Název: Name: | Rolls-Royce Griffon 65 | Rolls-Royce Griffon 65 |
Originální název: Original Name: | Rolls-Royce Griffon 65 | |
Kategorie: Category: | vidlicový motor | vee engine |
Výrobce: Producer: | Rolls-Royce Limited, Crewe, Derby, Hillington, Glasgow a Ford Motor Co. Ltd., Trafford Park, Manchester | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | - | |
Prototyp vyroben: Prototype Built: | DD.MM.RRRR | |
Použití: Use: | Supermarine Spitfire XIVE Supermarine Spitfire PR XIX Supermarine Spiteful F Mk.XIV | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Počet válců: Number of Cylinders: | 12 | |
Hmotnost: Weight: | 948 kg | 2090 lb |
Celková délka: Overall Length: | 2057 mm | 6ft 9in |
Celková šířka / Průměr: Overall Width / Diameter: | 749 mm | 2ft 5,5in |
Celková výška: Overall Height: | 1143 mm | 3ft 9in |
Vrtání: Bore: | 152 mm | 6,0 |
Zdvih: Stroke: | 168 mm | 6,6 |
Zdvihový objem: Swept Volume: (l/cu in) | 36,70 l | 2239.0 cu in |
Palivo: Fuel: | Benzín s oktanovým číslem 100/130 | Gasoline with an octane rating 100/130. |
Příprava palivové směsi: Carburation or Injection: | Karburátor Rolls-Royce Bendix-Stromberg 9T/40/1 trojkomorový karburátor, automatickou regulací bohatosti směsi a tlakovým vstřikováním. | Carburettor Type Rolls-Royce Bendix-Stromberg 9T/40/1 - triple-entry up draught with pressure injection type and with automatic mixture control. |
Kompresní poměr: Compression Ratio: | 6,0 : 1 | 6,0 : 1 |
Plnění válců: Mixture Charging: | Přeplňování: dvoustupňovým, dvourychlostním mechanickým kompresorem s automatickou regulací plnění a vstřikem vody a metanolu do kompresoru (ADI). Mezichladiče stlačeného vzduchu byly mezi prvním a druhým stupněm kompresoru a na jeho výstupu. I. stupeň kompresoru průměru 340,4 mm, II. stupeň měl průměr 287 mm. | Supercharger: Centrifugal two-speed two-stage with inter-cooler with injection ADI. Impeller diameter: 1st stage 13.4 inchs 2nd stage 11.3 inchs. |
Chlazení: Cooling: | Přetlakové kapalinou (směs 70% vody a 30% glykolu). | Liquid-cooled (70% water and 30% ethylene glycol coolant mixture), pressurised. |
Výkony: Performance: | ||
Výkon: Power: | 1827 kW při 2750 ot/min | 2450 bhp at 2750 rpm |
Poznámka: Note: | Výkon motoru: Vzletový: 1 827 kW (2 484 k) při 2 750 ot/min a plnícím tlaku 1,448 barů (+1 086 mm Hg). Bojový: I. rychlost kompresoru: 1 771 kW (2 408 k) při 2 750 ot/min v h= 381 m a plnícím tlaku 1,724 barů (+1 293 mm Hg) (se 115/150 oktanovým palivem) a II. rychlost kompresoru: 1 596 kW (2 107 k) při 2 750 ot/min v h= 4 724 m a plnícím tlaku 1,724 barů (+1 293 mm Hg) (se 115/150 oktanovým palivem). I. rychlost kompresoru: 1 641 kW (2 231 k) při 2 750 ot/min v h= 1 295 m a plnícím tlaku 1,448 barů (+1 086 mm Hg) (se 100/130 oktanovým palivem) a II. rychlost kompresoru: 1 357 kW (1 845 k) při 2 750 ot/min v h= 6 401 m a plnícím tlaku 1,241 baru (930,872 mm Hg) (se 100/130 oktanovým palivem). Ekonomický: ? kW (? k) v optimální výšce při 2 400 ot/min a plnícím tlaku 0,483 barů (362 mm Hg). II. převodový stupeň byl řazen automaticky po dosažení výšky 4 000 m, pilot mohl automatiku v případě potřeby vyřadit. Převodové poměry kompresoru I. rychlost 5,84:1 II. rychlost 7,58:1 Ventilový rozvod: OHC, dva sací a dva výfukové ventily na válec. Výfukové ventily měly jádro plněné sodíkem. Starter typu Coffman L5 - start pomocí pyropatrony. Palivo 115/150 bylo k dispozici až od května 1945. | Power output: 2,450 hp at 2,750 rpm boosted +21.000 psi for take-off, 2,375 hp at 2,750 rpm at 1,250 ft boosted +25.000 psi, MS gear (with 115/150 fuel) 2,140 hp at 2,750 rpm at 15,500 ft, boosted +25.000 psi FS gear (with 115/150 fuel). 2,220 hp at 2,750 rpm at 4,250 ft boosted +21.000 psi, MS gear (with 100/130 fuel) 1,820 hp at 2,750 rpm at 21,000 ft, boosted +18.000 psi FS gear. Cruise: ? hp at 2,400 rpm boosted 7.000 psi. Supercharger gear ratios: (MS) 5.84:1 (FS) 7.58:1 Valvetrain: Overhead camshaft, two intake and two exhaust valves per cylinder, sodium-cooled exhaust valve stems. Starter Type Coffman L5 combustion starter. |
Zdroje: Sources: | Bruce Robertson, Spitfire - The Story of a Famous Fighter, Hemel Hempstead, Hertfordshire, UK, Model & Allied Publications Ltd., 1960, Third revised edition 1973, ISBN 0-900435-11-9 www.thunderboats.org http://www.spitfiresociety.demon.co.uk/engines.htm http://users.bigpond.net.au/Shackleton/rolls.html http://freespace.virgin.net/john.dell/meandgr.htm www.flightglobal.com archiv autora |