Název: Name: | Hispano-Suiza 12Y-51 | Hispano-Suiza 12Y-51 |
Originální název: Original Name: | Hispano-Suiza 12Y-51 | |
Kategorie: Category: | vidlicový motor | vee engine |
Výrobce: Producer: | Societé Française Hispano-Suiza, Bois-Colombes, France | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1939-DD.MM.1944 nejistý údaj | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 2000 ks ve Francii 400 ks ve Švýcarsku | |
Prototyp vyroben: Prototype Built: | DD.MM.1938 | |
Použití: Use: | Arsenal VG-36 Dewoitine D.551 Dewoitine HD-780 Loiré-Nieuport LN-42 Morane Saulnier MS.450 EKW C-3603 | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Počet válců: Number of Cylinders: | 12 | |
Hmotnost: Weight: | 515 kg | 1135 lb |
Celková délka: Overall Length: | 1722 mm | 5ft 7,79in |
Celková šířka / Průměr: Overall Width / Diameter: | 764 mm | 2ft 6,07in |
Celková výška: Overall Height: | 935 mm | 3ft 0,81in |
Vrtání: Bore: | 150 mm | 5,91in |
Zdvih: Stroke: | 170 mm | 6,69in |
Zdvihový objem: Swept Volume: (l/cu in) | 36,5 l | 2227.37 cu in |
Palivo: Fuel: | benzín s oktanovým číslem 92/100 | 92/100 octane rating gasoline |
Příprava palivové směsi: Carburation or Injection: | 6x karburátor Solex 56 S.V.C. | Six Solex 56 S.V.C carburetors |
Kompresní poměr: Compression Ratio: | 7,0 : 1 | 7,0 : 1 |
Plnění válců: Mixture Charging: | Přeplňování jednorychlostním, jednostupňovým kompresorem, převod kompresoru 10,0:1. | Gear-driven single-speed centrifugal type supercharger, 10.0:1 gear ratio. |
Chlazení: Cooling: | Kapalinou, přetlakové | Pressurised, Liquid-cooled |
Výkony: Performance: | ||
Výkon: Power: | 809.1 kW při 2500 ot/min | 1085 bhp at 2500 rpm |
Poznámka: Note: | Výkon vzletový: 809 kW (1 100 k) při 2 500 ot/min bojový: 735,5 kW (1 000 k) v h= 3 260 m, pro tuto výšku byl motor optimalizován. Ventilový rozvod OHC, jeden sací a jeden výfukový ventil pro každý válec, výfukový ventil se sodíkovým jádrem (chlazení ventilu). Této verze motoru typu 12Y byla poslední sériově vyráběnou, výroba byla zahájena těsně před kapitulací Francie a pokračovala pod německým dohledem. Výkon 809 kW (1 100 k) byl výkonem limitním, nevýhodou byl malý stupeň přeplňování, jednostupňový a jednorychlostní kompresor nedokázal udržet výkon nad hranici 5 000 m. | Power output Take-off 1,085hp at 2,500 rpm combat: 986 hp at 10,696 ft. Supercharger optimum altitude yt 10,696 ft. Valvetrain: One intake and one sodium-filled exhaust valve per cylinder actuated via a single overhead camshaft per bank. The final major version was the 1,085 hp Hispano-Suiza 12Y-51, which had just started into production at the time of the Armistice with Germany. The -51 was the first version that came close to the performance limits of the engine, although the single-stage supercharging meant that it was unable to compete with designs from England and Germany above 15,000 ft. |
Zdroje: Sources: | Gaston Botquin, Monografie lotnicze No. 28, M.S.406, AJ-PRESS, Gdynia, Polska, 1996, ISBN 83-86208-46-5 http://www.hispano-suiza-sa.com/ http://www.hydroretro.net/etudegh/hispanosuiza.pdf http://en.wikipedia.org/wiki/Hispano-Suiza_12Y archiv autora |