Rozpočet tohoto webu pro rok 2019 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 64.741,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 318 příspěvků vloženo, 1061 editováno a 354 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

AGTR - 5 USS Liberty

    Avatar
    AGTR - 5 USS Liberty

    typ: loď technického průzkumu
    třída: Belmont
    Kódové označení: GTR-5
    loděnice: Oregon Shipbuilding Corporation of Portland, Oregon, přestavba Williamette Iron and Steel of Portland
    stavba zahájena: 23.02.1945
    spuštěna na vodu: ?
    převzata do služby: 30.12.1964
    vyřazena: 28.06.1968

    posádka: 358

    délka : 139 m
    šířka : 18,9 m
    ponor : 7 m

    výtlak : 7725 t

    Pohon
    parní turbíny Westinghouse, 8500 HP
    rychlost: 18 uzlů (krátkodobě 21 uzlů)

    výzbroj:
    4 x 12,7mm kulomet M2


    Původně postavena jako civilní loď Simmons Victory. Roku 1963 převzata US Navy a přestavěna na pomocnou loď Liberty AG-168. Následně byla překlasifikována na loď technického průzkumu s označením AGTR-5. Byla provozována NSA.

    Při Šestidenní válce mezi Izraelem a okolními arabskými státy, kdy poblíž Sinajského poloostrova v mezinárodních vodách prováděla elektronický průzkum, byla napadena 8. 6. 1967 izraelskými silami ze vzduchu a z moře. Zachycena byla nejdříve letounem Nord Noratlas-2501IS (103. tajeset) použitým pro námořní průzkum. Následného útoku se zúčastnily dva Mirage IIICJ (Kursa flight, 101. tajeset, velitel formace Yiftah Spector), dva Super Myster B2 (Royal flight, 105. tajeset) a torpédové čluny T203 Peress, T204 Tahmass a T206 Yassor třídy Ayah z 914. divize torpédových člunů (kód Pagoda), velitel formace Commander Moshe Oren na vlajkové lodi T204.
    Letoun Nord provedl 7 až 8 přeletů, během kterých se nepodařilo spolehlivě určit typ lodi. Podle izraelské strany byla situace komplikována tím, že Američané jim podali informaci, podle které se už USS Liberty neměla v tomto prostoru nacházet. Navíc z radaru získali Izraelci mylný údaj o rychlosti lodi, která podle nich činila 28-30 uzlů. První zaútočily asi ve 13.58-14.00 místního času letouny Mirage, které loď zasáhly svými kanóny ráže 30 mm. Při útoku nebyla piloty spatřena žádná vlajka, podle které by bylo možno loď identifikovat. Následoval útok letounů Super Myster, které zasáhly loď napalmem. Letouny přerušily útok po té, co piloti spatřili označení lodi na boku psané latinkou, které vylučovalo egyptskou loď. Na to se přiblížily torpédové čluny a podle izraelské strany byly ostřelovány, na což reagovaly protiútokem, při kterém loď ostřelovaly svými kanóny a torpédy. Loď zasáhlo jedno z torpéd vypuštěných člunem T203. Loď byla silně poškozena a zahynulo 34 mužů posádky a 173 bylo zraněno. Tento útok byl přerušen po spatření americké vlajky. K místu střetnutí byly také kolem 14.30 vyslány dva vrtulníky SA-321 Super Frelon. Byly určeny k záchraně (nebo zajetí?) přeživších "Egypťanů" ve vodě po útoku. Následně, vzhledem k událostem, byl jejich úkol "rozšířen" na identifikaci lodě. Instrukce zněly, pokud přeživší mluví arabsky (Egypťané), převézt do Al-Arish, pokud mluví anglicky do Lod.
    Izrael byl v té době Spojenými státy podporován a útok vysvětlil jako omyl, kdy loď byla zaměněna za egyptskou loď El Quseir. Přeživší námořníci však byli přesvědčeni, že k útoku došlo záměrně a že Izraelci věděli na koho útočí, protože po celou dobu útoku plula loď pod americkou vlajkou měla též viditelné označení na trupu. (Mnohé příklady však ukazují, že během útoku lze přehlédnout mnohé identifikační znaky. Například případ, kdy americké F-15 sestřelily dva vlastní vrtulníky Black Hawk s velkými namalovanými U.S. vlajkami v dubnu 1994 v bezletové zóně Iráku. Izraelští piloti zase den před incidentem bombardovali vlastní obrněnou kolonu. A asi nejznámějším a také nejpodobnějším příkladem omylu je útok letadel Swordfish na vlastní křižník Sheffield, který zaměnili s bitevní lodí Bismarck.) Izrael se za útok omluvil a poskytl odškodnění obětem útoku.
    Kapitán lodě William McGonagle byl vyznamenán Medal of Honour za neohroženost a riskování svého života za hranice povinností během útoku.
    Loď byla po útoku odtažena na Maltu do přístavu Valletta, kde byla opravena natolik, aby se mohla vrátit do USA, kde byla následně vyřazena. Roku 1973 byla prodána k sešrotování.

    >Foto pořízené při incidentu a jeho následky zde.<

    Seznam členů posádky, kteří zahynuli při incidentu 8.6.1967:
    Cryptologic Technician 3rd Class William B. Allenbaugh, USN
    Lieutenant Commander Philip M. Armstrong Jr., USN
    Seaman Gary R. Blanchard, USN
    Cryptologic Technician 2nd Class Allen M. Blue, NSA
    Quartermaster 3rd Class Francis Brown, USN
    Cryptologic Technician 2nd Ronnie J. Campbell, USN
    Cryptologic Technician 2nd Class Jerry L. Converse, USN
    Cryptologic Technician 2nd Class Robert B. Eisenberg, USN
    Cryptologic Technician 2nd Class Jerry L. Goss, USN
    Cryptologic Technician 1st Class Curtis L. Graves, USN
    Cryptologic Technician Lawrence P. Hayden, USN
    Cryptologic Technician 1st Class Warren Hersey, USN
    Cryptologic Technician 3rd Class Alan Higgins, USN
    Seaman Carl L. Hoar, USN
    Cryptologic Technician 2nd Class Richard W. Keene, USN
    Cryptologic Technician James L. Lenau, USN
    Chief Cryptologic Technician Raymond E. Linn, USN
    Cryptologic Technician 1st Class James M. Lupton, USN
    Cryptologic Technician 3rd Class Duane R. Marggraf, USN
    Cryptologic Technician David W. Marlborough, USN
    Cryptologic Technician 2nd Class Anthony P. Mendle, USN
    Cryptologic Technician Carl C. Nygren, USN
    Lieutenant James C. Pierce, USN
    Sergeant Jack Raper, U.S.M.C.
    Corporal Edward Rehmayer II, U.S.M.C.
    Interior Communications Electrician David N. Skolak, USN
    Cryptologic Technician 1st Class John C. Smith Jr, USN
    Chief Cryptologic Technician Melvin D. Smith, USN
    Postal Clerk 2nd Class John C. Spicher, USN
    Gunner's Mate 3rd Class Alexander N. Thompson, USN
    Cryptologic Technician 3rd Class Thomas R. Thornton, USN
    Cryptologic Technician 3rd Class Phillipe C. Tiedtke, USN
    Lieutenant Stephen S. Toth, USN
    Cryptologic Technician 1st Class Frederick J. Walton, USN

    zdroj:
    www.history.navy.mil
    www.ussliberty.org
    www.usslibertyinquiry.com
    en.wikipedia.org
    http://p076.ezboard.com/
    https://forum.valka.cz/topic/view/43101/
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/53770#200076Verze : 0
    MOD
    Avatar
    USS Liberty

    zdroj: http://www.navsource.org
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/53770#200077Verze : 0
    MOD
    Avatar
    AGTR - 5 USS Liberty - Znak lodi

    http://www.bluejacket.com
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/53770#200080Verze : 0
    Avatar
    Ve čtvrtek 8. června 1967 odpoledne došlo k nepříjemnému incidentu. Izraelský letecký průzkum objevil u Sinajského poloostrova neznámou loď bez vyvěšené vlajky nebo jiného označení, která se pohybovala v blízkosti právě dobytého El-Ariše a nereagovala na pokusy o navázání komunikace.
    K plavidlu byly vyslány bojové letouny (v Hellebrand-Radina 1994 uvedeny dva Mystére IVA) a torpédové čluny, neboť existovalo podezření, že se jedná o egyptskou zásobovací loď El Quseir. Izraelští piloti vypálili světlice i varovné dávky z kanónů, ale posádka plavidla nereagovala. Následně izraelské letouny zaútočily neřízenými raketami a kanóny (podle ussliberty.org zaútočily letouny bez varování). Loď byla zasažena i torpédem odpáleným z izraelského člunu. Při útoku zpozorovali Izraelci trupové označení "CPR-5" (jeden z pilotů) či "CTR-5" (posádka člunu), což vedlo k ukončení útoku (dle ussliberty.org) a nakonec byla zpozorována i americká vlajka. Plavidlo bylo identifikováno jako loď pro elektronický průzkum a monitorování rádiové komunikace AGTR-5 USS Liberty ve službách agentury NSA.
    Po incidentu se objevila spekulace, že loď prováděla průzkum pro americkou raketonosnou jadernou ponorku SSBN-619 USS Andrew Jackson (třída Lafayette) se střelami Polaris, jenž měla v případě eskalace války a zjištění hrozby užití izraelských jaderných zbraní zaútočit na izraelské raketové základny (dle Hellebrand-Radina 1994).


    Zdroje:
    HELLEBRAND, K. - RADINA, V. 1994: Chel Ha'Avir. Izraelské letectvo. Cheb, Svět křídel, s. 138-139.
    http://www.ussliberty.org/excuse.htm
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/53770#200234Verze : 0
    Avatar
    Vzhledem k níže uvedené fotografii pořízené při útoku bych se jako většina pramenů přikláněl k názoru, že typ letadla byl Super Mystere B2. Stroj na fotce má spíše širší předek než by měl případný Mystere IVA. Také se mě zdá že stroj na fotce má na křídle "zub" ukazující opět spíše na Super Mystere.


    Navíc i ve vyšetřovacích zprávách jsou uváděny stroje Mirage a Super Mystere. viz na http://www.thelibertyincident.com

    zdroj: http://www.history.navy.mil
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/53770#200236Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Ve zmíněné (jinak kvalitní) knize je k tomuto incidentu více nesrovnalostí, například zásah torpédem je uváděn jen jako "údajný" apod. Nicméně stran počtu a typu útočících letounů jsem zde tuto, byť méně pravděpodobnou možnost, uvedl.


    Snímek izraelského letounu mohl být pořízen nad Liberty asi jen při dvou příležitostech - při samotném útoku (preferuji) či MOŽNÁ při objevení lodi, neboť o typu letounu/letounů, které Liberty objevil(y) a o výšce, v níž se pohyboval(y), mi není nic známo. Ale to jen pro úplnost.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/53770#200887Verze : 0
    Avatar
    Kapitán William McGonagle na můstku USS Liberty, 16 hodin po izraelském útoku.

    zdroj: www.ussliberty.org
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/53770#202139Verze : 0
    MOD