AMX-13

Rozpočet tohoto webu pro rok 2018 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 87.861,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 378 příspěvků vloženo, 1942 editováno a 280 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

AMX-13

    Avatar
    AMX-13


    Od roku 1952 Francúzsko vyprodukovalo okolo 3400 týchto ľahkých tankov v rôznych modifikáciách. Od začiatku zaujal svojou nízkou siluetou, malými rozmermi, výkonným kanónom a vysokou pohyblivosťou. Vďaka týmto vlastnostiam bol širokospektrálne použiteľný, nehovoriac už o tom že tento tank je vzhľadom na nízku váhu jednoducho transportovateľný lietadlami. V najnovších variantoch má vylepšenú balistickú ochranu korby, výkonnejší dieselový motor, automatickú prevodovku a hydropneumatické odpruženie. Pôvodné šasi bolo upravené do rôznych podôb ako vozidlo pechoty, samohybná húfnica 105mm alebo 155mm či samohybný protilietadlový dvojkanón 30mm. Pridaním rakiet HOT môže byť tank AMX 13 aj 40 rokov od svojho vzniku použitý ako účinná protitanková zbraň.


    Tank bol vyprojektovaný v Atelier de Construction d'Issy-les-Moulineaux v roku 1946 na základe požiadavky na vzduchom transportovateľný tank na priamu podporu výsadkárov. Prvý prototyp bol vyrobený v roku 1948, ešte s vežou ľahkého amerického tanku M24 Chafee. Produkcia tanku bežala pôvodne v ARE (Atelier de Construction Roanne) od roku 1952, pričom prvé tanky sa dostávajú k zákazníkom v roku 1953. V roku 1964 bola výroba presunutá do Creusot-Loire at Chalon-sur-Saone. Posledné verzie schádzajú z výroby v roku 1987. Tank AMX-13 má umiestnený motor a priestor vodiča v predu korby. Malá veža je umiestnená bližšie ku koncu korby, pričom predĺžená zadná časť veže slúži ako protiváha kanóna vyššej ráže. Vodič sedí v ľavej časti korby a má k zabezpečeniu výhľadu tri periskopy a príklop otváraný naľavo. Veliteľ sedí v ľavej časti veže a má k zabezpečeniu výhľadu 8 periskopov a príklop otváraný dozadu. Strelec má k dispozícii 2 periskopy a rovnako samostatný príklop otváraný dozadu. Odpruženie torznými tyčami má 5 podjazdových kôl potiahnutých gumou s jedným ťažným kolom vpredu a jedným napínacím vzadu. Tank nemá systém ochrany pred ZHN a nemôže byť byť pripravený na hlboké brodenie. Tank má k dispozícii prídavné pancierovanie proti ľahkým kanónom protivníka (zabraňuje prieniku protipancierovej munície rýchlopalných kanónov nízkych ráží) Toto pancierovanie je umiestnené na predku veže a najviac ohrozených častiach korby. Pôvodne AMX-13 nebol projektovaný na boj v noci, ale viaceré armády ho vybavili infračervenými zariadeniami na vylepšené zameriavanie protivníka v noci. Neskoršie verzie už dostali pasívne resp. aktívne infrazameriavače, laserové zameriavače, a elektronicky riadené systémy paľby. Izraelská armáda vyvinula systém EL-OP pre boj v noci špeciálne pre tento tank.



    Základné verzie:


    AMX-13/75 Model 51


    Prvý produkčný model AMX-13 bol vyzbrojený kanónom 75mm (šlo o kanón vyvinutý z dela 7,5cm KwK 42 L/70 tanku Panther) s jednoduchou úsťovou brzdou a dvoma automatickými revolverovými nabíjačmi každý s kapacitou 6 nábojov. Rýchlosť streľby bola 1 rana za 5 sekúnd do vystrieľania zásobníkov. Jeden zásobník je počas streľby vysunutý do otvoru veže a je ho možné manuálne nabíjať z vonku tanku, druhý je zasunutý do uzáveru kanónu. Kanón bol schopný strelby ako protipancierovej tak HESH munície, neskôr aj APFSDS. Osadený bol v pravo 7.5mm alebo 7.62mm MG, často bol ďalší guľomet umiestnený na veži v priestore poklopu veliteľa. Tank niesol 37 nábojov do 75mm kanóna a 3600 nábojov (v pásoch po 200) do guľometov. Na veži boli umiestnene dva elektricky riadené odpaľovače dymovníc.
    Táto verzia prešla množstvom zmien ako napr. zámena pôvodného benzínového motora SOFAM Model 8Gxb za dieselový agregát, na veži bol umiestnený 7.62mm protilietadlový guľomet. Dve neskoršie verzie dostali 2 x SS-11 (diaľkovo riadené protitankové strely umiestnené po oboch stranách veže) alebo PTRS 3 x HOT (umiestnené v troch odpaľovačoch na stenách veže).


    AMX-13/90
    Model dostal kanón vyššej ráže 90mm. Prezbrojenie zo sebou prinieslo prestavbu veže a úpravu nabíjacieho mechanizmu.


    AMX-13/105
    Varianta s kanónom GIAT 105G1 105mm.


    AMX 13 Bridgelayer
    Mostná varianta vybavená preklenovacím mostom triedy 2, ktorý má dĺžku 14.01 metrov. Mostná koštrukcia je spúšťaná príslušným zariadením cez zadnú časť tanku pričom tank je vtedy stabilizovaný dvomi výsuvnými záchytnými stabilizátormi.


    AMX-13 CD Model 55
    AMX 13 ARV je vyprosťovací variant, ktorý slúži i ako opravárenský stroj pri výmenách väčších častí tankov v poľných podmienkach (napr. výmena veže, motora a pod). ARV je vybavený žeriavom s nosnosťou 15 ton. Na konci korby sú umiestnené: doplnkový navijak, 4 radlice, nástroje a doplnkové vybavenie. ARV má trojčlennú posádku. Výzbroj tvorí jeden guľomet 7.5mm or 7.62mm osadený externe na vrchu tanku a 2 zadýmovače.

    AMX-13 DCA
    Protilietadlová varianta s dvojkanónom 30mm.


    AMX 105mm Mk 61
    Samohybná húfnica 105mm.


    AMX F3
    Samohybná húfnica 155mm


    AMX-VCI
    Obrnený transportér.


    Argentínske AMX 13
    Väčšina má zamenený pôvodný benzínový motor SOFAM Model 8Gxb za dieselový agregát.


    Ekvádorské AMX 13
    Nový systém riadenia paľby s laserovým zameriavačom a digitálnym počítačom, ktorý vypočítava trajektóriu strely v závislosti od podmienok, and a modul zlepšujúci optiku a zjemňujúci zameriavaciu mriežku. Rovnako je aplikovaný kit umožňujúci kanónu 105mm strelbu muníciou APFSDS.


    NIMDA zlepšenia AMX 13
    NIMDA, Izraelská továreň, produkuje kompletný modernizačný balík tanku AMX 13. Balík obsahuje nový dieselový agregát, novú automatickú prevodovku, novú výzbroj, počítačom riadený systém paľby, prídavný systém pancierovania, nový protipožiarny systém a nové odpruženie.


    Singapurské AMX 13
    Singaporský priemysel pripravil modernizáciu s novým dieselovým motorom, novým nabíjacím mechanizmom a hydropneumatickým odpružením.


    Venezuelské AMX 13
    Tieto tanky majú ako hlavný kanón 90mm. Osadené sú novými dieselovými motormi s vylepšeným systémom chladenia. Okrem toho Venezuela má k dispozícii 25 AMX-13 osadených namiesto veže izraelským 160mm local acquisition radar (LAR) s príslušným odpaľovačom rakiet.



    Špecifikácie:


    Váha 14.3 ton prázdny/16.5 ton bojová váha
    dľžka 4.88 m (s kanónom: 6.36 m)
    šírka 2.51 m
    výška 2.3 m
    osádka 3 muži (veliteľ, strelec a vodič)


    Pancier 25 mm (maximum)
    výzbroj
    kanón 90 mm (alebo 75 mm alebo 105 mm) s 32 nábojmi
    7.5 mm (resp. 7.62 mm) koaxiálny guľomet s 3,600 nábojmi,
    7,62 mm PL guľomet, 2×2 zadýmovač
    Motor SOFAM Model 8Gxb 8-cyl. vodou chladený benzínový motor o výkone 250 koní (190 kW)
    Výkon/váha 15 koní na tonu
    Dojazd 400 km
    Max. rýchlosť 60 km/h


    Zdroj:
    http://www.inetres.com/gp/military/index.html
    http://www.wikipedia.org
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/547#225055Verze : 0
    Avatar



    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/547#2972Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Na podvozok AMX-13 bola vo Francúzsku montovaná veža z amerického M-24 Chaffee





    Alžír, r.1952
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/547#115438Verze : 0
    Avatar
    V r.1962 boli AMX-13 slúžiace vo výcvikových jednotkách vybavené vežami z M-24 Chaffee bez výzbroje, ktoré boli nepohyblivo umiestnené na korbe vozidla.






    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/547#115441Verze : 0
    Avatar
    Vznikol ešte zaujímavejší hybrid, M4A2 Sherman s vežou z AMX-13. Jeden stroj ukoristili Izraelci počas Šesťdňovej vojny v r.1967, je vystavený v Múzeu obrnených síl v Latrune. Mimochodom, prestavba z modelárskeho hľadiska spolu s pár fotografiami je popísaná vo Verlinden productions Modeling magazine Vol.4 No.1 zo septembra 1992.Takto vyzerá Sherman s vežou z AMX-13 vystavený v Latrune.


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/547#116061Verze : 0
    Avatar
    Jednotlivé varianty vo fotogalérii:


    zdroj: http://www.chars-francais.net

    AMX 13/75

    AMX 13/90

    AMX 13/105

    AMX 13 so strelami SS11
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/547#225056Verze : 0
    Avatar
    Podporné verzie


    Zdroj www.wikipedia.org

    AMX 13DCA

    AMX 13 Bridgelayer

    AMX-13 VCI
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/547#225060Verze : 0
    Avatar
    Zdroj fotografie:
    http://www.webmatters.net/france/ww1_chemin_25.htm


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/547#319173Verze : 0
    Avatar
    Peru přistoupilo k modernizaci svých AMX-13 a vznikly typy nejprve označované jako AMX-13 EP ale oficielní značení AMX-13PA5 Escorpion a AMX-13PA8 Escorpion-2.
    Modernizaci provedli v Diseños Casanave a Peruvian Company.


    Tank dostal kanón ráže 105 mm o délce hlavně L/44. Dále byla dodán nový balistický počítač včetně systému řízení palby z Ukrajiny, dále na věži jsou 4 odpalovací zařízení na PTŘS 9M14M 2-T Malutka (NATO AT-3 Sagger). A PL kulomet r. 12,7 mm. Dále jako pohoné jednotky jsou používány buď Detroit Diesel Model 6V-53T nebo francouzský Baudouin 6F 11 SRY. Čímž vzrostla max. rychlost na 65 km/h.


    Zdroj:
    Archiv autora








    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/547#372929Verze : 0
    Avatar
    vlastní foto Bovington 05


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/547#380413Verze : 0
    MOD
    Avatar
    zdroj:
    www.reddit.com



    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/547#541850Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Památník a muzeum Obrněného sboru, Latrun vlastní foto, 2017












    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/547#600928Verze : 1
    MOD