Sériové číslo / imatrikulace: Serial Number / Registration Code:
DD.11.1955-18.07.1980 0506
Datum vyřazení z provozu: Date of Decommissioning:
18.07.1980 zrušen a sešrotován
18.07.1980 decommisioned and scrapped
Poznámka: Note:
-
-
Zdroje: Sources:
Gordon, Y.; Komissarov, D.; Komissarov, S. OKB Ilyushin: A History of the Design Bureau and its Aircraft. Midland Publishing, Hinckley 2004. ISBN 1-85780-187-3. Егоров, Ю. А. Самолеты ОКБ С.В.Ильюшина. Русавиа, Москва 2003. ISBN 5-900078-20-5. Якубович, Николай. Самолеты Ильюшина: Лучшие из лучших. ЯУЗА, Москва 2009. ISBN 987-5-699-33921-1. Удалов, К.; Мараев, Р. Пассажирский первенец Ильюшина, Авиация и время 2000/05. Котлобовский, Александр. Последний классик поршневой эпохи, Авиация и время 2012/06. ruslet.webnode.cz http://www.airvectors.net/avil12.html
URL : https://www.valka.cz/Il-14P-0506-t53849#601605
Verze : 1
V prípade tohto lietadla išlo o osobný dar pre min.národnej obrany gen.Čepičku od maršála Malinovského. Lietadlo ex. CCCP-L1629.
Zdroj: Vlastný archív lietadiel.
URL : https://www.valka.cz/Il-14P-0506-t53849#344101
Verze : 1
Reklama
Po dlhom bádáni upravujem svoje predošlé tvrdenie, viď.hore. Existencia tohto lietadla v čs.vojenskom letectve je značne problematická. S pravdepodobnosťou viac než 90% toto lietadlo neslúžilo v čs.vojenskom letectve.
Podľa ruských zdrojov bolo toto lietadlo vyrobené vo variante P v roku 1954 pre Ministerstvo civilného letectva ZSSR a pod imatr.značkou CCCP-L5062, predané Správe civilného letectva centrálnej oblasti ZSSR. V novembri 1955 bola ukončená prestavba na variantu M - prvý 24 miestny IL-14. Letové skúšky vykonal Vladimír Kokkinaki. V októbri 1956 bolo v skupine lietadiel, s ktorými navštivila delegácia N.S.Chruščova Prahu. Od 14.5.1958 do 27.9.1958 bolo využívané v Štátnom výzkumnom ústave pre civilné letectvo. Potom bolo znovu vrátené Správe civilného letectva centrálnej oblasti - malo základňu vo Voroneži a v Mjachkove. Od roku 1960 nosilo imatr.značku CCCP-91484. Zrušené bolo 18.7.1980 Nariadením ministra civilného letectva MGA No.99. Po zrušení bolo až do roku 2012 vystavené ako Gate Guard na letisku Bykovo v Moskve. V roku 2012 bolo odstránené - asi zošrotované. Tento životopis lietadla dosť jasne hovorí o tom, že nemohlo slúžiť v Československu.
Vlajkovým lietadlom MNO generála Čepičku a jeho námestka a potom MNO generála Lomského bolo lietadlo IL-14, OK-BYZ od vládnej letky ( viď.Jakub Fojtík - Policejní letadla, str.208 ). IL-14, OK-BYZ mal v.č. 5340702 - teda bol vyrobený v ZSSR. Existujú fotografie IL-14, tr.značky D-01. Je dosť možné, že práve lietadlo v.č. 5340702 bolo oné lietadlo D-01, ktoré po veľmi krátkej službe v čs.vojenskom letectve bolo predané do vládnej letky, ako OK-BYZ. Zápis do leteckého registru 10.7.1956, výmaz z registru 11.10.1963. Vyrobené bolo v roku 1955 ako IL-14S-24.
Zdroje :
- Vlastné bádanie. - Dostupné ruské zdroje. - Jakub Fojtík : Policejní letadla.
URL : https://www.valka.cz/Il-14P-0506-t53849#595979
Verze : 1
Přidejte se k nám
Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady.
Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.