Fiat CR.42 Falco

     
Název:
Name:
Fiat CR.42 Falco Fiat CR.42 Falco
Originální název:
Original Name:
Fiat CR.42 Falco
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1938-DD.09.1943 SA Aeronautica d’Italia, Torino /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1938-DD.09.1943
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1 782 (všechny verze dohromady)
První vzlet:
Maiden Flight:
23.05.1938
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník biplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1720 kg 3792 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2295 kg 5060 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
2405 kg 5302 lb
Rozpětí:
Wingspan:
9,700 m 31ft 9,88in
Délka:
Length:
8,257 m 27ft 1,07in
Výška:
Height:
3,585 m 11ft 9,13in
Plocha křídla:
Wing Area:
22,40 m2 241.11 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
102,0 kg/m2 20.89 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Fiat A.74 R1C.38 vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec, výkon 618 kW (840 k) při 2 400 ot/min. v h= 3 810 m.
Vrtule trojlistá Fiat-Hamilton 3D41.В s konstantní rychlostí otáček o průměru 2 900 mm.
Fiat A.74 R1C.38 fourteen-cylinder air-cooled radial, rated at 829 hp at 12,500ft,
driving a three-blade metal Fiat-Hamilton 3D41.В variable-pitch constant-speed propeller of 9ft 6,17in diameter.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
460 l Two tanks 77 UK gallons and 24 UK gallons internally
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
438 km/h v 5300 m 272.2 mph in 17388 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
380 km/h v 6000 m 236.1 mph in 19685 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
11,83 m/s 2328.7 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
7,33 min do 5000 m 7,33 min to 16404 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
10050 m 32972 ft
Dolet:
Range:
775 km 481.6 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
1150 km 714.6 mi
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kulomet Breda-SAFAT ráže 7,7 mm 400 nábojů
1x pevný kulomet Breda-SAFAT ráže 12,7 mm 400 nábojů
One fixed forward-firing 0.50 inch Breda-SAFAT machine-guns in nose, 400 rounds and
one fixed forward-firing 0.303 inch Breda-SAFAT machine-guns in nose, 400 rounds.
Uživatelské státy:
User States:








Poznámka:
Note:
Reflexní zaměřovač San Georgio typ B -
Zdroje:
Sources:
George Punka, Fiat CR 32/CR 42 in action, Squadron/Signal Publications, Carrollton, rok 2000, ISBN 0-89747-411-2
Gianni Cattaneo, Fiat C.R.42, Aircraft Profile No.16, Profile Publications, rok 1967
L+K 4/1970, Letadla 39-45, Václav Němeček
www.alieuomini.it
http://www.airwar.ru/enc/fww2/cr42.html
http://www.comandosupremo.com/Cr42.html
www.xs4all.nl
http://www.jg27.de/cr_42.html
http://www.cofe.ru/avia/F/F-60.htm
http://www.militarium.net/viewart.php?aid=291
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Fiat-CR-42-Falco-t70010#246488 Verze : 0
Trojpohledový nákres
zdroj uveden výše
Fiat CR.42 Falco -


URL : https://www.valka.cz/Fiat-CR-42-Falco-t70010#246490 Verze : 0
Fiat CR.42 od 83. Squadriglia, konec roku 1939.
Stoj nese standardní tříbarevnou kamufláž a v uvedené době havaroval a byl středně těžce poškozen.
Fiat CR.42 Falco -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Fiat-CR-42-Falco-t70010#398384 Verze : 0
Osobní letoun velitele 18°Stormo magg. Ferruccio Vossilly v podobě v jaké se zúčastnil přeletu do Belgie. Pro bojové nasazení nad Británií dostal stroj, stejně jako ostatní CR.42, žluté zbarvení motorového krytu.
Fiat CR.42 Falco -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

Fiat CR.42 Falco -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

Fiat CR.42 Falco -


URL : https://www.valka.cz/Fiat-CR-42-Falco-t70010#398457 Verze : 1
Jeden z posledních Fiatů CR.42, který zasáhl do bojů ve Východní Africe. Černý kříž na bílém poli byl rozpoznávacím označením italských letounů v závěru kampaně.
Stroje CR.42 ve Východní Africe využívaly 412., 413. a částečně též 414. Squadriglia.
Fiat CR.42 Falco -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Fiat-CR-42-Falco-t70010#398301 Verze : 0
Fiat CR.42CN (Caccia Notturna - úprava pro noční stíhání), 377. Squadrilia, letiště Palermo - Boccadifalco, konec roku 1942.
Letoun nese celočerné zbarvení.
Fiat CR.42 Falco -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Fiat-CR-42-Falco-t70010#398315 Verze : 0
.
Fiat CR.42 Falco - Fiat CR.42  nosil původně kód 95 -13  - patřil k 95. Squadriglia Caccia Terrestre (18. Gruppo, 56. Stormo). Tato jednotka byla připojena k Corpo Aereo Italiano, který se pod velením Luftflotte 2 německé Luftwaffe zúčastnil bitvy o Británii. Letoun bázoval na letišti Maldegen v Belgii a byl sestřelen Hurricany z Martlesham Heath 11. listopadu 1940. Letoun nouzově přistál poblíž Orfordness s rozbitým olejovým potrubím , ale jinak nepoškozený. Stroji bylo následně přiděleno evidenční číslo RAF BT 474. Stroj byl používán k testům a simulovaným soubojům se stroji RAF. Jako zastaralý byl vyřazen roku 1943 a letoun byl vybrán jako potenciální muzejní materiál. Nyní se nachází v muzeu v Hendonu.

Fiat CR.42 nosil původně kód 95 -13 ' - patřil k 95. Squadriglia Caccia Terrestre (18. Gruppo, 56. Stormo). Tato jednotka byla připojena k Corpo Aereo Italiano, který se pod velením Luftflotte 2 německé Luftwaffe zúčastnil bitvy o Británii. Letoun bázoval na letišti Maldegen v Belgii a byl sestřelen Hurricany z Martlesham Heath 11. listopadu 1940. Letoun nouzově přistál poblíž Orfordness s rozbitým olejovým potrubím , ale jinak nepoškozený. Stroji bylo následně přiděleno evidenční číslo RAF BT 474. Stroj byl používán k testům a simulovaným soubojům se stroji RAF. Jako zastaralý byl vyřazen roku 1943 a letoun byl vybrán jako potenciální muzejní materiál. Nyní se nachází v muzeu v Hendonu.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Fiat-CR-42-Falco-t70010#533865 Verze : 0
.
Fiat CR.42 Falco - Noční stíhací Fiat CR.42CN sloužil u 372. perutě 153. skupiny italského letectva (Regia Aeronautica). Všimněte si výfuků protažených až za pilotní prostor, aby nedošlo k oslnění pilota. Stroj nese běžnou denní kamufláž Celý trup, podvozek, SOP a horní plochy křídel a VOP natřeny pískovou (Giallo mimetico 2) s množstvím tmavě zelených skvrn (Verde oliva scuro). Spodní plochy křídel a VOP světle šedé (Grigio mimetico).

Noční stíhací Fiat CR.42CN sloužil u 372. perutě 153. skupiny italského letectva (Regia Aeronautica). Všimněte si výfuků protažených až za pilotní prostor, aby nedošlo k oslnění pilota. Stroj nese běžnou denní kamufláž Celý trup, podvozek, SOP a horní plochy křídel a VOP natřeny pískovou (Giallo mimetico 2) s množstvím tmavě zelených skvrn (Verde oliva scuro). Spodní plochy křídel a VOP světle šedé (Grigio mimetico).
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Fiat-CR-42-Falco-t70010#412945 Verze : 0
.
Fiat CR.42 Falco - Tento Fiat CR. 42 maďarského letectva sloužil roku 1941 u jednotky Kör Ász (Srdcové eso) na letišti Kassa (Košice). Některé maďarské Fiaty dostávaly kamufláž napodobující německé předválečné  kamuflážní schéma: spodní plochy světle šedé, na horních a bočních plochách ostře lomená pole šedé, hnědé a tmavě zelené barvy.

Tento Fiat CR. 42 maďarského letectva sloužil roku 1941 u jednotky Kör Ász (Srdcové eso) na letišti Kassa (Košice). Některé maďarské Fiaty dostávaly kamufláž napodobující německé předválečné kamuflážní schéma: spodní plochy světle šedé, na horních a bočních plochách ostře lomená pole šedé, hnědé a tmavě zelené barvy.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Fiat-CR-42-Falco-t70010#412950 Verze : 0
Fotografie
zdroj uveden výše
Fiat CR.42 Falco -


Fiat CR.42 Falco -


URL : https://www.valka.cz/Fiat-CR-42-Falco-t70010#246491 Verze : 0
Fiat CR.42 Falco (MM5643/162-6) vystavený v muzeu historie vojenského letectva ve Vigna di Valle (Bracciano) u jezera Bracciano (Museo storico dell'Aeronautica Militare di Vigna di Valle).
Vystavený stroj se nedochoval celý a je sestaven s použitím 40% originálních dílů.


Zdroj: materiály muzea
Fiat CR.42 Falco - vlastní foto

vlastní foto
Fiat CR.42 Falco - vlastní foto

vlastní foto
URL : https://www.valka.cz/Fiat-CR-42-Falco-t70010#372160 Verze : 0
.
Fiat CR.42 Falco - Fiat CR.42 s číslem sloužil v zimě 1939-1940 u 363 Squadriglia C.T., 150 Gruppo C.T., 53 Stormo, Regia Aeronautica. Žádné další informace nejsou známy. Letoun standardně kamuflován - horní a boční plochy pískové Giallo mimetico 2 s množstvím tmavě zelených skvrn Verde mimetico 1, spodní plochy světle šedé Grigio mimetico.

Fiat CR.42 s číslem sloužil v zimě 1939-1940 u 363 Squadriglia C.T., 150 Gruppo C.T., 53 Stormo, Regia Aeronautica. Žádné další informace nejsou známy. Letoun standardně kamuflován - horní a boční plochy pískové Giallo mimetico 2 s množstvím tmavě zelených skvrn Verde mimetico 1, spodní plochy světle šedé Grigio mimetico.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Fiat-CR-42-Falco-t70010#607882 Verze : 0
.
Fiat CR.42 Falco - Fiat CR.42bis sériového čísla V.261 sloužil u letky 1/3. Kör Ász vadászszázad (Srdcové eso), v letech 1942-1943. Letoun nese pozdější kamuflážní schéma, kdy na spodních plochách je nátěr světle modrošedou barvou, zatímco horní a boční plochy jsou tmavě zelené. Trikolora byla nejen na SOP, ale i na VOP.

Fiat CR.42bis sériového čísla V.261 sloužil u letky 1/3. "Kör Ász" vadászszázad (Srdcové eso), v letech 1942-1943. Letoun nese pozdější kamuflážní schéma, kdy na spodních plochách je nátěr světle modrošedou barvou, zatímco horní a boční plochy jsou tmavě zelené. Trikolora byla nejen na SOP, ale i na VOP.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Fiat-CR-42-Falco-t70010#607885 Verze : 2
.
Fiat CR.42 Falco - Fiat J.11 (Fiat CR.42) sériové číslo 2543 dodaný švédskému letectvu, jenž v květnu 1941 sloužil u Flygflottilj F9 v Göteborgu. Letoun byl dodán v běžné italské kamufláži - horní a boční plochy pískové Giallo mimetico 2 s množstvím tmavě zelených skvrn Verde mimetico 1, spodní plochy světle šedé Grigio mimetico.

Fiat J.11 (Fiat CR.42) sériové číslo 2543 dodaný švédskému letectvu, jenž v květnu 1941 sloužil u Flygflottilj F9 v Göteborgu. Letoun byl dodán v běžné italské kamufláži - horní a boční plochy pískové Giallo mimetico 2 s množstvím tmavě zelených skvrn Verde mimetico 1, spodní plochy světle šedé Grigio mimetico.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Fiat-CR-42-Falco-t70010#612774 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více