Lauster FM
Na základě objednávky Bundeswehru byl v roce 1969 vyroben jeden prototyp vozidla Lauster FM (lze se setkat i s označením FML (Funktions-Modell Lauster-Achse)). Cílem bylo ve vojenských podmínkách vyzkoušet vlastnosti konstrukčního řešení nápravy zvané Lauster Achse (Lausterova náprava), jejíž počátky spadají až do čtyřicátých let minulého století a jejíž původ je v Německu u firmy rodiny Lausterů. Základem bylo výsuvné široké ocelové kolo umístěné mezi koly hnané nápravy. V případě potřeby (v obtížném terénu) by se vysunulo, čímž by se snížil měrný tlak na půdu a zlepšilo by se jeho rozložení. Ve výsledku by se tak zlepšila tažná síla vozidla. Pohon Lausteru FM byl diesel-elektrický.
Technicko- taktická data
Motor:
- výkon: 650 k
- zdvihový objem: 14 620 ccm
- uspořádání: V8
Zdroje
1) popiska u exponátu v muzeu Sinsheim
2) www.compensis.de
3) http://de.wikipedia.org/wiki/Lauster-Achse
Vozidlo z technického muzea v Sinsheimu, 2007.
(©Radek Havelka)
(©Radek Havelka)
Na základě objednávky Bundeswehru byl v roce 1969 vyroben jeden prototyp vozidla Lauster FM (lze se setkat i s označením FML (Funktions-Modell Lauster-Achse)). Cílem bylo ve vojenských podmínkách vyzkoušet vlastnosti konstrukčního řešení nápravy zvané Lauster Achse (Lausterova náprava), jejíž počátky spadají až do čtyřicátých let minulého století a jejíž původ je v Německu u firmy rodiny Lausterů. Základem bylo výsuvné široké ocelové kolo umístěné mezi koly hnané nápravy. V případě potřeby (v obtížném terénu) by se vysunulo, čímž by se snížil měrný tlak na půdu a zlepšilo by se jeho rozložení. Ve výsledku by se tak zlepšila tažná síla vozidla. Pohon Lausteru FM byl diesel-elektrický.
Technicko- taktická data
Motor:
- výkon: 650 k
- zdvihový objem: 14 620 ccm
- uspořádání: V8
Zdroje
1) popiska u exponátu v muzeu Sinsheim
2) www.compensis.de
3) http://de.wikipedia.org/wiki/Lauster-Achse
Vozidlo z technického muzea v Sinsheimu, 2007.
(©Radek Havelka)
(©Radek Havelka)