Vultee P-66 Vanguard

     
Název:
Name:
Vultee P-66 Vanguard Vultee P-66 Vanguard
Originální název:
Original Name:
Vultee P-66 Vanguard
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1941-DD.04.1942 Vultee Aircraft Division, Aviation Manufacturing Corp., Downey, California
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1941-DD.04.1942
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
146
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.09.1939 Model 48
06.09.1940 Model 48C
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2375 kg 5235 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3221 kg 7100 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
10.97 m 36ft
Délka:
Length:
8.66 m 28ft 5in
Výška:
Height:
2.97 m 9ft 9in
Plocha křídla:
Wing Area:
18.3 m2 197 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Pratt & Whitney R-1830-S4C4-G o výkonu 772 kW Pratt & Whitney R-1830-S4C4-G, power 1200 hp
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
1098 l 290 US gal
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
547.2 km/h v 4602 m 340 mph in 15100 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
466.7 km/h v ? m 290 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
12.8 m/s 2520 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
9.2 min do 5998 m 9.2 min to 19680 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
8595 m 28200 ft
Dolet:
Range:
1367.9 km 850 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
1528.9 km 950 mi
Výzbroj:
Armament:
2x kulomet ráže 12,7 mm nad motorem
4x kulomet ráže 7,62 mm v křídlech
2x .50 machine gun in the fuselage
4x .30 machine gun in the wing
Uživatelské státy:
User States:


Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Jones, LLoyd S. U.S. Fighters. Aero Publishers, Inc. Fallbrook 1975.
United States Army and Air Force Fighters 1916-1961, Harleyford Publications, Letchworth 1961.
http://joebaugher.com/usaf_fighters/p66.html
URL : https://www.valka.cz/Vultee-P-66-Vanguard-t53282#198644 Verze : 0
Historie: Firma začala vývoj svého stíhacího typu, značeného Model 48, v roce 1938. V té době firma prosazovala stavebnicový způsob stavby letadel, kdy několik typů různého určení mělo stejné díly, což zlevňovalo a zrychlovalo výrobu. Model 48 do této koncepce zapadal.
Jednalo se o dolnoplošný letoun celokovové konstrukce se zatahovacím podvozkem. Prototyp poháněl motor P&W R-1830-S4C4-G s výkonem 662/882 kW (900/1200k). Ten byl vložen do velmi štíhlého prstencového krytu, která plynule přecházel do vrtulového kužele. Chyběla tak obvyklá štěrbina pro vstup vzduchu, chladič byl umístěn pod vrtulový kužel. A bohužel nechladil. Firma pak laborovala s dalšími možnými řešeními, žádné ale nefungovalo. Proto byl 11.2.1940 zalétán druhý prototyp, který měl běžný prstencový kryt s regulačními klapkami vzadu. Tento prototyp již létal bez problémů a dosahoval slušné rychlosti 578 km/h. Letoun však nenesl plánovanou výzbroj deseti kulometů (dva měly střílet dozadu, zaměřovány zrcátkovým zaměřovačem), ale jen dva ráže 12,7 mm nad motorem a dva ráže 7,62 mm v křídlech.
Komplikovaný a dlouhý vývoj ovšem odradil dva hlavní potencionální zákazníky - Americké vojenské letectvo i britské RAF. Naštěstí se ozvali Švédové, kteří v únoru 1940 objednali 144 kusů provedení Model 48C. Jeho prototyp vzlétl 6.9.1940, byl poháněn motorem P&W R-1830-S4C4-G s dlouhodobým výkonem 1050k v 4000 metrech a do křídel přibyla další dvojce kulometů.
První sériové kusy byly hotovy v září 1941, poslední opustil výrobní závod v dubnu 1942. Ale protože v té době již klepala válka i na americké dveře, byl export letounů zablokován. Stroje byly nabídnuty RAF pro výcvik pilotů v Kanadě a 100 kusů dostalo britská sériová čísla BW208-307. Do Kanady se však nedostal ani jeden stroj, protože v květnu 1941 byly všechny P-66 nabídnuty Číně. Po Japonském útoku se však Američanům hodil každý letoun, a asi padesát kusů bylo zařazeno do stavu 14th Pursuit Group, jejímž úkolem byla ochrana Kalifornie před leteckými útoky. Piloti oceňovali dobré letové vlastnosti, dobře se sním létala akrobacie, ale podle jejich názoru nebyl dost robustní na stíhací letoun. V únoru 1942, když se situace západním pobřeží USA uklidnila (žádný japonský nálet se překvapivě neuskutečnil...), byly zbylé letouny konečně uvolněny pro export do Číny. Poslední P-66 opustil USA v srpnu.
Letouny nejprve putovaly do indického Karáčí, kde byly smontovány a poté přelétnuty ke svému novému uživateli.
O jejich dalším osudu toho není moc známo. Od srpna 1943 je používaly dvě čínské perutě a pár kusů se pravděpodobně dostalo i k zdejším americkým jednotkám. Několik kusů bylo zničeno na zemi během japonských náletů, několik sestřelil vlastní flak, protože je zaměnil za nepřátelské. Několik kusů přežilo boje s Japonci a zapojilo se do následné občanské války.


Pramen:
L+K 4/84
http://home.att.net/~jbaugher1/p66.html
URL : https://www.valka.cz/Vultee-P-66-Vanguard-t53282#198660 Verze : 0
Vultee Model48 Vanguard (NX21755), první prototyp s aerodynamickým krytem motoru, který však komplikoval chlazení
Vultee P-66 Vanguard - http://1000aircraftphotos.com/Contributions/Larkins/3035.htm

1000aircraftphotos.com
URL : https://www.valka.cz/Vultee-P-66-Vanguard-t53282#198661 Verze : 0
P-66 ve zbarvení RAF
Vultee P-66 Vanguard - http://www.airwar.ru/image/i/fww2/p66-i.jpg

http://www.airwar.ru/image/i/fww2/p66-i.jpg
URL : https://www.valka.cz/Vultee-P-66-Vanguard-t53282#198664 Verze : 0
P-66 určený pro Čínu
Vultee P-66 Vanguard - http://rwebs.net/avhistory/images/P-66.jpg

http://rwebs.net/avhistory/images/P-66.jpg
URL : https://www.valka.cz/Vultee-P-66-Vanguard-t53282#198671 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více