Rozpočet tohoto webu pro rok 2019 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 64.741,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 300 příspěvků vloženo, 891 editováno a 283 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

Dobrynin VD-7M, RD-7M2

    Avatar
    Dobrynin VD-7M
    Tento motor poháněl mimo jiných letounů zejména první série strojů Tupolev Tu-22. Ve své době to byl nejvýkonnější sériově vyráběný proudový motor s přídavným spalováním v SSSR. Maximální tah činil 16 000 kg s přídavným spalováním. Je to klasický proudový motor (jednoproudový) s axiálním kompresorem a s přídavným spalováním.


    Směr rotace motoru: Doprava (po směru hodinových ručiček) při pohledu zezadu.
    Kompresor: Axiální, 9 stupňů. Kompresní poměr 11:1 na prvním nadzvukovém stupni. Stavitelné vstupní lopatky. Odvod vzduchu ze stupňů 5 a 6.
    Spalovací komora: Prstencová trubicová, 14 spalovacích trubic.
    Turbína: 2 stupně.
    Přídavné spalování: S přímým tokem plynu, poskytuje o 50 procent větší tah než je maximální suchý tah.
    Výstupní tryska: Segmentová s měnitelným průřezem.


    Řízení motoru je zajištěno klasickým systémem ovládaným z pilotní kabiny pomocí táhel a kabelů. Řídící systém zahrnuje regulaci otáček motoru, toku paliva, nastavení vstupních lopatek kompresoru a regulaci odvodu vzduchu z kompresoru.


    Motor byl doplněn skříní pomocných pohonů pro pohon mazací soustavy, elektrické soustavy a souvisejících automatických řídících, monitorovacích a elektronických systémů.
    Start motorů na zemi se prováděl elektricky s pomocí dvojice generátorů STG-18TBP (nízké napětí).


    čas k dosažení max tahu (bez přídavného spalování): max 23 s
    čas k dosažení max tahu (s přídavným spalováním): max 32 s
    Typ paliva (normální činnost): T-1 nebo TS-1 kerosen
    Typ paliva (pro nastartování): B-70 letecký benzín


    Motorem poháněná přídavná zařízení:
    SGS-30-8 AC generator - jeden
    STG-18TBP AC generator - dva (používán i jako startovní generátor)


    Hmotnost nenainstalovaného motoru: 3750 kg
    Délka (včetně sekce přídavného spalování): 7300 mm
    Délka sekce přídavného spalování: 4600 mm
    Max průměr (v sekci přídavného spalování): 1410 mm


    Nominální tah byl 92% maximálního tahu. Ve výškách nad 5500 m bylo možno používat cestovní
    stupeň přídavného spalování po dobu až 120 minut, plné přídavné spalování po dobu 30 minut.


    Hodnoty v tabulce jsou při podmínkách ISA.
    Podmínky a mód motoru
    Počet otáček motoru za minutu
    Tah (kg)
    Specifická spotřeba paliva (kg paliva/kg tahu/hodina)
    Maximální teplota plynu v turbíně (stupně Celsia)
    Vzlet na zemi
    7400
    16000
    2.0
    630
    Max. tah bez přídavného spalování na zemi
    7400
    10500
    0.82
    630
    Nominální tah na zemi
    7100
    8600
    0.78
    540
    Cestovní (cruise) tah na hladině moře (81.5% nominálního tahu)
    6850
    7000
    0.78
    510
    Max. tah s přídavným spalováním v 11000 m, rychlost 1500 km/h
    Max. 7450
    9700
    2.1
    630
    Tah s cestovním (cruise) přídavným spalováním v 11000 m, rychlost 1300 - 1400 km/h
    Max. 7450
    7500
    1.65
    630
    Nominální tah v 11000 m, rychlost 1000 km/h
    7150
    2500
    1.0
    540
    Volnoběh na zemi
    Max. 3250
    max 450
    --
    410



    Dobrynin RD-7M2
    Parametr
    Hodnota
    Tah při vzletu u hladiny moře (kg)
    16500
    Specifická spotřeba paliva (kg paliva/kg tahu/hodina)
    2.05
    Tah při plném přídavném spalování a TAS (True Airspeed) 1500 km/h ve výšce 11000 m (kg)
    11000
    Specifická spotřeba paliva (kg paliva/kg tahu/hodina)
    2.25
    Bezpečnostní rychlostní limit kvůli oscilacím lopatek kompresoru ve výšce 0 - 4000 m a okolní teplotě +40 stupňů Celsia a nižší (km/h)
    1020
    Bezpečnostní rychlostní limit kvůli oscilacím lopatek kompresoru ve výšce 0 - 4000 m a okolní teplotě +40 až +60 stupňů Celsia (km/h)
    910



    Pramen:
    Tupolev Tu-22 Blinder, Sergey Burdin, Alan E. Dawes, ISBN 1-84415-241-3
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/59420#213996Verze : 0
    MOD