Rozpočet tohoto webu pro rok 2019 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 64.741,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 230 příspěvků vloženo, 1043 editováno a 254 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

Bell XP-83

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    Bell XP-83 Bell XP-83
    Originální název:
    Original Name:
    Bell XP-83
    Kategorie:
    Category:
    stíhací letoun fighter aeroplane
    Výrobce:
    Producer:
    31.07.1944-19.10.1945 Bell Aircraft Corp., Buffalo, New York
    Období výroby:
    Production Period:
    31.07.1944-19.10.1945
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    2 (Sn. 44-84990 a 44-84991)
    První vzlet:
    Maiden Flight:
    25.02.1945
    19.10.1945
    Osádka:
    Crew:
    1
    Základní charakteristika:
    Basic Characteristics:
     
    Vzlet a přistání:
    Take-off and Landing:
    CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
    Uspořádání křídla:
    Arrangement of Wing:
    jednoplošník monoplane
    Uspořádání letounu:
    Aircraft Concept:
    klasické conventional
    Podvozek:
    Undercarriage:
    zatahovací retractable
    Přistávací zařízení:
    Landing Gear:
    kola wheels
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Hmotnost prázdného letounu:
    Empty Weight:
    6404 kg 14118 lb
    Vzletová hmotnost:
    Take-off Weight:
    10937 kg 24112 lb
    Maximální vzletová hmotnost:
    Maximum Take-off Weight:
    12485 kg 27525 lb
    Rozpětí:
    Wingspan:
    16,170 m 53ft
    Délka:
    Length:
    13,680 m 44ft 10in
    Výška:
    Height:
    4,650 m 15ft 3in
    Plocha křídla:
    Wing Area:
    40,04 m2 431,0 ft2
    Plošné zatížení:
    Wing Loading:
    273,152 kg/m2 55.95 lb/ft2
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Kategorie:
    Category:
    jednoproudový turbojet
    Počet motorů:
    Number of Engines:
    2
    Typ:
    Type:
    General Eletric J33-GE-5 o tahu 17,8 kN (1 815 kp) General Eletric J33-GE-5 thurst 4,000 lbf
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    3 405 l v trupu, 920 l v křídelních nádržích a 4x přídavné po 1 125 l 900 US gal in the fuselage and 243 US gal in the wings and 1,190 US gal in four drop tanks.
    Výkony:
    Performance:
     
    Maximální rychlost:
    Maximum Speed:
    840 km/h v 4775 m 522 mph in 15666 ft
    Cestovní rychlost:
    Cruise Speed:
    709.7 km/h v ? m 441 mph in ? ft
    Rychlost stoupání:
    Climb Rate:
    28,7 m/s 5649.6 ft/min
    Čas výstupu na výšku:
    Time to Climb to:
    11,5 min do 9150 m 11,5 min to 30020 ft
    Operační dostup:
    Service Ceiling:
    13715 m 44997 ft
    Dolet:
    Range:
    2784 km 1730 mi
    Maximální dolet:
    Maximum Range:
    3300 km 2050 mi
    Výzbroj:
    Armament:
    6x pevný kulomet Browning M2 ráže 12,7 mm se zásobou 300 nábojů na hlaveň nebo
    6x pevný kulomet T17E3 ráže 15,24 mm (prototypy).
    Pumový náklad: 4x 454 kg pum (nemohly být podvěšeny přídavné nádrže)
    Six fixed forward-firing 0.5 inch Browning M2 machine-guns mounted in the nose, 300 rpg or
    six fixed forward-firing 0.6 inch T17E3 machine-guns (prototypes).
    Bomb load: four 1,000 lb bombs.
    Uživatelské státy:
    User States:
    Poznámka:
    Note:
    - -
    Zdroje:
    Sources:
    William Green, War Planes of the Second World War: Fighters, Volume Four, London, Macdonald, 1961, (6th impression 1969), ISBN 0-356-01448-7.
    Alain J. Pelletier, Bell Aircraft Since 1935, Annapolis, MD, Naval Institute Press, 1992, ISBN 1-55750-056-8.
    http://www.joebaugher.com/usaf_fighters/p83.html
    http://www.airwar.ru/enc/fighter/f83.html
    archiv autora
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/62492#223897Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Bell XP-83

    Historie:
    Prototyp dálkové stíhačky XP-83 byl velmi ovlivněn konstrukcí proudové stíhačky Bell P-59A Airacomet, to bylo dáno také tím, že oba letouny navrhnul stejný konstruktér - Robert J. Woods. V době, kdy byl Airacomet testován, hledalo velitelství USAAF dálkovou stíhačku, která by doprovázela americké strategické bombardéry po celé délce jejich letu a poskytla jim účinnou ochranu. V brzké době sice došlo k úspěšnému zavedení dálkových verzí Lightnigtů, Thunderboltů a Mustangů, když ale firma Bell navrhla letoun zcela nový, který sliboval vysoké výkony, USAAF neodolalo a dne 31.7.1944 byla podepsána objednávku na stavbu dvou prototypů.
    Práce na letadle však začaly již s tříměsíčním předstihem, šéfkonstruktér Woods navrhl celokovový středoplošný letoun s přetlakovou kabinou, lichoběžníková křídla měla rychlostní laminární profil, vodorovné ocasní plochy byly charakteristické svým vzepětím. Pohon obstaraly dva odstředivé proudové motory J33-GE-5, každý s tahem 1 815 kp, motory byly těsně u trupu pod křídly. Podvozek byl příďový s velkým rozchodem kol. Letoun byl téměř doslova naplněn palivem, v trupu byly tři samosvorné nádrže o objemu 3 405 litrů, v křídlech bylo dalších 920 litrů paliva v šesti samosvorných nádržích a při dálkových letech bylo možno zásobu paliva zvýšit pomocí dalších čtyř externích nádrží až na celkových 8 360 litrů, na takové množství mohl XP-83 uletět 3 300 kilometrů.
    První vzlet proběhl 25.1.1945 a záhy se projevila osudová vlastnost - letoun byl podmotorován. Robert J.Woods chystal náhradu motorů a opatření na snížení hmotnosti, ale USAAF již o tento letoun ztratilo zájem a neobjednalo jeho sériovou výrobu, nebylo ani divu, válka v Evropě skončila a Japonsko ztrácelo jeden ostrov za druhým. Oba prototypy potom létaly jako zkušebny motorů, první prototyp byl zničen havárií v září 1946, druhý létal do roku 1947, kdy byl zrušen a sešrotován.
    Musím se ještě vrátit do doby vývoje, tehdy vzniklo několik návrhů na výzbroj letounu, nejdříve bylo počítáno se čtyřmi kanóny ráže 20 mm, pozdější návrhy počítaly ještě s rozšířením o kanón ráže 37 mm, nebo baterií čtyř těchto kanónů, další varianta počítala s baterií dvaceti! velkorážových kulometů Browning. Nakonec byla výzbroj navržena a nainstalována v "klasické podobě" šesti půlpalcových kulometů. V případě potřeby bylo možno na závěsníky pod křídla zavěsit čtyři pumy po 454 kg.


    Použité prameny:
    William Green: "War Planes of the Second World War, Fighters, Volume 4"; Doubleday rok 1964.
    L+K 6/96 Letadla 39-45
    www.airbornegrafix.com
    http://home.att.net/~jbaugher1/p83.html
    http://avia.russian.ee/air/usa/bell_xf-83.php
    http://en.wikipedia.org/wiki/Bell_XP-83
    http://www.cofe.ru/avia/B/B-29.htm
    http://www.airwar.ru/enc/fighter/f83.html
    archiv autora
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/62492#223895Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Trojpohledový náčrtek Bell XP-83
    zdroj uveden výše


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/62492#223901Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Na fotografiích je první prototyp XP-83
    zdroj uveden výše








    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/62492#223902Verze : 0
    MOD