koncepci se vyvíjely i dva další těžké stíhací letouny, a to Reggiane Re. 2005 a Caproni-Bergamaschi Ca. 380 Corsaro. Oba hlavní konkurenti SM.91/92 již příliš šancí na úspěch nedostali. Re. 2005 byl vyroben v příliš malém počtu několika desítek kusů, aby mohl válku nějak ovlivnit a Caproni zůstal jen papírovým projektem.

    Prameny
    www.topsid.com
    www.aerei-italiani.net
    en.wikipedia.org
    ww2photo.mimerswell.com
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/52643#300644Verze : 0
    Avatar
    Savoia-Marchetti SM.92
    Letoun byl zkoušen ve zbarvení Luftwaffe.

    http://www.giemmesesto.org/settori/aerei/SM92/SavoiaMarchettiSM92.htm
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/52643#197694Verze : 0
    MOD
    Avatar
    SM.92

    http://www.giemmesesto.org/settori/aerei/SM92/SavoiaMarchettiSM92.htm
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/52643#197695Verze : 0
    MOD
    Avatar
    A ještě několik doplňujících ilustrací.

    pramen: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/5/55/Sm92_rear.jpg

    pramen: http://ww2drawings.jexiste.fr/Files/2-Airplanes/Axis/2-Italy/01-Fighters/SM-92/SM-92.htm
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/52643#300645Verze : 0
    Avatar
    V barvách německé Luftwafe - Savoia-Marchetti SM.92

    Zdroj: http://www.airwar.ru/enc/fww2/sm92.html





    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/52643#345808Verze : 0