Rozpočet tohoto webu pro rok 2019 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 64.741,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 326 příspěvků vloženo, 1025 editováno a 326 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

Nardi FN.305

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    Nardi FN.305A Nardi FN.305A
    Originální název:
    Original Name:
    Nardi FN.305A
    Kategorie:
    Category:
    cvičný letoun trainer aeroplane
    Výrobce:
    Producer:
    DD.02.1935-DD.MM.1938 Ingg. Fratelli Nardi, Milano /
    DD.07.1937-DD.10.1948 SA Piaggio & C., Finale Ligure /
    DD.MM.1940-DD.MM.1945 Fabrica de Avioane SET inginer Grigore Zamfirescu, București /
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.02.1935-DD.10.1948
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    5 Nardi
    341 Piaggio
    124 SET
    První vzlet:
    Maiden Flight:
    19.02.1935
    Osádka:
    Crew:
    1-2
    Základní charakteristika:
    Basic Characteristics:
     
    Vzlet a přistání:
    Take-off and Landing:
    CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
    Uspořádání křídla:
    Arrangement of Wing:
    jednoplošník monoplane
    Uspořádání letounu:
    Aircraft Concept:
    klasické conventional
    Podvozek:
    Undercarriage:
    zatahovací retractable
    Přistávací zařízení:
    Landing Gear:
    kola wheels
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Hmotnost prázdného letounu:
    Empty Weight:
    6901) kg 1521 1) lb
    Vzletová hmotnost:
    Take-off Weight:
    970 kg 2138 lb
    Maximální vzletová hmotnost:
    Maximum Take-off Weight:
    ? kg ? lb
    Rozpětí:
    Wingspan:
    8,476 m 27ft 9,69in
    Délka:
    Length:
    6,9852) m 22ft 11in 2)
    Výška:
    Height:
    2,150 m 7ft 0,65in
    Plocha křídla:
    Wing Area:
    12,000 m2 129.17 ft2
    Plošné zatížení:
    Wing Loading:
    80,80 kg/m2 16.55 lb/ft2
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Kategorie:
    Category:
    pístový piston
    Počet motorů:
    Number of Engines:
    1
    Typ:
    Type:
    Alfa Romeo 115/I o výkonu 147 kW/200 k, nebo
    IAR 6G-1 o výkonu 132 kW/180 k, nebo
    Argus As 10 C o výkonu 177 kW/240 k
    dvoulistá na zemi stavitelná stavitelná vrtule Alfa Romeo nebo
    dvoulistá stavitelná stavitelná vrtule Piaggio
    Alfa Romeo 115/I, power 197 hp, or
    IAR 6G-1, power 178 hp, or
    Argus As 10 C, power 237 hp
    two-bladed ground-adjustable propeller Alfa Romeo or
    two-bladed variable-pitch propeller Piaggio
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    171 l 37.6 Imp gal / 45.2 US gal
    Výkony:
    Performance:
     
    Maximální rychlost:
    Maximum Speed:
    2883) km/h v 0 m 179 3) mph in 0 ft
    Cestovní rychlost:
    Cruise Speed:
    ? km/h v ? m ? mph in ? ft
    Rychlost stoupání:
    Climb Rate:
    ? m/s ? ft/min
    Čas výstupu na výšku:
    Time to Climb to:
    15,474) min do 4000 m 15,474) min to 13123 ft
    Operační dostup:
    Service Ceiling:
    5750 m 18865 ft
    Dolet:
    Range:
    464 km 288.3 mi
    Maximální dolet:
    Maximum Range:
    ? km ? mi
    Výzbroj:
    Armament:
    0-2x kulomet Breda-SAFAT ráže 7,7 mm 0-2x .303 in Breda-SAFAT machine gun
    Uživatelské státy:
    User States:












    Poznámka:
    Note:
    SET, s motorem IAR 6G1:
    1) 700 kg
    2) 7,136 m
    3) 300 km/h
    4) 23 min do 5000 m


    - rozdělení na verzi A (dvoumístná uzavřená kabina), B (dvoumístná otevřená kabina) a C (jednomístná otevřená kabina) se v praxi skoro nepoužívalo
    SET, with IAR 6G1:
    1) 1643 lb
    2) 23ft 4,93in
    3) 186 mph
    4) 23 min to 16404 ft
    Zdroje:
    Sources:
    Alegi, Gregory. Nardi FN.305, Ali D'Italia Mini 6. La Bancarella Aeronautica, Torino 1999.
    Brotzu, E.; Cosolo, G. Dimensione Cielo: Aerei Italiani Nella 2a Guerra Mondiale. Vol.11, Scuola-Collegamento Vol. Edizioni dell'Ateneo & Bizzarri, Roma 1977.
    Němeček, Václav. Nardi FN-305, L+K 1984/05.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/60330#519125Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Historie: Letoun zkonstruovala továrna bratří Nardiů jako sportovní stroj smíšené konstrukce se zatahovacím podvozkem. Prototyp poháněl hvězdicový motor Fiat A.70S s výkonem 200 koní a měl nezakrytý prostor osádky. Letoun měl vynikající letové vlastnosti i výkony, což potvrdil 17. července 1937, kdy získal rychlostní rekord na trati 1000 km výkonem 310, 99 km/h. Již v březnu téhož roku se zúčastnil závodu nad egyptskými oázami, kde vyhrál rychlostí 322 km/h. V té době již byla kabina krytá.


    Stroj tak oprávněně vzbudil zájem nejen Italského vojenského letectva, ale i v zahraničí. Regia Aeronautica u firmy objednala sérii 50 kusů pro pokračovací výcvik a kondiční létání stíhačů, k pohonu si vybrala řadový motor Alfa Romeo 115. Stroje se stavěly ve třech základních verzích. Hlavní byl dvoumístný FN.305A s krytou kabinou, FN.305B měl kabinu otevřenou a FN.305C byl jednomístným letounem pro výcvik stíhačů. Všechny mohly být vyzbrojeny jedním až dvěma kulomety pro výcvik střelby. Pro Italské letectvo bylo nakonec vyrobeno 328 kusů a protože takovýto počet byl nad síly malé továrny Nardi, byly stroje též vyráběny v licenci u firmy Paggio.


    Jako první zahraniční zákazník se ozvala Francie, která nutně potřebovala moderní cvičné letouny. U firmy Nardi objednala 300 exemplářů, do vypuknutí bojů mezi oběma státy však bylo dodáno jen 41 strojů. Dva kusy odebrali Švýcaři, devět šlo do Chile, 50 do Maďarska a 52 do Rumunska, kde bylo postaveno dalších 124 kusů v licenci.


    Nardiové dále pokračovali ve vývoji svého typu. V roce 1936 vzlétl prototyp FN.310, což byla čtyřmístná varianta typu. V roce 1938 pak začaly práce na typu FN.305D, což byla speciální dálková verze. Letoun poháněl motor Walter Bora s výkonem 147 kW (200 k), příď byla prodloužena a pilotní prostor posunut dozadu. Ve dnech 5. a 6. března 1939 letoun I-UEBI přeletěl bez mezipřistání z Guidonie do Adrie Abeby v okupované Etiopii. Vzdálenost 4500 km překonal průměrnou rychlostí 240 km/h. Druhý kus této verze byl jednomístný, zakoupilo ho Rumunsko, které plánovalo uskutečnit přelet Atlantiku, vypuknutí války však vše zmařilo.
    Další verzí byl FN.315. K jeho pohonu se počítalo s motorem Hirth HM 508D (206 kW/280 k), se kterým se letoun poprvé vznesl 10. července 1938. Postavené stroje FN.315 ale poháněly i motory Fiat A.70S, Argus As 10E či Hirth HM 508 C, všechny s výkonem kolem 200 koní. Vývoj ukončila verze FN.316 poháněná motorem Isotta Fraschini Beta RC.10 s výkonem 206 kW (280 k). Tyto letouny, kterých bylo postaveno 49 kusů, byly dodávány jedno i dvoumístné a byly využívány hlavně k výcviku stíhačů.


    Válečná výroba typu skončila v roce 1943, v roce 1948 se však k typu vrátila firma Piaggio a postavila osm posledních FN.305 poháněných motorem Alfa Romeo 115.



    Prameny:
    L+K 5/84
    www.lemaire.happyhost.org
    www.aerei-italiani.net
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/60330#217513Verze : 1
    MOD
    Avatar
    .

    Nardi FN.305 ze stavu 23. Gruppo Regia Aeronautica. Stroj používal osobně velitel skupiny Maggiore Tito Falconi. Stroj na všech plochách nese pískový nátěr, na trupu označení Commandante di Gruppo.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/60330#506561Verze : 0
    MOD
    Avatar
    .

    Nardi FN.305 maďarského letectva, rok 1943. Letoun nesl na horních a bočních plochách tmavě zelené zbarvení, spodní plochy byly světle šedé. Ma´darské trikolora se nacházela jak na SOP tak na VOP. Část podvozkových noh měla červené zbarvení.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/60330#506580Verze : 0
    MOD
    Avatar
    NARDI FN.305 (MM52757) v muzeu historie vojenského letectva ve Vigna di Valle (Bracciano) u jezera Bracciano (Museo storico dell'Aeronautica Militare di Vigna di Valle).

    vlastní foto

    vlastní foto
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/60330#372171Verze : 0
    MOD
    Avatar
    ro.wikipedia.org


    Rumunský stroj s motorem IAR (stejně jako Alfa Romeo kopie de Havilland Gipsy Six). Část rumunských strojů dostala motory Argus.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/60330#519178Verze : 0
    MOD