Rozpočet tohoto webu pro rok 2018 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 87.861,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 302 příspěvků vloženo, 1347 editováno a 269 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

Aero L-29 Delfín

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    Aero L-29 Delfín Aero L-29 Delfín
    Originální název:
    Original Name:
    Aero L-29 Delfín
    Kategorie:
    Category:
    cvičný letoun trainer aeroplane
    Výrobce:
    Producer:
    DD.04.1963-DD.MM.1974 Středočeské strojírny n.p., Odolena Voda /
    DD.MM.1963-DD.MM.1974 Strojírny první pětiletky, n.p., Kunovice /
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.04.1963-DD.MM.1974 (sériová výroba / serial production)
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    ~ 3600
    První vzlet:
    Maiden Flight:
    05.04.1959 XL-29
    Osádka:
    Crew:
    2
    Základní charakteristika:
    Basic Characteristics:
     
    Vzlet a přistání:
    Take-off and Landing:
    CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
    Uspořádání křídla:
    Arrangement of Wing:
    jednoplošník monoplane
    Uspořádání letounu:
    Aircraft Concept:
    klasické conventional
    Podvozek:
    Undercarriage:
    zatahovací retractable
    Přistávací zařízení:
    Landing Gear:
    kola wheels
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Hmotnost prázdného letounu:
    Empty Weight:
    2280 kg 5027 lb
    Vzletová hmotnost:
    Take-off Weight:
    3286 kg 7244 lb
    Maximální vzletová hmotnost:
    Maximum Take-off Weight:
    3540 kg 7804 lb
    Rozpětí:
    Wingspan:
    10,29 m 33ft 9,12in
    Délka:
    Length:
    10,81 m 35ft 5,58in
    Výška:
    Height:
    3,126 m 10ft 3,06in
    Plocha křídla:
    Wing Area:
    19,8 m2 213.13 ft2
    Plošné zatížení:
    Wing Loading:
    166 kg/m2 34 lb/ft2
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Kategorie:
    Category:
    jednoproudový turbojet
    Počet motorů:
    Number of Engines:
    1
    Typ:
    Type:
    Motorlet M-701C-500 o tahu 8,72 kN Motorlet M-701C-500, thrust 1960 lb st
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    1050 l
    2x 150 l přídavná nádrž
    231 Imp gal / 277.4 US gal
    2x 33 Im gal / 39.6 US gal auxiliary tank
    Výkony:
    Performance:
     
    Maximální rychlost:
    Maximum Speed:
    655 km/h v 5000 m 407 mph in 16404 ft
    Cestovní rychlost:
    Cruise Speed:
    450 km/h v ? m 279.6 mph in ? ft
    Rychlost stoupání:
    Climb Rate:
    14 m/s 2755.9 ft/min
    Čas výstupu na výšku:
    Time to Climb to:
    ? min do ? m ? min to ? ft
    Operační dostup:
    Service Ceiling:
    11000 m 36089 ft
    Dolet:
    Range:
    680 km 422.5 mi
    Maximální dolet:
    Maximum Range:
    900 km 559.2 mi
    Výzbroj:
    Armament:
    2 závěsy po 100 kg 2 hardpoints (2 x 100 kg)
    Uživatelské státy:
    User States:
























    1)
























    1)
    Poznámka:
    Note:
    NATO kód: Maya
    1) Stroj je také v držení mnoha civilních uživatelů z různých zemí.
    NATO code: Maya
    1) The aircraft is used with many civil users from various countries.
    Zdroje:
    Sources:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Aero_L-29_Delf%C3%ADn
    http://cs.wikipedia.org/wiki/Aero_L-29_Delf%C3%ADn
    http://techmag.valka.cz/let_l_l29.htm
    http://www.l-159.ic.cz/l29.html
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/6443#367244Verze : 0
    MOD
    Avatar
    L-29 Delfín čečenského letectva v předvečer rusko-čečenské války, cca prosinec 1994.


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/6443#398627Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Poslední provozovaný Delfín (2851) na 34. zSL v Pardubicích během přistání. Letoun byl definitivně vyřazen v srpnu 2003.


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/6443#18653Verze : 0
    Avatar
    L-29 Delfín (1705) v zobrazeném markingu létal u 28. stíhacího bombardovacího leteckého pluku v Čáslavi v rozmezí léta 1993 a během roku 1994.


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/6443#19239Verze : 0
    Avatar
    L-29 Delfín taktického čísla 2330.


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/6443#62318Verze : 0
    Avatar
    Delfín iráckého letectva, pod kabinou je znak letecké akademie v Tikrítu, foceno krátce po ukončení operace Iraqi Freedom I v roce 2003

    (AML - http://www.aml.yorku.ca)
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/6443#86005Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Zajímavá "polní" úprava L-29. Pod křídly je podvěšena dvojice německých kulometů MG 17.

    Něco málo o zástavbě německých kulometů MG 17 pod křídlo Delfína:

    Citace :

    Vzpomíná Jan Hála

    V létě roku 1971 jsem byl součástí skupiny, která realizovala zástavbu systému pro podvěšení kontejnerů s kulometem MG 17 na letouny L29. Ta se prováděla na letišti Bechyně, protože na českobudějovickém letišti byla právě výluka, dělala se asfaltová dráha. Jedna skupina prováděla přípravu komponentů z polotovarů, které snad byly dodány z Vodochod. A protože ne všechno bylo dodáno, bylo nutné vyrobit třeba schránky na náboje. Na tom se podílely z drakařů pan Musil, Scheinpflug, David, Novák. Ze zbrojířů myslím pan Král. Já jsem pak společně s mjr. Alexou, mjr Veverkou, vedoucím samotné zástavby na letounech, Kundrlíkem a vojákem základní služby Douchou prováděl zástavbu do letounů v Bechni.

    Samotná práce trvala asi dva dny. První den se demontovaly křídla, otočila, udělaly klempířské úpravy, zabudovala kabeláž. Práce se povětšinou prováděly venku, protože bylo hezké počasí (viz fotografie). Pak se křídlo namontovalo, zavěsil kontejner s kulometem, dolícoval se a bylo vše připraveno pro zapojení a přezkoušení. Druhý den se prováděla optické nastřelení a samotné ověření funkce na střelnici. Letoun byl na zvedácích a podepřený podpěrami. Při prvním zastavěném letounu se vystřílelo všech 180 nábojů na vzdálenost asi 100 metrů s požadovanou přesností, aby se to odzkoušelo. Jak si vzpomínám, tak střely vyhloubily na valu asi 1 m hlubokou jámu o průměru 15 až 20 cm. Jen pro zajímavost, dráha střel z kulometů pod oběma křídly se měla teoreticky protnout na vzdálenosti 400 metrů. U ostatních upravených letounů se už na střelivu šetřilo. Na první střelby se přijel podívat tehdejší zástupce velitele opravny mjr. Zlámal.
    Byla to pěkná práce. Poprvé nás s materiálem odvezl do Bechyně vrtulník Mi 4. Pak jsme tam dojížděli auty. Někdy vétřieskou, jindy osobními auty. Se samotnou realizací v podstatě problémy nebyly, i montáž nebyla také nijak pracná. Nedochovala se fotografie nástřelu v terči, ale střelba byla dost přesná. Protože v té době jsem byl voják základní služby, detaily a počty přebudovaných letounů neznám.

    Text převzat ze zápisků na CD vydaného k výročí letiště Planá u Českých Budějovic.








    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/6443#183864Verze : 0
    Avatar
    Ešte pod označením C-29.


    „ ... československé školné prúdové lietadlo C-29...“



    Zdroj : Vojenská technika 1963 č.2

    C-29 trupové číslo 00031
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/6443#299152Verze : 0
    Avatar
    Ja som našiel v svojom archíve tento snímok. Je zo 60-tych rokov (asi rok 1964) zo strojárskej výstavy v Brne. Na lietadle sú akurát výsostné znaky, bez akéhokoľvek číselného označenia.


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/6443#300919Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Dnes (2.8.2018) při návštěvě Jizerskohorského technického muzea v Bílém Potoce pod Smrkem jsem objevil stále funkční letový simulátor TL-29.










    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/6443#604674Verze : 1
    Avatar
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/6443#613542Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Někde jsem slyšel, že L-29 byly koncem 60 let i ve svazarmu? Prý to byl pokus o založení "proudového" odboru. V normalizaci to ovšem zkončilo. Nevíte o tom někdo něco, prosím?
    Dík za info
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/6443#186780Verze : 0
    Avatar
    I am trying to find current location and Owner of the following L-29 aircraft that I have interest to buy one of. L-29: 3401, 3403, 3233 Contact me with details please Robert Schwartz L-29 pilot in USA
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/6443#320293Verze : 0