Název: Name: | Bell XP-39E Airacobra | Bell XP-39E Airacobra |
Originální název: Original Name: | Bell XP-39E Airacobra | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | fighter aeroplane |
Výrobce: Producer: | 11.04.1941-19.09.1942 Bell Aircraft Corp., Buffalo, New York | |
Období výroby: Production Period: | 11.04.1941-19.09.1942 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 3 (Sn. 41-19501, 41-19502 a 42-71464) | |
První vzlet: Maiden Flight: | 26.02.1942 16.03.1942 19.09.1942 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 3146 kg | 6936 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 4045 kg | 8918 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 4191 kg | 9240 lb |
Rozpětí: Wingspan: | 10,922 m | 35ft 10in |
Délka: Length: | 9.450 m | 31ft 11ft |
Výška: Height: | 3,000 m | 9ft 10in |
Plocha křídla: Wing Area: | 21,93 m2 | 236.00 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 184,451 kg/m2 | 37.78 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Allison V-1710-47 (E9) kapalinou chlazený přeplňovaný vidlicový dvanáctiválec, vybavený reduktorem o vzletovém výkonu 888 kW při 3 000 ot/min a 858 kW v h= 6 827 m. Vrtule trojlistá kovová Aeroproducts s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 150 mm. | Allison V-1710-47 (E9) twelve-cylinder supercharged liquid-cooled "Vee" engine, rated 1,325 hp at 3,000 rpm for take-off and 1,150 hp at 22,400 ft, driving a three-blade metal constant-speed Aeroproducts propeller of the diameter 10 ft 4in. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | ? | ? |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 632.5 km/h v 7315 m | 393 mph in 24000 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 320 km/h v 6828 m | 205 mph in 22400 ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 11,1 m/s | 2185 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 9,3 min do 6096 m | 9,3 min to 20000 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 10729 m | 35200 ft |
Dolet: Range: | 1287.5 km | 800 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | ? mi |
Výzbroj: Armament: | 1x pevný kanón Oldsmobile M4 (T9) ráže 37 mm v ose vrtule s 30 granáty, 2x pevný kulomet Colt-Browning M2 ráže 12,7 mm nad motorem s 200 náboji na hlaveň a 4x pevný kulomet Colt-Browning ráže 7,62 mm s 500 náboji na hlaveň. Pumový náklad: 1x 227 kg puma. | One fixed forward-firing 1.46 inch Oldsmobile M4 (T9) cannon in nose, 30 rounds, two fixed forward-firing 0.50 inch Colt-Browning M2 machine-guns were mounted nose, 200 rpg and four fixed forward-firing 0.3 inch Colt-Browning machine-guns were mounted in the wings, 500 rpg. Bomb load: one 500 lb bomb. |
Uživatelské státy: User States: | USA | United States |
Poznámka: Note: | Původně bylo toto označení vyhrazeno pro zásadně upravený letoun P-39D, tento letoun měl být poháněn motorem Continetal I-1430-1 s předpokládaným výkonem 1 566 kW, motor však nebyl k dispozici a tak bylo přijato rozhodnutí o instalaci motoru Allison V-1710-47 s dvoustupňovým kompresorem. V době dokončení prvního a druhého prototypu však ještě nebyl k dispozici ani tento motor a tak do dvou prvních prototypů byl instalován méně výkonný motor Allison V-1710-35. Výškový motor tak dostal až třetí prototyp, který létal od 19. září 1942. Pro XP-39E bylo uvažováno o označení P-76 a ojednávce na 4 000 letadel, z této objednávky nebylo nic, ale od tohoto prototypu vedla cesta k Bellu XP-63. To však byla již nová konstrukce s laminárním profilem křídel. XP-39E měla křídla odlišná od ostatních Airacober (byla rovně zakončená) a i zde byla použita křídla s laminárním prouděním. | A larger square-cut wing was designed for the XP-39E and two prototypes were ordered April 11, 1941, after the crash first prototype was ordered third prototype. Armed with a 1.46 inch cannon in nose with 30 rounds, two 0.50 in caliber guns in the nose, and four 0.3 in the wings with 500 rpg. The XP-39E planned to use an Allison V-1710-47. This power plant was not ready in time and were replaced by an Allison V-1710-35 when the first prototype was flown February 21, 1942. It spun to a crash March 26, but the second prototype, flown April 4, and the last, flown September 19, had the new V-1710-47 with a two-stage supercharger. |
Zdroje: Sources: | Robert F. Dorr with Jerry C. Scutts, Bell P-39 Airacobra, Crowood Aviation Series, The Crowood Press Ltd., 2000, ISBN 1-86126-348-1. Peter M. Bowers, "Airborne Cobra Pt.I". Airpower, Vol. 8, No 6, November 1978. William Green and Gordon Swanborough, WW2 Aircraft Fact Files: U.S. Army Air Force Fighters, Part 1., London, Macdonald and Jane's, 1977. ISBN 0-356-08218-0 Jacek Tomalik, Bell P-39 Airacobra Cz.1, Monografie Lotnicze 58, Gdańsk, Poland: AJ-Press, 1999. ISBN 83-7237-032-X. Jacek Tomalik, Bell P-63 Kingcobra, XFL-1 Airabonita, P-39 Airacobra Cz.2, Monografie Lotnicze 59, Gdańsk, Poland: AJ-Press, 2001. ISBN 83-7237-034-6. Artur Juszcak a Robert Peczkowski, Bell- P-39 Airacobra, Mussroom Model Magazine Special, Yellow Series, No 6106, Mushroom Medel Publications, Stratus, Poland, 2003, ISBN 83-916327-9-2 Jay Frank Dial, The Bell P-39 Airacobra, Profile No.165, Profile Publications Limited, Windsor, Berkshire, England, July 1971 http://www.aerofiles.com/_bell.html www.historyofwar.org http://www.joebaugher.com/usaf_fighters/p39_7.html archiv autora |