MiG-15bisSB 3809

     
Typ:
Type:
MiG-15bisSB
Výrobce:
Producer:
Letecké opravny Kbely, Kbely /
Datum výroby:
Date of Production:
10.04.1978
Výrobní číslo:
Construction Number:
623809
Sériové číslo / imatrikulace:
Serial Number / Registration Code:
10.04.1978-08.04.1983 3809
Datum vyřazení z provozu:
Date of Decommissioning:
08.04.1983 zrušen a předán do muzea
08.04.1983 decommisioned and transferred to museum
Poznámka:
Note:
konverze z MiG-15bis 3809 conversion of MiG-15bis 3809
Zdroje:
Sources:
Gordon, Yefim. Mikoyan-Gurevich MiG-15: The Soviet Union's Long-lived Korean War Fighter. Midland Publishing, Hinckley 2001. ISBN 1-85780-105-9.
Якубович, Николай. Истребитель МиГ-15: гроза летающих крепостей. Яуза, Москва 2009. ISBN 978-5-699-34477-2.
Беляков, Р.А.; Мармен, Ж. Самолеты МиГ 1939-1995. Авико Пресс, Москва 1996. ISBN: 5-86309-033-2.
Vraný, Jiří; Krumbach, Jan. Ilustrovaná historie letectví: MiG-15/Lavočkin La-5 a La-7/Fokker D.VII. Naše vojsko, Praha 1985.
Котлобовский, Александр. Миг-15, реактивный бестселлер, Aviacija и Время 2013/02.
ruslet.webnode.cz
URL : https://www.valka.cz/MiG-15bisSB-3809-t53939#200375 Verze : 1
     
Stát:
Country:
Československá socialistická republika (1960-1990) Czechoslovak Socialist Republic (1960-1990)
Datum převzetí:
Commissioned:
10.04.1978
Datum vyřazení:
Decommissioned:
08.04.1983
Provozovatel:
Operator:
10.04.1978-08.04.1983 1. stíhací letecký pluk
10.04.1978-08.04.1983 1st Fighter Air Regiment
Označení:
Marking:
 
Taktické označení:
Tactical Marking:
10.04.1978-08.04.1983 3809
Výsostné znaky:
Aircraft Insignia:
10.04.1978-08.04.1983 standardní (high visibility)
10.04.1978-08.04.1983 standard (high visibility)
Zvláštní a příležitostné označení:
Special and Occasional Marking:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Kamufláž a zbarvení:
Camouflage and Color Scheme:
 
Kategorie:
Category:
10.04.1978-08.04.1983 standardní vojenská
10.04.1978-08.04.1983 standard military
Barvy:
Colors:
10.04.1978-08.04.1983 kov, stříbrná
10.04.1978-08.04.1983 metalic, silver
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Gordon, Yefim. Mikoyan-Gurevich MiG-15: The Soviet Union's Long-lived Korean War Fighter. Midland Publishing, Hinckley 2001. ISBN 1-85780-105-9.
Якубович, Николай. Истребитель МиГ-15: гроза летающих крепостей. Яуза, Москва 2009. ISBN 978-5-699-34477-2.
Беляков, Р.А.; Мармен, Ж. Самолеты МиГ 1939-1995. Авико Пресс, Москва 1996. ISBN: 5-86309-033-2.
Vraný, Jiří; Krumbach, Jan. Ilustrovaná historie letectví: MiG-15/Lavočkin La-5 a La-7/Fokker D.VII. Naše vojsko, Praha 1985.
Котлобовский, Александр. Миг-15, реактивный бестселлер, Aviacija и Время 2013/02.
ruslet.webnode.cz
URL : https://www.valka.cz/MiG-15bisSB-3809-t53939#601644 Verze : 1
.
MiG-15bisSB 3809 -


MiG-15bisSB 3809 -


URL : https://www.valka.cz/MiG-15bisSB-3809-t53939#226435 Verze : 2
Lietadlo MiG-15bis 3305 tohto trupového čísla neslúžilo v čs.vojenskom letectve. Jedná sa o v.č. 623809, tr.č.3809 dovezené do Košíc z VVP Lešť.. Trupové číslo 3305 na lietadle MiG-15bis, ktoré je vystavené v LM Košice je len fiktívne.


Zdroj: Vlastný archív lietadiel.
URL : https://www.valka.cz/MiG-15bisSB-3809-t53939#343086 Verze : 2
Jedná se o MiG-15 bis výrobní číslo 523809, evidenční číslo 3809. Vzhledem k tomu, že byly vyrobeny MiGy 15 bis výrobních bloků 523801 až 523899 (čs. letectvo z něj obdrželo 29 ks) a 623801 až 623814, 713815, 623816 až 623853 (z něj obdrželo čs. letectvo 52 ks), byly letouna kde by došlo ke kolizi evidenčních čísel (poslední čtyřčíslí výrobního čísla) byly v čs. letectvu přečíslovány letouny výrobních čísel 623801 až 623804, 623806 až 623822, 623824 až 623827, 623832 až 623833 přečíslovány. Byla zaměněna první číslice evidenčního čísla (3) za číslici 8.
Z tohoto důvodu by zmíněný letoun (MiG-15 bis výrobní číslo 523809) měl nést s největší pravděpodobností evidenční číslo 3809. Uváděné evidenční číslo 8809 patřilo s největší pravděpodobností letounu MiG-15 bis výrobní číslo 623809.


Zdroj: Miroslav Irra MiG-15 2. díl, JAKAB
URL : https://www.valka.cz/MiG-15bisSB-3809-t53939#343105 Verze : 0
Tento názor Ing.Padiora poznám, ale sú tu určité pochybnosti. V Košiciach v 2.lšp slúžil a i tam bol zrušený MiG-15bis výr.čísla 523809. V knihe nezrovnalostí a škod tamojšieho skladu LTZ sa viac krát objavilo lietadlo s tr.číslom 8809, čo by odpovedalo teda v.č. 523809 a nie v.č. 623809. Lietadlo s v.č. 623809 slúžilo v odlúčenej letke 30.sbolp na letisku Č.Budějovice. Zrušené bolo v roku 1983 na letisku Hr.Králové.
Na Lešť bolo lietadlo dodané z Hradca Králové, teda v.č. 623809.
URL : https://www.valka.cz/MiG-15bisSB-3809-t53939#343116 Verze : 2
Lietadlo bolo vyrobené na prelome septembra / októbra 1956 pod výr.číslom 623809. 15.10.1956 bolo preletené k 6.slp na letisko Sliač. Od 1.11.1975 je evidované u 4.letky 1.slp v Č.Budejoviciach. Podľa záznamov z bývalého ÚLS Štěpánov bolo k 10.4.1978 prestavané v LOK na verziu MiG-15bisSB. Lietadlo naďalej slúžilo u 4.letky 1.slp. Po jej zrušení prelietlo dňa 8.4.1983 na letisko Hradec Králové - asi posledný let MiG-15 v Československu. Na letisku Hradec Králové bolo lietadlo evidenčne zrušené a v neurčenú dobu prevezené do VVP Lešť. Z Lešte bolo prevezené do rodiaceho sa Múzea letectva na letisku Košice. Tu bolo očistené, prestriekané a dostalo fiktívne tr.číslo 3305. S nim bolo do roku 2016 vystavované. Dnes je v areáli múzea reštaurované a po nástreku dostane znova tr.číslo 3809.


Domnienky, že v.č. 623809 = tr.č. 8809 nie sú opodstatnené. Tr.č. 8809 = v.č. 523809 - 100 %.


Zdroje :
- Vlastný archív lietadiel.
- Záznam z bývalého ústredného leteckého skladu Štěpánov.
- Osobné sledovanie lietadlo v LM Košice od dovezenia po súčasnosť.
- Kniha nezrovnalostí a škod bývalého skladu LTZ na letisku Košice.
- Miroslav Irra : Příběh Jižní eskadrony.
URL : https://www.valka.cz/MiG-15bisSB-3809-t53939#594498 Verze : 2
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více