Il-14P 0506

     
Typ:
Type:
Il-14P
Výrobce:
Producer:
Taškentský letecký závod č. 84 V. P. Čkalova, Taškent /
Datum výroby:
Date of Production:
DD.11.1955
Výrobní číslo:
Construction Number:
4340506
Sériové číslo / imatrikulace:
Serial Number / Registration Code:
DD.11.1955-18.07.1980 0506
Datum vyřazení z provozu:
Date of Decommissioning:
18.07.1980 zrušen a sešrotován
18.07.1980 decommisioned and scrapped
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Gordon, Y.; Komissarov, D.; Komissarov, S. OKB Ilyushin: A History of the Design Bureau and its Aircraft. Midland Publishing, Hinckley 2004. ISBN 1-85780-187-3.
Егоров, Ю. А. Самолеты ОКБ С.В.Ильюшина. Русавиа, Москва 2003. ISBN 5-900078-20-5.
Якубович, Николай. Самолеты Ильюшина: Лучшие из лучших. ЯУЗА, Москва 2009. ISBN 987-5-699-33921-1.
Удалов, К.; Мараев, Р. Пассажирский первенец Ильюшина, Авиация и время 2000/05.
Котлобовский, Александр. Последний классик поршневой эпохи, Авиация и время 2012/06.
ruslet.webnode.cz
http://www.airvectors.net/avil12.html
URL : https://www.valka.cz/Il-14P-0506-t53849#601605 Verze : 1
V prípade tohto lietadla išlo o osobný dar pre min.národnej obrany gen.Čepičku od maršála Malinovského. Lietadlo ex. CCCP-L1629.


Zdroj: Vlastný archív lietadiel.
URL : https://www.valka.cz/Il-14P-0506-t53849#344101 Verze : 1
Po dlhom bádáni upravujem svoje predošlé tvrdenie, viď.hore.
Existencia tohto lietadla v čs.vojenskom letectve je značne problematická. S pravdepodobnosťou viac než 90% toto lietadlo neslúžilo v čs.vojenskom letectve.


Podľa ruských zdrojov bolo toto lietadlo vyrobené vo variante P v roku 1954 pre Ministerstvo civilného letectva ZSSR a pod imatr.značkou CCCP-L5062, predané Správe civilného letectva centrálnej oblasti ZSSR. V novembri 1955 bola ukončená prestavba na variantu M - prvý 24 miestny IL-14. Letové skúšky vykonal Vladimír Kokkinaki. V októbri 1956 bolo v skupine lietadiel, s ktorými navštivila delegácia N.S.Chruščova Prahu. Od 14.5.1958 do 27.9.1958 bolo využívané v Štátnom výzkumnom ústave pre civilné letectvo. Potom bolo znovu vrátené Správe civilného letectva centrálnej oblasti - malo základňu vo Voroneži a v Mjachkove.
Od roku 1960 nosilo imatr.značku CCCP-91484. Zrušené bolo 18.7.1980 Nariadením ministra civilného letectva MGA No.99.
Po zrušení bolo až do roku 2012 vystavené ako Gate Guard na letisku Bykovo v Moskve. V roku 2012 bolo odstránené - asi zošrotované.
Tento životopis lietadla dosť jasne hovorí o tom, že nemohlo slúžiť v Československu.


Vlajkovým lietadlom MNO generála Čepičku a jeho námestka a potom MNO generála Lomského bolo lietadlo IL-14, OK-BYZ od vládnej letky ( viď.Jakub Fojtík - Policejní letadla, str.208 ). IL-14, OK-BYZ mal v.č. 5340702 - teda bol vyrobený v ZSSR. Existujú fotografie IL-14, tr.značky D-01. Je dosť možné, že práve lietadlo v.č. 5340702 bolo oné lietadlo D-01, ktoré po veľmi krátkej službe v čs.vojenskom letectve bolo predané do vládnej letky, ako OK-BYZ. Zápis do leteckého registru 10.7.1956, výmaz z registru 11.10.1963. Vyrobené bolo v roku 1955 ako IL-14S-24.


Zdroje :


- Vlastné bádanie.
- Dostupné ruské zdroje.
- Jakub Fojtík : Policejní letadla.
URL : https://www.valka.cz/Il-14P-0506-t53849#595979 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více