SOV - T-38 (T-38M2)

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 29.590,- Kč Chci přispět
US Air Force - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb | US Army - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)

SOV - T-38 (T-38M2)

Т-38 (Т-38М2)

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    T-38 (T-38M2) T-38 (T-38M2)
    Originální název:
    Original Name:
    Т-38 (Т-38М2)
    Kategorie:
    Category:
    tančík tankette
    Výrobce:
    Producer:
    Továrna č.37 S. Oržonikidze, Moskva
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.MM.1936-DD.MM.1939
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    1340 (obou verzí/both versions)
    Prototyp vyroben:
    Prototype Built:
    DD.MM.1936
    Osádka:
    Crew:
    2
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Bojová hmotnost:
    Combat Weight:
    3300 (3800) kg 7275 (8378) lb
    Délka s kanónem dopředu:
    Length with Gun Forward:
    3780 mm 12ft 4,81in
    Délka korby:
    Hull Length:
    3780 mm 12ft 4,81in
    Celková šířka:
    Overall Width:
    2330 mm 7ft 7,73in
    Celková výška:
    Overall Height:
    1630 mm 5ft 4,17in
    Světlá výška:
    Ground Clearance:
    300 mm 11,81in
    Šířka pásu:
    Track Width:
    200 mm 7,87in
    Měrný tlak:
    Ground Pressure:
    0,44 (0,5) MPa 63.82 (72.52) psi
    Pancéřování:
    Armour:
    nýtované, svařované, ocelový válcovaný plech
    korba - čelo, boky, záď - 9 mm, strop - 6 mm, dno- 4 mm
    věž - čelo, boky, záď - 9 mm, strop - 6 mm
    riveted, welded, steel rolled plate
    Hull - front, sides, rear - 9 mm, ceiling - 6 mm, 4 mm, bottom
    Turret - front, sides, rear - 9 mm, ceiling - 6 mm
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Typ:
    Type:
    GAZ-AA, řadový, zážehový vodou chlazený čtyřválec, 3 300 cm3
    (GAZ-M1, řadový, zážehový vodou chlazený čtyřválec, 3 300 cm3)
    GAZ-AA, serial, gasoline, water cooled, four-cylinder, 3300 cm3
    (GAZ-M1, serial, gasoline, water cooled, four-cylinder, 3300 cm3)
    Výkon:
    Power:
    29,4 kW při 2200 ot/min
    (36,8 kW při 2800 ot/min)
    39.4 bhp at 2200 rpm
    (49.3 bhp at 2800 rpm)
    Převodové ústrojí:
    Transmission:
    mechanická převodovka 4+1 GAZ-AA (GAZ-M1), rozvodka na lodní šroub, 2 x boční gearbox mechanical 4+1 GAZ-AA (GAZ-M1), the propeller adapters, 2 x side
    Výkony:
    Performance:
     
    Rychlost na silnici:
    Road Speed:
    40 (46) km/h 24.9 (28.6) mph
    Rychlost v terénu:
    Cross-country Speed:
    ? km/h ? mph
    Jízdní dosah po silnici:
    Cruising Range on Road:
    220 km 136.7 mi
    Jízdní dosah v terénu:
    Cross-country Cruising Range:
    ? km ? mi
    Překonávání překážek:
    Obstacles Crossing:
     
    Svah:
    Gradient:
    30 (33) ° 67 (73) %
    Boční náklon:
    Side Slope:
    ? ° ? %
    Překročivost:
    Trench Crossing:
    1,5 m 59,1in
    Výstupnost:
    Vertical Obstacle:
    0,5 m 19,7in
    Brodivost:
    Fording Depth:
    plovoucí floating
    Výzbroj:
    Armament:
     
    Hlavní:
    Main:
    1x 7,62 mm DT, 1512 nábojů 1x 7.62 mm DT, 1512 rounds
    Vedlejší:
    Secondary:
    - -
    Uživatelské státy:
    User States:




    Poznámka:
    Note:
    165 vozidel s radiostanicí 71-TK-1
    palivová nádrž 115 l
    rychlost plavby - do 6 km/h
    údaje v závorce platí pro verzi M2
    165 car radio with 71-TK-1
    fuel tank 115 l
    floating speed - up to 6 km/h
    figures in brackets apply to the version of the M2
    Zdroje:
    Sources:
    PEJČOCH, Ivo, PEJS, Oldřich: Obrněná technika 3, SSSR 1919-1945 I.část, ARES, Praha 2002
    MAGNUSKI, Janusz:, KOLOMIJEC, Maksym: Rudý Blitzkrieg, Bonus A, Brno 1996
    BARJATINSKIJ, M.: Amfibii Krasnoj Armii, Bronětěchnika 1/2003, Modělist-Konstrukťor, Moskva
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/6530#368985Verze : 1
    MOD
    Avatar
    T-38 - vývoj a popis


    T-37 sjížděl z výrobní linky pouze rok a továrny č.37 v Moskvě a č.185 v Leningradě již pracovaly na stroji, který by tohoto něšťastníka nahradil. Tank byl označen T-43, ale obě konstrukce byly armádou odmítnuty. Když stejně dopadly i další prototypy, TŠ (tank Šitnikova - tov. č.37) a TM (GAZ, Gorkij), padlo rozhodnutí - odstranit největší nešvary "Třicetsedmičky" a zařadit ji do výzbroje jako T-38.


    Vznikl tak přepracovaný stroj se sníženou a rozšířenou korbou, sníženým těžištěm a v některých částech mírně zesíleným pancířem. Přední hnací kolo bylo posunuto dopředu a vzdálenost podvozkových vozíků se mírně zvětšila. Tato úprava umožnila použití delšího pásu, čímž se zvětšila styková délka s podkladem z 1 570 na 1 800 mm, tím klesl specifický tlak a zvětšila se podélná stabilita. Rozšíření korby také zklidnilo tank při plavbě. Osádka si vyměnila pozice, řidiči kryla hlavu nástavba s hranatým tvarem umístěná vpravo a velitel měl stanoviště ve věži s kulometem DT vlevo. Věže se používaly dvou typů, starší s kónickým tvarem stropu (Podolsk) a novější s rovným, vpředu zkoseným stropem (Ižorsk). Motor a převodovka zůstaly u prvních sérií totožný s T-37, později se montovaly motory typu GAZ-M1 se zvětšeným výkonem. Boční spojky s brzdami byly již umístěny v korbě vozidla a zapínání pohonu šroubu mohlo být provedeno bez zastavení.


    Největší část vozidel byla předána DRRA v roce 1936 - 1 046 kusů. V roce 1937 byla vyrobena série velitelských tanků s radiostanicí a rámovou anténou. Dále byly zkoušeny prototypy T-38M a T-38M1 s planetovým řízením, plamenometný tank a samohybné dělo SU-45 s PT vz.1932 ráže 45 mm na podvozku T-38. Tyto konstrukce zůstaly v jednom kusu. V roce 1938 nebylo vyrobeno žádné vozidlo a o rok později posledních 112 kusů.


    Tanky T-38 sloužily společně se svými staršími kolegy T-37, takže jejich osudy (Polská kampaň, Zimní válka, labutí píseň na východní frontě a vyřazení v roce 1944) byly prakticky totožné. Od začátku roku 1941 je začaly nahrazovat modernější T-40. Některé stroje T-38, přebudované na cvičné, sloužily ve Finské armádě až do roku 1961.



    PEJČOCH, Ivo, PEJS, Oldřich: Obrněná technika 3, SSSR 1919-1945 I.část, ARES, Praha 2002
    MAGNUSKI, Janusz:, KOLOMIJEC, Maksym: Rudý Blitzkrieg, Bonus A, Brno 1996
    http://armor.kiev.ua/Tanks/BeforeWWII/T37/t38m.php


    Vpředu T-38 s novou věží, vzadu se starou věží

    Vnější rozdíly v kontrukci T-37 (vpravo) a T-38 (vlevo)
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/6530#316154Verze : 1
    MOD
    Avatar
    Stavy bojeschopných tanků T-38 podle vojenských okruhů k 1.1.1938
    Vojenský okruh Počet kusů
    Moskevský VO 121
    Zakavkazský VO 19
    Uralský VO 47
    Sibiřský VO 43
    Středoasijský VO 3
    Severokavkazský VO 51
    Charkovský VO 81
    Běloruský VO 390
    Privolžský VO 50
    Zabajkalský VO 80
    Leningradský VO 94
    Dálněvýchodní armáda 226
    Učiliště, polygony 10
    Dohromady 1 128





    Zdroj
    Kolomiec M.V., Tanki-amfibii T-37,T-38,T-40, Frontovaja Iljustracija, nakl.Stratěgija KM, Moskva 1999
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/6530#369579Verze : 0
    MOD
    Avatar
    T-38




    Zdroj
    Kolomiec M.V., Tanki-amfibii T-37,T-38,T-40, Frontovaja Iljustracija, nakl.Stratěgija KM, Moskva 1999


    T-38 čtyřpohledový nákres vozidla
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/6530#369347Verze : 0
    MOD
    Avatar
    T-38 - řez



    Zdroj:


    MAGNUSKI, Janusz:, KOLOMIJEC, Maksym: Rudý Blitzkrieg, Bonus A, Brno 1996


    Řez tankem T-38
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/6530#316066Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Fotografie ukořistěného T-38
    Za pozornost stojí porovnání velikosti postavy německého důstojníka v příklopu s celkovou velikostí tohoto "tanku"


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/6530#32246Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Kořistní stroj


    www.ebay.com


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/6530#249420Verze : 0
    Avatar
    T-38 nalezený na dně Něvy


    Fotografie převzaty z
    http://www.opensea.ru/articles/travel/t38/ a
    http://www.nortfort.ru/np/foto_t381_e.html


    T-38 - starý typ věže s konickým vyvýšením stropu

    Detail šroubu a kormidla

    Pracoviště řidiče kontrolní panel, přední část převodovky s řadící pákou a kardanem

    Pracoviště velitele vpravo kulomet DT, uprostřed zbytky sedačky a vlevo držáky zásobníků

    Pohled do věže pod vodou
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/6530#316287Verze : 0
    MOD
    Avatar
    T-38 v Muzeu bojové slávy Uralu, Věrchjaja Pyšma.


    Zdroj: archiv autora







    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/6530#376523Verze : 1
    Avatar
    T-38Š, exponát Moskva - Ústřední muzeum ozbrojených sil
    Zdroj : vlastní foto






    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/6530#538442Verze : 1
    MOD
    Avatar
    Fínom sa podarilo ukoristiť väčší počet týchto tančíkov v rôznom stave poškodenia, do svojej armády zaradili cca 19 strojov.


    http://www.maailmapalaa.net/panssarivaunut/t-38/#
    www.battlefield.ru
    https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A2-38


    T-38 R-206, Omelia, Fínsko, 07.24.1941

    T-38 R-210, Nuijamaa, Fínsko, 08.07.1941, pohľad zozadu

    T-38 R-245, Heinäkuu, Fínsko, 1942

    T-38 R-245 a R-246 (vpredu) počas cvičenia, Niinisalo, Fínsko, 07.01.1942
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/6530#549022Verze : 1
    MOD