Pratt & Whitney R-2800
Motor Pratt & Whitney R-2800 byl prvním americkým osmnáctiválcovým pístovým motorem.Vývojové práce na projektu osmnáctiválcového leteckého byly zahájeny v roce 1938.Konstruktéři firmy Pratt & Whitney při vývoji vycházeli ze základu osvědčeného motoru R-1830 po jehož rekonstrukci byl v lednu roku 1939 představen prototyp osmnáctiválcového dvouhvězdicového motoru XR-2800.Na svou dobu šlo o velmi kompaktní a lehký motor který však byl schopen svými výkony předstihnout všechny soudobé osmnáctiválcové motory.Doplněn dvoustupňovým kompresorem dosahoval prototyp výkonu 1805 koňských sil který se u následujících sériových verzí podařilo úpravami komprese a přidavným vstřikováním vody a alkoholu zvýšit až na mezní výkon 2800 koňských sil.Sériová výroba byla zahájena v létě roku 1939 a do roku 1960 kdy byla ukončena z ní vzešlo 125 334 motorů všech verzí.
Během druhé světové války byl využíván k pohonu většiny amerických stíhacíchh letounů s hvězdicovými motory.Za všechny jmenujme především těžké stíhací letouny P-47 Thunderbolt a P-61 Black Widow, palubní stíhací letouny F4U Corsair a F6F Hellcat či útočné letouny A-26 Invader.V průběhu služby za druhé světové války bylo shledáno že motor je nejen vysoce spolehlivý ale i velmi odolný proti poškození a hrubému zacházení.Byl proto používán i po skončení druhé světové války kdy byl mimo stíhacích letadel montován i do dopravních letounů jako například DC-6.
V současné době se lze setkat s motory R-2800, které udržované v provozuschopném stavu pohání řadu zachovalých warbirdů či jsou využívány v rychlostních závodních letounech.
Přehled verzí
XR-2800-4, výkon 1 805 koní
R-2800-5, výkon 1 805 koní
R-2800-S1A4-G, výkon 1 805 koní
R-2800-2SB-G, výkon 1 805 koní
R-2800-8, výkon 2 000 koní
R-2800-8W, výkon 2 200 koní
R-2800-9, výkon 2 000 koní
R-2800-10, výkon 2 020 koní
R-2800-10W, výkon 2 200 koní
R-2800-18W, výkon 2 450 koní
R-2800-21, výkon 2 000 koní
R-2800-21W, výkon 2 300 koní
R-2800-22W, výkon 2 400 koní
R-2800-27, výkon 2 000 koní
R-2800-30W, výkon 2 250 koní
R-2800-31, výkon 2 000 koní
R-2800-32, výkon 2000 koní
R-2800-32(E), výkon 2 450 koní
R-2800-34W, výkon 2 100 koní
R-2800-39, výkon 2000 koní
R-2800-41, výkon 2000 koní
R-2800-43, výkon 2 000 koní
R-2800-48, výkon 2 000 koní
R-2800-48W, výkon 2 400 koní
R-2800-51, výkon 2 100 koní
R-2800-54, výkon 2 100 koní
R-2800-57, výkon 2 800 koní
R-2800-57C, výkon 2 800 koní
R-2800-59, výkon 2 400 koní
R-2800-59W, výkon 2 500 koní
R-2800-63, výkon 2 000 koní
R-2800-65, výkon 2 000 koní
R-2800-65W, výkon 2 250 koní
R-2800-71 výkon 2 000 koní
R-2800-73, výkon 2 800 koní
R-2800-75, výkon 2 200 koní
R-2800-77, výkon 2 800 koní
R-2800-79, výkon 2 000 koní
R-2800-83, výkon 2 100 koní
R-2800-83AM, výkon 2 100 koní
R-2800-83W, výkon 2 200 koní
R-2800-S1C3-G, výkon 2 100 koní
R-2800-99W, výkon 2 300 koní
R-2800-CB16, výkon 2 400 koní
R-2800-103W, výkon 2 500 koní
R-2800-CB17, výkon 2 500 koní
Motory označené písmenem W měly zařízení pro vstřik vody do kompresoru, díky tomu se snížila teplota nasávaného vzduchu a kompresor dosahoval vyšší účinnosti a stlačil větší množství vzduchu.
Doplnil Darkfold 2/2/2009
Motor Pratt & Whitney R-2800 byl prvním americkým osmnáctiválcovým pístovým motorem.Vývojové práce na projektu osmnáctiválcového leteckého byly zahájeny v roce 1938.Konstruktéři firmy Pratt & Whitney při vývoji vycházeli ze základu osvědčeného motoru R-1830 po jehož rekonstrukci byl v lednu roku 1939 představen prototyp osmnáctiválcového dvouhvězdicového motoru XR-2800.Na svou dobu šlo o velmi kompaktní a lehký motor který však byl schopen svými výkony předstihnout všechny soudobé osmnáctiválcové motory.Doplněn dvoustupňovým kompresorem dosahoval prototyp výkonu 1805 koňských sil který se u následujících sériových verzí podařilo úpravami komprese a přidavným vstřikováním vody a alkoholu zvýšit až na mezní výkon 2800 koňských sil.Sériová výroba byla zahájena v létě roku 1939 a do roku 1960 kdy byla ukončena z ní vzešlo 125 334 motorů všech verzí.
Během druhé světové války byl využíván k pohonu většiny amerických stíhacíchh letounů s hvězdicovými motory.Za všechny jmenujme především těžké stíhací letouny P-47 Thunderbolt a P-61 Black Widow, palubní stíhací letouny F4U Corsair a F6F Hellcat či útočné letouny A-26 Invader.V průběhu služby za druhé světové války bylo shledáno že motor je nejen vysoce spolehlivý ale i velmi odolný proti poškození a hrubému zacházení.Byl proto používán i po skončení druhé světové války kdy byl mimo stíhacích letadel montován i do dopravních letounů jako například DC-6.
V současné době se lze setkat s motory R-2800, které udržované v provozuschopném stavu pohání řadu zachovalých warbirdů či jsou využívány v rychlostních závodních letounech.
Přehled verzí
XR-2800-4, výkon 1 805 koní
R-2800-5, výkon 1 805 koní
R-2800-S1A4-G, výkon 1 805 koní
R-2800-2SB-G, výkon 1 805 koní
R-2800-8, výkon 2 000 koní
R-2800-8W, výkon 2 200 koní
R-2800-9, výkon 2 000 koní
R-2800-10, výkon 2 020 koní
R-2800-10W, výkon 2 200 koní
R-2800-18W, výkon 2 450 koní
R-2800-21, výkon 2 000 koní
R-2800-21W, výkon 2 300 koní
R-2800-22W, výkon 2 400 koní
R-2800-27, výkon 2 000 koní
R-2800-30W, výkon 2 250 koní
R-2800-31, výkon 2 000 koní
R-2800-32, výkon 2000 koní
R-2800-32(E), výkon 2 450 koní
R-2800-34W, výkon 2 100 koní
R-2800-39, výkon 2000 koní
R-2800-41, výkon 2000 koní
R-2800-43, výkon 2 000 koní
R-2800-48, výkon 2 000 koní
R-2800-48W, výkon 2 400 koní
R-2800-51, výkon 2 100 koní
R-2800-54, výkon 2 100 koní
R-2800-57, výkon 2 800 koní
R-2800-57C, výkon 2 800 koní
R-2800-59, výkon 2 400 koní
R-2800-59W, výkon 2 500 koní
R-2800-63, výkon 2 000 koní
R-2800-65, výkon 2 000 koní
R-2800-65W, výkon 2 250 koní
R-2800-71 výkon 2 000 koní
R-2800-73, výkon 2 800 koní
R-2800-75, výkon 2 200 koní
R-2800-77, výkon 2 800 koní
R-2800-79, výkon 2 000 koní
R-2800-83, výkon 2 100 koní
R-2800-83AM, výkon 2 100 koní
R-2800-83W, výkon 2 200 koní
R-2800-S1C3-G, výkon 2 100 koní
R-2800-99W, výkon 2 300 koní
R-2800-CB16, výkon 2 400 koní
R-2800-103W, výkon 2 500 koní
R-2800-CB17, výkon 2 500 koní
Motory označené písmenem W měly zařízení pro vstřik vody do kompresoru, díky tomu se snížila teplota nasávaného vzduchu a kompresor dosahoval vyšší účinnosti a stlačil větší množství vzduchu.
Doplnil Darkfold 2/2/2009