Heinkel He 177 A-1

     
Název:
Name:
Heinkel He 177 A-1 Heinkel He 177 A-1
Originální název:
Original Name:
Heinkel He 177 A-1
Kategorie:
Category:
bombardovací letoun bomber aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.01.1942-DD.MM.194R Heinkel-Werke GmbH (HWO), Oranienburg /
DD.MM.1942-DD.MM.194R Arado Flugzeugwerke GmbH (ArB), Brandenburg /
Období výroby:
Production Period:
DD.01.1942-DD.01.1943
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
130:
- HWO: 88
- ArB: 42
První vzlet:
Maiden Flight:
19.11.1939 (He 177 V1)
Osádka:
Crew:
5
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
16500 kg 36376 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
30300 kg 66800 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
31,44 m 103ft 1,79in
Délka:
Length:
22,00 m 72ft 2,13in
Výška:
Height:
6,67 m 21ft 10,6in
Plocha křídla:
Wing Area:
101,99 m2 1097.81 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
303 kg/m2 62.06 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Daimler-Benz DB 606
- vidlicový
- počet válců: 2x 12
- vzletový výkon: 1986 kW (2700 PS)
Daimler-Benz DB 606
- V-design
- number of cylinders: 2x 12
- take-off power output: 2663 hp
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
480 km/h v ? m 298 mph in ? ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
410 km/h v ? m 255 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
10000 m 32808 ft
Dolet:
Range:
? km ? mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
5600 km 3480 mi
Výzbroj:
Armament:
hmotnost pum: 2200 kg (maximálně)


obranná výzbroj:
- příď (horní): 1x MG 81
- příď (spodní): 1x MG FF
- hřbetní (vpředu): 2x MG 131
- hřbetní (vzadu): -
- spodní: 1x MG 131
- ocasní: 1x MG 131
bomb load: 4850 lb (maximum)


defensive armament:
- nose (upper): 1x MG 81
- nose (lower): 1x MG FF
- dorsal (forward): 2x MG 131
- dorsal (aft): -
- ventral: 1x MG 131
- tail: 1x MG 131
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Dressel, J.; Griehl, M.: Heinkel He 177 – 277 – 274, Airlife, 1998
http://de.wikipedia.org/wiki/Heinkel_He_177
URL : https://www.valka.cz/Heinkel-He-177-A-1-t65998#233806 Verze : 0
He 177 A-1


He 177 A-1 bola prvá prvá produkčná séria tohto lietadla. Výroba sa začala v marci 1942. Vyznačoval sa vaňou v predku trupu s kanónom MG FF. Ďalšiu výzbroj tvorili dva MG 131 v dialkovo ovládanej veži na chrbte trupu, pohyblivý guľomet MG 81 vpredu a guľomet MG 131 na chvoste. V rámci série A-1 vznikla aj varianta A-1/U1 ako ťažký dialkový stíhač. Tá mala podtrupovú gondolu zväčšenú tak, aby pojala dva kanóny MK 101 kalibru 30 mm. Celkovo sa vyrobilo asi päť kusov A-1/U1. Výroba tejto série prebiehala v továrni Heinkel do mája 1943, keď bol vyrobený 88 kus. Popri tom licenčne vyrábala lietadlá až do júna 1943 továreň Arado, pričom tu bolo dohotovených 42 kusov. Celkovo tak bolo postavených 130 kusov. Prvou jednotkou vyzbrojenou týmto lietadlom bola KG 40 v Bordeaux/Merignac od leta roku 1942. Celkovo však bola celá séria A-1 jedným veľkým mechanickým nešťastím a vyslúžila si známu prezývku Luftwaffefeuerzeug (zapaľovač Luftwaffe). Prispeli k tomu nedostatočne chladené zdvojené pohonné motorové jednotky. Nakoľko straty spôsobené haváriami boli vysoké padlo rozhodnutie lietadlá tejto série prerobiť na sériu A-3.



Zaujímavosťou je že prvé lietadlo He 177 zostrelili československý piloti zo 68. perute RAF. S/Ldr Veselý (Cantab 27) spolu s radarovým operátorom Sgt Zbyškom Nečasom na Beaufightere Mk.IF V8254 (WM * V) boli navedený v noci 23. júla 1942 na bližšie neidentifikované lietadlo. Nakoľko lietadlo neustále kľučkovalo posádka si nebola istá identifikáciou. S pomocou s spravodajského dôstojníka však s vysokou pravdepodobnosťou lietadlo identifikovali ako nový typ He 177 a tak zo zeme prišiel príkaz lietadlo zostreliť. Beaufighter se priblížil na vzdialenosť 100 metrov a prudkou paľbou lietadlo zasiahol. Následne uhol Veselý doprava a zasiahnutý He 177 zmizol dole. Veselý si ostatne mimo iného do svojho denníka poznamenal: „Toho mého Němce jsem honil až do Holandska a tam sestřelil. Všechny mašiny byly sundány daleko nad Severním mořem. Moje – He 177, až v Holandsku. Je to první mašina tohoto typu vůbec sestřelená!“ A naozaj o dva dni tento zostrel na základe trosiek lietadla potvrdilo britské námorníctvo. Neskôr bol za prvý zostrel nového typu nemeckého lietadla S/Ldr Veselý vyznamenaný britským Záslužným leteckým křížom (DFC) a Sgt Zbyšek Nečas Československým válečným křížom 1939.



Zdroje:
www.lexikon-der-wehrmacht.de
www.luftarchiv.de
http://www.revi.cz/cz/revi/53_1.html
URL : https://www.valka.cz/Heinkel-He-177-A-1-t65998#233912 Verze : 0
Vlastimil Veselý sice nárokoval sestřel He 177, který mu byl i uznán, žádný letoun tohoto typu však Němci ten den neztratili. Zdá se dokonce, že žádný letoun tohoto typu nebyl v té době na frontě u Kanálu operační a všechny vyrobené kusy byly v Německu na testech.
Stíhači RAF té noci nárokovali celkem 7 vítězství (4x Do 217, Ju 88 a He 177), Luftwaffe však přišla jen o čtyři Do 217.
Veselý tak možná zaútočil na vlastní bombardér, RAF tehdy přišla o 3 Wlingtony a dva Stirlingy. Kromě jednoho Wellingtonu, který byl sestřelen protiletadlovým dělostřelectvem Kriegsmarine u holandského pobřeží (tedy v oblasti, kde Veselý sestřel nárokoval), byly všechny ostatní ztraceny mimo oblast jeho hlídkového letu.
Veselého sestřel tak zůstává trochu záhadným, což ale nemění nic na tom, že se stal prvním spojeneckým stíhačem, který má přiznáno vítězství nad He 177.


Rajlich J.: Na nebi hrdého Albionu, rok 1942, Svět křídel, Cheb, str. 468-473


První He 177 sestřelil až Liberátor 224. perutě během hlídky nad Biskajským zálivem. Stalo se tak 21. listopadu 1943 a jednotka II./KG 40 přišla o dva stroje verze A-3.


Rajlich J.: Na nebi hrdého Albionu, rok 1942, Svět křídel, Cheb, str. 473
URL : https://www.valka.cz/Heinkel-He-177-A-1-t65998#233967 Verze : 0
Jeden z prvních vyrobených He 177 A-1 z výzbroje KG 40 na francouzském letišti u Châteaudun, rok 1943.


Zdroj: viz výše
Heinkel He 177 A-1 -


URL : https://www.valka.cz/Heinkel-He-177-A-1-t65998#25014 Verze : 0
He 177 A-1 z výzbroje I./KG 50 používaný k zásobování německých vojsk obklíčených u Stalingradu, letiště v Záporoží, leden 1943.


Zdroj: viz výše
Heinkel He 177 A-1 -


URL : https://www.valka.cz/Heinkel-He-177-A-1-t65998#24728 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více