Rozpočet tohoto webu pro rok 2018 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 87.861,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 319 příspěvků vloženo, 1405 editováno a 283 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

Jagdpanzer 38(t)

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    Jagdpanzer 38 (t) Jagdpanzer 38 (t)
    Originální název:
    Original Name:
    Jagdpanzer 38 (t)
    Výrobce:
    Producer:
    BMM, Praha /
    Škoda, Plzeň /
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.04.1944-DD.05.1945
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    cca 2900
    Prototyp vyroben:
    Prototype Built:
    01.04.1944
    Osádka:
    Crew:
    4
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Bojová hmotnost:
    Combat Weight:
    16000 kg 35274 lb
    Celková délka:
    Overall Length:
    6270 mm 20ft 6,84in
    Celková šířka:
    Overall Width:
    2526 mm 8ft 3,45in
    Celková výška:
    Overall Height:
    2100 mm 6ft 10,68in
    Světlá výška:
    Ground Clearance:
    425 mm 1ft 4,73in
    Pancéřování:
    Armour:
    čelo - 60 mm
    boky - 20 mm
    zadok - 20 mm
    strop - 8 mm
    front - 60 mm
    sides - 20 mm
    rear - 20 mm
    top - 8 mm
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Typ:
    Type:
    Praga AE (zážihový vodou chladený 6-valec objemu 7.754 cm3) Praga AE (6 cyl., gasoline, water cooled, 7.754 ccm)
    Výkon:
    Power:
    118 kW při 2500 ot/min 158.2 bhp at 2500 rpm
    Převodové ústrojí:
    Transmission:
    Praga-Wilson (5+R) Praga-Wilson (5+R)
    Výkony:
    Performance:
     
    Rychlost na silnici:
    Road Speed:
    40 km/h 24.9 mph
    Rychlost v terénu:
    Cross-country Speed:
    25 km/h 15.5 mph
    Jízdní dosah po silnici:
    Cruising Range on Road:
    160 km 99.4 mi
    Jízdní dosah v terénu:
    Cross-country Cruising Range:
    80 km 49.7 mi
    Překonávání překážek:
    Obstacles Crossing:
     
    Svah:
    Gradient:
    25 ° 56 %
    Boční náklon:
    Side Slope:
    ? ° ? %
    Překročivost:
    Trench Crossing:
    1,5 m 59,1in
    Výstupnost:
    Vertical Obstacle:
    0,65 m 25,6in
    Brodivost:
    Fording Depth:
    1,1 m 43,3in
    Výzbroj:
    Armament:
     
    Hlavní:
    Main:
    7,5cm PaK 39 L/48 (41 nábojov) 7,5cm PaK 39 L/48 (41 rounds)
    Vedlejší:
    Secondary:
    guľomet MG 34 (600 nábojov)
    útočná puška StG 44 (180 nábojov)
    machine gun MG 34 (600 rounds)
    assault gun StG 44 (180 rounds)
    Uživatelské státy:
    User States:




    Poznámka:
    Note:
    - -
    Zdroje:
    Sources:
    Vladimír Francev, Charles K. Kliment, Milan Kopecký - Jagdpanzer 38(t) Hetzer, MBI, rok vydania 2001, ISBN: 80-902238-9-3
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/6375#423600Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Pomenovanie "Hetzer" oficiálne nepatrí(!) tomuto typu.
    Toto pomenovanie malo oficiálne patriť sériovej podobe zamýšľaného ľahkého stíhača tankov E-10.

    Pomenovanie "Hetzer" figurovalo v popise Lt. H.Schrödera (pracovníka Armádného zbrojného úradu ???) k špecifikáciám na nový panzerjäger datovaného k 1.11.1943 (D 97/1+). Tento popis vznikol mesiac pred zadaním konečných špecifikácií na Jagdpanzer 38(t) (16.12.1943). V špecifikáciách na Jagdpanzer 38(t) sa nikde nespomínalo bojové pomenovanie "Hetzer". Pomenovanie "Hetzer" sa však rozšírilo u vojakov a bolo následné prevzaté generálom Guderianom a figurovalo v jeho hlásení o tomto type stíhača tankov Adolfovi Hitlerovi.

    *zdroj:
    Jentz, Doyle - New Vanguard No.1 Tiger II & No.5 Tiger I
    http://www.panzertracts.com/PZanswers.htm

    Pokusná modifikácia montáže vznetového motora Tatra 103 na platforme Jagdpanzer 38(t) ?


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/6375#25968Verze : 4
    MOD
    Avatar
    ...




    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/6375#40422Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Povstalecké Hetzery.Praha máj 1945.




    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/6375#40423Verze : 0
    MOD
    Avatar
    A něco dobových fotografií (můj archiv) z Dolní Krupé 1945. Je možné, že stroje patří 46. pěší divizi.
    Na jedné z nich je vzadu zajímavá přestavba s Flakem v otevřeném bojovém prostoru. Druhý nebo tento stejný stroj takto upravený je vyfotografován na Moravě v Přerově.





    vzadu s Flakem,..
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/6375#196337Verze : 0
    Avatar
    Jagdpanzer 38(t) (resp. ST-I), Tankový den, Vojenské technické muzeum, Lešany, 1. září 2013. Vozidlo bylo vyrobeno v roce 1947 ve Škodových závodech a od armády dostalo přidělené evidenční číslo 67.754. V prosinci téhož roku bylo předáno Dělostřeleckému pluku 209. Od října 1949 pak operovalo v řadách Tankosamohybného dělostřeleckého pluku 351. Po vyřazení z výzbroje bojových útvarů nakonec skončilo na Zahraniční fakultě Vojenské akademie Antonína Zápotockého v Brně jako učební pomůcka. Odsud se v roce 1968 dostalo do vojenského muzea. V novém tisíciletí byl stroj rekonstruován do pojízdného stavu, přičemž získal německou druhoválečnou kamufláž aplikovanou tehdy u BMM (ČKD).

    Zdroj: www.vojenstvi.cz



    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/6375#497669Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Jagdpanzer 38 (t) ze sbírek VHÚ na Aviatické pouti 2012 na letišti Pardubice.










    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/6375#432683Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Lešanský "Hetzer" v obrazech - zde detail uchycení kulometu.

    Zdroj: vlastní foto





    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/6375#174448Verze : 0
    MOD
    Avatar
    A můžeme dovnitř...
    po otevření nepříliš velkého příklopu narazíme na poměrně mohutný závěr kanonu s vertikálním klínem a ochranou před zraněním osádky při jeho zákluzu.


    Zdroj
    Vlastní foto.


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/6375#174450Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Když se otočíte zpět, můžete otevřít kryt motoru v kterém dominují:
    - vzduchové filtry (modré válce)
    - nádrž (krabice na pravém boku)
    - a to zelené je horní nádržka chladiče


    Zdroj
    Vlastní foto.


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/6375#174451Verze : 0
    MOD
    Avatar
    samotný motor je více utopený
    odtud je z něho prakticky vidět jen modré sací potrubí a stříbrný kryt hlavy válců


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/6375#174452Verze : 0
    MOD
    Avatar
    pro lepší představu ještě detil filtrů a pohled směrem k zadnímu pancéřovému plátu




    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/6375#174454Verze : 0
    MOD
    Avatar
    zpět do vozidla...na pravé stěně jsou držáky jednotlivých nábojů


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/6375#174457Verze : 0
    MOD
    Avatar
    vlevo jsou za sebou sedačky zbylých tří členů osádky, kteří normálně nastupují shora, protože kolem závěru se prakticky nedá protáhnout


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/6375#174468Verze : 0
    MOD
    Avatar
    ...a držáky všeho možného vybavení


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/6375#174475Verze : 0
    MOD
    Avatar
    dopředu se dá poměrně snadno prolézt na místo řidiče


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/6375#174482Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Směrové ústrojí a řízení
    ty vodorovné páky s červenými knoflíky jsou "rajčáky"


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/6375#174486Verze : 0
    MOD
    Avatar
    směrem vpravo je potom vidět vnitřní strana masky kanonu s jeho lůžkem


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/6375#174487Verze : 0
    MOD
    Avatar
    ...kola náměrového a odměrového mechanizmu


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/6375#174489Verze : 0
    MOD
    Avatar
    ...stupnice periskopického zaměřovače, který potom "vykukoval" otvorem ve stropě vozidla




    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/6375#174493Verze : 0
    MOD
    Avatar
    a když se úplně otočíte máte před sebou zadní pancéřovou přepážku s výstupem kardanového hřídele, který jde osou vozidla a pohání vpředu umístěnou převodovku


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/6375#174495Verze : 0
    MOD
    Avatar
    ještě detail jařma kanonu z obou stran a závěru






    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/6375#174503Verze : 0
    MOD
    Avatar
    nakonec se kolem krytu závěru proplížíte ven a můžete se kouknout na vnitřek pravé boční stěny




    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/6375#174516Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Jagdpanzer 38(t) z venkovní expozice muzea v kanadském Ontariu (CFB Borden Military Museum,Ontario)
    early verze




    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/6375#214590Verze : 0
    Avatar
    vlastní foto Brusel 05
















    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/6375#380391Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Jagdpanzer 38(t) ("černá 233"), Panzermuseum Munster, léto 2009. Vozidlo bylo vyrobeno v roce 1946 pro švýcarskou armádu jako G13. V roce 1971 se dostalo do Panzertruppenschule v Munsteru, kde bylo rekonstruováno do podoby "Hetzeru" sloužícího u 2. roty Oddílu stíhačů tanků 272.





    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/6375#403209Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Pozůstatek z Hetzeru ve vojenském muzeu v Králíkách



    vlastní foto
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/6375#453772Verze : 0
    Avatar
    Fotky Hetzeru z Musee Memorial 1944 bataille de Normandie - Bayeux. Foceno v srpnu 2005.


    Zdroj
    Vlastní foto.




    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/6375#162200Verze : 0
    Avatar
    Jagdpanzer 38(t) v poľskej armáde


    Okrem známeho "Chwata" z obdobia varšavského povstania v roku 1944 existuje i ďalšie zdokumentované zaradenie tohoto stíhača tankov do stavu poľských jednotiek.
    V rámci doplnenia stavu 5.nezávislej brigády samohybného delostrelectva 6.pešej divízie poľskej armády vyzbrojenej samohybnými delami SU-76M bola v 3-4/1945 do výzbroje zaradená trojica samohybných útočných dielstíhačov tankov Jagdpanzer 38(t). Vozidlá boli natreté zelenou kamuflážnou farbou a mali veľké biele imatrikulačné čísla (vozidlá na fotografii majú čísla "2" a "16"). V jednotke boli okrem Jagpanzer 38(t) i tri samohybné delá StuG III Ausf.G, Sd.Kfz.139 (7,62 cm PaK 36 (r) auf Pz. Kpfw. 38 (t) Marder III), Pz.Kpfw.IV a Sd.kfz.251/17. V 10/1945 bola jednotka zrušená a vozidlá odvelené do cvičných jednotiek. Ich ďalší osud je neznámy.


    *zdroje:
    www.network54.com
    kazimierz-szczepanski.blog.onet.pl


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/6375#544867Verze : 1
    MOD
    Avatar
    .

    Hetzer bojové skupiny Milovice (Kampfgruppe Milowitz), Praha 9. 5. 1945. Tento Hetzer byl jedním ze tří vůbec prvních vyrobených strojů tohoto typu, neboť byl vybaven pancířem kanonu se zvlněným okrajem. Dopoledne 9. 5. 1945 zůstal stát v Praze na Francouzské třídě. Při překonávání barikády mu upadlo kolo, patrně následkem opotřebení jeho osy po intenzivním využívání stroje ve Škole tankových stíhačů v Milovicích. Vozidlo bylo bez označení, kamufláž tvořily pásy středně zelené a červenohnědé na podkladě evropské žluté. Stroj byl navíc pokryt větvemi.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/6375#432428Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Jagdpanzer 38(t) v ROA (Ruská oslobodenecká armáda)


    Na prelome 3. - 4./1945 obdržala 1. ruská divízia ROA (v nemeckém číslovaní 600. Infanterie Division) 10 ks stíhačov tankov Jagdpanzer 38(t) a jeden kus vyprosťovacieho Bergepanzera 38(t). Jednotky ROA sa na samom konci vojny snažili urýchlene dostať ešte pred konečnou kapituláciou do amerického zajatia. Medzi 5. - 9.5.1945 sa táto jednotka pohybovala v okolí Prahy. V tom čase prebiehalo pražské povstanie a jednotky 1. ruskej divízie ROA sa svojvoľne, bez povolenia vyššieho velenia ROA viacmenej pridali na stranu českých povstalcov (lokálne boje prebiehali i medzi vojakmi ROA a povstalcami). Jagdpanzery sa napr. zúčastnili bojov o ruzyňské letisko. V predvečer kapitulácie sa jednotky ROA odpútali a smerovali k demarkačnej línii, kde sa chceli vzdať americkým jednotkám. Americké velenie ich však odmietlo vziať do zajatia. Jednotka sa tak pripravila na záverečný boj so sovietskou armádou a českými partizánmi. Posledné väčšie jednotky a stroje kapitulovali a padli do zajatia sovietských vojsk 13. - 14.5.1945.



    *zdroje :
    Vladimír Francev, Charles K. Kliment, Milan Kopecký - Jagdpanzer 38(t) Hetzer, MBI, nakladateľstvo Publishing House, Praha, rok vydania 2001, ISBN 80-902238-9-3
    http://sweb.cz/fremd/c26.htm
    www.modelforum.cz
    http://www.modelforum.cz/viewtopic.php?f=79&t=8080







    Bergepanzer 38(t)ROA

    Bergepanzer 38(t)ROA
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/6375#25970Verze : 2
    MOD
    Avatar
    Jagdpanzer 38(t) bol jedným z typov, ktoré Nemci dodávali svojím spojencom. Tento stíhač tankov sa začal vyrábať až v posledný rok 2. svetovej vojny, preto sa dostal do výzbroje jediného nemeckého spojenca - Maďarska. Ďalšími užívateľmi sa stali jeho nepriatelia, do rúk ktorých padli tieto stroje ako korisť.


    Jagdpanzer 38(t) v maďarskej armáde


    Maďarsko bolo jediným spojencom Nemecka kam bol tento typ dodaný. Pre veľké problémy maďarského priemyslu zásobovať výzbrojou tohoto typu svoje armádne jednotky bolo Nemecko nútené dodávať svoju techniku.
    Prvých 10 ks stíhača bolo dodaných v 8/1944, ktoré tvorili výzbroj jednej roty 1. jazdeckej divízie (Lovashadosztály) v tom čase zdecimovanej a reorganizovanej pri Varšave v Poľsku. Tu sa veľmi úspešne zapojila do bojov v rámci IV.SS Panzerkorps proti povstalcom po vypuknutí varšavského povstania.
    Ďalších 50 ks bolo dodaných v 12/1944 (25 ks k 9.12.1944 a 25 ks k 12.12.1944) a nakoniec 25 ks k 13. 1.1945. Celkovo teda 85 ks Jagdpanzerov 38(t). Stíhače boli vo výzbroji troch jednotiek (16., 20. a 25. rohamtüzér osztály). 20. rotü oszt. bola pridelená 25. pešej divízii (veliteľ plk. Kalko - označenie strojov začínalo písmenom "K") a 25. rotü oszt. bola pridelená 20. pešej divízii(veliteľ generálmajor Tilger - označenie strojov začínalo písmenom "T"). Obe jednotky sa zúčastnili poslednej veľkej ofenzívy Frühlingserwachen ("Jarné prebudenie")z 3/1945. Stroje niesli registračné čísla T-001 - T-040 a K-041 - K-075 (len stroje z posledných dvoch dodávok). Niekoľko strojov bolo súčasťou i elitnej divízie Szent László. K 8.3.1945 je v 20. Egerskej skupine vedených 15 ks stíhačov.



    Kliment, Ch. K., Bernád, D.: Maďarská armáda 1919-1945, Naše vojsko, rok vydania 2007, ISBN 80-86158-50-0
    Francev, V., Kliment, Ch. K., Kopecký, M.: Jagdpanzer 38(t) Hetzer, MBI, nakladateľstvo Publishing House, Praha, rok vydania 2001, ISBN 80-902238-9-3


    Stroj nesúci na čelnom pancieri pomenovanie "Marika".




    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/6375#25969Verze : 3
    MOD
    Avatar
    Chtěl jsem se zaptat odborníků na stroj před expozicí v Bayeux - Musee Memorial 1944 bataille de Normandie (2x foto je na druhé straně - Ropák). Je to opravdu válečný stroj nebo ne?
    Na tomto konkrétním stroji jsem si všiml několika detailů :
    - nestejné napínací kola (levé je osmidírové a pravé čtyřdírové)
    - dva druhy pojezdových kol (nýtované i svařované)

    Stroje ze Sinsheimu podle mě nejsou ani jeden válečná produkce stejně tak Saumurský "hetzer"

    Detail pravé strany

    značka na gumě

    Levá strana

    Dva druhy pojezdů
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/6375#224116Verze : 0
    Avatar
    Všetky stroje zo spomenutých múzeí sú prerobené švajčiarske G 13.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/6375#224122Verze : 1
    MOD
    Avatar

    Citace - Martin Smíšek :

    Jagdpanzer 38(t), Tankový den, Vojenské technické muzeum, Lešany, 1. září 2013. Vozidlo bylo vyrobeno v roce 1947 ve Škodových závodech a od armády dostalo přidělené evidenční číslo 67.754.....


    Ak bol tento kus vyrobený až v roku 1947, tak údaje o výrobe v úvodnej tabuľke asi nie sú úplné (to bolo prvé čo ma napadlo). Ale nakoniec som zistil že asi nejde o Jagdpanzer 38(t), ale o ST-I - čo nie je úplne identický stroj s tým nemeckým.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/6375#497713Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Concerning the unidentified photograph.
    I came across this and a series of other photographs whilst viewing the digitised images of original glass negatives on the Regional Archives in Opava Sbirka fotodesk Tatra online.
    The vehicle is a JagdPz38(t); one of two used to test installation of Tatra V8 and V12 air-cooled diesels.

    Photo taken September 1944. Tatra 103 V12 air-cooled diesel. Test installation in JagdPz38(t)
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/6375#611329Verze : 1
    Avatar
    Fantastická fotografia (Excelent picture) !
    Podľa informácií o vlastníkovi týchto fotografií a podľa detailov haly odhadujem, že ide o záber z továrenskej haly firmy Tatra Kopřivnice.
    Zaujímavosťou je, že v pozadí je o pojazdové kolesá Bergepanzer 38(t) opretá pancierová doska identického tvaru s veľkým montážnym otvorom. Ak by išlo o interiér výrobnej haly Tatra, ktorá sa však nezaoberala montážou týchto stíhačov tankov je otázne aký význam mala táto doska. Rovnako zaujímavé by bola informácia o tom, s akým zámerom sa tam nachádzalo vyprosťovacie vozidlo Bergepanzer 38(t). Prevádzali sa na ňom rovnaké pokusy o montáž tohoto motora ?
    Ďalším zaujímavým detailom je, že v čelnom pancieri nevidieť otvor pre montáž kanóna. Išlo o jednoliatu pancierovú dosku ?
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/6375#611733Verze : 1
    MOD
    Avatar

    Citace - brano :

    Ďalším zaujímavým detailom je, že v čelnom pancieri nevidieť otvor pre montáž kanóna. Išlo o jednoliatu pancierovú dosku ?

    Příteli,
    dovolím si oponovat. Deska opřená o vozidlo v pozadí snímku, je deskou ze zádě vozidla a "čeká" na přivaření. Zobrazený výřez v pancíři pravděpodobně bude sloužit k snazší údržbě pohonné jednotky.

    Barevně vyznačeny shodné tvary výřezů v pancéřových deskách.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/6375#611782Verze : 0
    MOD
    Avatar

    Citace - Jiří Tintěra :

    Citace - brano :

    Ďalším zaujímavým detailom je, že v čelnom pancieri nevidieť otvor pre montáž kanóna. Išlo o jednoliatu pancierovú dosku ?

    Příteli,
    dovolím si oponovat. Deska opřená o vozidlo v pozadí snímku, je deskou ze zádě vozidla a "čeká" na přivaření. Zobrazený výřez v pancíři pravděpodobně bude sloužit k snazší údržbě pohonné jednotky.


    Ja som myslel chýbajúci otvor v čelnom pancieri viď. tá staršia fotka. Resp. teraz na to kukám a asi je to motorová prepážka, nie čelný pancier.
    P.S. Vieš o tejto montáži čosi viac Jirko ?

    Zhruba v týchto miestach označených červene by sa mal objaviť otvor pre kanón.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/6375#611783Verze : 2
    MOD
    Avatar
    The 'hole' you circle is not the front of the vehicle. It is the bulkhead between the engine compartment and the rest of the vehicle. This photo from the Tatra Archives clearly shows this.

    JagdPz38t with test installation of Tatra V12 103 diesel. December 1944.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/6375#611788Verze : 0
    Avatar
    Additional information is provided in the attached image


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/6375#611840Verze : 1
    Avatar

    Citace - brano :

    P.S. Vieš o tejto montáži čosi viac Jirko ?

    Příteli,
    zeptal jsem se Radka Zavadila a ten mi napsal: "... popsal Vláďa Francev v publikaci Hetzer. Myslím, že tam velmi dobře shrnul hlavní myšlenky k tématu. Při bádání v archivu jsem narazil na nějaké informace k zástavbě motoru Tatra do Hetzeru, ale zcela jistě to nebylo tak zásadní, aby měnilo závěry Vládi. Moje aktivity v archivu navíc končily rokem 2011."
    Zjistil jsem, že v sešitě Hetzer z roku 2006 o motorech Tatra není zmínka, takže se bude jednat o nějakou starší přehledovou studii, kterou nevlastním.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/6375#612130Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Vďaka Jirko.

    38d: Great, great photos. Thank you.
    In the background Bergepanzer 38 (t) is photographed as well as the Tatra engine. Even the original photograph of the vehicle photographed from behind is, in my view, the Bergepanzer. (Skvelé, skvelé fotografie. V pozadí je vyfotografovaný Bergepanzer 38(t) rovnako s motorom Tatra. I pôvodná fotografia vozidla vyfotografovaného zozadu je podľa mňa tento Bergepanzer.)

    Podľa mojeho odhadu ide o Bergepanzer 38(t) so vznetovým motorom Tatra V12.

    Podľa mojeho odhadu ide o Bergepanzer 38(t) so vznetovým motorom Tatra V12. V zakrúžkovanom detaile vidieť typické ventilátory. Chýbajúca zadná pancierová doska je opretá o pojazdové kolesá. Vidieť ju na predošlých fotografiách.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/6375#612137Verze : 1
    MOD
    Avatar
    Well spotted! I hadn't noticed the fans on the rear vehicle.
    I can't remember where I saw reference to 2 JagdPz38t test vehicles.   This is what Spielberger says:   "Early tests with air-cooled Diesel motors in the Jagdpanzer 38 at the motor vehicle test centre of the Army Weapons Office in Kummersdorf in 1944 were made, and 8- and 12-cylinder Tatra diesel motors, as well as the ZF AK 5-80 gearbox, were installed. No major problems occurred."
    The vehicle in the background may or may not be a Bergepanzer 38. Spielberger also refers to a Reconnaisance Tank 38 with 4 versions. 3 of these seem to use the Bergepanzer hull. He says such a vehicle was tested at Kummersdorf in September 1944. The vehicle in the background could be one of these test vehicles. It would be convient to use such vehicle, considering the war situation.
    Thanks should go to the Tatra Archives for their help in showing me how to access their online collection.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/6375#612204Verze : 0
    Avatar
    Objednávky Heereswaffenamtu (WaPrüf 6) z roku 1944 na testovanie vozidiel v Heeresversuchstelle für Panzer und Motorisierung (armádne skúšobné centrum pre tanky a motorizáciu) v Kummersdorfe:

    Oddelenie
    Číslo objednávky
    Testovacie vozidlo
    Poznámka
    Pz. Ia
    7/44
    Aufklärungspanzer 38 so vznetovým motorom Tatra a 7,5 cm kanónom K 51
    Aufklärungspanzer 38(t) - Gerät 564 ???
    Pz. IIIa
    23/44 (21.7.1944)
    Vznetový motor Tatra a prevodovka AK 5-80 pre Jagdpanzer 38 (t)
    Predbežný experiment mal prebehnúť na tanku Pz.Kpfw.IV
    Pz. IIIa
    16/17/44 (17.6.1944)
    8-valcový vznetový motor Tatra na Jagdpanzer 38 (t)
    Testovanie malo prebehnúť na polygóne v Berka
    Pz. IIIe
    1/45 (10.1.1945)
    12-valcový vznetový motor Tatra a prevodovka AK 5-80 pre Jagdpanzer 38 (t) (skúšobná platforma pre Jagdpanzer 38D)

    F 1
    65/44 (3.11.1944)
    12-valcový vznetový motor pre Jagdpanzer 38 (t) a polopásové ťahače Sd.Kfz.8 a Sd.Kfz.9



    Walter J. Spielberger - Die Panzer-Kampfwagen 35(t) und 38(t) und ihre Abarten einschließlich der tschechoslowakischen Heeresmotorisierung 1920-1945, Motorbuch Verlag Stuttgart, 2.vydanie, rok vydania 1990, ISBN: 3-87943-708-4
    i.pinimg.com


    V ľavej časti fotografie je zachytený Jagdpanzer 38(t). Pravdepodobne ide o rovnaké vozidlo, aké je zachytené na predchádzajúcej fotokolekcii s namontovaným vznetovým motorom.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/6375#612268Verze : 13
    MOD
    Avatar
    Thanks for the chart.
    I have the English language version of that book. That's where I was quoting from.
    The dates I was quoting were from the Tatra Archive for the photos.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/6375#612285Verze : 0