Název: Name: | Jakovlev Jak-1M | Yakovlev Yak-1M |
Originální název: Original Name: | Яковлев Як-1M | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | fighter aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1943-17.09.1943 Saratovský letecký závod č. 292, Saratov | |
Období výroby: Production Period: | DD.12.1942-15.02.1943 1st prototype DD.MM.1943-17.09.1943 2nd prototype | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 2 | |
První vzlet: Maiden Flight: | 15.02.1943 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2133 kg | 4702 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 2655 kg | 5853 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | ? lb |
Rozpětí: Wingspan: | 9,200 m | 30ft 2,19in |
Délka: Length: | 8,600 m | 28ft 2,57in |
Výška: Height: | 2,420 m | 7ft 11,28in |
Plocha křídla: Wing Area: | 14,83 m2 | 159.63 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 178,79 kg/m2 | 36.62 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Klimov VK-105PF kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 890 kW (1 210 k), 926,75 kW (1 260 k) v h= 700 m a 868 kW (1 180 k) v h= 2 700 m. Vrtule trojlistá VIŠ-61P s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 000 mm. | Klimov VK-105PF twelve-cylinder liquid-cooled vee engine, rated at 1,193 hp for take-off, combat power 1,243 hp at 2,297 ft and 1,165 hp at 8,858 ft driving a three-blade variable-pitch VISh-105SB propeller of 9ft 10in diameter. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 265 l ve třech interních nádržích | 58.3 UK gallons |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 632 km/h v 2180 m | 392.7 mph in 7152 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | mph in ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 20,33 m/s | 4002 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | ? min to ? ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 10700 m | 35105 ft |
Dolet: Range: | 585 km | 363.5 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | ? mi |
Výzbroj: Armament: | 1x pevný kanón ŠVAK ráže 20 mm střílející osou vrtule s 120 granáty a 1x pevný kulomet UBS ráže 12,7 mm vlevo nad motorem s 200 náboji. | One fixed forward-firing 0.79 inch ShVAK cannon firing axis of the propeller with 120 rounds and one fixed forward-firing 0.5 inch UBS machine-gun mounted on the left over the engine, 200 rounds |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | Na druhém prototypu byl instalován nový kanón ŠA-20M a dva kulomety UBS a byl poháněn motorem Klimov VK-105PF-2 s vrtulí VIŠ 105SV - prototyp Jaku-3. | Yak-1M - Yak-3 prototype with a smaller wing, revised cooling intakes, reduced overall weight and upgraded engine. |
Zdroje: Sources: | Robert Bock, Monografie Lotnicze No. 46, Jak-1, Jak-3, AJ-Press, Gdynia, Poland, 1998, ISBN 83-86209-90-2 William Green, Warplanes of the Second World War, Volume Three – Fighters, Macdonald & Co. Ltd., London rok 1961, ISBN: 0-356-01447-9 Václav Němeček, Vojenská letadla 3., Naše vojsko, Praha rok 1992, 3. doplněné vydání, ISBN 80-206-0117-1 L+K 18/1975 Letadla 1939-45, Václav Němeček Krzysztof Cieslak, TBiU, Samolot mysliwski Jak-1. http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak1.html http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak1m.html http://airfield.narod.ru/yak/yak-1/yak-1_tth.html http://www.wio.ru/tacftr/yak.htm archiv autora |