Typ: Type: | MiG-19S | |
Výrobce: Producer: | Novosibirský letecký závod č. 153 V. P. Čkalova, Novosibirsk | |
Datum výroby: Date of Production: | DD.MM.1958 | |
Výrobní číslo: Construction Number: | 0815381 | |
Sériové číslo / imatrikulace: Serial Number / Registration Code: | 04.03.1958-17.06.1965 0881 | |
Datum vyřazení z provozu: Date of Decommissioning: | 17.06.1965 zničen při nehodě | 17.06.1965 destroyed in crash |
Poznámka: Note: | Kpt. Jiří Kubát byl příslušníkem 2. letky 7. slp Piešťany. Pilot vzlétl z letiště Piešťany a prováděl ve vojenském prostoru Ořechov u Brna cvičné zteče na postavení protiletadlového kanonu. Úkol prováděl bez potíží. Poslední nálet vybral, na výšce 200 m provedl zatáčku o 180° a přešel do stoupání směrem na Piešťany. Z dosud neobjasněných příčin se letoun během 4 sekund zřítil z výšky 1000 metrů a jižně obce Střelice u Brna narazil v 07:50 hodin do země. O katapultáž se nepokusil. Ze zcela zničeného letounu se nepodařilo zjistit přesnou příčinu katastrofy. Vyšetřovací komise dospěla k závěru, že nejpravděpodobnější příčinou havárie byla ztráta prostorové orientace pilota během stoupání. Vedlo ji k tomu zejména biochemické lékařské vyšetření podle kterého byl pilot v poslední fázi letu pod silným tlakem psychické zátěže. Dobře až výtečně hodnocený pilot 2.třídy s náletem 600 hodin zahynul. Zbytková hodnota letounu byla vyčíslena částkou 942 101,90 Kčs. | - |
Zdroje: Sources: | Gordon, Yefim. Mikoyan-Gurevich MiG-19: The Soviet Union's First Supersonic Jet Fighter. Midland Publishing, Hinckley 2003. ISBN 1-85780-149-0. Якубович, Николай. Первые сверхзвуковые истребители Миг-17 и МеГ-19. Яуза, Москва 2014. ISBN 978-5-699-70410-1. Režňák, Libor: Ocelový hřebec Mig-19 a československé letectvo 1958-1972, Svět křídel, Cheb 2008, ISBN-978-80-86808-45-1 www.pomnikyletcu.cz |