SOV - BT-2

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 85.000,- Kč Chci přispět
US Air Force - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb | US Army - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)

SOV - BT-2

БТ-2

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    BT-2 BT-2
    Originální název:
    Original Name:
    БТ-2
    Kategorie:
    Category:
    lehký tank light tank
    Výrobce:
    Producer:
    Charkovský lokomotivní závod Kominterny, Charkov /
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.MM.1932-DD.MM.1933
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    610 (620)
    Prototyp vyroben:
    Prototype Built:
    DD.09.1931
    Osádka:
    Crew:
    2
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Bojová hmotnost:
    Combat Weight:
    10200 - 11000 kg 22487 - 24251 lb
    Délka s kanónem dopředu:
    Length with Gun Forward:
    5350 mm 17ft 6,62in
    Délka korby:
    Hull Length:
    5350 mm 17ft 6,62in
    Celková šířka:
    Overall Width:
    2230 mm 7ft 3,79in
    Celková výška:
    Overall Height:
    2160 mm 7ft 1,04in
    Světlá výška:
    Ground Clearance:
    380/350 mm 1ft 2,96in/1ft 1,77in
    Šířka pásu:
    Track Width:
    260 mm 10,24in
    Měrný tlak:
    Ground Pressure:
    0,65/5,65 MPa 91.37/819.46 psi
    Pancéřování:
    Armour:
    nýtované, válcovaný plech
    korba - čelo, boky - 13 mm, záď,strop - 10 mm, dno - 6 mm
    věž - čelo, boky, záď - 13 mm, strop - 10 mm
    riveted, rolled sheet
    Hull - front, sides - 13 mm, rear, top - 10 mm, bottom - 6 mm
    Turret - front, sides, rear - 13 mm, top - 10 mm
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Typ:
    Type:
    Liberty L12 (M5), vidlicový, vodou chlazený, zážehový dvanáctiválec o objemu 27 900 cm3 Liberty L12 (M5), V12, water-cooled, gasoline, volume of 27,900 cm3
    Výkon:
    Power:
    295 kW při 1650 ot/min 395.6 bhp at 1650 rpm
    Převodové ústrojí:
    Transmission:
    mechanická 4+1, planetová suchá spojka mechanical 4 +1, planetary dry clutch
    Výkony:
    Performance:
     
    Rychlost na silnici:
    Road Speed:
    52/72 km/h 32.3/44.7 mph
    Rychlost v terénu:
    Cross-country Speed:
    ? km/h ? mph
    Jízdní dosah po silnici:
    Cruising Range on Road:
    150/250 km 93.2/155.3 mi
    Jízdní dosah v terénu:
    Cross-country Cruising Range:
    ? km ? mi
    Překonávání překážek:
    Obstacles Crossing:
     
    Svah:
    Gradient:
    42 ° 93 %
    Boční náklon:
    Side Slope:
    ? ° ? %
    Překročivost:
    Trench Crossing:
    2 m 78,7in
    Výstupnost:
    Vertical Obstacle:
    0,7 m 27,6in
    Brodivost:
    Fording Depth:
    1 m 39,4in
    Výzbroj:
    Armament:
     
    Hlavní:
    Main:
    varianta 1 - 1x 37 mm vz.37 (B-3)
    varianta 2 - 2x 7,62 (DA-2)
    varianta 3 - 2x 7,62 (DT)
    varianta 4 - 1x 37 mm vz.37 (B-3) - 92 nábojů
    Option 1 - 1x 37 mm model 37 (B-3)
    Option 2 - 2x 7.62 (DA-2)
    Option 3 - 2x 7.62 (DT)
    Option 4 - 1x 37 mm model 37 (B-3) - 92 rounds
    Vedlejší:
    Secondary:
    varianta 1 - 0
    varianta 2 - 0
    varianta 3 - 1x 7,62 (DT)
    varianta 4 - 1x 7,62 (DT) - 2 709 nábojů
    Option 1 - 0
    Option 2 - 0
    Option 3 - 1 x 7.62 (DT)
    Option 4 - 1 x 7.62 (DT) - 2709 rounds
    Uživatelské státy:
    User States:
    SSSR USSR
    Poznámka:
    Note:
    Nádrže - hlavní 360 l, přídavné 140 l
    Hodnoty s lomítkem platí - pásy / kola
    Fuel tanks - 360 l + 140 l
    True values with a slash - tracks / wheels
    Zdroje:
    Sources:
    ŽJOLTOV,I.,PAVLOV,I.,PAVLOV,M.: TANKI BT-časť 1, Armada 9, EksPrint, Moskva 1998
    PAVLOV, M.; ŽJOLTOV, I.; PAVLOV I.: Tanky BT, Eksprint, Moskva 2001
    PEJČOCH, Ivo, PEJS, Oldřich: Obrněná technika 3, SSSR 1919-1945 I.část, ARES, Praha 2002
    MAGNUSKI, Janusz:, KOLOMIJEC, Maksym: Rudý Blitzkrieg, Bonus A, Brno 1996
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/6526#368571Verze : 0
    MOD
    Avatar

    Citace - cimbal :

    BT-2


    Na konci 20. let zkonstruoval, na základě svého patentu na samostatné odpružení všech kol, J.W. Christie na svou dobu převratný kolopásový tank Christie M1928. Jeho věhlas pronikl i do SSSR, kde se o něj začali zajímat. Byl to ideální stroj, který by mohl splnit požadavky kladené v Plánu na výstavbu tankových sil DRRA z roku 1929 na rychlý hloubkový průzkum a operace vedoucí k přetržení nepřátelských zásobovacích linií. Tanky vyráběné v té době v SSSR těmto požadavkům naprosto nevyhovovaly a vzhledem ke stavu průmyslu nebyla šance na náhlou změnu.


    V dubnu 1930 dohodl sovětský podnik Amtorg s Christiem předání výrobní dokumentace a 2 ks prototypů M1930 (dle některých pramenů nazývaných M1931) za 160 tis. USD a na začátku roku 1931 byly prototypy bez věží dodány do SSSR jako zemědělské traktory. Vozidla s označením Original I a II (BT-1) byla podrobena zkouškám a i s dokumentací předána do charkovské lokomotivky ChPZ Im. Kominterny - Továrna 183. V tomto podniku byly v budoucnosti pod vedením N.A Kunčenka vyráběny BT všech verzí. Nový tank dostal označení BT-2 a do konce roku byly vyrobeny 3 prototypy (v plánu bylo 6 ks). Jelikož v SSSR nebyl k dispozici vhodný motor v dostatečném množství, bylo z USA zakoupeno 2 000 ks motorů Liberty. Do části tanků BT-2 byl montován i upravený letecký motor M-5 (licence Liberty) podobných parametrů.


    Problémem se stala výzbroj tanku. Původně se počítalo s kanonem ráže 45 mm (jeho vývoj ale nebyl dokončen) a kulometem. Proto měla být první série vyzbrojena kanonem B-3 ráže 37 mm. Ve věži konstruktéra A.A. Mološtanova se ale nakonec objevily tyto čtyři varianty výzbroje - již zmiňovaný kanon B-3 (60 ks), dva kulomety (DA) na společné lafetě, dva kulomety (DA) na společné lafetě a jeden (DT) šikmo mířící (kulometných celkem 350ks) a 200 ks vozidel vyšlo z výroby s kombinací kanon 37 mm a šikmý kulomet.


    Osádku tvořili 2 muži - řidič, který do tanku vstupoval dvoudílnými dvířky v čele korby a velitel (zároveň nabíječ a střelec), jehož stanoviště ve věži bylo přístupné poklopem ve střeše. Pro jízdu s pásy se k řízení používalo přibržďování pásů, pro jízdu na kolech volant, kterým se řídil přední pár kol.


    Těchto vozidel bylo vyrobeno a předáno v roce 1932 396 ks (v plánu 600 ks) a na začátku roku následujícího 214 ks (dle některých pramenů 224 ks). Po té byla výroba ukončena a závod č.183 přešel na výrobu pokročilejšího BT-5. BT-2 měl řadu kladů i záporů. Mezi dobré vlastnosti patřila vysoká rychlost (u sériových strojů omezena na 52 a 72 km/h), dojezd, průchodnost, možnost pokračovat v jízdě po poškození pásu, revoluční čelní tvar a u verze s kanonem a kulometem výzbroj. Mezi nešvary patřila neexistence pojítek, těsný bojový prostor, jednomístná věž a motor (špatně se startoval a lehce začal hořet).


    BT-2 se účastnily operací proti Japoncům v roce 1938 a 1939 a útoku na Polsko v roce 1939. Několik málo kusů se dožilo i operace Barbarossa.





    Zdroj:
    PEJČOCH, Ivo, PEJS, Oldřich: Obrněná technika 3, SSSR 1919-1945 I.část, ARES, Praha 2002
    MAGNUSKI, Janusz:, KOLOMIJEC, Maksym: Rudý Blitzkrieg, Bonus A, Brno 1996
    http://www.battlefield.ru/
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/6526#528269Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Další varianty a vývoj BT-2



    BT-2 byl v době svého vzniku moderní lehký tank, který se vyznačoval vysokou rychlostí, průchodností a dojezdem. Konstruktéři si v podstatě s prvními prototypy uvědomovali jeho slabiny.


    Jelikož kanon ráže 37 mm byl proti pěchotě a zodolněným cílům málo účinný, již od roku 1932 se pracovalo na zvětšení jeho ráže na minimálně 45 mm. S tímto souvisel vývoj větší věže, kde by bylo místo pro kanon, velitele (v BT-2 velice přetíženého) i nabíječe. Konstruktér Rodionov se pokusil umístit do věže BT-2 kanon K20 (45 mm) a dva muže, prodloužením věže a přidáním 80 kg vyvažovače do zadní části. Výsledkem byl stísněný prostor pro obsluhu, kombinovaný s vražedným zákluzem kanonu. Ižorský a Magnitogorský závod připravily nové věže pro lafetaci kanonu 20K (45 mm), které byly ale využity až u tanku BT-5. Neúspěšné pokusy o věž s kanonem 76,2 mm pro palebnou podporu klasických BT probíhaly v závodu Krasnyj Putilovec - ing.Dyrenkov (Leningrad, posléze Kirovovy závody) a Krasnyj Proletar. Všechny skončily u modelů nebo prototypů.


    Souběžně probíhal i vývoj nového vznětového motoru, který měl nahradit stávající nespolehlivý a "samozápalný" zážehový. Dvanáctiválec D-300 prof. A.K.Djačkova měl však malý výkon (220 kW), ale lepším se ukázala společná konstrukce ChPZ (Odd.400-K.Čeplan) a Centralnovo Instituta Avia Motornovo - BD-2, 295 kW. První zkoušky proběhly v BT-2, většina však až v tanku BT-5. Po dopracování byl přijat (1937) jako známý V-2. Zároveň bylo rozšířeno oddělení 400 na ChDZ, závod č.75, který se tímto stal dodavatelem motorů pro budoucí T-34 a KV.


    V pozdějších letech, kdy se do výzbroje dostávalo větší množství BT-5 a BT-7, se uskutečnilo několik konverzí již zastarávajících dvojek na mostní tanky (most 7x2,5 m, 15 t, životnost 30-32 přejezdů).
    Můžeme říci, že Christieho M1930 a z něj vyvinutý BT se stal dobrým základem pro známý T-34.




    Zdroj:
    PEJČOCH, Ivo, PEJS, Oldřich: Obrněná technika 3, SSSR 1919-1945 I.část, ARES, Praha 2002
    MAGNUSKI, Janusz:, KOLOMIJEC, Maksym: Rudý Blitzkrieg, Bonus A, Brno 1996
    http://www.battlefield.ru/
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/6526#313059Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Nákresy BT-2




    Zdroj
    BARJATINSKIJ,m., KOLOMIEC, M.:Legkie tanku BT-2 i BT-5, Broněkollekcija 1/1996, Modělist-Konstruktor, Moskva 1996


    BT-2 s věží s kanonem a kulometem pohled zepředu a zezadu

    BT-2 s věží s kanonem a kulometem pohled zhora a z boku
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/6526#317280Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Tady je jich celé "hejno" na manévrech spolu s T-26.


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/6526#28368Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Výzbroj BT-2




    Zdroj
    ŽELTOV,I.,PAVLOV,I.,PAVLOV,M.: TANKI BT-časť 1, Armada 9, EksPrint, Moskva 1998
    PAVLOV, M.; ŽELTOV, I.; PAVLOV I.: Tanky BT, Eksprint, Moskva 2001


    BT-2 s výzbrojí 1x 37 mm vz.1937 B-3 a 1x 7,62 mm DT

    BT-2 detail masky kanonu B-3
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/6526#319735Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Výzbroj BT-2




    Zdroj
    ŽELTOV,I.,PAVLOV,I.,PAVLOV,M.: TANKI BT-časť 1, Armada 9, EksPrint, Moskva 1998
    PAVLOV, M.; ŽELTOV, I.; PAVLOV I.: Tanky BT, Eksprint, Moskva 2001


    BT-2 s výzbrojí 2x 7,62 mm DA-2 a 1x 7,62 mm DT

    Lafetace dvojkulometu DA-2
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/6526#319736Verze : 0
    MOD
    Avatar
    BT-2 pracoviště řidiče



    Zdroj
    PAVLOV, M.; ŽELTOV, I.; PAVLOV I.: Tanky BT, Eksprint, Moskva 2001


    Pracoviště řidiče vlevo kontrolní panel, vpravo ovládání převodovky, od středu - volant pro řízení kol, pedály a páky pro ovládání bočních převodovek
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/6526#319744Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Motor Liberty L-12




    Zdroj
    ŽELTOV,I.,PAVLOV,I.,PAVLOV,M.: TANKI BT-časť 1, Armada 9, EksPrint, Moskva 1998
    en.wikipedia.org


    Liberty L-12 v letecké verzi

    Liberty L-12 v tanku BT-2
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/6526#314259Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Zkoušky motoru BD-2 (konstrukce ing.Čepal)




    Zdroj
    ŽELTOV,I.,PAVLOV,I.,PAVLOV,M.: TANKI BT-časť 1, Armada 9, EksPrint, Moskva 1998
    PAVLOV, M.; ŽELTOV, I.; PAVLOV I.: Tanky BT, Eksprint, Moskva 2001


    Prototyp motoru BD-2 v korbě BT-2

    BT-2 s motorem BD-2 výfuky jsou vyvedeny vzhůru a dozadu (Jako u BT-7M)
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/6526#319741Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Prototypy na podvozku BT-2




    Zdroj
    PAVLOV, M.; ŽJOLTOV, I.; PAVLOV I.: Tanky BT, Eksprint, Moskva 2001


    BT-2 věží A-43 s kanonem PS-3 76,2mm ing. Dyrenkova (zkoušena i na T-26)

    BT-2 v úpravě pro hluboké brodění
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/6526#317086Verze : 0
    MOD