Rozpočet tohoto webu pro rok 2018 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 87.861,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 362 příspěvků vloženo, 1516 editováno a 345 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

North American X-15

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    North American X-15 North American X-15
    Originální název:
    Original Name:
    North American X-15
    Kategorie:
    Category:
    experimentální letoun experimental aeroplane
    Výrobce:
    Producer:
    North American Aviation, Inc., Los Angeles, California
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.10.1958-DD.MM.1960
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    3 (56-6670/72)
    První vzlet:
    Maiden Flight:
    08.06.1959 bezmotorový let / unpowered flight (56-6670)
    17.09.1969 motorový let / powered flight (56-6671)
    Osádka:
    Crew:
    1
    Základní charakteristika:
    Basic Characteristics:
     
    Vzlet a přistání:
    Take-off and Landing:
    jiné other
    Uspořádání křídla:
    Arrangement of Wing:
    jednoplošník monoplane
    Uspořádání letounu:
    Aircraft Concept:
    klasické conventional
    Podvozek:
    Undercarriage:
    zatahovací retractable
    Přistávací zařízení:
    Landing Gear:
    kluzná ližina skid
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Hmotnost prázdného letounu:
    Empty Weight:
    5159 1) kg 113741) lb
    Vzletová hmotnost:
    Take-off Weight:
    14186 kg 31275 lb
    Maximální vzletová hmotnost:
    Maximum Take-off Weight:
    ? kg ? lb
    Rozpětí:
    Wingspan:
    6.81 m 22ft 4in
    Délka:
    Length:
    15.32 2) m 50ft 3in2)
    Výška:
    Height:
    3.55 m 11ft 7,6in
    Plocha křídla:
    Wing Area:
    18.58 m2 200 ft2
    Plošné zatížení:
    Wing Loading:
    812.92 kg/m2 166.5 lb/ft2
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Kategorie:
    Category:
    raketový rocket
    Počet motorů:
    Number of Engines:
    1
    Typ:
    Type:
    Reaction Motors XLR99 o maximálním tahu 257,33 kN ve výšce 30480 m Reaction Motors XLR99, maximum thrust 57850 lb at 100000 ft
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    ? ?
    Výkony:
    Performance:
     
    Maximální rychlost:
    Maximum Speed:
    6604.7 3) km/h v ? m 41043) mph in ? ft
    Cestovní rychlost:
    Cruise Speed:
    ? km/h v ? m ? mph in ? ft
    Rychlost stoupání:
    Climb Rate:
    ? m/s ? ft/min
    Čas výstupu na výšku:
    Time to Climb to:
    ? min do ? m ? min to ? ft
    Operační dostup:
    Service Ceiling:
    107960 4) m 354200 4) ft
    Dolet:
    Range:
    442.6 km 275 mi
    Maximální dolet:
    Maximum Range:
    ? km ? mi
    Výzbroj:
    Armament:
    - -
    Uživatelské státy:
    User States:
    Poznámka:
    Note:
    X-15A-2 (X-15 56-6671 přestavěný po nehodě):
    1) 8319 kg
    2) 15,98 m
    3) 7296,8 km/h
    4) maximální dostup; 75895 m


    Původně byly X-15 poháněny každý dvěma motory Reaction Motors XLR11 o tahu 35,59 kN
    X-15A-2:
    1) 18340 lb
    2) 52ft 5in
    3) 4534 mph
    4) maximum altitude; 249000 ft
    Zdroje:
    Sources:
    Guenther, Ben; Miller, Jay; Panopalis, Terry. North American X-15/X-15A-2, Aerofax Datagraph 2. Aerofax, Arlington 1985. ISBN 0-942548-34-5.


    To je X-15 , zdroj je commons.wikimedia.org
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/6906#329911Verze : 0
    Avatar
    North American X-15-3 sériového čísla 56-6672 podnikl svůj první let 20. prosince 1961, za jeho řízením tehdy seděl Neil A. Armstrong. Tento letoun si "odkroutil" celkem 65 letů, než byl ztracen při katastrofě dne 15. listopadu 1967, která stála život Capt. Michaela J. Adamse. Na fotografiích je zobrazena replika, která stojí u Edwardsovy letecké základny.



    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/6906#15871Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Na obrázkoch je X-15A-2, ktorá má predĺžený trup a zmenenú prednú časť, ktorá bola neskôr potiahnutá špeciálnym materiálom T-500 firmy Emerson Electric, ktorý pohlcuje teplo. Lietadlo letelo po prvý krát so svojim pohonom v septembri 1959. Používalo sa na výskum stability a riadenia letu pri návrate do atmosféry pri letoch do vesmíru a na výskum tepla, ktoré vzniká trením. Lietadlo sa ovládalo vo veľkých výškach pomocou reaktívnych dýz. Pilota chránil skafander. Tri vyrobené X-15 spolu absolvovali 199 letov. Verziu X-15A-2 bolo možné vybaviť dvoma prídavnými odhadzovacími nádržami. Program bol ukončený v novembri 1968.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/6906#60883Verze : 0
    Avatar
    en.wikipedia.org


    X-15A-2 pokrytý ablazivním nátěrem, používaným od roku 1966. Ten nebyl permanentní, po každém letu musel být odstraněn a nanesena nová vrstva. Kromě toho také nese pomocné nádrže s palivem, odhazované při Mach 2, a pod kýlovou plochou maketu motoru scramjet.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/6906#485849Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Dobrý den mohl bych vědět kolik bylo vyrobeno kusů X-15?Poněvadž já jsem tento údaj nikde nemohl najít a docela by mě zajímalo kolik bylo těchto letounů vyrobeno.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/6906#329991Verze : 0
    Avatar
    Postavené boli 3 stroje North American X-15, dve z nich sa zachovali dodnes a sú umiestnené v múzeách v USA.

    Citace :

    Five aircraft were the X-15 program: three X-15s, two B-52 bombers:
    X-15A-1 - 56-6670, 82 powered flights
    X-15A-2 - 56-6671, 53 powered flights
    X-15A-3 - 56-6672, 64 powered flights

    Zdroj: http://en.wikipedia.org/wiki/North_American_X-15
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/6906#330026Verze : 0
    MOD