North American F-86F Sabre

     
Název:
Name:
North American F-86E-5 Sabre North American F-86E-5 Sabre
Originální název:
Original Name:
North American F-86E-5 Sabre
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.03.1952-DD.12.1956 North American Aviation, Inc., Inglewood, California
DD.05.1952-DD.MM.195R North American Aviation, Inc., Columbus, Ohio
Období výroby:
Production Period:
DD.03.1952-DD.12.1956
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
2539 (51-2850/2943, 51-12936/12976, 51-13070/13510, 52-4305/5530, 53-1072/1228)
První vzlet:
Maiden Flight:
19.03.1952
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
4967 kg 10950 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
? kg ? lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
9367 kg 20650 lb
Rozpětí:
Wingspan:
11.31 1) m 37ft 1,25in1)
Délka:
Length:
11.44 m 37ft 6,5in
Výška:
Height:
4.51 m 14ft 9,5in
Plocha křídla:
Wing Area:
26.75 2) m2 287,92) ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
jednoproudový turbojet
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
General Electric J47-GE-27 o tahu 26.29 kN General Electric J47-GE-27, thrust 5910 lb.s.t.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
1647 l (1912 l s křídlem "6-3")
2x 454 l přídavná nádrž
2x 757 l přídavná nádrž
435 US gal (505 gal with "6-3 wing")
2x 120 gal drop tank
2x 200 gal drop tank
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
1107.2 km/h v 0 m 6883) mph in 0 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
47.2 m/s 9300 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
6.3 min do 9144 m 6.3 min to 30000 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
14387 m 47200 ft
Dolet:
Range:
745.1 km 463 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
2655.4 km 1650 mi
Výzbroj:
Armament:
6x kulomet M3 ráže 12,7 mm, 300 nábojů na zbraň


2x 454kg bomba
8 raket HVAR
1x atomová puma Mk 12 (pouze F-86F-35)
6x M3 machine gun, 300 rpg


2x 1000 lb bomb
8 HVAR rocket
1x Mk 12 nuclear bomb (F-86F-35 only)
Uživatelské státy:
User States:












































Poznámka:
Note:
pro stoje s křídlem s křídlem "6-3" / s křídlem F-40:
1) 11,31 m / 11,92 m
2) 28,08 m2 / 29,12 m2
3) 1118,5 km/h / 1091,1 km/h

- od konce roku 1952 zaváděno křídlo "6-3" o větší ploše bez slotů na náběžné hraně, namontováno i na většinu starších strojů
- od subvarianty F-86F-30-NA (F-25-NH) zvýšen počet pylonů pod křídly na čtyři
- subvarianta F-86F-40-NA měla prodloužená křídla se sloty, upraveno i na mnoha starších strojích
- 300 strojů F-86F-40 bylo z mateřskou firmou dodaných dílů sestaveno firmou Micubiši
for machines with "6-3" wing / F-40 wing:
1) 37ft 1,25in / 39ft 1,25in
2) 302.3 sq ft / 313.4 sq ft
3) 695 mph / 678 mph

- from late 1952 introduced "6-3" wing with and bigger area and without wing leading edges
- from F-86F-30-NA (F-25-NH) introduced four underwing pylons instead of two
- F-86F-40-NA had extended wing tips and reintroduced leading edge slats
- 300 F-86F-40 were assembled from kits by Mitsubishi
Zdroje:
Sources:
Davis, Larry. F-86 Sabre, In Action No.33. Squadron/Signal Publications, Carrollton 1978. ISBN 0-89747-032-X.
Davis, Larry. F-86 Sabre, In Action No.126. Squadron/Signal Publications, Carrollton 1992. ISBN 0-89747-282-9.
Curtis, Duncan. North American F-86 Sabre. Crowood Press, Ramsbury 2000. ISBN 1-86126-358-9.
Pátek, Zdeněk. F-86A, E a F Sabre, HPM 1999/12.
http://joebaugher.com/usaf_fighters/p86_8.html
http://joebaugher.com/usaf_fighters/p86_13.html
URL : https://www.valka.cz/North-American-F-86F-Sabre-t647#42602 Verze : 0
Uživatelé: (exportní)
- Argentina (28 ks)
- Bolívie (9 až 11 ks)
- Etiopie (12 ks)
- Filipíny (36 až 40 ks)
- Japonsko (208)
- Jižní Korea (122 ks)
- Kolumbie (4 ks)
- Norsko (115 ks)
- Pákistán (102 ks)
- Peru (12 ks)
- Portugalsko (50 ks)
- Saúdská Arábie (??)
- Španělsko (270 ks)
- Taiwan (250 ks)
- Thajsko (40 ks)
- Tunisko (12 ks)
- Venezuela (30 ks)
URL : https://www.valka.cz/North-American-F-86F-Sabre-t647#190121 Verze : 0
F-86F-1-NA Sabre (FU-857, 51-2857) se kterým u 334th FIS, 4th FIW během války v Koreji létal Capt. Manuel Fernandez, květen 1953. Letoun byl později v rámci americké vojenské pomoci předán na Taiwan.
North American F-86F Sabre -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/North-American-F-86F-Sabre-t647#393584 Verze : 0
F-86F-35-NA Sabre (FU-147, 53-1147) z výzbroje 416th Fighter-Bomber Squadron, 21st Fighter-Bomber Group, 50. léta.
North American F-86F Sabre -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/North-American-F-86F-Sabre-t647#398732 Verze : 0
North American F-86F-35-NA Sabre (sériové číslo USAF 52-5242) v barvách portugalského letectva, v jehož řadách sloužil od roku 1959 s taktickým číslem 5316. Letoun je zachycen v bruselském vojenském muzeu, v jehož sbírkách se nachází od roku 1981.


První F-86F obdrželo portugalské letectvo v roce 1958 v rámci progamu vojenské pomoci MDAP. Prvním uživatelem se stala Esquadra 51 (Letka 51) na základně Base Aérea 5 (BA5) v Monte Real/Leiria. Celkem bylo dodáno 68 letadel tohoto typu (z toho 3 sloužily jako zdroj náhradních dílů a nikdy nelétaly). V létě 1961 byl na základnu Bissalanca v kolonii Guiné-Bissau odeslán detašmán osmi F-86F, který zde zůstal až do října 1964. Letouny se zde zapojily do bojových operací proti místním povstalcům.


Poslední portugalské Sabry dolétaly na konci sedmdesátých let.





























URL : https://www.valka.cz/North-American-F-86F-Sabre-t647#3489 Verze : 0
North American F-86F-25-NH Sabre (sériové číslo 51-13371) zachycený v Champlin Fighter Museum v Arizoně. Tento letoun byl americkému letectvu dodán ani ne týden po skončení bojů v Koreji. Do roku 1956 sloužil u dvou amerických jednotek v Evropě, posléze byl modifikován a zařazen do programu vojenské pomoci MAP. Díky tomu pak v roce 1958 putoval do Jižní Koreje. Odsud se v osmdesátých letech vrátil zpět do USA, přičemž v roce 1984 bylo rozhodnuto o jeho dalším použití - jako muzejním exponátu. Letoun v podobě uvedené na fotografiích nese marking Sabru, se kterým v roce 1952 u 4.FIW létal v Koreji Maj. F.C. "Boots" Blesse.



URL : https://www.valka.cz/North-American-F-86F-Sabre-t647#194617 Verze : 0
North American F-86F-30-NA Sabre (s/n 52-5012) v Planes of Fame Museum v Kalifornii.


URL : https://www.valka.cz/North-American-F-86F-Sabre-t647#200143 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více