CZK - H 9 (105mm polní houfnice)

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 85.000,- Kč Chci přispět
US Air Force - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb | US Army - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)

CZK - H 9 (105mm polní houfnice)

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    H 9 H 9
    Originální název:
    Original Name:
    H 9
    Kategorie:
    Category:
    poľná húfnica field howitzer
    Výrobce:
    Producer:
    Škoda, Plzeň /
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR (sériová výroba nezahájena / serial production not started)
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    1 prototyp / 1 prototype
    Prototyp vyroben:
    Prototype Built:
    DD.MM.1948
    Obsluha:
    Crew:
    ?
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Bojová hmotnost:
    Combat Weight:
    1650 kg 3638 lb
    Přepravní hmotnost:
    Manoeuvre Weight:
    1700 1) / 2100 2) kg 3748 1) / 4630 2) lb
    Ráže:
    Calibre:
    105 mm 4,13in
    Délka hlavně:
    Barrel Length:
    2530 mm 8ft 4in
    Celková délka:
    Overall Length:
    ? mm ?
    Celková šířka:
    Overall Width:
    ? mm ?
    Celková výška:
    Overall Height:
    ? mm ?
    Náměr:
    Elevation:
    -5 ° - +70 °
    Odměr:
    Traverse:
    60 °
    Přepravní rychlost :
    Manoeuvre Speed:
    ? km/h ? mph
    Používaná munice:
    Ammo Used:
    nárazový granát fragmentation round
    Výkony:
    Performance:
     
    Maximální dostřel:
    Maximum Range:
    12200 m -
    13342 yd -
    Rychlost střelby:
    Rate of Fire:
    ? ran/min ? rpm
    Úsťová rychlost:
    Muzzle Velocity:
    540 m/s -
    1 772 ft/s -
    Uživatelské státy:
    User States:
    - -
    Poznámka:
    Note:
    1) Hmotnosť pri mototrakcii.
    2) Hmotnosť pri hipotrakcii s kolesnou (ťahaná koňmi).
    1) Weight when towed by a vehicle.
    2) Weight when towed by horses with limber.
    Zdroje:
    Sources:
    Mgr.Martin Dubánek - Od bodáku po tryskáče - Nedokončené Československé zbrojní projekty 1945-1955, Mladá fronta 2011, ISBN : 978-80-204-2515-7
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/59547#517071Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Polní houfnice H 9 ráže 105mm


    Po druhé světové válce se Škoda Plzeň pustila do vývoje nové polní houfnice pod označením "H 9". Jedná se o pokračování vývojové ředy H, houfnice byla konstruovaná pro odpruženou dvouramenou lafetu, která umožnila náměr - 5°až +70° a odměr 60°. Z počátku byla vybavena bubínkovým zaměřevačem pro palebné úkony přímé podpory a optickým zaměřovačem pro střelbu na obrněné cíle. Zvláštností bylo, že dělo bylo stále konstruováno pro moto i hipo trakci.

    Hlaveň byla tvořena monoblokem s úsťňovou brzdou, brzdovratné zařízení je z kapalinové brzdy a vzduchového vratníku a zpruhového vyvažovače. Závěr klínový horizontální vybavený poloautomatikou. Podnikové zkoušky probíhaly na přelomu let 1948-1949. Dosažený výkon houfnice: hmotnost střely 14,1 kg o úsťové rychlosti 550m/s o dostřelu 12 600 m. Prototyp děla se dostal do předsériové výroby, ale rozhodnutím o unifikaci byl celý projekt v roce 1950 smeten ze stolu.



    Ráže: 105 mm
    Délka hlavně: 2 350 mm (L/24,1)
    Počáteční úsťňová rychlost: 540 m/s
    Dostřel: 12 200m
    Hmotnost střely: 14,1 kg
    Náměr: - 5° do +70°
    Odměr: 60°
    Hmotnost v palebném postavení: 1 700 kg
    Hmotnost v pochodové poloze: 2 100 kg


    Zdroj: Archiv autora
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/59547#214507Verze : 3
    Avatar
    105 mm houfnice H9
    (po druhé světové válce se v naší armádě přešlo na značení ráže děla v mm) byla vyvíjena bez ohledu na Košický vládní program a tedy v ráži dalo by se říci "západní" a proto vývoj této zbraně skončil vyrobením a vyzkoušením prototypu v roce 1950.


    Hlaveň pozůstává z cylindrického monobloku, který je spojen šroubovou objímkou se zadkem hlavně a našroubované úsťové brzdy.


    Má torzními tyčemi odpruženou nápravu. Toto pérování se roztažením lafetových ramen v palebném postavení vyloučí. Při střelbě měla houfnice stát na kruhové podpěře čímž se vyloučil i vliv pérování pneumatik při výstřelu.


    BVZ (brzdovratné zařízení) je uloženo v kolébce. Kapalinová brzda umožňuje tři délky zákluzu (v závislosti na náměru)a má také vyrovnávač tepelných objemových změn brzdící kapaliny a vzduchového vratníku. Po stranách kolébky za lafetovým štítem jsou dva zpruhové vyvažovače.


    Miřidla sestávají z nezávislého bubínkového zaměřovače s panoramatickým dalekohledem a optického hledí pro přímou střelbu.


    Střelivo je dělené. Předpokládalo se použití nárazového granátu se zapalovačem (účinek okamžitý nebo se zpožděním) časovací granát s dvojitým zapalovačem, dýmový a průpalný granát se zapalovačem s okamžitým účinkem.


    TTD (jen oprava páru překlepů):
    maximální dostřel: 12 500 m
    délka hlavně: 24,1/2530 ráží/mm
    maximální počáteční rychlost: 560 m.s-1
    hmotnost v palpostu: 1650 kg
    hmotnost v pochodové poloze:
    - 1700 kg (motorizovaná bez kolesny)
    - 2200 kg (hipotrakční s kolesnou)


    Prototyp této houfnice byl vystaven dlouhá léta v tzv. dělostřeleckém přístěnku Schwarzenberského paláce. Poté co byl přístěnek předán Správě Pražského hradu se dělostřelecká sbírka přestěhovala na nádvoří Invalidovny. V současnosti je vystaven ve VTM v Lešanech, tak trochu zastrčený pod jedním esem i se svým horským kouskem D10.


    Zdroj
    Osobní poznámky z dob mého působení ve VHÚ Žižkov.

    tovární fotografie
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/59547#416262Verze : 0