SOV - T-26M - T-26-5 - T-126-1

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 85.000,- Kč Chci přispět
US Air Force - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb | US Army - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)

SOV - T-26M - T-26-5 - T-126-1

tanky s podvozkem soustavy Škoda

    Avatar
    Sovětské tanky s podvozkem Škoda
    V roce 1938 předváděla plzeňská Škodovka pod dozorem zástupců čsl. vojenské správy v Sovětském svazu dva tanky (prototyp a seriový stroj) typu Š-II-a. Zkoušky byly zahájeny 14. září na tankodromu v Kubince u Moskvy. Tank byl testován nejen v terénu a na dlážděných a asfaltových silnících, ale i na různých překážkách, při vyvracení stromů a prorážení zdí. Během zkoušek byla vozidlu naměřena maximální rychlost na silnici 36 km/h a v terénu 32,4 km/h. Ze všech zkušebních jízd byla vypočítána průměrná rychlost při jízdě po silnici 29,09 km/h, na polní cestě 20,97 km/h a v terénu 16,25 km/h. Též se sledovala spotřeba paliva při jízdě po silnici 23,02 kg/h (0,859 kg/km), na polní cestě 19,67 kg/ho (1,01 kg/km) a v terénu 16,60 kg/h (1,26 kg/km). Zkoušený tank od 14.09.1938 do 09.10.1938 najel 1507 km. Během jízd spotřeboval 1947 litrů benzínu, 21 litr motorového a 5 litrů převodového oleje.


    Členové vojenské správy povolili ostřelování zkušebního tanku z těžkého k kulometu, poškození pancíře nebylo příliš patrné, také střelba do periskopu věže dokázala dostatečné zabezpečení pozorovatele proti střepinám, což potvrdilo výbornou kvalitu tanku.


    Zpráva o lékařské prohlídce osádky: Po osmi hodinách jízdy je únava téměř nepozorovatelná.


    Tank Š-II-a byl zkoušen sovětskými odborníky velmi pečlivě, veškeré hodnoty a vlastnosti jednotlivých částí tanku byly měřeny speciálními přístroji. Tato měření šla tak daleko, že čsl. delegace měla dojem, že jde o měření prováděná nejen za účelem hodnocení vlastností tanku, nýbrž i za účelem studia, případně i okopírování konstrukce různých ústrojí. Například, při konečné prohlídce bylo Sověty kategoricky požadováno vymontování motoru a převodové skříně a úplné rozebrání těchto součástí. Tomuto přání nebylo vyhověno. Během zkoušek pořízené náčrty zákazníkem s rozměry byly na upozornění montérů odebrány a zničeny.


    Kvůli mnichovským událostem byly zkoušky předčasně ukončeny, takže nedošlo k přislíbené porovnávací (komparativní) zkoušce tanků z československé a sovětské výroby.


    O stupni zájmu o československý tank svědčí i ta okolnost, že i k všebecným prohlídkám ústrojí tanku se dostavovaly větší a větší počty sovětských odborníků. Stručně řečeno, jízdní vlastnosti a odolnost škodováckého podvozku udělaly na Sověty takový dojem, že se jej rozhodli okopírovat a posovětštit.


    Na základě poznatků ze zkoušek vzniklo v konstrukčních kancelářích leningradské Továrny strojírenského vývoje č. 185 (Завод опытного машиностроения № 185 имени С. М. Кирова, Zavod opytnogo mašinostrojenija No. 185 imjeni S. M. Kirova), několik projektů a prototypů lehkých tanků s podvozkem à la Škoda.


    Poznámka
    Použité fotografie a vyobrazení jsou pževzaty z uvedených zdrojů.
    Technické údaje jsou zpracovány podle ČSN 011300: Tabulky SI, Praha 1977


    Zdroje
    Maksim Kolomijec, Michail Svirin: Ljogkij tank T-26, Frontovaja iljustracija 2003, č. 1, ISBN 5-901266-01-3
    Maksim Kolomijec, Michail Svirin: T-26 - mašiny na jego bazje, Frontovaja iljustracija 2003, č. 4, ISBN 5-901266-01-3
    Michail Barjatinskij: Ljogkij tank T-26, Bronjekolljekcija 2003, special 2, ISSN nemá
    Jaroslav Špitálský: Zkoušky LT vz. 35 v SSSR, Historie a plastikové modelářství 2005, č. 8, ISSN 1210-1427
    Michail Svirin: Bronjevoj ščit Stalina, Eksmo, Moskva 2006, ISBN 5-699-16243-7
    Aljeksandr Čubačin: Ljogkij tank T-50, vydavatel BTV-Kniga, rok 2007, ISBN nemá


    Internet
    armor.kiev.ua
    forum.sudden-strike.ru
    http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A2-50
    http://www.enci.ru/%D0%A2-50
    www.flashpoint.ru
    www.maxistuudio.fie.ee
    www.territorioscuola.com


    Chronologie vzniku tanků.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/65343#232508Verze : 0
    MOD
    Avatar
    T-26M


    Základní údaje
    - rok výroby: 1939-1940
    - provedení vozu: modernizace
    - výrobce: Zavod No. 185
    - šéfkonstruktér: Sjemjon Ginsburg
    - tovární označení: T-26M
    - armádní označení: T-26M, tank nebyl přijat do výzbroje
    - vyrobeno: asi 2 kusy prototypu


    Osádka: 3 osoby


    Pohonná jednotka
    - typ: Vickers
    - provedení: benzínový, 4 taktní, 4 válcový, řadový, vodou chlazený
    - výkon: 71,3 kW (97 k) při 2200 obr.min.-1


    Rozměry
    - délka: 4620 mm
    - šířka: 2445 mm
    - výška: 2330 mm
    - světlá výška: 380 mm


    Podvozek
    - zavěšení typu Škoda Š-II-a v provedení T-26M
    - šíře pásu: 350 mm
    - měrný tlak: 54,9 kPa (0,56 kg.cm-2)


    Výkony
    - maximální rychlost: až 30 km.hod-1
    - stoupavost: 32°
    - boční náklon: 42°
    - výstupnost, stupeň: 0,75 m
    - překročitelnost, příkop: 2 m
    - brod: 0,8 m


    Pancéřování: 6-10-15 mm


    Výzbroj
    - dělo, počet, typ: 1x 45 mm puška obr. 1932/38 g., d/46
    - kulomet, počet, typ: 2x 7,62 mm, DT


    Vezené střelivo
    - pro dělo: 186 kusů
    - pro kulomety: 3528 kusů (56 bubnových zásobníků)

    Detail "škodováckého" podvozku T-26M.

    T-26M během továrních zkoušek.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/65343#232512Verze : 0
    MOD
    Avatar
    T-26-5


    Základní údaje
    - rok výroby: 1939
    - provedení vozu: modernizace
    - výrobce: Zavod No. 185
    - šéfkonstruktér: Sjemjon Ginsburg
    - tovární označení: Projekt 126 (Проект 126)
    - armádní označení: T-26-5, tank nebyl přijat do výzbroje
    - vyroben: neznámý počet prototypů


    Osádka: 3 osoby


    Pohonná jednotka
    - zkoušeny dva druhy motorů
    - motor, typ: 744
    - provedení: dieselový, 4 taktní, 4 válcový, řadový, vodou chlazený
    - výkon: 95,6-132,4 kW (130-180 k)
    - typ: 745
    - provedení: benzínový, 4 taktní, 6 válcový, řadový (?), vzduchem chlazený
    - výkon: 95,6-110,3 kW (130-150 k)


    Rozměry
    - délka: 4622 mm
    - šířka: 2130 mm
    - výška: 2347 mm
    - světlá výška: 380 mm


    Podvozek
    - zavěšení typu Škoda Š-II-a v provedení T-26-5
    - šíře pásu: 350 mm
    - měrný tlak: odhadnutý 58,8 kPa (0,6 kg.cm-2)


    Pancéřování: 20-25 mm


    Výzbroj
    - dělo, počet, typ: 1x 45 mm puška obr. 1932/38 g., d/46
    - kulomet, počet, typ: 2x 7,62 mm, DS



    T-126-1


    Základní údaje
    - rok výroby: 1939-1940
    - provedení vozu: pokračování projektu tanku T-26-5
    - výrobce: Zavod No. 185 v spolupráci s Zavodem No. 174
    - šéfkonstruktér: Sjemjon Ginzburg
    - tovární označení: původní Projekt 126 přeznačen na Projekt 126-1 (Проект 126-1)
    - armádní označení: původní T-26-5 přeznačeno na T-126-1
    - vyrobeno: asi 3 kusy prototypu


    Osádka: 3 osoby


    Pohonná jednotka
    - motor, typ: 744 v několika výkonostních úpravách
    - provedení: dieselový, 4 taktní, 4 válcový, řadový, vodou chlazený
    - výkon: 95,6-132,4 kW (130-180 k)


    Rozměry
    - délka: 4622 mm
    - šířka: 2130 mm
    - výška: 2347 mm
    - světlá výška: 380 mm


    Podvozek
    - zavěšení typu Škoda Š-II-a v provedení T-26-5
    - šíře pásu: 350 mm


    Pancéřování
    - byly vyrobeny tři verze s různým pancéřováním
    - pancéřování verze 1: 40-45 mm včetně příd. panc.
    - hmotnost: až 14 Mg
    - měrný tlak: odhadnutý 74,5 kPa (0,76 kg/cm2)


    - pancéřování verze 2: 30 mm
    - hmotnost: 12,5 Mg
    - měrný tlak: odhadnutý 66,7 kPa (0,68 kg/cm2)


    - pancéřování verze 3: 40 mm
    - hmotnost: 13 Mg
    - měrný tlak: odhadnutý 68,7 kPa (0,7 kg/cm2)


    Výzbroj
    - dělo, počet, typ: 1x 45 mm puška obr. 1932/38 g., d/46
    - kulomet, počet, typ: 2x 7,62 mm, DT

    T-126-1 v řezu, pohled zhora.

    T-126-1 v podélném řezu.

    T-126-1

    T-126-1

    T-26-5 během továrních zkoušek.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/65343#232525Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Projekt T-125


    Základní údaje
    - projekt z let 1939-1940 nepřekročil stádium výkresů
    - šéfkonstruktér: F. A. Mostovoj
    - výrobce: leningradský Zavod No. 174 imjeni K. Je. Vorošilova
    - tovární označení: T-125
    - další tovární označení: Projekt 125
    - armádní označení: neznámé, tank nebyl přijat do výzbroje


    Osádka: 3 osoby


    Hmotnost: 13 Mg (tun)


    Předpokládaná pohonná jednotka
    - motor, typ: 744
    - provedení: dieselový, 4 taktní, 4 válcový, řadový, vodou chlazený
    - výkon: 132,4 kW (180 k)


    Rozměry
    - délka: 4640 mm
    - šířka: 2540 mm
    - výška: 2300 mm
    - světlá výška: 300 mm


    Podvozek
    - předpokládané zavěšení typu Škoda Š-II-a v provedení T-26-5
    - šíře pásu: 400 mm
    - předpokládaný měrný tlak: kolem 58,8 kPa (0,6 kg.cm-2)


    Pancéřování
    - předpokládané pancéřování: 15-20-30-40 mm


    Výzbroj
    - předpokládaná výzbroj
    - dělo, počet, typ: 1x 45 mm puška obr. 1932/38 g., d/46
    - kulomet, počet, typ: 2x 7,62 mm, DT
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/65343#232527Verze : 0
    MOD