Iljušin DB-3 / Il-4

Přehled verzí

Iljušin DB-3 - přehled verzí




CKB-26 - technologický demonstrátor dvoumotorového bombardéru s dlouhým doletem, určeného jako náhrada za TB-3; motory M-85, smíšená konstrukce, neozbrojený; 1 kus
CKB-30 - prototyp bombardéru s dlouhým doletem; celokovová konstrukce, kulomet v přídi, hřbetní věži a pod trupem; 1 kus
CKB-30 Moskva - konverze prototypu pro rekordní dálkové lety
CKB-30 N Ukrajina - dva DB-3 2M-87B upravené pro rekordní přelety s ženskou osádkou
CKB-54 - doprovodná varianta se ŠKASy v přídi a ve věži nahrazenými 20 mm kanony ŠVAK a dodatečnými kulomety v trupu; 2 konverze DB-3 2M-85 a 2M-87A
DB-3 2M-85 - sériová varianta CKB-30, 60+ kusů
DB-3 2M-86 - varianta s motory M-86 a menšími odlišnostmi, jako pěti okny na přídi místo tří atd.; pravděpodobně jen několik desítek kusů
DB-3 2M-87 - varianta s motory M-87A nebo M-87B, stavitelnými vrtulemi VIŠ-3, proklenou částí hřbetu za kabinou a upravenou výzbrojí; cca 1000 kusů
DB-3 střemhlavý bombardér - konverze DB-3 2M-87B se zesíleným trupem, vrtulemi VIŠ-23 a zaměřovačem pro střemhlavé bombardování; neznámý počet
DB-3 2M-88 - poslední série z roku 1940 byly vybaveny motory M-88 o vzletovém výkonu 1100 k
DB-3A - některými zdroji používané označení pro DB-3 2M-86
DB-3B - neoficiální označení pro DB-3 2M-87
DB-3K - dopravní a nákladní konverze s aerodynamickou kabinou zavěšenou pod trupem
DB-3M - některými západními zdroji používané označení pro DB-3 2M-87 (hlavně finské kořistní); podle ruských zdrojů je to skoro nepoužívané označení pro přechodé DB-3F s motory M-87B
DB-3T - torpédonosná varianta DB-3 2M-86/2M-87; neznámý počet
DB-3TP -prototyp plovákové torpédonosné verze
DB-3S - některými zdroji používané označení pro DB-3 2M-85
Celkem mělo být vyrobeno 1528 DB-3.


DB-3F - nová základní varianta s novou bohatě prosklenou přídí, tenčím křídlem s větší plochou, upravenou palivovou soustavou a podvozkem; kvůli problémům s motory M-88 první stroje dodány s motory M-87B, poté nahrazeny již spolehlivými M-88B
DB-3F 2M-81 - prototyp s motory Švecov M-81 o výkonu 1500 k
DB-3F 2M-89 - prototyp s motory Tumannskij M-89 o výkonu 1300 k
DB-3FD - varianta s dřevěným trupem; prototyp a 5 předsériových strojů
DB-3FT - málo používané označení torpédonosné varianty; neznámý počet
Il-4 - v březnu 1942 přejmenované DB-3F; od roku 1942 postavené stroje měly nové vnější panely křídla s větším úhlem odtokové hrany a zvýšenou zásobou paliva, novou střeleckou věž s 12,7mm kulometem UBK, čtvrtého člena osádky obsluhujícího kulomet pod trupem, nové vrtule a další menší změny
Il-4 2M-82 - prototypy s motory Švecov M-82 a M-82NV
Il-4 M-88F - malá série s motory M-88F o výkonu 1250 k
Il-4TK - prototyp výškové bombardovací a průzkumné varianty s motory M-88B s turbokompresory TK-3 a dvoučlenou osádkou v nové přetlakové kabině v přídi
Celkem mělo být vyrobeno 5256 DB-3F/Il-4.


Stapfer, Hans-Heiri. Ilyushin Il-4 in action. Squadron/Signal Publications, Carrollton. ISBN 0-89747-471-6.
Gordon, Y.; Komissarov, D.; Komissarov, S. OKB Ilyushin: A History of the Design Bureau and its Aircraft. Midland Publishing, Hinckley 2004. ISBN 1-85780-187-3.
Егоров, Ю. А. Самолеты ОКБ С.В.Ильюшина. Русавиа, Москва 2003. ISBN 5-900078-20-5.
Якубович, Николай. Самолеты Ильюшина: Лучшие из лучших. ЯУЗА, Москва 2009. ISBN 987-5-699-33921-1.
http://www.airvectors.net/avil4.html
URL : https://www.valka.cz/Iljusin-DB-3-Il-4-t6557#15107 Verze : 4
Iljušin DB-3 (CKB-30)



Dálkový bombardovací letoun nové generace, který měl vytvořit novou údernou sílu sovětského letectva. Konstrukcí byla pověřena nová kancelář Sergeje Vladimiroviče Iljušina, vzniklá v r. 1934. Koncipován byl jako skořepinový trup s hladkým potahem, celokovové konstrukce s duralovým potahem, novým profilem křídla s relativně malou plochou. Výškové motory mu měly zajistit dostatečně velký bezpečný dostup, nesená obranná výzbroj kulomety na strategických místech. Prototyp s označením CKB-26 byl zalétán v r. 1935 (CKB = Centralnoje Konstrukcijonnoje bjuro = Ústřední konstrukční kancelář). Konečné řešení již s plným vojenským vybavením následovalo pod označením CKB-30. Tento stroj byl připraven pro sériovou výrobu. Osádka 3 mužů měla na svou obranu pohyblivý ŠKAS ráže 7,6 mm ve věži v přídi, další stejnou zbrań ve hřbetní věži. Třetí shodná zbraň byla ve výstřelné štěrbině na spodku trupu za křídly.


Posádka seděla v trupu za sebou, v přídi letovod-bombometčík, obsluhující v případě potřeby i kulomet, za ním ve vlastní kabině pilot, a za ním v trupu za křídly střelec-radista. Ten obsluhoval 2 zbraně - podle potřeby horní věžový nebo spodní kulomet. Zakrytá pumovnice pojala až 1000 kg pum, na vnější závěsníky pod trup, centroplán a křídla bylo možno zavěsit dalších 1500 kg pum. Stroj mohl nést i torpédo typu 45-36-AN o váze 940 kg.


S Iljušinovou kanceláří spolupracoval slavný zkušební pilot V. K. Kokkinaki, který nový stroj velmi efektně předváděl a vykonal s ním řadu rekordních letů. Především v kategoriích výškových letů s určitou zátěží (poslední z r. 1936 byl výška 11 005 m s nákladem 2 000 kg ), případně dálkových přeletů (nejslavnější let Moskva - New York v r. 1938, který ovšem pro nepřízeň počasí skončil po překonání trati 8 000 km nouzovým přistáním v Kanadě). Neméně slavným byl jeho přemet s prototypem letounu, který předvedl na přehlídce přímo nad Rudým náměstím 1. 5. 1936. Ten totiž natolik nadchl Stalina, že přikázal okamžité zařazení stroje do sériové výroby.


Sériová výroba běžela od r. 1938 ve 2 verzích, DB-3 měla motory M-85, verze DB-3M motory M-86. Sloužily u námořního letectva a u dálkových bombardovacích jednotek. Na začátku války přichází verze DB-3F s novými motory. Tato verze po dalších úpravách dostane podle nových norem označení Il-4. Max. nosnost vzrostla na 10 055 kg, rychlost na 445 km/h ve výšce 6 400 m. Dostup dosáhl 9 000 m a dolet s nákladem 1 tuny při cestovní rychlosti 340 km/h dosáhl hodnoty 3 500 km.


Strojů všech verzí se vyrobilo 6890 ks. Nejslavnější kapitolou jejich válečné bojové činnosti bylo jejich účinkování v řadách námořního letectva, kde se na počátku války od srpna do září účastnily náletů na Berlín, což mělo obrovský psychologický dopad na sovětskou veřejnost.


Poznámka
K prvním sovětským náletům na Berlín viz
www.valka.cz
a
www.valka.cz
URL : https://www.valka.cz/Iljusin-DB-3-Il-4-t6557#83344 Verze : 0
Spadl mi počítač, takže ještě hlavní pramen:
kniha J. A. Vinogradova Letím na Berlín, Naše vojsko 1984
no, a pár obrázků z této knihy :
Iljušin DB-3 / Il-4 -


Iljušin DB-3 / Il-4 -


Iljušin DB-3 / Il-4 -


Iljušin DB-3 / Il-4 -


URL : https://www.valka.cz/Iljusin-DB-3-Il-4-t6557#83403 Verze : 0
DB-3
Iljušin DB-3 / Il-4 -


URL : https://www.valka.cz/Iljusin-DB-3-Il-4-t6557#49511 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více