Fullard, Philip Fletcher

     
Příjmení:
Surname:
Fullard Fullard
Jméno:
Given Name:
Philip Fletcher Philip Fletcher
Jméno v originále:
Original Name:
Philip Fletcher Fullard
Fotografie či obrázek:
Photograph or Picture:
Hodnost:
Rank:
letecký komodor Air Commodore
Akademický či vědecký titul:
Academic or Scientific Title:
- -
Šlechtický titul:
Hereditary Title:
- -
Datum, místo narození:
Date and Place of Birth:
27.06.1897 Hatfield /
27.06.1897 Hatfield /
Datum, místo úmrtí:
Date and Place of Decease:
24.04.1984 Broadstairs, Kent /
24.04.1984 Broadstairs, Kent /
Nejvýznamnější funkce:
(maximálně tři)
Most Important Appointments:
(up to three)
- velitel 14. a 246. skupiny (speciálních operací) RAF
- velitel 3. (učňovského) křídla RAF
- velitel 2. a 5. perutě RAF
- commander of No. 14 and
No. 246 (Special Operations) Group RAF
- commander of No. 3 (Apprentices) Wing RAF
- commander of No. 2 and No. 5 Squadron RAF
Jiné významné skutečnosti:
(maximálně tři)
Other Notable Facts:
(up to three)
- 6. nejúspěšnější britské letecké eso 1. sv. v. se 40 sestřely [23 sražených do neřízeného pádu (22 sám, 1 sdílel), 15 zničených (14 sám, 1 sdílel), 1 zničený v plamenech (sám) a 1 zajatý (sdílel)]
- nejúspěšnější eso 1. perutě RFC a nejúspěšnější pilot na letounech Nieuport v 1. světové válce (40)
- po Thomasi Hazellovi byl 2. nejúspěšnější britské eso, které se dožilo konce války
- 6th top scoring british ace of WW1 with 40 claims [23 driven out of control (22 solo, 1 shared), 15 destroyed (14 solo, 1 shared), 1 destroyed in flames (solo) and 1 captured (shared)]
- top scoring ace of No. 1 Squadron RFC and top scoring Nieuport pilot of WW1 (40)
- after Thomas Hazell was 2nd highest scoring british ace to survive the war
Související články:
Related Articles:

Zdroje:
Sources:
https://en.wikipedia.org/wiki/Philip_F._Fullard
www.theaerodrome.com
https://www.rafweb.org/Biographies/Fullard.htm
www.gracesguide.co.uk
URL : https://www.valka.cz/Fullard-Philip-Fletcher-t65924#661184 Verze : 3
     
Příjmení:
Surname:
Fullard Fullard
Jméno:
Given Name:
Philip Fletcher Philip Fletcher
Jméno v originále:
Original Name:
Philip Fletcher Fullard
Všeobecné vzdělání:
General Education:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR King Edward VI school, Norwich
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR King Edward VI school, Norwich
Vojenské vzdělání:
Military Education:
DD.MM.1916-DD.MM.1916 škola vojenské aeronautiky, Oxford
05.05.1924-14.04.1925 štábní kolej RAF
05.10.1931-01.03.1932 (armádní) škola vyšších důstojníků, Sheerness
23.12.1933-13.07.1935 armádní štábní kolej, Kvéta
DD.MM.1916-DD.MM.1916 School of Military Aeronautics, Oxford
05.05.1924-14.04.1925 RAF Staff College
05.10.1931-01.03.1932 Senior Officer's (Army) School, Sheerness
23.12.1933-13.07.1935 Army Staff College, Quetta
Důstojnické hodnosti:
Officer Ranks:
05.08.1916 poručík (dočas., na zk.)
12.01.1917 poručík (dočas.)
19.01.1917 kapitán (dočas.)
01.04.1918 nadporučík
24.09.1918 major (výkonný)
01.08.1919 kapitán
13.10.1929 major
01.01.1936 podplukovník
01.07.1939 plukovník
01.03.1941 letecký komodor (dočas.)
20.11.1946 letecký komodor
05.08.1916 2nd Lieutenant (temp., on prob.)
12.01.1917 2nd Lieutenant (temp.)
19.01.1917 Captain (temp.)
01.04.1918 Lieutenant
24.09.1918 Major (acting)
01.08.1919 Flight Lieutenant
13.10.1929 Squadron Leader
01.01.1936 Wing Commander
01.07.1939 Group Captain
01.03.1941 Air Commodore (temp.)
20.11.1946 Air Commodore
Průběh vojenské služby:
Military Career:
DD.MM.1915-DD.MM.RRRR Inns of Court důstojnický výcvikový sbor
DD.MM.RRRR-DD.MM.1916 Royal Irish Fusiliers
DD.MM.1916-DD.MM.RRRR Královský letecký sbor
DD.MM.1916-DD.MM.1916 3./24. záložní peruť RFC
DD.MM.1916-23.12.1916 Ústřední letecká škola
DD.12.1916-DD.05.1917 Ústřední letecká škola (instruktor)
DD.05.1917-19.06.1917 1. peruť RFC (pilot)
19.06.1917-17.11.1917 1. peruť RFC (velitel letky)
17.11.1917-DD.09.1918 hospitalizace
16.12.1919-DD.05.1922 12. peruť RAF (velitel letky)
DD.05.1922-29.07.1922 12. peruť RAF (dočasný velitel)
29.07.1922-05.05.1924 4. peruť RAF (adjutant)
14.04.1925-01.06.1925 RAF Depot (nadpočetný)
01.06.1925-25.01.1928 ředitelství vojenských operací a zpravodajství
25.01.1928-01.03.1929 RAF Depot (nadpočetný)
01.03.1929-08.05.1931 letecký štáb, operačně/výcvikový, vrchní velitelství Irák
08.05.1931-05.10.1931 RAF Depot (nadpočetný)
01.03.1932-07.01.1933 škola spolupráce s armádou
07.01.1933-23.12.1933 2. peruť RAF (velitel)
13.07.1935-31.12.1935 5. peruť RAF (velitel)
31.12.1935-23.05.1936 nemocenská
23.05.1936-10.07.1936 velitelství RAF Halton (nadpočetný)
10.07.1936-23.03.1938 3. (učňovské) křídlo, RAF Halton (velitel)
23.03.1938-20.06.1938 1. depo RAF [nadpočetný - neefektivní (nemoc)]
20.06.1938-27.07.1939 letecký štáb, vrchní velitelství údržby
27.07.1939-14.01.1940 velitelství 11. skupiny RAF
19.01.1940-23.02.1940 14. skupina RAF (velitel)
23.02.1940-DD.03.1940 nemocenská
DD.MM.1940-25.07.1940 oddělení zástupce náčelníka štábu, ministerstvo letectví
25.07.1940-01.09.1940 velitelství 13. skupiny RAF (nadpočetný)
01.09.1940-30.11.1940 velitelství 14. skupina RAF (vyšší letecký štábní důstojník)
30.11.1940-02.06.1942 velitelství 10. skupina RAF (vyšší letecký štábní důstojník)
02.06.1942-03.07.1943 vrchní velitelství stíhacího letectva (služební letecký komodor)
03.07.1943-DD.08.1943 246. skupina (speciálních operací) RAF (velitel)
DD.08.1943-DD.MM.RRRR tajemník vojenské mise do Portugalska
20.11.1946-DD.MM.RRRR odchod do výslužby
DD.MM.1915-DD.MM.RRRR Inns of Court Officer Training Corps
DD.MM.RRRR-DD.MM.1916 Royal Irish Fusiliers
DD.MM.1916-DD.MM.RRRR Royal Flying Corps
DD.MM.1916-DD.MM.1916 No. 3/24 Reserve Squadron RFC
DD.MM.1916-23.12.1916 Central Flying School
DD.12.1916-DD.05.1917 Central Flying School (instructor)
DD.05.1917-19.06.1917 No. 1 Squadron RFC (pilot)
19.06.1917-17.11.1917 No. 1 Squadron RFC (flight commander)
17.11.1917-DD.09.1918 hospitalisation
16.12.1919-DD.05.1922 No. 12 Squadron RAF (flight commander)
DD.05.1922-29.07.1922 No. 12 Squadron RAF (temporary commander)
29.07.1922-05.05.1924 No. 4 Squadron RAF (Adjutant)
14.04.1925-01.06.1925 RAF Depot (supernumarery)
01.06.1925-25.01.1928 Directorate of Operations and Intelligence
25.01.1928-01.03.1929 RAF Depot (supernumarery)
01.03.1929-08.05.1931 Air Staff, Operations/Training, HQ Iraq Command
08.05.1931-05.10.1931 RAF Depot (supernumarery)
01.03.1932-07.01.1933 School of Army Co-operation
07.01.1933-23.12.1933 No. 2 Squadron RAF (commander)
13.07.1935-31.12.1935 No. 5 Squadron RAF (commander)
31.12.1935-23.05.1936 sick leave
23.05.1936-10.07.1936 HQ RAF Halton (supernumarery)
10.07.1936-23.03.1938 No. 3 (Apprentices) Wing, RAF Halton (commander)
23.03.1938-20.06.1938 No. 1 RAF Depot [Supernumerary - non effective (sick)]
20.06.1938-27.07.1939 Air Staff, HQ Maintenance Command
27.07.1939-14.01.1940 HQ No. 11 Group RAF
19.01.1940-23.02.1940 No. 14 Group RAF (commander)
23.02.1940-DD.03.1940 sick leave
DD.MM.1940-25.07.1940 Department of Deputy Chief of the Air Staff, Air Ministry
25.07.1940-01.09.1940 HQ No. 13 Group RAF (supernumarery)
01.09.1940-30.11.1940 HQ No. 14 Group RAF (Senior Air Staff Officer)
30.11.1940-02.06.1942 HQ No. 10 Group RAF (Senior Air Staff Officer)
02.06.1942-03.07.1943 HQ Fighter Command (Duty Air Commodore)
03.07.1943-DD.08.1943 No. 246 (Special Operations) Group RAF (commander)
DD.08.1943-20.11.1946 Secretary to the Military Mission to Portugal
20.11.1946-DD.MM.RRRR retired
Vyznamenání:
Awards:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
https://en.wikipedia.org/wiki/Philip_F._Fullard
www.theaerodrome.com
https://www.rafweb.org/Biographies/Fullard.htm
www.gracesguide.co.uk
www.thegazette.co.uk
www.thegazette.co.uk
www.thegazette.co.uk
www.thegazette.co.uk
www.thegazette.co.uk
www.thegazette.co.uk
www.thegazette.co.uk
www.thegazette.co.uk
www.thegazette.co.uk
www.thegazette.co.uk
www.thegazette.co.uk
www.thegazette.co.uk
URL : https://www.valka.cz/Fullard-Philip-Fletcher-t65924#661221 Verze : 4
Air Commodore Philip Fletcher Fullard

Patří k méně známým spojeneckým stíhacím esům 1. světové války. Narodil se 27. června 1897 v Hatfieldu. Navštěvoval školu krále Edwarda VI. ve městě Norwich. Během své školní docházky se aktivně věnoval sportu a byl kapitánem školního fotbalového i hokejového družstva. Později byl náhradníkem ve fotbalovém mužstvu Norwich City.

Vojenskou službu nastoupil v roce 1915 a byl odvelen k jednotce Royal Irish Fusiliers. Už v této době se na vlastní náklady učil létat. V roce 1916 zažádal o převelení k RFC (Royal Flying Corps) a prodělal výcvik ve School of Aeronautics v Oxfordu a následně ve Flying School v Netheravonu a Central Flying School v Upavonu. Pilotní licenci obdržel v prosinci 1916. Zpočátku sloužil jako letecký instruktor ve škole v Upavonu. V dubnu 1917 byl převelen na frontu do Francie k No.1 Squadron RFC, která operovala z letiště Bailleul.

Své první vzdušné vítězství si připsal 26. května 1917, když pilotoval svůj Nieuport 23 číslo B1559 a nedaleko Lompret sestřelil německý Albatros D.III. Se stejným letounem získal 28. května i své druhé vítězství u Warneton. Na začátku června létal se strojem Nieuport 17 číslo B1553 a získal s ním 4. června svůj první "double" (dvě vítězství v jednom dni) a 8. června se svým pátým vítězstvím stal britským stíhacím esem. Další dvě vítězství nad letouny Albatros D.V si připsal 14. a 15. června s letounem Nieuport 23 číslo B3486. V průběhu července létal na strojích Nieuport 17 číslo B1666 a Nieuport 17 číslo B3459 a dosáhl dalších osmi vítězství převážně nad letouny Albatros D.V. Na konci července měl tedy na svém kontě již 15 vítězných soubojů a třikrát dosáhl "double". V období mezi 9. a 22. srpnem si připsal dalších 12 vítězství nad nepřátelskými letouny opět převážně nad stroji Albatros D.V a DFW. K těmto vítězstvím patří další dva "double" dosažené 9. a 15. srpna a rovněž Fullardův první "triple" (tři vítězství v jednom dni), který získal 16. srpna. Všechny sestřely připsané v srpnu získal s letounem Nieuport 17 číslo B3459 a celkově měl na svém kontě již 27 vítězství. V měsíci září si na své konto nepřipsal žádný sestřel nepřátelského letounu, protože měl poraněné oční cévy a tato dočasná "slepota" ho vyřadila na měsíc z aktivní služby. Na své předchozí úspěchy navázal opět v říjnu, kdy dosáhl dalších 11 vzdušných vítězství. V tomto období létal na letounu Nieuport 27 číslo B6789. S ním dosáhl svůj druhý "triple", když 17. října sestřelil postupně tři nepřátelské letouny u Quesnoy, Ledgehem a Moorslede. Svůj šestý "double" získal 27. října sestřelením letounů DFW nedaleko Roulers a Becelaere. Na konci října tak činilo jeho skóre 38 sestřelených nepřátelských strojů. V listopadu získal svůj sedmý a poslední "double", když 15. listopadu zničil v průběhu dvou minut dva letouny Albatros D.V v okolí Zandvoorde. Toto vítězství bylo jeho 40. a současně posledním vítězstvím v jeho kariéře stíhacího pilota. O dva dny později 17. listopadu si při přátelském fotbalovém utkání mezi perutěmi vážně zlomil nohu a do služby se vrátil až těsně před koncem války v září 1918.

Fullard byl zřejmě dítkem štěstěny, když několikrát dokázal uniknout blížící se smrti. Jednou mu nepřátelská střela rozbila brýle přímo na očích (možná souvislost se zraněním očí v září 1917), jindy se mu podařilo i s hořícím strojem přistát za vlastními liniemi. Tři měsíce létal v šestičlenné skupině, která si v tomto období připsala nejvíce sestřelů ze všech spojeneckých jednotek ve Francii a přitom sama neutrpěla žádnou ztrátu.

Letoun Nieuport 17 číslo B3459, se kterým dosáhl Fullard 16 sestřelů měl na všech plochách standardní stříbrnou (hliníkovou) barvu a označení No.1 Squadron RFC červený nebo černý vertikální pruh na trupu. Mezikřídelní vzpěry byly v barvě dřeva. Později po zavedení osobních označení měl na trupu černé číslo 2.

Za projevenou odvahu a oddanou službu mu byl v roce 1918 udělen Válečný kžíž (Military Cross - MC), Military Cross (MC) Bar a Řád za vynikající službu (Distinguished Service Order - DSO). Rovněž byl vyznamenán Leteckým křížem (Air Force Cross - AFC). V pozdější době byl vyznamenán komandérským stupněm Řádu Britského impéria (Commander of Order of the British Empire (CBE)). Stal se nejúspěšnějším britským pilotem, který dosáhl svá vítězství na letounech Nieuport. V rozpětí 174 dnů dokázal sestřelit 40 nepřátelských letounů, což za zhruba 7 měsíců aktivní služby znamená průměrně jedno vítězství každý týden.

Po skončení první světové války zůstal Fullard ve službě u RAF, kde zastával funkci velitele perutě a později i funkci na velitelství stíhacího letectva. Do výslužby odešel po skončení druhé světové války 20. listopadu 1946 v hodnosti Air Commander.

Po svém odchodu z aktivní vojenské služby pracoval na vedoucích pozicích v několika strojírenských firmách. Konec svého života strávil v hrabství Kent na jihu Anglie. Philip Fletcher Fullard zemřel v noci 24. dubna 1984 ve svých 86 letech v nemocnici v Broadstairs.

Pozn.
Jednotlivé prameny se značně rozcházejí v počtu vítězství, kterých Philip F. Fullard dosáhl. Přiklonil jsem se ke zdrojům [1], [2], [3] a [7], které udávají shodně 40 vítězství. Ostatní zdroje udávají 42 [5] a [6] případně 45 [4] vítězství. Na Internetu je možné najít údaje které kolísají v rozmezí 40 až 53 vítězství.
Odchod do výslužby je také uváděn různě v letech 1945-46.

Použité prameny:
[1] www.firstworldwar.com
[2] www.theaerodrome.com
[3] en.wikipedia.org
[4] www.wwiaviation.com
[5] www.wwi-models.org
[6] www.nytimes.com
[7] FRANKS, Norman, Nieuport Aces of World War 1: Osprey Aircraft of the Aces 33, Osprey Publishing, 2000, ISBN 1855329611
URL : https://www.valka.cz/Fullard-Philip-Fletcher-t65924#233640 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více